Remonttikysymyksiä ja -vinkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Mun makumaailmaa kuvaa pyhä kolminaisuus: puu, kivi ja metalli.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mun makumaailmaa kuvaa pyhä kolminaisuus: puu, kivi ja metalli.
Leiki valoilla.

Ite teen kesämajaan yhen seinän silläviisiin, että yläreunaan tulee led-nauha. Seinän tausta on valkoista vaneria, ja siihen päälle (led-nauha jää sinne taakse) pystyrimoitus korokenappuloiden päälle. Eli ilman valoja näyttää valkoselta pystyrimaseinältä, ja sitten kun lyö valot päälle, niin taustalevy paistaa rimojen välistä.

Mietin jossain kohtaa, että olis siihen rimaseinään ajanu ympyrän muotoisen reiän, ja laittanu kellon koneiston siihen keskelle.

Mulla on yhdellä kaverilla takkahuoneen yksi seinä tehty vanhasta laudasta. Oli saanut purkaa vanhasta ladosta yhden seinän ja siitä materiaali omaan seinään. Lisänä taotusta metallista tehty koukkuja ja jotkut lyhdyt. Oli kyllä helvetin komee käpöstys. Tais olla jotkut sarvetkin vai koko kallo sarvineen vielä seinällä.

Mulla on yhdellä kaverilla takkahuoneen yksi seinä tehty vanhasta laudasta. Oli saanut purkaa vanhasta ladosta yhden seinän ja siitä materiaali omaan seinään. Lisänä taotusta metallista tehty koukkuja ja jotkut lyhdyt. Oli kyllä helvetin komee käpöstys. Tais olla jotkut sarvetkin vai koko kallo sarvineen vielä seinällä.
Puran kohta sellaisen väliaidan jonka tein n.10 vuotta sitten, siinä on lautaa jota ei ole maalattu koskaan ja reilusti maasta irti, bonuksena jokainen lauta vain kahdella naulalla kiinni niin ajattelin ottaa kuvan ennen purkua ja laittaa myyntiin 1.5e/m.
On hienosti harmaantunutta lautaa.

Puran kohta sellaisen väliaidan jonka tein n.10 vuotta sitten, siinä on lautaa jota ei ole maalattu koskaan ja reilusti maasta irti, bonuksena jokainen lauta vain kahdella naulalla kiinni niin ajattelin ottaa kuvan ennen purkua ja laittaa myyntiin 1.5e/m.
On hienosti harmaantunutta lautaa.
Luulis käyvän kaupan. Kaikki vanhan näköinen menee kuumille kiville, jos on vaan soivaa tavaraa sisustuslehtien hömppiin.

Harmaantunut puu on kyllä komeen näköstä. Itse kyllä tykkään.

Tommosessa paikassa on osuva valinta. En silti nää kovin tyylikkäänä jossain ihmisvaraston olohuoneessa. Mut joku voi tietysti siitäkin kiihottua.

Tekisi mieli pistää kämpän joku seinä vähän tyylikkäämmäksi. Ei mitään maalia/tapetti juttua vaan joku erikoisempi. Feikkikivi voisi olla yksi, mutta jotain vielä erikoisempaakin voisi ajatella, ehdotuksia?

Itse rakentelin hiljattain alkoviin tuollaisen seinän Bauhausin verhoilukivistä ja Etsy:stä tilatuista laatoista joista ensin valoin ~30 kopiota:

36308683_10156570348349791_7533517106998935552_n.jpg

31277608_10156414148234791_5962841416991447472_n.jpg

Kattelin myös makkariin yhdelle seinälle noita 3d-levyjä, mutta pistin sitten leveää panelia kun löyty mallikuva netistä. Led-nauhalla valaistus, piisaa hyvin huoneeseen kun ei siellä kovin tarkkoja askareita tehdä. Sänky pitäisi päivittää rungon osalta vielä vaaleaksi niin sopisi paremmin yhteen. Tiedä nyt tuliko siitö hyvä, mutta on se ainakin erilainen.. Vasemmalle tuli muutama hyllytaso valokuville pölyä keräämään. Pintaremppa on ollu nyt tauolla, olkkaria pitäis seuraavaksi alkaa kynsimään.

