Rakentaminen vs. muutto valmiiseen

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Rakentakaa Porvooseen, täältä saa "rantatontin" 150ke ja puolessa tunnissa hurahtaa motaria pitkin itä Helsinkiin.

"Upea rakennuspaikka arvostetulla alueella meren ympäröimässä Hermanninsaaressa. Alueelle on valmistumassa asemakaava, jolloin rakennetaan myös kunnallistekniikka. Rakennusoikeutta on runsaasti, 400 m². Tontti muodostuu korkeasta rinteestä ja mäenlaesta. Tontti saa osuuden yhteiseen vesialueeseen ja rantaoikeuden."

http://kuluttaja.etuovi.com/crometa...tat=true&itemgroup_id=50.6&item_id=41.1256635

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Nimenomaan "saa", riippuen mitä muut tarjoaa. Ei voi jumalauta käsittää mikä maksaa kuivan maan tontissa 150ke. Vaikka oliskin rannassa niin ei silti käsittäisi. Tuokin lienee ihan skutsissa? (en tunne seutua)

Väittäisinkin että jos teet ite vaan jotain pikkuhommia niin: puutalo n. 380 000 ilman tonttia ja kivitalo 460 000 ilman tonttia.

ei jumalauta meillä ois koskaan varaa maksaa tuollasia summia talosta, ei koskaan! miten ihmeessä ihmisillä on varaa tuollasiin taloihin? tuskin pääkaupunkiseudulla nyt niin kovat palkat on!? ei ainakaan minulla ja vaimolla aikanaan ollut.

ei jumalauta meillä ois koskaan varaa maksaa tuollasia summia talosta, ei koskaan! miten ihmeessä ihmisillä on varaa tuollasiin taloihin? tuskin pääkaupunkiseudulla nyt niin kovat palkat on!? ei ainakaan minulla ja vaimolla aikanaan ollut.

Tonhan ne maksaa. Vilholla on (ollut aiemminkin) totuuden siementä rakentamisjutuissaan.

Tonhan ne maksaa. Vilholla on (ollut aiemminkin) totuuden siementä rakentamisjutuissaan.

Kyllä varmasti kalliiksi käy jos kaikki maksetaan mitä pyydetään. Tuossa tuollainen vaihtoehto Tuusulan hinnoilla. Ei ole 180m2 eikä kivitalo, mutta siitä jokainen voi päätellä maksaako Etelä-Suomeen rakentaminen aina 486235€.

Ohhoh, melkosia hintoja täällä vedetään. Omaa kokemusta ei ole valmiista kun nykyinen on rakennettu itse pitkästä mutta kieltämättä hieman hämmentää nämä neliöhinnat mitä täällä on esitetty, ehkäpä se sitten on todellakin niin kallista rakennuttaa.

En pakettitaloja oikein tunne mutta löysin mielenkiintoisen sivuston jossa voi vertailla myös avaimet käteen-hinnoiteltuja taloja.

Tässä pari esimerkkiä:
"perinteistä"
http://www.talovertailu.fi/index.php?page=talomalli&id=567

ja vähän "modernimpaa"
http://www.talovertailu.fi/index.php?page=talomalli&id=739

Luonnollisesti on ne liittymis yms. kulut vielä hatuksi tuohon jälkimmäiseenkin mutta edullisella tontilla tuokin jää teetettynä sinne 350te tietämille helposti. Omat kulut oli (2007 alotin) 1200e neliö ilman tonttia ja eräs säästeliäisempi kaveri rakensi aikalailla tasan tonniin. Itse en säästellyt oikein missään mutta toki tein aika paljon itse eli sille on laskettava hintaa myös. 1500-1600 euroa neliöltä alkaa olemaan sellainen hinta millä tekee sekä teettää jo aika hyvin eli taitaa se 2K osua aikahyvin siihen "minimiin" millä saa täysin teetettynä neliönsä.

Perustus sisältyy tuohon 90k€ (anturat, kivet, raudat, kurat, muurilevyt) Eli sala- ja sadevesiputket + kaivot + routaeristys: n.10 000€.
Oli pakko katsoa omasta budjettiseurannasta tota perustusta. 31.000e meni meillä, eikä sisällä palkkoja, tohon vois laskee about 1kk palkkoja (2 ukkoa), täällä päin 12.000e.

Hupen viesteistä kuuluu se totuuden siemen, että jos ei todellakaan meinaa itse laittaa tikkua ristiin niin kalliiksi tulee. Esim noi perustukset voi teettää urakkana, omalla kohtaa tais tarjous (pelkkä työ) olla jotain neljä tonnia. Toki siinäkin olis pitänyt itse olla kuitenkin viisaamassa kaivurikuskille pohjia, laitella salaojia ja styrokseja ja bitumeja ynnä muuta ynnä muuta. Mutta laske 12000-4000 ja mieti kannattaako tuon verta itse kuitenkin vaivautua.

Rakentakaa tänne Kärkölään, Mäntsälään reilu 20min ja pääkaupunkiseudulle alle tunti. Lahden motarillekin pääsee alle 15 minuutissa. Tontit on lähes ilmaisia.

Noita eri työvaiheiden hinta-arvioita lukiessa joutuu kyllä miettimään, että saatana kun firmat laskuttaa kauheita summia. Itse teen talonrakennushommia tällä hetkellä isän ja veljen kanssa ihan verokirjalle (huom: itellä ei minkäänmoista koulutusta hommaan, menossa välivuosi ennen opiskeluja). Esim. kesällä tehtiin useampi kattoremppa ja usein työn teettäjät sitten oli toki alan firmoilta kysynyt tarjouksia ja pääsääntöisesti ne oli tuplasti kalliimpia meidän lopulliseen hintaan nähden. Toki täällä on miehillä hieman eri laskutushinnat, kun siellä pääkaupunkiseudulla, mutta kuitenkin. Yksi firma oli vastannut, kun oli kysytty mistä moinen hintaero johtuu, että heidän pitää laskea niin paljon työtunteja, koska ei ole osaavia työntekijöitä...

Onko kukaan jo talon rakentanut koskaan laskenut jälkeenpäin paljonko säästi rahaa kilpailuttamalla isoimmat hankinnat? Siis vrt. lähtöhinnat ja maksettu summa esim. perustuksissa, ikkunoissa, yms. Oletteko kilpailuttaneet yhden kerran vai tinganneet vielä tarjotusta alaspäin?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ohhoh, melkosia hintoja täällä vedetään. Omaa kokemusta ei ole valmiista kun nykyinen on rakennettu itse pitkästä mutta kieltämättä hieman hämmentää nämä neliöhinnat mitä täällä on esitetty, ehkäpä se sitten on todellakin niin kallista rakennuttaa.

En pakettitaloja oikein tunne mutta löysin mielenkiintoisen sivuston jossa voi vertailla myös avaimet käteen-hinnoiteltuja taloja.

Tässä pari esimerkkiä:
"perinteistä"
http://www.talovertailu.fi/index.php?page=talomalli&id=567

ja vähän "modernimpaa"
http://www.talovertailu.fi/index.php?page=talomalli&id=739

Luonnollisesti on ne liittymis yms. kulut vielä hatuksi tuohon jälkimmäiseenkin mutta edullisella tontilla tuokin jää teetettynä sinne 350te tietämille helposti. Omat kulut oli (2007 alotin) 1200e neliö ilman tonttia ja eräs säästeliäisempi kaveri rakensi aikalailla tasan tonniin. Itse en säästellyt oikein missään mutta toki tein aika paljon itse eli sille on laskettava hintaa myös. 1500-1600 euroa neliöltä alkaa olemaan sellainen hinta millä tekee sekä teettää jo aika hyvin eli taitaa se 2K osua aikahyvin siihen "minimiin" millä saa täysin teetettynä neliönsä.

Voihan sitä tehdä itse pitkästä ja neliöhinta onkin sitten paljon pienempi. Nuo hinta-arviot mitä heittelin oli sellaisia mitä varaisin budjettiin jos oman tekemisen aste olisi kamojen kuskaus ja valokuvien otto. Voihan sitä aina jonkun elvarin laittaa, mutta Viltsu81:n viesteistä luin rivien välistä että tässä ollaan hakemassa vähän eri tyyppistä ratkaisua.

Tuo alempi talomalli kieltämättä hieno. Uskompa vaan että tässä niinkuin suurimmassa osassa "avaimet käteen"-taloissa pohjaratkaisun muunneltavuus on lähellä nollaa. Myös hinnan perusvarustus on yleensä sellainen että kukaan ei oikeasti sellaista halua. Myös maa- / perustustöiden osalta pakettihintaan tuskin kuuluu mitään kovin kummoista. Tahtoo olla niin että jos hintaa tuntuu alhaiselta, niin jotain muttia siinä on.

Toivottavasti olen väärässä ...

Mitä tohon meidän katsomaan ratkaisuun tulee niin talon pohjaratkaisu on aika 1:1 Jämerän yhden talomallin kanssa. Mutta se toteutus tapahtuisi Aerocin tavaroilla johtuen puhtaasti hintaerosta noiden kahden välillä. Toi kakkoslinkki kyllä istui niin omaan silmään että siihen pitää tutustua vähän tarkemmin; kiitos aaronp!

Mitä tohon meidän katsomaan ratkaisuun tulee niin talon pohjaratkaisu on aika 1:1 Jämerän yhden talomallin kanssa. Mutta se toteutus tapahtuisi Aerocin tavaroilla johtuen puhtaasti hintaerosta noiden kahden välillä. Toi kakkoslinkki kyllä istui niin omaan silmään että siihen pitää tutustua vähän tarkemmin; kiitos aaronp!

Valmiin mallin kanssa säästyy aikaa ja rahaa.

Valmiin mallin kanssa säästyy aikaa ja rahaa.

Totta. Ongelma on tällä hetkellä se että koska talomalli on Jämerän, ei mikään tähänastisista arkkitehtitoimistoista suostu rakennekuvia piirtämään jos vien heille netistä tulostetut kuvat. Kuulemma "ammattietiikkaa" tai jotain muuta p*skaa... :D Eli joudun varmaan itse piirtämään julkkari- ja pohjakuvat netin pohjalta, ja viemään ne ark.tsto:n jotta suostuvat ne puhtaaksi piirtämään

viltsu81: "Moro! Piirsin tälläsen talon paperille ja haluisin että teette rakennekuvat tän pohjalta :thumbs:"

Arkkitehti: "Selvä... nää näyttää jotenkin tosi tutulle. Ootko ite hahmotellu tän julkisivun?"

viltsu81: "Juu ihan ite! Näin vaan unta tollasesta ja aamulla sutasin ylös :)"

Arkkitehti: "Mjaahas... Hei hetkinen! Täähän on Jämerän *****!! Ootko sä se sama piripää joka lähetti valmiin talomallin kuvat mulle viimeviikolla?! :eek:"

viltsu81: "En varmasti!! Ihan ite piirsin! (printscreen ja voipaperille kopsasin suoraan)"

Arkkitehti: "Sä oot sitten kopsannu tän Jämerän logonkin tänne alakulmaan...:jahas:"

Totta. Ongelma on tällä hetkellä se että koska talomalli on Jämerän, ei mikään tähänastisista arkkitehtitoimistoista suostu rakennekuvia piirtämään jos vien heille netistä tulostetut kuvat. Kuulemma "ammattietiikkaa" tai jotain muuta p*skaa... :D Eli joudun varmaan itse piirtämään julkkari- ja pohjakuvat netin pohjalta, ja viemään ne ark.tsto:n jotta suostuvat ne puhtaaksi piirtämään

viltsu81: "Moro! Piirsin tälläsen talon paperille ja haluisin että teette rakennekuvat tän pohjalta :thumbs:"

Arkkitehti: "Selvä... nää näyttää jotenkin tosi tutulle. Ootko ite hahmotellu tän julkisivun?"

viltsu81: "Juu ihan ite! Näin vaan unta tollasesta ja aamulla sutasin ylös :)"

Arkkitehti: "Mjaahas... Hei hetkinen! Täähän on Jämerän *****!! Ootko sä se sama piripää joka lähetti valmiin talomallin kuvat mulle viimeviikolla?! :eek:"

viltsu81: "En varmasti!! Ihan ite piirsin! (printscreen ja voipaperille kopsasin suoraan)"

Arkkitehti: "Sä oot sitten kopsannu tän Jämerän logonkin tänne alakulmaan...:jahas:"

Jos en nyt aivan väärin muista niin vähintään 10% pitää muuttaa. Mitä se nyt ikinä sitten tarkoittaakaan.

