Rakentaminen vs. muutto valmiiseen

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Viltsulla ei valitettavasti ole mitään käsitystä rakentamisen kustannuksista. Suosittelen ostamaan puolueettomalta ammattilaiselta ihka oikean kustannusarvion. Maksaa n. 200 euroa.
Kyllä se todellisuudessa on aivan helkkarin vähän mitä itse pystyy raksalla tekemään, vaikka jonkinsortin tekijänä minä itseänikin olen pitänyt. Kivitalossa vielä vähemmän. Jollain harkkojen kantamisella ja IV-putkien eristämisellä ei ole mitään merkitystä lopulliseen budjettiin. Vanhan remppaaminen on eri asia, kaikki osaavat purkaa ja kasata samalla tavalla, tai paremmin, uudelleen.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ai siihen 351 k€ sisältyi toi 50 k€ tontti? Talolle siis hintaa kaikkinensa 1670 e / m2. Ain't gonna happen! Tuosta mitä sanot oman työn osuudesta niin vaikuttaa siltä, että laskuri ajattelee sun olevan lähes täyspäiväisesti tontilla kantamassa harkkoa jne. 3-4 h / ilta + viikonloput ei riitä nostamaan sitä noin korkealle. Kokonaan toinen asia on se, että yllättävästi sitä vaan sit voi selvitä budjetin ylityksestäkin, kun on pakko. Eli oppii aika hyvin sniiduilemaan (Madventuresia lainatakseni). Allekirjoittaneella se tarkoittaa sitä, että hyvilläkään tuloillani en matkustele, syön ulkona ehkä kerran vuodessa, autoa ei huolleta merkkiliikkeessä jne. Kyllähän se joskus mietityttää mutta esim veronpalautukset mahdollistaa aina jotain extrakulutusta ja jos jostain muualta vielä saa jotain odottamatonta tuloa.

Naapuri teki jämerän. Teki aivan hemmetisti itse. Ei toiveitakaan alle 2000€/m2. Puutalossa pystyt tekemään aika paljon itse, mutta kivitalo on ihan jotain muuta. Aika paljon tuttuja rakentanut lähiaikoina. Kaikki ovat budjettinsa ylittäneet. Puutalorakentajien ylitykset joitain kymppejä. Kivitalossa ylitykset olleet järjestään 100 000, osalla vähän yli osalla vähän alle. Parilla jopa reilusti yli. Enkä enää ihmettele minkä takia.

Sniiduiluapa hyvinkin. Ikinä en ole ollut näin perseaukinen kuin nyt rakentamisen jälkeen. Niinkuiin jossain radiosketsissä mainittiin niin ei tarvitse viettää "älä osta mitään"-päivää kun viettää "älä osta mitään""-elämää.

Naapuri teki jämerän. Teki aivan hemmetisti itse. Ei toiveitakaan alle 2000€/m2. Puutalossa pystyt tekemään aika paljon itse, mutta kivitalo on ihan jotain muuta. Aika paljon tuttuja rakentanut lähiaikoina. Kaikki ovat budjettinsa ylittäneet. Puutalorakentajien ylitykset joitain kymppejä. Kivitalossa ylitykset olleet järjestään 100 000, osalla vähän yli osalla vähän alle. Parilla jopa reilusti yli. Enkä enää ihmettele minkä takia.
Samaa kuullut nimenomaan kivitalon tekemisestä. Itse tekemällä ison osan kivitalon hommista tulee yhtä kalliiksi kuin ammattilaisella teettämällä, mutta jälki on paskempaa ja menee 4-5 kertaa niin paljon aikaa. Nää "teen itse enemmän" ja "vaatimaton varustetaso" on suorastaan klassisia tapoja pettää itseään näissä jutuissa ja talofirman kustannusarvion tehtävä on saada rakentaja koukkuun. Esim. tuosta ao linkistä voi kurkkia erikokoisten kivitalojen toteutuneita kuluja kaukana itäsuomessa, jossa tontit oli puoli-ilmaisia, tarvikkeista sai messualennuksia, alue oli valmiiksi täynnä maatöitä tekevien firmojen kalustoa jne.

http://www.rakennuslehti.fi/uutiset/talous/21934.html

Näiden kohteiden pohjaratkaisut jne. on yleisesti saatavilla joten on helppo peilailla miten nuo suhtautuvat omiin suunnitelmiin. Viltsulla on kaiken kirjoitetun perusteella hyvin tavanomainen 6-numeroisen budjetinylityksen alku työn alla...