Liitteet

• Screenshot_20180727-190248__01.jpg
    Screenshot_20180727-190248__01.jpg
    183,8 KB · Katsottu: 422
Mökillä on keskilattiassa pientä notkoa. Reunojen anturat, niillä olevat pilarit ja takkamuurin tuenta näyttävät omaan silmään ok:lta. Minkätyyppiseen yritykseen/ammattimieheen kannattaa ottaa yhteyttä, jos on tarve tunkata ja tukea lattiaa keskiosasta?

Muutama tyhmä kysymys koneellisesta ilmanvaihdosta.
Uudessa asunnossa on siis Vallox 95 koneellinen ilmanvaihto. Tuloventtiilit ovat kahdessa makuuhuoneessa, olohuoneessa sekä saunassa kiukaan yläpuolella. Poistoventtiilit taas vaatehuoneessa, vessassa, olohuoneessa/keittiössä (yhtenäisen tilan rajalla), suihkussa ja saunassa. Eikös tuon saunan vedettävän poistoilmaventtiilin kuulu olla normaalisti kiinni ja se avataan vain saunomisen jälkeen saunan kuivaamiseksi? Vai annanko kuitenkin olla kaikki koko ajan auki, pois lukien saunomisen aikana?

Viimeksi muokattu:
Muutama tyhmä kysymys koneellisesta ilmanvaihdosta.
Uudessa asunnossa on siis Vallox 95 koneellinen ilmanvaihto. Tuloventtiilit ovat kahdessa makuuhuoneessa, olohuoneessa sekä saunassa kiukaan yläpuolella. Poistoventtiilit taas vaatehuoneessa, vessassa, olohuoneessa/keittiössä (yhtenäisen tilan rajalla), suihkussa ja saunassa. Eikös tuon saunan vedettävän poistoilmaventtiilin kuulu olla normaalisti kiinni ja se avataan vain saunomisen jälkeen saunan kuivaamiseksi? Vai annanko kuitenkin olla kaikki koko ajan auki, pois lukien saunomisen aikana?
Idea on että katossa venttiili saunoessa kiinni jolloin kiukaan päälle tulee raikas ilma ja poisto on saunan oven alta, muulloin auki että kuivaa.

Paljonko on toleranssi valuharkko muurauksessa? Seinät on noin 15m pitkiä ja heittoa tulee matkan varrella noin 10-15milliä, olen hammastanut ja yrittänyt korjata mutta pohja tehty huonosti tai sitten vittu kakkoslaadun kivet kun perkele ei mene luotisuoraan vaikka on passia ja linjalankaa ja ammattimies apuna.

Paljonko on toleranssi valuharkko muurauksessa? Seinät on noin 15m pitkiä ja heittoa tulee matkan varrella noin 10-15milliä, olen hammastanut ja yrittänyt korjata mutta pohja tehty huonosti tai sitten vittu kakkoslaadun kivet kun perkele ei mene luotisuoraan vaikka on passia ja linjalankaa ja ammattimies apuna.
Ei ole kirjallisuutta nyt saatavilla mutta hatusta heittäen luokkaa 7-10mm 3m matkalla. Kivienkin valmistustoleranssi voi olla luokkaa +-2mm. Jos tuuman sisään saat noin pitkän seinän niin suoritus on erittäin hyvä.

Hyvä, kun rupesi tulee jo paniikki että eikö nyt perkele osaa edes latoa harkkoa harkon päälle. Seuraavaksi ontelolaatat, pitää ostaa niitä muoviläpysköitä varmaan viitisen sataa.

Hyvä, kun rupesi tulee jo paniikki että eikö nyt perkele osaa edes latoa harkkoa harkon päälle. Seuraavaksi ontelolaatat, pitää ostaa niitä muoviläpysköitä varmaan viitisen sataa.
Pitikin laittaa jo tuonne että nyt taitaa olla toleranssit niin kovat sulla että kestääkö pää projektin loppuun asti :)

Olen sisustusasioissa hyvin luova, joten älkää ihmetelkö.

Asun kerrostalossa vuokralla, enkä tahdo naulata seiniä täyteen reikiä. Tavoitteenani on saada seinille kaikenlaisia hyllyjä, naulakoita ja julisteita. Siispä olen suunnitellut, että tekisin jostain paneeleista ohuet seinät betoniseinien päälle ja tukisin nämä ulkoisella tukirangalla. Olen vaan niin tumpelo, etten keksi mistä saisin tuollaisen tukirangan. Sen pitäisi olla helposti koottava ja tulevaisuudessa helposti purettava. Sen pitäisi myös soveltua siihen, että saan kattoonkin jotain ritilää tai paneelia halutessani. Aion kokeilla aluksi yhteen huoneeseen, joka on yksinkertaisen kuution muotoinen. Eli tukiranka voisi olla vaikka 4 keppiä pystyssä jokaisessa huoneen kulmassa ja sitten nämä yhdistetään kepeillä, jotta koko häkkyrä pysyy koossa.