Zone-sarja -42%
Hupen viesteistä kuuluu se totuuden siemen, että jos ei todellakaan meinaa itse laittaa tikkua ristiin niin kalliiksi tulee. Esim noi perustukset voi teettää urakkana, omalla kohtaa tais tarjous (pelkkä työ) olla jotain neljä tonnia. Toki siinäkin olis pitänyt itse olla kuitenkin viisaamassa kaivurikuskille pohjia, laitella salaojia ja styrokseja ja bitumeja ynnä muuta ynnä muuta. Mutta laske 12000-4000 ja mieti kannattaako tuon verta itse kuitenkin vaivautua.

Itse kyllä tein perustuksien suhteen pirusti hommia. Pistin salaojat, kaivoja, styrokseja, kannoin kaikki harkot. Purin kaikki telineet, hommasin ja kannoin tarvikkeet mm. linjapukeille, purin ne jne. Pirusti oli hommia, silti maksoi paljon. Tosin meillä täyttöihin meni jotain 10ke ekstraa.

Jos edullisempaa tonttia etsitte, niin suunnatkaa katseet esim. Loviisaa kohti, myynnissä olevien omakotitonttien pinta-alat 600–2700 m2 ja hinnat 7 - 16 €/m2. Täältä ajaa tonne Itä-Tsadiin kelissä kuin kelissä reilusti alle tunnin, normikelillä 45min.

Aika synkiltä vaikuttaa arviot raksaprojektin kustannuksista ainaki meikäläisen haaveita ajatellen. Mä oon "suunnitellu" rakennuttavani jotain tän tyyppistä http://www.designtalo.fi/fi/talopaketit/kapyla/ pk-seudulle 300k€:llä. Tuo valmistajan paketti maksaa 200tonnia ja siihen tietenki kaikenmaailman maanmylläystä, liittymiä, paalutusta, autotallia ja muuta paskaa päälle. Tontti löytyy takataskusta, joten siihen ei mee enää rahaa.

Lähinnä pihatöitä, ulkomaalausta, raksan siivousta ja sen tyyppistä voisin tehdä itsekin.

Oonko mä ihan kahvilla ton "budjettini" kanssa?

Aika synkiltä vaikuttaa arviot raksaprojektin kustannuksista ainaki meikäläisen haaveita ajatellen. Mä oon "suunnitellu" rakennuttavani jotain tän tyyppistä http://www.designtalo.fi/fi/talopaketit/kapyla/ pk-seudulle 300k€:llä. Tuo valmistajan paketti maksaa 200tonnia ja siihen tietenki kaikenmaailman maanmylläystä, liittymiä, paalutusta, autotallia ja muuta paskaa päälle. Tontti löytyy takataskusta, joten siihen ei mee enää rahaa.

Lähinnä pihatöitä, ulkomaalausta, raksan siivousta ja sen tyyppistä voisin tehdä itsekin.

Oonko mä ihan kahvilla ton "budjettini" kanssa?

Naapuri rakensi Designin. Pakettiin kuului harkkoperustus hintaan. Naapuri sai kokonaista 5000€ hinnanalennusta kun piti paaluttaa. 40 000 menikin sitten perustuksiin ja pohjiin. About 300 000:lla selvisi (vuokratontti), mutta tallista ei tuohon hintaan saanut kuin perustukset. Periaatteessahan "pakollisia" desingnin ulkopuolelle jääviä asioita ovat:

- Luvat
- Liittymät (kannattaa varmaan selvittää mitä kunnallistekniikka sille sun tontille maksaa)
- Massanvaihdot (maavarainen sisältyy ilmeisesti hintaan)
- Huilevesi ja salaojat
- Vastaava
- Takka (en tiedä onko pakollinen)

Muutenhan kaikki muu on vapaaehtoista, eli saa laittaa rahaa niin paljon / vähän kuin haluaa.

Aika nopeesti tässäkin tapauksessa tulee se reipas 2000€ /m2 ja talli päälle.

Väittäisin kuitenkin että Desingni sen verran loppuun mietitty homma että tuskin ne itse palkatutkaan timpurit tuntihommina samanlaista halvemmalla kasaa.

Latest posts

Back
Ylös Bottom