Samaa kuullut nimenomaan kivitalon tekemisestä. Itse tekemällä ison osan kivitalon hommista tulee yhtä kalliiksi kuin ammattilaisella teettämällä, mutta jälki on paskempaa ja menee 4-5 kertaa niin paljon aikaa. Nää "teen itse enemmän" ja "vaatimaton varustetaso" on suorastaan klassisia tapoja pettää itseään näissä jutuissa ja talofirman kustannusarvion tehtävä on saada rakentaja koukkuun. Esim. tuosta ao linkistä voi kurkkia erikokoisten kivitalojen toteutuneita kuluja kaukana itäsuomessa, jossa tontit oli puoli-ilmaisia, tarvikkeista sai messualennuksia, alue oli valmiiksi täynnä maatöitä tekevien firmojen kalustoa jne.

http://www.rakennuslehti.fi/uutiset/talous/21934.html

Näiden kohteiden pohjaratkaisut jne. on yleisesti saatavilla joten on helppo peilailla miten nuo suhtautuvat omiin suunnitelmiin. Viltsulla on kaiken kirjoitetun perusteella hyvin tavanomainen 6-numeroisen budjetinylityksen alku työn alla...

Jutussa on mainittu juurikin tuo Talopeli, jonka käyttämisellä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Ainakin 20% pitää lisätä siihen, jos riittääkään. OP laskuri on hyvä, jos ei valehtele ja tietää mitä oikeasti tekee itse.

Kertokaa mikä näiden kahden välillä tekee tuon lähes 80 000€ hintaeron. Jämerän paksumman seinän sekä vesikattomateriaalin lisäksi?

1. http://www.aerockivitalot.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=30&Itemid=35

2. http://www.jamera.fi/tutustu_jameran_talomalleihin/talomallistot/talomalli/?category=3&talomalli=42

Todellisuus ja epätodellisuus? (en edes katsonut linkkejä vaan veikkaan että niissä on samanlaiset talot).

EDIT: Jaa, siis Jämerähän on vesikattovalmis, eli pystytyksestä tulee se 80ke.
EDIT2: Toimitussisällöistähän ton pitäs selvitä, Jämerään taitaakin kuulua perustukset jne toimitukseen... En minä jaksa tutkia tarkemmin.

Zone-sarja -42%
Kertokaa mikä näiden kahden välillä tekee tuon lähes 80 000€ hintaeron. Jämerän paksumman seinän sekä vesikattomateriaalin lisäksi?

1. http://www.aerockivitalot.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=30&Itemid=35

2. http://www.jamera.fi/tutustu_jameran_talomalleihin/talomallistot/talomalli/?category=3&talomalli=42

Ihan linkkejä vain vilaisseena voisin sanoa että suurin syy on se että Jämerän arviossa myyjä vaan kusetetaan vähän vähemmän kuin siinä toisessa. Tämä kommentti ositain huumorilla, osittain ei.

Jutussa on mainittu juurikin tuo Talopeli, jonka käyttämisellä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Ainakin 20% pitää lisätä siihen, jos riittääkään. OP laskuri on hyvä, jos ei valehtele ja tietää mitä oikeasti tekee itse.
Siis tuossa jutussahan olennaista oli ainoastaan se sarake "arvio toteutuneista kuluista"...

Mielenkiintoinen tuo taulukko. On vähän ollut mielessä noihin Paasikivitaloihin lähempi tutustuminen, kun suoli24ssa väittivät, että mainostavat "Kivitalo aidosti avaimet käteen alle 2000 € / m2". Siksi siis erityisen mielenkiinnon kohteena oli tuo heidän Kusti-mallinsa, jossa tuli piipahdettua messuilla kesällä. Ei sillä että juuri se malli kiinnostaisi mutta firman tuotanto ylipäätään. Noh, nythän tuosta taulukosta voimme lukea (tontti ei kuulu hintaan), että Kusti 142 m2, Talopeli-arvio 295 400, todellinen "reilusti enemmän". Eli 2000 e / m2 my ass.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Äkkiseltään noiden (Aeroc ja Jämerä) toimitussisällöstä ei löytyny mitään mikä selittäis tuollaisen hintaeron. Osa on tosta, että valmistusmaa on Viro ja osa on sitä, että haetaan referenssiasiakkaita. Kyllä tuollaista harkita voisi KUNHAN pääsisi haastattelemaan paria asiakasta. <täyttämutua>Ihan vaan sivujenkin toiminnoista päätellen (esim. minkä kokoisena pohjakuvat aukeaa) voisi veikata ettei taloja ole 1-2 enempää vielä Suomessa pystytetty.</täyttämutua>

Mielenkiintoinen tuo taulukko. On vähän ollut mielessä noihin Paasikivitaloihin lähempi tutustuminen, kun suoli24ssa väittivät, että mainostavat "Kivitalo aidosti avaimet käteen alle 2000 € / m2". Siksi siis erityisen mielenkiinnon kohteena oli tuo heidän Kusti-mallinsa, jossa tuli piipahdettua messuilla kesällä. Ei sillä että juuri se malli kiinnostaisi mutta firman tuotanto ylipäätään. Noh, nythän tuosta taulukosta voimme lukea (tontti ei kuulu hintaan), että Kusti 142 m2, Talopeli-arvio 295 400, todellinen "reilusti enemmän". Eli 2000 e / m2 my ass.
Kustissa myös käyneenä ja siitä jossain lehdessä lukeneena (sai aika paljon näkyvyyttä tuon erikoisen arkkitehtuurinsa takia) sen maalämpö, Puustelli-keittiö avaruusajan ihmemateriaalista tehtyine keittiötasoineen, Laattapiste-only laattoineen/kostean tilan kalusteineen, vajaan tonnin suihkuhanoineen, kiviseinään integroituine Amphionin kaiuttimineen taitaa edustaa varustetasoltaan luokkaa "high-end and above"....

http://kaksihuonettajakeittio.com/tag/paasikivitalot/

Kyllähän mikä tahansa maksaa jos keulii oikein kunnolla tuon varustelun kanssa.

Sen mitä luetunymmärtämiseni vielä pelaa, niin aerocki ei tule asennettuna tuohon hintaan. Kuutisen kymppiä kivitalon kokoamiseen taitaa hyvinkin mennä. Toimitussisällössä aina se hinnan tekevä kohta on sana asennettuna

Voipi olla tosiaan noin. Yläpohjan eristeet tulevat kuitenkin asennettuna. Sitähän voisi kato sitten VAATIA sen kohdan toimittamisen kun kivet makaa lavalla tontin kulmalla..

Sen mitä luetunymmärtämiseni vielä pelaa, niin aerocki ei tule asennettuna tuohon hintaan. Kuutisen kymppiä kivitalon kokoamiseen taitaa hyvinkin mennä. Toimitussisällössä aina se hinnan tekevä kohta on sana asennettuna

Tää on varmaan se kusetus nro 1. Verrataan puutalopaketin hintaa siihen kivikasaan tontin kulmalla. "Jos kato osaat leegoista rakentaa, niin kyllä osaat näistäkin ..." oli naapurille talomyyjä todennut.

Toi on ihan totta. Aeroc tarjoaa vain tavarat, jämerä myös työn. Mutta ei silti vielä selitä kokonaan tota 76010€ hintaeroa.

Vähän tullut tässä laskeskeltua, ihan siis puhtaasti vain materiaalien hintoja:

Anturamuotit, raudat, harkot, täyttökurat ja laastit: 10500€
Sokkelin routa- ja alapohjaeristeet: 7000€
Kapilaarisora alapohjaan: 3000€
Välipohjan ontelot: 3000€
Passiivikattoelementit: 26000€

Paljonko Viltsu tuota eristettä tuossa laskelmassasi tulee? Meilläkin sitä laitettiin kohtuu reippaasti ja saatiin menemään 2800 euroa, joka mielestäni sekin oli aivan törkeä iso rahamäärä. Meillä tosin pohjan pinta-ala on talossa vain rapiat 100m2 kun tulee kahteen tasoon, mutta taaseen kaksi erkkeriä toi eristettävää lisäpintaa sokkeliin ja myös ulkopuolelle. Tuossa mulla on mukana myös 60m2 tallirakennuksen styroxit.

Paljonko Viltsu tuota eristettä tuossa laskelmassasi tulee? Meilläkin sitä laitettiin kohtuu reippaasti ja saatiin menemään 2800 euroa, joka mielestäni sekin oli aivan törkeä iso rahamäärä. Meillä tosin pohjan pinta-ala on talossa vain rapiat 100m2 kun tulee kahteen tasoon, mutta taaseen kaksi erkkeriä toi eristettävää lisäpintaa sokkeliin ja myös ulkopuolelle. Tuossa mulla on mukana myös 60m2 tallirakennuksen styroxit.

Kyllähän 7000€ melkosen kasan stytoomia saa, mutta hyvähän se on laskea vähän yläkanttiin. Parilla eurolla pitäisi saada neliö eps100:a, jos isomman satsin tilaa. Seittemällä donalla pitäisi siis irrota 3500m2 styroxsia. Saa jokusen karroksen laittaa päällekkäin esim. 350m2 pohjaan :)

Toisaalta maavaraiseen laattaan 10 000 ei ole paljonkaan, varsinkin jos työtäkin pitäisi saada samaan hintaan.

Jos kärsivällisyys/aika riittää sellaiseen omatoimi/talkoorakentamiseen kuin tällä pariskunnalla http://talvitiet.vuodatus.net/blog/ , niin voisi ehkä päästä ykkösellä alkavaan neliöhintaan ilman tonttia (?). Kyseessä siis Espooseen rakentuva Lammi-kivitalo, jossa blogin perusteella ainakin harjakaisiin mennessä omavaraisuusaste/kilpailuttaminen on ollut kadehdittavaa, ja jatko lienee samanlaista (muistaakseni sähkötkin tekevät kytkemistä vaille itse). Toiv. malttavat hieman kertoa kustannustasoa kun tuo joskus valmistuu. Mutta joka tapauksessa varsin hyvä blogi kivitalon rakentajille.

Back
Ylös Bottom