Niin mitä materiaalia nämä tukirangat voisi olla ja mistä niitä saa? Halvalla pitäisi saada, tietty :P

Olen sisustusasioissa hyvin luova, joten älkää ihmetelkö.

Asun kerrostalossa vuokralla, enkä tahdo naulata seiniä täyteen reikiä. Tavoitteenani on saada seinille kaikenlaisia hyllyjä, naulakoita ja julisteita. Siispä olen suunnitellut, että tekisin jostain paneeleista ohuet seinät betoniseinien päälle ja tukisin nämä ulkoisella tukirangalla. Olen vaan niin tumpelo, etten keksi mistä saisin tuollaisen tukirangan. Sen pitäisi olla helposti koottava ja tulevaisuudessa helposti purettava. Sen pitäisi myös soveltua siihen, että saan kattoonkin jotain ritilää tai paneelia halutessani. Aion kokeilla aluksi yhteen huoneeseen, joka on yksinkertaisen kuution muotoinen. Eli tukiranka voisi olla vaikka 4 keppiä pystyssä jokaisessa huoneen kulmassa ja sitten nämä yhdistetään kepeillä, jotta koko häkkyrä pysyy koossa.

Niin mitä materiaalia nämä tukirangat voisi olla ja mistä niitä saa? Halvalla pitäisi saada, tietty :P

Hei,

Näkisin silti että helpoimmalla/halvimmalla pääset että kiinnität ne visiosi suoraan betoniseinään. Kun joskus muutat pois, kittaat reiät umpeen ja maalaat seinän uudestaan. Todennäköisesti etukäteen sovittuna vuokranantajasi suostuu kustantamaan tarvikkeet maalaukseen sekä kiittää ja kumartaa uudenveroisista seinistä.

Jos välttämättää haluat paneelit niin se on sitten erijuttu. Mielestäni kuitenkin yksi järkevä vaihtoehto voisi olla tehdä normaali koolaus ja siihen naulata paneeli kiinni. Paneelia tulee sitten melkoinen kasa purettavaksi. Jos meinaat selvitä ilman reikiä niin paneelin kiinnittäminen onkin melko hankalaa. Varmaan pitää jollain tavalla jokin rima kiillata lattian ja katon väliin lähelle seinää. Sinne pujottaa paneelit väliin. En osaa sanoa kuinka vaikeaa ladonta on ja kuinka hyvin saa kiilattua seinää vasten. Lisäksi jos seinä ei ole suora, niin homma ei ainakaan muutu helpommaksi.

Onko kukaan tehnyt ikinä lasiseinää sisätiloihin? Minun pitäisi suunnitella ja toteuttaa makuhuoneen yksi seinä lasista mikä näkyy olohuoneseen, kaksi makuhuonetta. Tarjottiin 4mm+4mm lasia, kalvo välissä ja se asennettaisiin kolmessa osassa kiinni. Noin 85cm*270cm olisi aina yksi osa. Tämä operaatio on onneksi edessä vasta 4kk-5kk päästä.

Onko kukaan tehnyt ikinä lasiseinää sisätiloihin? Minun pitäisi suunnitella ja toteuttaa makuhuoneen yksi seinä lasista mikä näkyy olohuoneseen, kaksi makuhuonetta. Tarjottiin 4mm+4mm lasia, kalvo välissä ja se asennettaisiin kolmessa osassa kiinni. Noin 85cm*270cm olisi aina yksi osa. Tämä operaatio on onneksi edessä vasta 4kk-5kk päästä.

Mulla olis semmoinen homma että tila täytyisi jakaa liukuovella/liukuseinällä. Aukon leveys 350 ja korkeus 260. Ajattelin tehdä kolmella 120 leveällä huurrelasilla. Mietityttää vain nuo kiskot katossa ja lattiassa, miten niistä saisi siedettävän näköiset kun iso osa ajasta seinää on tarkoitus pitää auki.

Aukon vieressä on seinänpätkä jonka "taakse" lasit saa vierekkäin piiloon silloin kun seinä on avoinna.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom