Rakentaminen vs. muutto valmiiseen

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Meille valmistuu ensi kesänä "avaimet käteen" talo Turun naapurikuntaan. Mulle on tarpeeksi stressaavaa, mutta silti pirun mukavaa käydä valitsemassa materiaaleja, suunnitella keittiötä ja saunaa ym. eli tuo vielä menee mutta rakentaminen ei!! Autotalli/katos/varasto kyllä pystytetään ensi kesänä itse elementeistä, rakentaja tekee pohjan valmiiksi.

Hintaa koko paketille tulee alle 260.000€, sisältää autotallin, ilmanlämpöpumput, kuitukaapelit ymym.. Paikkana siis Lieto, päättyvän tien päässä oma metsätontti 1150m2. Talossa 3mh + tupakeittiö + khh + s + wc (100m2) yläkerta varauksella. Yläkerta tarkoitus rakentaa "itse" (lue: toivottavasti isä ja appiukko :D) parin vuoden sisällä.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Aika synkiltä vaikuttaa arviot raksaprojektin kustannuksista ainaki meikäläisen haaveita ajatellen. Mä oon "suunnitellu" rakennuttavani jotain tän tyyppistä http://www.designtalo.fi/fi/talopaketit/kapyla/ pk-seudulle 300k€:llä. Tuo valmistajan paketti maksaa 200tonnia ja siihen tietenki kaikenmaailman maanmylläystä, liittymiä, paalutusta, autotallia ja muuta paskaa päälle. Tontti löytyy takataskusta, joten siihen ei mee enää rahaa.

Lähinnä pihatöitä, ulkomaalausta, raksan siivousta ja sen tyyppistä voisin tehdä itsekin.

Oonko mä ihan kahvilla ton "budjettini" kanssa?

Kun katsoo hinnastosta et talopaketti maksaa aika tarkkaan 200t niin saa olla huono pohja todella et vielä joutuu 100 tonnia laittamaan rahaa. Kyllä pitäs rahan riittää.

Jaahas, tehdään nyt sitten jonkainlainen yhteenveto tähän astisesta.

Eli rahaa mennyt 83.000 euroa niin että tuohon on laskettu mukaan loput liittymämaksut ja lohkominen, jotka on vielä maksamatta. Tähän rahaan on siis ostettu tontti 35.000 euroa + sen lohkomiset, varainsiirtoverot ja muut mukavat pakolliset maksut. Mukana myös rakennuluvan mafiamaksu joka sekin oli vittu yli 2000 euroa. Liittymiin menikin sitten 12.000 euroa melkein. Eli nuot tekee jo varmaan 50.000 euroa tuosta. Loppu on sitten talon ja tallin pohjatyöt, talon ja tallin anturan valut. Talon perustukset, routaeristykset, sisätäytöt ja laatan valu. Talopaketin ennakkomaksu 2000 euroa tuossa mukana. Mutta toisaalta tuosta puuttuu lattialämmitys, joka tuon talonpohjan osalta olisi n. sama kun tuo talopaketin ennakkomaksu.

Seuraava tiedossa oleva kustannus on talopaketti joka sisältää katon asennettuna. Talo siis ulkoa käytännössä täysin valmis. Jotain nurkkalautoja pitää kiinnitä ja parvekkeen rakenteet kasata paikalleen, nuokin siis toimituksessa mukana. Sisälle mukana toimituksessa tulee väliseinävärkit ja väliovet. Talli tulee tallin ovea vailla täydellisenä pakettina. Tämä koko paska tekee yhteensä jotain 90.000 euroa, en jaksa nyt eurolleen tuota laskea.

