Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Juu, kaikki opetetaan kädestä pitäen Suonenvirran luennoilla horkkaamaan, että jaksaa painia helvetin enkuleiden kanssa.

"Anadura... Anadura-nandroloni..."

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kouluun olen nyt päättänyt hakea. Kysynkin teiltä että miten olette koti olosuhteissa harjoitellet kunto testeihin? Onko peräti jollain ohjelma testeihin valmistautumiseen.

30 vuotta tulee keväällä täyteen, sanotaan että tollaset 2 vuotta miettinyt vakavissani ja nyt on tultu siihen tulokseen että poliisin työ on se mitä tahdon työkseni tehdä. Tutut ympärillä ihmettelee, miksi vaihtaisin poliisin työhön säännöllisestä ja siististä 8-16,viikonloput vapaat ja hyvä palkkaisen työn. Sitä he saavat miettiä kun valittavat nykyisestä töistään.

Elämä on valintoja. Hyvää joulua foorumilaisille. Edellisestä viestistä onkin jo aikaa.

Olethan ottanut huomioon, että valmistuttuasi on suuri riski jäädä työttömäksi? Jos satut töitä poliisista samaan, niin suurella riskillä se työpaikka on esim. päivittäistutkinnassa. Silloin sinun säännöllinen, siisti, 8-16, viikonloput vapaat ja hyvä palkkainen työ vaihtuu seuraavanlaiseksi:
1. melkein säännöllinen
2. siistihkö
3. 8-16
4. 2 viikonloppua vapaata / 3 viikkoa
5. huono palkkainen, about 2300 - 2400 e/brutto/kk.

Moni valmistunut menee aluksi tutkintaan ja harva pääsee järjestyspoliisin hommiin. Moni jonottaa vuosia tutkinnasta pääsyä kentälle.

Minulla kävi hyvin, kun valmistumisen jälkeen olin n. 6 viikkoa työttömänä, ja sain määräaikaisen viran (kentälle), joka vakinaistettiin parin kuukauden jälkeen. Olen käynyt vain n. 6 kk tutkinnan kierron.

Olethan ottanut huomioon, että valmistuttuasi on suuri riski jäädä työttömäksi? Jos satut töitä poliisista samaan, niin suurella riskillä se työpaikka on esim. päivittäistutkinnassa. Silloin sinun säännöllinen, siisti, 8-16, viikonloput vapaat ja hyvä palkkainen työ vaihtuu seuraavanlaiseksi:
1. melkein säännöllinen
2. siistihkö
3. 8-16

Moni valmistunut menee aluksi tutkintaan ja harva pääsee järjestyspoliisin hommiin. Moni jonottaa vuosia tutkinnasta pääsyä kentälle.

Minulla kävi hyvin, kun valmistumisen jälkeen olin n. 6 viikkoa työttömänä, ja sain määräaikaisen viran (kentälle), joka vakinaistettiin parin kuukauden jälkeen. Olen käynyt vain n. 6 kk tutkinnan kierron.

On tuota tullut mietittyä. Heitän vähän ajatuksia tästä, nytkin olen 3viikonlomalla ja päivittäin mietin että kohta taas joutuu samaan paskaan työhön, lähes samallaiset päivät toistavat itseään. Tuntuu vähän hullulta ottaa riskiä ja tehdä sitä mistä on aina haaveillut ja haluaisi tehdä vaikka työllistyminen onkin epävarmaa. Jotenkin tuntuu että nykyiseen työhön minulla ei ole enää mitään annettavaa, ei sitten mitään.

Valintoja on tehtävä, nyt se vielä onnituisi kun lapsia ei ole. Ei lapsetkaan tietysti estä hakua mutta tietysti se hieman hankaloittaisi, uskon että aikani on nyt valmis hakeutumaan kouluun.

Jos en kouluun hae, tiedän että lopun elämäni miein miksi en hakenut. Parempi hakea ja katsoa mihin rahkeet riittää kun miettiä vanhoilla päivillä että miksi en hakenut.

^
Joo ymmärrän tilanteesi. Halusin vain ottaa tuonkin asian esille, ettei kaikki pääse maijan rattiin.

Itselläni oli kans lähesvakkari työ, kun hain kouluun. Olin tympääntynyt ja sain kuulla paljon palautetta, että työttömäksi lähden kouluttautumaan. Silloin mietitytti, mutta mulla kaikki meni liiankin hyvin ja olen tyytyväinen, että lähdin poliisikouluun.

