RAW-penkki

Pakko kysyä, katsoiko porukka edes videolta tuota korealaisen(?) nostajan penkkiä missä kädet on jo suorana penkin ala-asennossa eli asento kun stoppaa rinnalle ja loppuojennus on täysin sama?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pakko kysyä, katsoiko porukka edes videolta tuota korealaisen(?) nostajan penkkiä missä kädet on jo suorana penkin ala-asennossa eli asento kun stoppaa rinnalle ja loppuojennus on täysin sama?

Kyllä itse ainakin katsoin. Jos kuitenkin oikein ymmärsin, ei tuo ole ihan jokaisella kaaripenkkaajalla noin? Ei kai tuommosta suoritetta edes hyväksyttäisi, vaan tangon pitää kuitenkin liikkua EDES JONKIN VERRAN?

Tässä nyt varmaan kaikki kommentoi onko kaaripenkkaaminen oikeasti se ongelma. Toki jos kaaripenkit kielletään liian lyhyen liikeradan takia, sitten varmaan kielletään sumotkin?

Poitti oli se että selkeän vähemmistön ja muutaman todellisen friikin takia (överikaaret, todella lyhyet sumot) ei varmaankaan suurin osa lähtisi sääntöjä muuttamaan.
 
Ite en stoppia penkistä kyllä haluaisi pois
Samaa mieltä, varsin helppo ja selkeä sääntö. Jos sääntö poistettaisiin, ei isommin kyllä minun arviooni penasta vaikuttaisi.
Itelle tuli kerran eräs tuomari sanomaan että ei meinannut antaa nostolupaa, kun toinen jalka oli juuri tuolleen vähän irti toiselta sivulta. Videota katselin monesta eri kulmasta, enkä ite nähnyt edes että se olisi ollut ilmassa. En tientenkään alkanut hänelle mitään asiasta vastaan väittämään, vaan kiitin että tuli asiasta mainitsemaan.
Nostolupa on enemmistöpäätös. Jos kaksi on sitä mieltä, että saa nostaa, päätuomarin tulee antaa komento. Käsi pystyssä oleva sitten antaa punaista.
 
Kyllä itse ainakin katsoin. Jos kuitenkin oikein ymmärsin, ei tuo ole ihan jokaisella kaaripenkkaajalla noin? Ei kai tuommosta suoritetta edes hyväksyttäisi, vaan tangon pitää kuitenkin liikkua EDES JONKIN VERRAN?
Joo, hiukan tarvii liikuttaa tankoa. Start-komennosta pitää käsien pitää liikkua alaspäin, kyynärpäät voi pitää lukittuna. Sitä ei ole määritelty kuinka monta milliä mutta varmaan niin monta että tuomari voi visuaalisesti havainnoida tuon alaspäin liikkeen. Muuta ei taida olla sääntökirjassa.
Naisten puolellahan tuolle säännölle minusta eniten olisi tarvetta, pienempi kokoisia ja notkeampia niin voi tulla aika hassun näköistä jos laajemmin alkaa nostajat tuohon tarvittavaa tekniikkaa toteuttamaan.
 
Samaa mieltä, varsin helppo ja selkeä sääntö. Jos sääntö poistettaisiin, ei isommin kyllä minun arviooni penasta vaikuttaisi.

Nostolupa on enemmistöpäätös. Jos kaksi on sitä mieltä, että saa nostaa, päätuomarin tulee antaa komento. Käsi pystyssä oleva sitten antaa punaista.

Okei, sitten hänelle oli sattunut moka, koska molemmat sivut olivat antaneet luvan nostaa. Noh virheitä sattuu, tuomarit ja nostajat kun ovat vain ihmisiä :)
 
Pakko kysyä, katsoiko porukka edes videolta tuota korealaisen(?) nostajan penkkiä missä kädet on jo suorana penkin ala-asennossa eli asento kun stoppaa rinnalle ja loppuojennus on täysin sama?
Katsoin. Mielestäni se oli upea suoritus!

Penkkipunnerruken sääntöjä se ei ihan täytä, sillä sääntöjen mukaan nostaja koukistaa käsiään ja laskee tangon rinnalle, josta se nostetaan takaisin ylös. Tämä nostaja kohotti kaarta ja muljautti olkapäitä. Tanko pysyi koko lailla paikallaan.

Minä antaisin tuomarina punaista. Jury sitten voisi viisaudessaan päättää, kuka on oikeassa, kuka väärässä.

Vaikka nostomatkalla olisi minimi, silti joku omilla välityksillään olisi "friikki". Sitä ei ymmärtääkseni mitenkään voi estää.
 
Okei, sitten hänelle oli sattunut moka, koska molemmat sivut olivat antaneet luvan nostaa. Noh virheitä sattuu, tuomarit ja nostajat kun ovat vain ihmisiä :)
Virheitä toisinaan sattuu ja se on ikävää. Tuossa tilanteessa sillä ei ollut vaikutusta.