Tavoite oli sitten lopulta että 250.000 euroon päästäisiin. Eli noiden jälkeen olisi 77.000 euroa käytössä. Tuosta menee n. 12.000 euroa lämmitysjärkkään, eli jää 65.000 josta pitää maksaa sähkötyöt ja sisämatskut. Saa nähdä riittääkö ja mistä joudutaan tinkimään. Palkkoja en paljon joudu maksamaan. LVI hommat menee sukulaisvoimin ja itse olen ainakin 5 kk tuossa täyspäiväisesti. Jotain hankalampia töitä joutuu teettämään ja sähköt töiden osalta, tosin tuokin menee varmaan ihan palkkaamalla suoraan, ei urakoitsijan kautta kuin pakolliset jutut

Pari kymppiä tuota voi ylittää, mutta sitten alkaa kyllä tekeen todella tiukkaa.

Meillä vähän nälkä kasvoi syödessä. Ensin oli tarkoitus että talli tehdään myöhemmin, mutta se otettiin mukaan heti (päätettiin laittaa tekninen tila sinne), tuo toi n. 20.000 euron lisäkustannukset.

Eli siis kaikki muut kustannukset on tiedossa, paitti mitä sisäpintoihin lopulta käyttää rahaa. Mihinkään kalliisiin hienoihin materiaaleihin ei ole varaa, mutta eipä ole järkeäkään kun nuo kohta 3 ja 5 vuotiaat pojat kyllä pistää paikat pintaremppakuntoon seuraavina vuosina takuuvarmasti.

Kaikki matskut saan hyvillä alennuksilla, listahintoja ei onneksi tartte maksaa mistään!

EDIT: Jokatapauksessa ollaan heittämällä alle 300.000 euron koko hoito, vaikka miten tekisi. Vastaava uutena tai uudehkona ostettuna olisi hyvinkin 350 kiloa täältäpäin ja tuohon sitten tietty tinkivara, joka uppoaakin kätevästi varainsiirtoveroon. Niin tai näin, vitun iso laina tästä jää kouraan!

Jaahas, tehdään nyt sitten jonkainlainen yhteenveto tähän astisesta.

Eli rahaa mennyt 83.000 euroa niin että tuohon on laskettu mukaan loput liittymämaksut ja lohkominen, jotka on vielä maksamatta. Tähän rahaan on siis ostettu tontti 35.000 euroa + sen lohkomiset, varainsiirtoverot ja muut mukavat pakolliset maksut. Mukana myös rakennuluvan mafiamaksu joka sekin oli vittu yli 2000 euroa. Liittymiin menikin sitten 12.000 euroa melkein. Eli nuot tekee jo varmaan 50.000 euroa tuosta. Loppu on sitten talon ja tallin pohjatyöt, talon ja tallin anturan valut. Talon perustukset, routaeristykset, sisätäytöt ja laatan valu. Talopaketin ennakkomaksu 2000 euroa tuossa mukana. Mutta toisaalta tuosta puuttuu lattialämmitys, joka tuon talonpohjan osalta olisi n. sama kun tuo talopaketin ennakkomaksu.

Seuraava tiedossa oleva kustannus on talopaketti joka sisältää katon asennettuna. Talo siis ulkoa käytännössä täysin valmis. Jotain nurkkalautoja pitää kiinnitä ja parvekkeen rakenteet kasata paikalleen, nuokin siis toimituksessa mukana. Sisälle mukana toimituksessa tulee väliseinävärkit ja väliovet. Talli tulee tallin ovea vailla täydellisenä pakettina. Tämä koko paska tekee yhteensä jotain 90.000 euroa, en jaksa nyt eurolleen tuota laskea.

Tavoite oli sitten lopulta että 250.000 euroon päästäisiin. Eli noiden jälkeen olisi 77.000 euroa käytössä. Tuosta menee n. 12.000 euroa lämmitysjärkkään, eli jää 65.000 josta pitää maksaa sähkötyöt ja sisämatskut. Saa nähdä riittääkö ja mistä joudutaan tinkimään. Palkkoja en paljon joudu maksamaan. LVI hommat menee sukulaisvoimin ja itse olen ainakin 5 kk tuossa täyspäiväisesti. Jotain hankalampia töitä joutuu teettämään ja sähköt töiden osalta, tosin tuokin menee varmaan ihan palkkaamalla suoraan, ei urakoitsijan kautta kuin pakolliset jutut

Pari kymppiä tuota voi ylittää, mutta sitten alkaa kyllä tekeen todella tiukkaa.

Meillä vähän nälkä kasvoi syödessä. Ensin oli tarkoitus että talli tehdään myöhemmin, mutta se otettiin mukaan heti (päätettiin laittaa tekninen tila sinne), tuo toi n. 20.000 euron lisäkustannukset.

Eli siis kaikki muut kustannukset on tiedossa, paitti mitä sisäpintoihin lopulta käyttää rahaa. Mihinkään kalliisiin hienoihin materiaaleihin ei ole varaa, mutta eipä ole järkeäkään kun nuo kohta 3 ja 5 vuotiaat pojat kyllä pistää paikat pintaremppakuntoon seuraavina vuosina takuuvarmasti.

Kaikki matskut saan hyvillä alennuksilla, listahintoja ei onneksi tartte maksaa mistään!

EDIT: Jokatapauksessa ollaan heittämällä alle 300.000 euron koko hoito, vaikka miten tekisi. Vastaava uutena tai uudehkona ostettuna olisi hyvinkin 350 kiloa täältäpäin ja tuohon sitten tietty tinkivara, joka uppoaakin kätevästi varainsiirtoveroon. Niin tai näin, vitun iso laina tästä jää kouraan!

Veikkaan että menee kyllä snadisti yli ton 250 000, ennen kuin on esim. piha valmis. Mitäs Timba arvelisit paljonko olisi mennyt tähän mennessä rahaa jos olisit teettänyt kaiken maksullisilla miehillä? Itse olisit vähän siivoillut ja käynyt K-raudassa. Uskoisin että taas oltaisiin aika lähellä sitä 2000€/m2.

Timban jutusta, jos homma tulisi maksamaan 300ke ja valmiin saisi 350ke niin en itse edes miettisi vaan ostaisin valmiin. Täällä lahdella ongelma on se ettei mitään ostettavaa ole ja jos onkin niin niistä tulee remppaamalla kalliimpia kuin uuden rakentaminen. Pakko rakentaa siis oma. Pitää toivoa että jää alle 250ke hintaa tolle, saattaa joskus saada hyvällä tuurilla 200ke tuosta. Täällä muuttotappiokunnassa kun hinnat eivät nouse.

Veikkaan että menee kyllä snadisti yli ton 250 000, ennen kuin on esim. piha valmis. Mitäs Timba arvelisit paljonko olisi mennyt tähän mennessä rahaa jos olisit teettänyt kaiken maksullisilla miehillä? Itse olisit vähän siivoillut ja käynyt K-raudassa. Uskoisin että taas oltaisiin aika lähellä sitä 2000€/m2.

Jaa-a. Pohjahommien kohdalla ois varmaan ainakin sen 10.000 euroa saanut pistää lisää jos ois kaiken teettänyt palkollisilla tai siis firmoilla, tuskin tuohon helposti ois saanut palkattua ketään.

Sisähommissa menisi varmastikin 20-30 kiloa palkkoihin, eli ihan tälleen mutulla sanoisin että koko paskaan 50.000 enemmän jos teettäisi ulkopuolisilla. Itsellä ei riitä edes 2 vuotta että saan tuon rahan käteen, joten ei tartte kauaa miettiä kun on mahdollista pitää vuorotteluvapaata.

Timban jutusta, jos homma tulisi maksamaan 300ke ja valmiin saisi 350ke niin en itse edes miettisi vaan ostaisin valmiin. Täällä lahdella ongelma on se ettei mitään ostettavaa ole ja jos onkin niin niistä tulee remppaamalla kalliimpia kuin uuden rakentaminen. Pakko rakentaa siis oma. Pitää toivoa että jää alle 250ke hintaa tolle, saattaa joskus saada hyvällä tuurilla 200ke tuosta.

Miksi? Itse en taas viitti edes miettiä että rakennanko (osittain) itse vai ostanko valmiin jos välissä on 50.000 euroa. Itselleen saa tehdä kuitenkin omannäköistä ja tuossa edellä jo tuli, että ei taitaisi ihan 2 vuotta riittää raapia tuota rahaa käteen palkkaduunista. Vuorotteluvapaalla (sovittu maaliskuun alusta kesäkuun loppuun) saan n. puolet palkasta vuorottelukorvausta, eli häviän tuossa 2 kk liksan. Päälle pääsen hetkeksi muihin duuneihin, olen kuitenin 12 vuotta ollut samassa firmassa töissä.

Me ollaan tehty se päätös, että menee minkä menee ja jos menee liikaa niin sitten myydään pois. Ei noihin pidä rakastua. Tehdään sitten uus tai asutaan vaikka vuokralla, turha näitä on liian tarkkaan suunnitella.

Pihaan menee sitten vielä jotain. Yritän saada nurtsin alle mulla edukkaasti. Nurtsia en paljon tee. Muuten sitten askarrellaan pihaa hiljakseen jos tuossa asutaan. Jos halutaan myydä, pitää se laittaa kerralla kuntoon.

Asuntojen hintojen kehitys tietty vaikuttaa siihen onko myyntihalukkuutta 2,5 - 3 vuoden kuluttua.

Zone-sarja -42%

Joo hyvältä kuulostaa ja tottahan se on että rahaa säästyy ihan helvetisti jos pysyy vasara itelläki kädessä ja tuttavapiiristä löytyy tekijöitä.

Mä oon ite sen verran avuton noissa hommissa, että vaikka sen miten päin laskis, ni järkevämpää on antaa ammattilaisten hoitaa homma ja tehdä ite vaan konttorirottana niska limassa duunia että pääsee sitten lainaa maksamaan.. Ja tommonen mahdollisimman valmis paketti isolta firmalta on siinäkin mielessä hyvä, että jos (kun) reklamoitavaa tai takuuasioita tulee, niin löytyy osoite joka korjaukset hoitaa.

Tallia (tai siis katos-varasto- komboa) saatan itsekin kesälomalla yrittää väsätä, jos projekti nyt siihen mennessä on käyntiin saatu.

Tuo alempi talomalli kieltämättä hieno. Uskompa vaan että tässä niinkuin suurimmassa osassa "avaimet käteen"-taloissa pohjaratkaisun muunneltavuus on lähellä nollaa. Myös hinnan perusvarustus on yleensä sellainen että kukaan ei oikeasti sellaista halua. Myös maa- / perustustöiden osalta pakettihintaan tuskin kuuluu mitään kovin kummoista. Tahtoo olla niin että jos hintaa tuntuu alhaiselta, niin jotain muttia siinä on.

Toivottavasti olen väärässä ...

Et sä vilho kauheen kaukana ollut. Kuulin muutamista lähteistä että Baltia Talopakettien taustahenkilöillä löytyy mm. liiketoimintakieltoja, konkursseja, maksamattomia veroja, yms. En väitä näitä todeksi mutta en toisaalta näe syytä epäillä viestien todenperäisyyttä. Eli se siitä ja takaisin Jämerään...

Pihaan menee sitten vielä jotain. Yritän saada nurtsin alle mulla edukkaasti. Nurtsia en paljon tee. Muuten sitten askarrellaan pihaa hiljakseen jos tuossa asutaan. Jos halutaan myydä, pitää se laittaa kerralla kuntoon.

Nurmikkohan on just sitä halvinta pihaa (ellei ihan koskemattomaksi jätä). Pari satkua/kuorma multa ja muutama euro siemeniin. Kiveykseen voi varata pari kymppiä per neliö, toisaalta muutama vuosi alkuun menee helposti sepelipinnallakin uutta motivaatiota odotellen. Taas toiset parikymppiä jos teettää. Puita ja puskia nyt muutenkaan tarvi kerralla tehdä valmiiksi. Sitten tulee tietty se sadan neliön terassi joka on pakollinen, huvimaja, kylpypalju, savusauna jne jne, tonni sinne tonni tänne ;)

Etupiha jää aluksi soralle ja takapiha nurtsille. Sitten katellaan mihin niitä kivetyksiä haluaa tehdä. Itse ne teen kaikki. Palju varmaan tulee hankittua, täytyy toivoa että kevään raksamessuilla ois hyviä tarjouksia. Täytyy sitä jotain pientä "luxustakin" olla. Mieluummin palju pihassa kuin amme sisällä. Ammeen hinnalla saa paljun ja jos laittaa sisälle ammeen, pitää olla isompi varaaja yms yms. Eli menee helposti muutaman paljun hinta kun ammeen laittaa.