Suosittelen treenaamaan äidinkieltä aika reilusti jos aiot ikinä päästä tuohon kouluun. Luin kaksi kirjoittamaasi viestiä ja totesin että ei taida onnistaa, valitettavasti.

Tämä oli hyvä huomio. Yksi tärkeistä osa-alueista on kohdallani heikko. Äidinkielen kirjoja olen kyllä ajatellut hankkia ja varmaan aika alusta saa aloittaa. Täytyy myös netistä tutkia jospa löytyisi äidinkielen opiskelu sivuja. Paljon on tehtävää siihen että koulun ovet kohdallani aukeaisi mutta olen valmistautunut siihen että töitä on tehtävä reilusti haaveen toteuttamiseen.

Vaikka lopulta en kouluun pääsisikään niin ainakin voin vanhoilla päivillä todeta että ainakin yritin.

Tämä oli hyvä huomio. Yksi tärkeistä osa-alueista on kohdallani heikko. Äidinkielen kirjoja olen kyllä ajatellut hankkia ja varmaan aika alusta saa aloittaa. Täytyy myös netistä tutkia jospa löytyisi äidinkielen opiskelu sivuja. Paljon on tehtävää siihen että koulun ovet kohdallani aukeaisi mutta olen valmistautunut siihen että töitä on tehtävä reilusti haaveen toteuttamiseen.

Vaikka lopulta en kouluun pääsisikään niin ainakin voin vanhoilla päivillä todeta että ainakin yritin.

Mulla on käsitys, että äidinkielellinen arviointi on todella tiukkaa. Pilkkujen puutteestakin rokotetaan aika herkästi. En mielestäni ole hyvä kirjoittaja, mutta aikoinaan kirjoitelmasta tuli täydet pisteet ja tiivistelmästä menetin yhden. Tiivistelmä oli minusta aika paha ja onneksi olin harjoitellut niiden tekemistä.

Nyt, kun on katsellu noita nuorempien konstujen kirjoittamia ilmoituksia niin ihmettelen, miten jotkut on kouluun päässeet?!

Jos en aivan väärässä ole niin tälläiset avoimet yliopistot/ aikuislukiot tarjoavat äidinkielentunteja, joten jos aikaa löytyy niin mene ihmeessä sinne myös palauttamaan asioita mieleesi.

Kouluun olen nyt päättänyt hakea. Kysynkin teiltä että miten olette koti olosuhteissa harjoitellet kunto testeihin? Onko peräti jollain ohjelma testeihin valmistautumiseen.

30 vuotta tulee keväällä täyteen, sanotaan että tollaset 2 vuotta miettinyt vakavissani ja nyt on tultu siihen tulokseen että poliisin työ on se mitä tahdon työkseni tehdä. Tutut ympärillä ihmettelee, miksi vaihtaisin poliisin työhön säännöllisestä ja siististä 8-16,viikonloput vapaat ja hyvä palkkaisen työn. Sitä he saavat miettiä kun valittavat nykyisestä töistään.

Elämä on valintoja. Hyvää joulua foorumilaisille. Edellisestä viestistä onkin jo aikaa.

Älä suotta jätä nykyistä palkkatyötäsi. Liity kodinturvajoukkoihin vapaa-ajallasi, nehän ne varmaan kohta poliisin työt hoitaa. http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288526974853.html

Ei pääsykokeissa/koulussa mitään tajuttomia kirjoitustaitoja vaadita. Perusasiat kunniaan!

Kun pilkut, pisteet ja isot alkukirjaimet ovat kodillaan, yhdyssanat kunnossa sekä lauserakenteet järkeviä, niin pääsee jo todella pitkälle. Ei tarvi olla mestarikirjoittaja saadakseen pääsykokeiden kirjallisista osista täydet pisteet ja koulussa äikän kursseista vitosia (nimim. kokemusta on), kunhan on huolellinen ja tarkka. Kannattaa tänne foorumillekin kirjoittaa hyvää suomea, vaikkakin ehkä puhekielisiä sanoja joukossa, mutta kun siitä tulee tapa, ei perusjuttuja tarvitse enää jännittää kokeissa.

AINA kannattaa hakea, jos oikeasti sitä haluaa! En ymmärrä niitä ihmisiä, joiden täytyy ihmetellä ja mollata toisten haaveita ja tavoitteita. Mitä he siinä menettävät, jos joku haluaa tehdä elämänmuutoksen ja kokeilla jotain muuta?!

