Olen itse usein ihmetellyt, mistä johtuu yleinen harhaluulo tutkinnan huonoista palkoista, koska etenkin, jos työskennellään jossain muussa ryhmässä, kuin päivittäistutkinnassa tai ilmoituksen vastaanotossa tutkijoiden palkat ovat parempia, kuin kentällä. Lisäetuna on tietysti myös inhimillisemmät työajat, jolloin myös muun elämän järjestely on helpompaa... Itse työskentelin kentällä muutaman vuoden ja käteen jäi tuolloin alle 40 000 e vuodessa. Tällä hetkellä bruttopalkka näyttää olevan tältä vuodelta noin 46000 euroa (oli pakko tarkistaa, anonymityn viestin jälkeen, joka ilmeisesti saa parempaa kokemuslisää ja pääkaupunkiseutulisää). Tässä ammatissa raha ei voi olla kovinkaan suuri vaikuttaja, mutta niille tuleville tai nuorille poliiseille, jotka punnitsevat tutkinan tai kentän välillä, tämä saattaa olla kiinnostavaa tietoa.
Joo minun laskelmat olivat päivittäistutkinnan alottavalle vanhemmalle konstaapelille. Ensimmäinen vuosi menee kokonaisansioissa nippanappa yli 30 000 e, kun ottaa lomarahat huomioon ja jossain listoissa lisät on arkipyhien vuoksi paremmat. Joissain listoissa ei lisiä välttämättä tule lainkaan.