Mutta kaikenkaikkiaan jos haluaa jonkun näyttävän pihan, niin siihen saa menemään kymppejä. Meillä tuo pihapiiri jää hyvinkin "metsäiseksi" ja talo on muutenkin ns. perinnetalo, joten tuo ei välttämättä edes vaadi mitään kalliita isompia kivetyksiä ja muuta kikkailua. Talo on muutenkin landella, joten parempi kun jättää muuhun maisemaan sopivaksi. Turhaan mun mielestä erottuu kovin laitetut pihat tuollaisessa ympäristössä.

EDIT: Yleensä valmiissa on pihakin valmis, tämä on kanssa hyvä huomioida. Rakentamisen jälkeen se piha on just sen näkönen että siihen on just rakennettu. Ei siihen välttämättä rahaa tartte paljon upottaa, mutta työtä kyllä teettää sekin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
...Pakko rakentaa siis oma. Pitää toivoa että jää alle 250ke hintaa tolle, saattaa joskus saada hyvällä tuurilla 200ke tuosta. Täällä muuttotappiokunnassa kun hinnat eivät nouse.

Tää on muuten hyvä ottaa huomioon kun rakentaa vähän kauemmaksi keskustasta. Tuttu yrittää tällä hetkellä myydä n. 15 Vaasan keskustasta tooodella hienoa kampää. Tilanne markkinoilla on sellanen että harva vaan pystyy ostamaan 400 000€ kämpää, varsinkaan kun lähellä ei ole palveluita ja pari autoakin tarvittaisiin. Taitaa tulevaisuudessa sijainti vaikuttaa vielä enemmän talon arvoon, näin olen parista tutkimuksesta saanut lukea. Eli jos ihan korpeen rakentaa, niin kannattaa tehdä itselle eikä myyntiin.

Kyllähän hyvälle talolle aina ostaja löytyy. Siinä vaan saattaa kestää aikansa. Itse panostimme tonttiin ja ostimme lähes 10x kalliimman tontin kuin tuosta vähän matkan päästä. Saimme kuitenkin tontin voisi sanoa että aivan "ydinkeskustasta", kuitenkin rauhalliselta paikalta. Tämä on viimeinen keskustatontti sitten 90-luvun, oli unohtunut erään vanhuksen piironginlaatikkoon. Eli sijainti, paikkakunta huomioiden, on erinomainen. Vastikään oli myynnissä valmis talo jonkin matkan päässä, se oli hieno ja uudehko ja sijainti ok, kyllähän tuostakin omansa varmasti myyjä sai pois. Voittoa täällä seudulla on kuitenkin aivan turha havitella, jos ei sitten ole itse rautakauppias, kirvesmies, LVI-asentaja ja sähkömies ja tee kaikkea itse, peritylle ilmaiselle maalle.

Kyllähän hyvälle talolle aina ostaja löytyy. Siinä vaan saattaa kestää aikansa. Itse panostimme tonttiin ja ostimme lähes 10x kalliimman tontin kuin tuosta vähän matkan päästä. Saimme kuitenkin tontin voisi sanoa että aivan "ydinkeskustasta", kuitenkin rauhalliselta paikalta. Tämä on viimeinen keskustatontti sitten 90-luvun, oli unohtunut erään vanhuksen piironginlaatikkoon. Eli sijainti, paikkakunta huomioiden, on erinomainen. Vastikään oli myynnissä valmis talo jonkin matkan päässä, se oli hieno ja uudehko ja sijainti ok, kyllähän tuostakin omansa varmasti myyjä sai pois. Voittoa täällä seudulla on kuitenkin aivan turha havitella, jos ei sitten ole itse rautakauppias, kirvesmies, LVI-asentaja ja sähkömies ja tee kaikkea itse, peritylle ilmaiselle maalle.