Ainiin, mitä kirjoittamiseen tulee, niin mielestäni kielellisesti huonoja ilmoituksia tulee kyllä niin vanhoilta kuin nuoriltakin... taso riippuu enemmänkin viitsimisestä ja siitä, että on ajatus mukana ärrää kirjoittaessa.

Viimeksi muokattu:
En ymmärrä niitä ihmisiä, joiden täytyy ihmetellä ja mollata toisten haaveita ja tavoitteita. Mitä he siinä menettävät, jos joku haluaa tehdä elämänmuutoksen ja kokeilla jotain muuta?!

Ketkä täällä on ihmetellyt tai mollannut dirtyloonien haaveita ja tavoitteita?

Ketkä täällä on ihmetellyt tai mollannut dirtyloonien haaveita ja tavoitteita?

En tarkoittanut ketään täällä olijoista, vaan niitä hänen työkavereitaan/muita tuttuja, jotka sitä tekevät. Ja siis ylipäänsä ihmisten live-tuttuja, jotka käyttäytyvät niin. Anteeksi epämääräinen ilmaisu, näitä pitää välttää R-ilmoituksissa ;)

1. melkein säännöllinen
2. siistihkö
3. 8-16

Sisältääkö tuo 2300-2400e henkilökohtaiset lisät (prosentit)? Jos sisältää, niin melkoinen kutsumus saa kyllä olla, että jaksaa painaa tuolla palkalla. :wtf: Sen kyllä olen tiennyt, että poliisin palkoilla ei paljon juhlita, mutta tuommoiset alle 2500e palkat on jo todella paskoja.

Sisältääkö tuo 2300-2400e henkilökohtaiset lisät (prosentit)? Jos sisältää, niin melkoinen kutsumus saa kyllä olla, että jaksaa painaa tuolla palkalla. :wtf: Sen kyllä olen tiennyt, että poliisin palkoilla ei paljon juhlita, mutta tuommoiset alle 2500e palkat on jo todella paskoja.

HTS-prossat otin huomioon ja 1 % olosuhdelisää. Helsinki/pääkaupunkilisää ei ole tuohon laskettu. Haittakorvaukset yritin huomioida ja ne ei tutkinnassa ole kummoiset. Lomarahoja en laskenut. Jotain tuon suuntaista se palkka tutkinnassa on.

HTS-prossat otin huomioon ja 1 % olosuhdelisää. Helsinki/pääkaupunkilisää ei ole tuohon laskettu. Haittakorvaukset yritin huomioida ja ne ei tutkinnassa ole kummoiset. Lomarahoja en laskenut. Jotain tuon suuntaista se palkka tutkinnassa on.

Nyt oli ihan pakko rekisteröityä ja laittaa kommenttia keskusteluun. Aluksi kiitokset kaikille tämän alueen keskustelijoille, sillä näitä keskusteluja on ollut ilo seurata sekä hyvässä ,että pahassa. Tutkinnan puolella en ainakaan itse saanut väännettyä spjl:n palkkalaskuria sellaiseen tulokseen, että kiinteä tutkijan palkka olisi asettunut haarukkaan 2300-2400 e. Alimmillaan sain sen 2450e ja tuolloin palkkaluokkana oli aloittelevan rikospoliisin 08.01 palkkaluokka ja alimmat hts-pisteet, mitä itse olen kuullut. Kyseinenkin palkkaluokka nousee pykälän verran automaattisesti sen jälkeen, kun tutkijalle on tullut vuosi työkokemusta täyteen. Itselläni bruttopalkka tutkinnan puolella on ilman haittakorvauksia aika tarkalleen 3000 e kuukaudessa. Tähän päälle vielä haitat, jotka tänä vuonna ovat pyörineet 300-1000 euron välissä per kuukausi ja vielä tietysti lomarahat. Keskimääräinen bruttotulo on siis tänä vuonna ollut noin 3500e kuukaudessa, mikä on mielestäni melko hyvä ansio, jos vertailuna katsotaan esim. korkeakoulutettujen keskibruttoansioita. Ei mulla muuta.