Mikäli oikein muistan, enemmistöpäätös lähtölupaan on sääntölisäys, joten aiemmin on ollut mahdollista tulkita, että päätuomarilla on lopullinen päätösvalta.

Ikävintä on, mikäli tuomari ei osaa sääntöjä. Monesti kansainvälisissä kisoissa törmännyt kaikenlaisiin virheisiin, tahattomiin, tietämättömyyteen liittyviin sekä tahallisiin.

Olen itsekin seisonut tanko selässä hyvän tovin ja päädumari on pyytänyt takaisin telineeseen. Se oli pöksykyykyssä melko happopitoinen suoritus. Valkoista tuli lopulta varsinaisesta nostosta.
 
SM-kisoissa kolmen punakravattisen jury kumosi tuomareiden päätöksen mun penkistä. Tapauksessa onneksi toteutui oikeus, sillä jury oli väärässä, ja nosto hyväksyttiin uudestaan hylkäämisen jälkeen, mutta pienet keskustelutuokiot siinä piti juryn kanssa käydä, ennen kuin tarkistivat asian sääntökirjasta ja totesivat, että totta, olen ihan oikeassa. Hyväksytään!
 
Pitäskö heittää penkki pois ja siirtyä lattialle makaamaan ja kisata lattiapunnerruksessa niin kaikilla kyynärpäät samalla korkeudella ala-asennossa. Siinäkin varmaan omat ongelmansa.
 
Pitäskö heittää penkki pois ja siirtyä lattialle makaamaan ja kisata lattiapunnerruksessa niin kaikilla kyynärpäät samalla korkeudella ala-asennossa. Siinäkin varmaan omat ongelmansa.
Tulisi vaan enemmän ongelmia kun paksurintaiset tulisi pienten naisnostajien lisäksi todella lyhyen liikeradan joukkoon.
 
Missä kohtaa tuo koukistus lukee, IPF technical rule book:ia yritin selailla ja löydän vaan tuon että pitää laskea rinnalle ?
Ei missään. Olin väärässä. :) (Kyykyssä on jalkoja taivutettava.)

Edelleen tanko pitää laskea rinnalle, ei nostaa rintaa tankoon. :)

Hylkäysperusteesta olen kyllä sitä mieltä, että käden on oltava koukussa, jotta sen voi suoristaa:
"Nostaja ei punnerra tankoa niin, että noston loppuasennossa molemmat käsivarret ovat täysin suoraksi ojennettuna ja kyynärpäät lukittuna."

Pieni tahaton hassuus näyttää jälleen lipsahtaneen sääntöihin:
Penkissä päätuomarin on sijoituttava nostolavalla pään puolelle. :)
Siitä lienee helpompi tuomita päätä.
 
Tulisi vaan enemmän ongelmia kun paksurintaiset tulisi pienten naisnostajien lisäksi todella lyhyen liikeradan joukkoon.
Lattiapenassa kyynärpäiden on osuttava lattiaan. Eihän se muuten ole lattiapenkki. Jos on liian iso rintakehä tai liian lyhyet raajat, tulee punaista. :)

Tuohan toisi ohuesti tasavertaisen penanoston. Leveällä nostava hyötyisi, paitsi jos kapeamman kaiffari olisi jälleen vahvempi.
 
Lattiapenassa kyynärpäiden on osuttava lattiaan. Eihän se muuten ole lattiapenkki. Jos on liian iso rintakehä tai liian lyhyet raajat, tulee punaista. :)

Tuohan toisi ohuesti tasavertaisen penanoston. Leveällä nostava hyötyisi, paitsi jos kapeamman kaiffari olisi jälleen vahvempi.

Lattiapunnerruksessa kaikilla olisi sama olkavarren asento, lattiansuuntainen. Jos rinta ottaa kiinni ennen kuin kyynärpäät lattiassa niin pitää madaltaa kaarta. Harvassa on ne ketkä ei tangon alle mahdu lattiapunnerruksessa kun rinnan kaarta laskee.
 
Eikös tuon voisi ajatella niin, että friikkimäiseen kaareen ja lyhyeen liikerataan kykenevä on välityksiltään lahjakas penkkaaja? Ihan yhtä "epäreilua" sekin on, että jotkut penkkaavat sen satasen mopoiässä ensimmäistä kertaa tankoon koskiessaan.
 
Itsellä jäisi lattiapunnerruksessa noin 10cm irti vartalosta tanko ala-asennossa, toki hieman oteleveydestä riippuen. Aika hyvin blokkaisi rintalihaksen työskentelyn pois.
 
Eikös tuon voisi ajatella niin, että friikkimäiseen kaareen ja lyhyeen liikerataan kykenevä on välityksiltään lahjakas penkkaaja?
Voihan sen niinkin ajatella, itse olen kyllä Canditon mielipiteen kannalla kun siinä on ihan hyvä pointti jos miettii laajemmin lajia. Nopeesti kaivoin yhden, IPF Worlds 2019 52kg luokan kultamitali-noston alkuasento.
1611646849857.png
 
Back
Ylös Bottom