Mistäs kaupungista nyt puhutaan? Täälläpäin ainakin pankin kanssa yhteistyötä tekevä välitysfirma antoi, anteeksi pyydellen, "vaan" 350 000€ arvoarvion (takaajien poistamiseksi), kun pitää kuulemma puhelimen välityksellä tehdyistä arvioissa olla niin varovainen.

... tässä täytyy nyt siis olla Hupen pessimismiä HIEMAN mukana vai voiko eroja olla näin paljon?

... tässä täytyy nyt siis olla Hupen pessimismiä HIEMAN mukana vai voiko eroja olla näin paljon?
No ainahan vähän pitää liioitella. Mutta todellisuus on että onhan täällä landella hankala myydä kallista taloa.

Itse asiassa täällä on pari täysin uutta isohkoa okt-aluetta joista ei ole liiemmin taloja ollut myynnissä, tuo yksi poislukien. Kyllä tuolta olisi talo kelvannut käytettynäkin jos vain olisi saanut. Mutta kun ei saanut edes tonttia.

Huppe puhuu kyllä ihan asiaa ja sama tilanne on eri puolilla suomea. Esimerkiksi 70 km säteellä Jyväskylästä löytyy useampi pieni muuttotappio kaupunki tai jos ei tappio niin väkiluku ei ainakaan kasva. Oma asuinkaupunki lukeutuu tällaisiin. Isot ikäluokat jylläävät ja muuttoliike kaupungin sisällä on 70/80 lukujen omakotitaloista keskustan tuntumaan kerrostaloihin ja rivareihin. Paikallislehdestä löytyy heittämällä näitä taloja 90 000 -160 000 euron hintaan. ostajia vaan ei ole kun lapsiperheitä ei paikkakunnalle muuta. Uusiakin taloja on joitain myynnissä mutta järjestään samat talot pysyvät myynnissä lähes vuositolkulla kunnes hinta vedetään niin alas että joku tekee kaupat. Lähes uuusille on pynnnöt olleet omatonttiset siinä 230 000 -280 000.

Tuttu kaveri sai unelmatyönsä rannikolta ja laittoi talonsa myyntiin. Muistaakseni hintapyyntö oli 250 000 euroa. Kaverin kertoman mukaan myyntiin meni paria kuukautta vaille kaksi vuotta ja hintaa joutui ruuvaamaan alas. Myyntihintaa ei kertonut mutta kertomattomuudesta päättelisin että taisi takkiin tulla omakotiunelmasta.

Kyllähän tuossa pitää laskea mukaan lainankorot sekä inflaatio. Jos tuosta nyt vaikka 20 vuoden päästä saa ns. "omansa pois", tulee maksetuista koroista jo äkkiä semmoinen summa asumiskuluineen että olisi kannattavampaa asua vuokralla. Mutta joo, elämä on valintoja. Ilman autoakin pärjää ja miksei vaikka vuokrayksiössä kerrostalossa. Itse tykkään asua mukavasti ja panostan siihen + viihdyn tällä paikkakunnalla (siihen asti kunnes muksut lähteävät pesästä ja muutan niiden perässä [Stadiin?])

Kyllähän tuossa pitää laskea mukaan lainankorot sekä inflaatio. Jos tuosta nyt vaikka 20 vuoden päästä saa ns. "omansa pois", tulee maksetuista koroista jo äkkiä semmoinen summa asumiskuluineen että olisi kannattavampaa asua vuokralla. Mutta joo, elämä on valintoja. Ilman autoakin pärjää ja miksei vaikka vuokrayksiössä kerrostalossa. Itse tykkään asua mukavasti ja panostan siihen + viihdyn tällä paikkakunnalla (siihen asti kunnes muksut lähteävät pesästä ja muutan niiden perässä [Stadiin?])

Tilanne on (onneksi) aika eri Helsingissä. Itse ainakin olettaisin saavani suoraan 50-100t€ voittoa talosta, jos sen myyntiin heti valmistumisen jälkeen laittaisin. Kodiksi olen kuitenkin taloa rakentamassa ja tuo mahdollinen sillä tehtävä voitto on vaan mukavaa ekstraa, joka realisoituu sitten x-vuoden päästä.

Ei tuo esmes Rohemiinireiskan 300 k€ Käpylä olemassaolevalle tontille kuulosta lainkaan mahdottomalta. Vesikattovalmiissa paketeissa ja pitkästä rakentamisessa taas, kuten kaikki tietääkin, ratkaisee paljon talon ja kattojen muoto ja kaikenlainen pröystäily. Varmaan aika hyvä lähtökohta on se vesikattopaketti x 2.5 hinta talolle ilman tonttia. Itsehän sain menemään x4, mutta täysin oma vika. Talopeli-softalla saa kivasti leikittyä ja helppoudessaan OP.fi-sivulta löytyvä kustannuslaskuri on yliveto.

Jos projekti on vähänkin isompi niin uskon, että noi "ei pysty paljon mitään itse tekemään paitsi sisustustyöt, ulkomaalaukset jne" osoittautuvat aivan liian työläiksi suunnitelmiksi. Omalla kohdalla pelkästään projektin koordinointi, tavarakuljetusten järjestely (osittain itse pakettiautolla ajelemalla) ja työmaan siivous aiheuttivat sen ettei mua näkynyt kuin parisen tuntia päivässä koko rakennusaikana (vain 8 kk muuttokuntoon, oli paljon ulkopuolista työvoimaa) työpaikalla ja jos täällä olinkin, olin puhelimessa järjestelemässä jotain raksa-asiaa. Toisaalta tuohon ehkä vaikutti, että projekti oli suurehko ja nopeasti toteutettu joka vaati selvästi enemmän logistiikkaa per aikayksikkö kuin rauhallisella aikataululla tehty pienempi / yksinkertaisempi talo.

Edit: lisätty sana "taas" toiseen lauseeseen :)

Tilanne on (onneksi) aika eri Helsingissä. Itse ainakin olettaisin saavani suoraan 50-100t€ voittoa talosta, jos sen myyntiin heti valmistumisen jälkeen laittaisin. Kodiksi olen kuitenkin taloa rakentamassa ja tuo mahdollinen sillä tehtävä voitto on vaan mukavaa ekstraa, joka realisoituu sitten x-vuoden päästä.

Helsingissä vastaan tuleekin sitten se kova hinta ja tätä myöten lainankorot sekä kustannukset esim. liikkumisesta töihin, mikäli nyt ei satu niin onnellisesti että se työpaikka on siinä omakotitaloalueen vieressä.
Tuossahan joku jo väläyttikin että 480ke saa varata taloon Helsingissä kun muualla sen saa 280ke. Kun muutetaan tuo lainaksi niin totuus voi kirpaista:

Lainan määrä 480000 euroa
Laina-aika 25 vuotta
Kuukausierä 2276 euroa
Erien lukumäärä 300 kpl.
Korot laina-ajalta yhteensä 202864 euroa
Todellinen vuosikorko 3,13 %

Lainan määrä 280000 euroa
Laina-aika 25 vuotta
Kuukausierä 1328 euroa
Erien lukumäärä 300 kpl.
Korot laina-ajalta yhteensä 118338 euroa
Todellinen vuosikorko 3,13 %

Korkoihin menee äkkiä se 100.000e arvonnousu ja siitä huolimatta asuinkustannukset ovat 1000e/kk enempi + ne työmatkakustannukset. Tarvitaan aika paljon enemmän (netto)rahaa, eli palkkaa jotta tuon välin saa laskettua itselleen kannattavaksi. Puhutaan kuitenkin noin 1500e/kk paremmasta palkasta. Keskipalkka jos on 3000e/kk niin tuohan on prosenteissa 50% parempi palkka. Lisäksi auto työmatkoja varten haukkaa äkkiä sen 500-700e/kk lisää. Tämä on siis 1000e bruttopalkkaa vastaava summa. Eli se missä muualla pärjätään 3000e/kk, tarvitaan samaan elämiseen Helsingissä 3000+1500+1000=5500e/kk.

Mutta joo, meni hieman asuinpaikkakeskusteluksi. Siitä on oma topiccinsa.

Jos projekti on vähänkin isompi niin uskon, että noi "ei pysty paljon mitään itse tekemään paitsi sisustustyöt, ulkomaalaukset jne" osoittautuvat aivan liian työläiksi suunnitelmiksi. Omalla kohdalla pelkästään projektin koordinointi, tavarakuljetusten järjestely (osittain itse pakettiautolla ajelemalla) ja työmaan siivous aiheuttivat sen ettei mua näkynyt kuin parisen tuntia päivässä koko rakennusaikana (vain 8 kk muuttokuntoon, oli paljon ulkopuolista työvoimaa) työpaikalla ja jos täällä olinkin, olin puhelimessa järjestelemässä jotain raksa-asiaa. Toisaalta tuohon ehkä vaikutti, että projekti oli suurehko ja nopeasti toteutettu joka vaati selvästi enemmän logistiikkaa per aikayksikkö kuin rauhallisella aikataululla tehty pienempi / yksinkertaisempi talo.
Tässä on tuosta rakentamisen/rakennuttamisen aiheuttamasta työmäärästä IMO realistinen kuva. Lähipiirissä on muutama ostanut näitä "avaimet käteen" paketteja, mutta kovasti tuntuu niissäkin jengiltä palavan aikaa/hermot touhun säätämiseen/hallinnointiin ja ihan suoraan ovat sanoneetkin että "vuoden ajan on mennyt kaikki vapaa-aika ja osa työajasta".

Itse laskeskelin kaikilla mahdollisilla laskureilla omaa suunnitteilla olevaa taloprojektia ja päädyin luokkaa tontti + 400-450 KEur tasolle. ~200 neliön arkkitehdin tontille vartavasten piirtämä kivitalo pk-seudulle toisten rakentamana (ilman että itse tekee yhtään mitään, selkä rikki, joten ei pysty), yksinkertainen muoto, mutta hyvä varustetaso. Kierreltiin ympäryskuntia ja todettiin ettei meistä ole Kirkkonummelaisiksi/Siuntiolaisiksi (Nurmijärvestä puhumattakaan) ole ==> Espooseen pitää jäädä, joten tonttikin maksaa 150-200 KEur.

Noita laskelmia vasten oli aika helppo ratkaisu tarttua "valmiiseen" kun budjettihaarukkaan mahtuva noin 170 neliöinen grynderillä rakenteilla oleva kivitalo käveli vastaan läheltä nykyistä asuinpaikkaa. Tingittiin pikkusen makuuhuoneiden (, kotiteatterin :itku:) ja tontin koosta, mutta vastaavasti päästiin kivalle alueelle, jossa ei oikeastaan ole enää tontteja juurikaan edes tarjolla. Aikaisessa vaiheessa mukaan pääsy mahdollisti sen, että pystyi muokkaamaan suunnitelmia varsin pienin kustannuksin + kaikki väri jne. valinnat ilmaiseksi. Kämpän varustetaso on turhankin hyvä (Mielen koneet, Laattapisteen laatat jokapuolella...); itse rakennuttamalla olisi tullut valittua halvempia laitteita/materiaaleja. Lopputuloksena hiukan suunniteltua pienempi kämppä, joka valmistuu varsin nopeasti (alkukesästä 2011) ja ilman että tarvitsee juurikaan öitään tuon parissa valvoa. Todellinen laiskan ja kärsimättömän mihen ratkaisu, suits me :dance:

Latest posts

Back
Ylös Bottom