Nyt oli ihan pakko rekisteröityä ja laittaa kommenttia keskusteluun. Aluksi kiitokset kaikille tämän alueen keskustelijoille, sillä näitä keskusteluja on ollut ilo seurata sekä hyvässä ,että pahassa. Tutkinnan puolella en ainakaan itse saanut väännettyä spjl:n palkkalaskuria sellaiseen tulokseen, että kiinteä tutkijan palkka olisi asettunut haarukkaan 2300-2400 e. Alimmillaan sain sen 2450e ja tuolloin palkkaluokkana oli aloittelevan rikospoliisin 08.01 palkkaluokka ja alimmat hts-pisteet, mitä itse olen kuullut. Kyseinenkin palkkaluokka nousee pykälän verran automaattisesti sen jälkeen, kun tutkijalle on tullut vuosi työkokemusta täyteen. Itselläni bruttopalkka tutkinnan puolella on ilman haittakorvauksia aika tarkalleen 3000 e kuukaudessa. Tähän päälle vielä haitat, jotka tänä vuonna ovat pyörineet 300-1000 euron välissä per kuukausi ja vielä tietysti lomarahat. Keskimääräinen bruttotulo on siis tänä vuonna ollut noin 3500e kuukaudessa, mikä on mielestäni melko hyvä ansio, jos vertailuna katsotaan esim. korkeakoulutettujen keskibruttoansioita. Ei mulla muuta.

Aika hyvin jos saat kenttämiehen palkkaa päivätöissä. Mulla on 4.03 ja hts-prossatkin noussu ihan hyvin, olosuhdelisä 3% ja haittoja tullu hyvin. Silti vuoden kokonaisansiot / 12 = n. 3500 e/kk brutto.

-edit-
tuohon sisältyy myös jonkin verran ylitöitä

Mulla on viimeisimmässä tilinauhassa bruttotulot 50 330 euroa kuluvalta vuodelta. Toi pitää sisällään jonkun verran ylitöitä. Olen miehistöä ja työkokemusta on takana sopivasti.

Aika hyvin jos saat kenttämiehen palkkaa päivätöissä. Mulla on 4.03 ja hts-prossatkin noussu ihan hyvin, olosuhdelisä 3% ja haittoja tullu hyvin. Silti vuoden kokonaisansiot / 12 = n. 3500 e/kk brutto.

-edit-
tuohon sisältyy myös jonkin verran ylitöitä

Olen itse usein ihmetellyt, mistä johtuu yleinen harhaluulo tutkinnan huonoista palkoista, koska etenkin, jos työskennellään jossain muussa ryhmässä, kuin päivittäistutkinnassa tai ilmoituksen vastaanotossa tutkijoiden palkat ovat parempia, kuin kentällä. Lisäetuna on tietysti myös inhimillisemmät työajat, jolloin myös muun elämän järjestely on helpompaa... Itse työskentelin kentällä muutaman vuoden ja käteen jäi tuolloin alle 40 000 e vuodessa. Tällä hetkellä bruttopalkka näyttää olevan tältä vuodelta noin 46000 euroa (oli pakko tarkistaa, anonymityn viestin jälkeen, joka ilmeisesti saa parempaa kokemuslisää ja pääkaupunkiseutulisää). Tässä ammatissa raha ei voi olla kovinkaan suuri vaikuttaja, mutta niille tuleville tai nuorille poliiseille, jotka punnitsevat tutkinan tai kentän välillä, tämä saattaa olla kiinnostavaa tietoa.

08.05, eli taitaa käytännössä tarkoittaa talouspuolta tai krp:ta ja siihen vuosien myötä nousseet hts-pisteet, reilusti päivärahoja ja ylitöitä niin voin uskoa, että 50 000 voi olla lähellä.

Itse olen miettinyt vakavasti tutkinnan puolelle siirtymistä. Muksut alkaa olla sen ikäisiä, että harrastuksiin kuskaamiset yms. on aika haastavia vuorotyössä. Ja jos vielä haluan joskus saada ryk:n paikan, niin pitäisi treenata hiukan perusjuttujakin =) Ainoa mikä on mietityttänyt, on juuri tuo palkka. Tällä hetkellä kenttähommissa saan noin 43k vuodessa, tuo ei sisällä yhtään tuntia ylitöitä, ja aika monet pyhätkin olen lomalla.

Jos saisin vaikka vuoden komennuksen tutkintaan (eli palkkaluokka vaihtuisi), niin lähteekö palkka 08.01? En kuulu liittoon, joten ei ole kalenteria. Voiko joku äkkiä heittää realistisen lukeman mikä voisi olla vuosiansio?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom