Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Totta, että lukiosta ei saa suoraan mitään erikoistaitoa jos taidolla tarkoitetaan ammattia. Jos itse voisin uudelleen valita lukion kurssini poliisiuran kannalta, niin valitsisin maksimäärät venäjää / viroa sekä äidinkieltä. Kielitaidolla kun tekee paljon alalla kuin alalla. Mielestäni turvallisuusalalta ei saa yhtään sen enempää pelimerkkejä poliisikouluun kuin lukiosta, itse asiassa jopa vähemmän. t.nimim. turvallisuusalan duunia 6v ennen kouluun menoa (+lukio).

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lukiossa saat elintärkeää yleissivistystä sekä äidinkielen ja vieraan kielen opiskelua. Uskoisin että noita asioita ei juurikaan opi ammattikoulussa.

Ei ole uskon asia. Itse olen käynyt lukiota, amista ja ammattikorkeakoulua, joten rohkenen esittää asiasta eriävän mielipiteen perustuen omakohtaiseen kokemukseen. Tässä hieman sitä peräänkuulutettua yleissivistystä suomalaisesta koulutusjärjestelmästä:

"...Yhteisiä ammattitaitoa täydentäviä opintoja ovat äidinkieli, toinen kotimainen kieli, vieras kieli, matematiikka, fysiikka ja kemia, yhteiskunta-, yritys- ja työelämätieto, liikunta ja terveystieto, taide ja kulttuuri. Ne vastaavat osin lukion opintoja.

...Vapaasti valittavat tutkinnon osat (10 ov) voivat sisältää ammatillisia tai ammattitaitoa täydentäviä tutkinnon osia tai lukio-opintoja. Opiskelija voi valita ne omasta tai toisesta oppilaitoksesta. Vapaasti valittavilla tutkinnon osilla opiskelija voi täydentää ammatillista osaamistaan tai ammattitaitoa täydentävillä tutkinnon osilla lisätä valmiuksiaan esimerkiksi suorittaakseen ammatillisen perustutkinnon ohella ylioppilastutkinnon. Vapaasti valittavat tutkinnon osat voivat liittyä myös omiin harrastuksiin.

...Tutkintoon sisältyy myös opinto-ohjausta, ammattiosaamisen näytöt sekä opinnäytetyö. Uudistettuun perustutkintoon sisältyy mahdollisuus suorittaa entistä joustavammin myös osia muista ammatillisista tutkinnoista, joita ovat muut perustutkinnot, ammattitutkinnot tai jopa ammattikorkeakoulututkinnot."

http://www.oph.fi/koulutus_ja_tutki...ammatilliset_perustutkinnot/opintojen_rakenne

Toivon myös, että kukaan ei perusta tulevaisuuden suunnitelmiaan pelkästään internetin keskustelupalstojen värittyneiden mielipiteiden varaan, vaan ottaa aktiivisesti asioista selvää ja löytää itselleen sopivimman koulutuksen ennakkoluulottomasti oli se sitten lukio, amis tai vaikka molemmat.

Miten vain. Kuten aiemmin sanoin, yhden alan kapeasta osaamisesta ei juuri hyötyä poliisin hommissa ole. Kolme vuotta lukiossa on aika täyteen ahdettu paketti tärkeää ja vähemmän tärkeää. Yhtä kaikki, siellä tulee helvetisti asiaa, jonka murusista yleistieto koostuu. Jos ammattikoulu pystyy samaan, niin mikäs siinä.

Kuten sanoit, jokainen valitkoon itselleen sopivimman. Nyt olikin kyse siitä, kumpi kannattaa valita POLIISIN ammattia varten. Oma selkeä vastaukseni on edelleen lukio.

Pakkohan tähän on itsekin aiheeseen sotkeentua, vaikka sanalla sanottuna kokemusta ei kovastikaan ole.

Muistan vielä omalta abi-vuodeltani äidinkielen opettajan lausahduksen: "Abiturientti on sellainen tapaus, joka kirjoittaa tunnissa esseen aiheesta kuin aiheesta, vaikka aiheeseen liittyvää tietoa ei juurikaan olisi". Silloin ehkä vähän koomiselta tuntunut lausahdus on kuitenkin tässä myöhemmin alkanut todenteolla valjeta.

Omaksi onnekseni meidän lukiossa oli pirun hyvät äidinkielen opettajat. Mitä omaan osaamiseeni tulee, niin vaikka vieläkin myönnän kirjoitustaidossani olevan reilusti parannettavaa, on se kuitenkin huomattavasti kehittynyt juuri tuossa lukio- ja varsinkin abi-aikoina. Toisaalta miksei olisi kehittynyt, kun tekstejä kirjoitettiin kurssin aikana vähintää kerta viikossa, usein enemmänkin. Siinä vääjäämättä tyhmempikin oppii omista virheistään, kun vuoro toisensa perään tekstin lopussa lukee punakynällä: "kertaa pilkut, yhdyssanat ja yritä kirjoittaa hieman yksinkertaisempia virkerakenteita".

Miten vain. Kuten aiemmin sanoin, yhden alan kapeasta osaamisesta ei juuri hyötyä poliisin hommissa ole. Kolme vuotta lukiossa on aika täyteen ahdettu paketti tärkeää ja vähemmän tärkeää. Yhtä kaikki, siellä tulee helvetisti asiaa, jonka murusista yleistieto koostuu. Jos ammattikoulu pystyy samaan, niin mikäs siinä.

Jostain kapean alan osaamisesta toki on hyötyä, mutta tässä tapauksessa kun tarkoitetaan jotain turvallisuusalan ammattitutkintoa ja lukiota niin olen kyllä sun kanssa samaa mieltä tästä: lukio ennen turvallisuusalan tutkintoja. Mä vähän epäilen että 3v amistutkinto ei tasan pysty yleissivistämään ja kouluttamaan ihmiselle tiettyjä taitoja siinä missä lukio... ja tämä siitäkin huolimatta että kouluja on erilaisia. Joo, on lukioitakin erilaisia mutta raamit on kuitenkin aika pitkälti samat.

Kuten sanoit, jokainen valitkoon itselleen sopivimman. Nyt olikin kyse siitä, kumpi kannattaa valita POLIISIN ammattia varten. Oma selkeä vastaukseni on edelleen lukio.

Sama.

Mielipideasiahan tämä on ja vaikka miten vakuuteltaisiin, niin mielipidettäni tuskin muutan.

Lähtisin siitä, että äidinkieli ja vieraat kielet ovat niitä asioita, joista lukion käyneenä saa todella suuren hyödyn. Ei se lukio kuitenkaan enää mikään yleissivistyksen kultainen mittari ole tai sitä takaa, toisin kuin ehkä vuosikymmeniä sitten. Toki lukiossa nyt sentään paremman yleissivistyksen saa kuin TVEAT:ssa. :)

Miun amispohjaset kirjottelut meni ainakkii ihan penkin alle noissa viimeisimmissä valintakokeissa. :)

Miten tytöilllä meni kuntokokeet? On se niin vaikee oottaa se pari viikkoa niitä tuloksia, hirvee tarve päästä spekuloimaan..

Niille jotka miettii miten kirjoitustaitoa saisi parannettua - mun yksinkertainen neuvo on että LUKEMALLA. Joo, niin hassulle kuin se voi kuullostaa.. lukeminen kehittää kirjoitustaitoa yllättävän paljon!

Ja p.s, on varmaan aika yksilöllistä että kummasta on enemmän näissä kinkereissä hyötyä, lukiosta vai ammattikoulusta. Itse kävin molemmat, enkä usko että olisin tämän kummempi vaikka toinen olisi jäänyt käymättä. Jokainen tehkööt niinkuin itse parhaaksi näkee, ja se varmasti on se ainoa oikea ratkaisu. :)

Hei! Olen miettinyt, että aikoinaan jouduin armeijasta kotia huonojen polvien takia, joten palveluksesta tuli ni "maitojunalla kotia" paperit. Onko se esteenä poliisikouluun? Jos se ei esteenä ole niin onko armeijan käynyt hakia kuitenkin vähän paremmalla "fiiliksellä" haastattelijoiden silmissä..

Hei! Olen miettinyt, että aikoinaan jouduin armeijasta kotia huonojen polvien takia, joten palveluksesta tuli ni "maitojunalla kotia" paperit. Onko se esteenä poliisikouluun? Jos se ei esteenä ole niin onko armeijan käynyt hakia kuitenkin vähän paremmalla "fiiliksellä" haastattelijoiden silmissä..

Tää tulee nyt ihan mutulla, tietävämmät korjatkoon.

Muistelisin, että nykyään toi ei ole esteenä poliisikouluun pääsemiselle. Eikös tossa oo asevelvollisuus tavallaan suoritettu? Tää tais mennä niin, että sitten valintakokeissa jos tulee tasapisteet, niin intin käyneelle tulee etu.

Muistelisin, että nykyään toi ei ole esteenä poliisikouluun pääsemiselle. Eikös tossa oo asevelvollisuus tavallaan suoritettu? Tää tais mennä niin, että sitten valintakokeissa jos tulee tasapisteet, niin intin käyneelle tulee etu.

Muistaakseni hakijan tulee olla terveydentilaltaan "A-palveluskelpoinen" eli jos sut on terveydentilan vuoksi lähetetty intistä kotiin niin mitenkäs se on... Mulla nimittäin oli nuorempana astma, sen vuoksi vaadittiin hakuprosessiin lääkäriltä erillinen lausunto jossa hänen tuli todeta terveydentilani "A-palveluskelpoiseksi".

p.s en muista onko tästä "A-kelpoisuudesta" missään esitteissä mainintoja, mutta näin koululta sanottiin kun joskus kyselin aiheesta

Ehkä ei vaan kannata arvailla.

Niille jotka miettii miten kirjoitustaitoa saisi parannettua - mun yksinkertainen neuvo on että LUKEMALLA. Joo, niin hassulle kuin se voi kuullostaa.. lukeminen kehittää kirjoitustaitoa yllättävän paljon!

Lukeminen tuskin heikentää valmiuksia kirjoittaa, mutta kyllä se taitaa niin mennä että parhaiten kirjoitustaito paranee kirjoittamalla. On kuitenkin jonkin verran eri asia lukea kuin tuottaa ymmärrettävää ja vieläpä asiassa pysyvää tekstiä.

Elikä kun kerran kotiin on passitettu on luokitus tällöin E/C. Jos palvelus on kuitattu hoidetuksi, eli toisin sanoen olet vapautettu rauhanajan palveluksesta (luokitus C), niin veikkaisin kyllä nusun olevan valitettavan oikeassa.

E-luokituksellahan palvelus on tietysti vain keskeytynyt ja lykkääntyy tulevaisuuteen, jolloin se ei ole lopullinen luokitus.

Eipä tosta sun kirjotuksesta nyt ihan suoraan selvinnnyt, kumpaan porukkaan kuulut. Rivien välistä pilkottanee C..

Kannattaa soitella tuonne valintayksikköön niin saat oikeaa tietoa tuohon kysymykseen. Mietin vain, että jos polvet ei ole kestänyt inttiä niin miten ne kestäisi sulla esim. pääsykokeissa ja myöhemmin koulussa kenttätestejä?

Lukeminen tuskin heikentää valmiuksia kirjoittaa, mutta kyllä se taitaa niin mennä että parhaiten kirjoitustaito paranee kirjoittamalla. On kuitenkin jonkin verran eri asia lukea kuin tuottaa ymmärrettävää ja vieläpä asiassa pysyvää tekstiä.

Olen tästä hieman eri mieltä. Ainakin mun kohdalla on niin että en ole mikään himokirjoittaja (enkä oikeastaan edes kovin hyvä kirjoittaja omasta mielestäni) mutta kirjoitin silti 8/8, ja kiitän tästä kyllä suurimmaksi osaksi lukuharrastusta! Pääsykokeisiin mennessä edellisen virallisen aineen tuottamisesta oli noin 5 vuotta, kun taas lukemista olen pitänyt yllä lähes päivittäin lukemalla mitä mielenkiintoisimpia teoksia. Jokainen toki tietää itse mistä saa parhaan hyödyn, mutta mun mielipide on että jos haluaa kehittyä rakenteellisesti ja kieliopillisesti vahvaksi kirjoittajaksi, tarvitaan muutakin kuin kynä ja paperia. :) but as i said, jokainen varmaan tietää itse mistä saa eniten irti..

Tuolla logiikalla kaikkien pitäisi puhua mestarillista englantia, kun kuuntelevat kieltä tunti kaupalla päivässä telkkarista. Tunnen monia ihmisiä jotka eivät puhu käytännössä sanaakaan englantia vaikka tuijottavat suunnilleen kaikki sarjat mitä telkkarista tulee...

Ei siitä lukemisesta tietenkään haittaa ole, mutta kuvittelisin että kirjoittamalla kehittyisi paremmin.

Ehkä ei vaan kannata arvailla.

"Koulutukseen ei hyväksytä hakijaa, jolla on työkykyä alentava tai rajoittava sairaus." Riippunee täysin tuosta lauseesta. Eli onko lääkäri kirjottanu ezezille em. lausunnon, vai ei? Se on varma, ettei inttiä vaadita. Voisit itsekkin korjata arvailujani turhan kommentoimisen sijaan.

Tuolla logiikalla kaikkien pitäisi puhua mestarillista englantia, kun kuuntelevat kieltä tunti kaupalla päivässä telkkarista. Tunnen monia ihmisiä jotka eivät puhu käytännössä sanaakaan englantia vaikka tuijottavat suunnilleen kaikki sarjat mitä telkkarista tulee...

Ei siitä lukemisesta tietenkään haittaa ole, mutta kuvittelisin että kirjoittamalla kehittyisi paremmin.

Useat pitkän linjan kirjailijat tuntuvat kyllä viljelevän ajatusta "lukeminen ja kirjoittaminen kulkevat käsi kädessä", joten jotain faktapohjaakin tällä ajatuksella täytyy olla?Minä en todellakaan voi puhua kuin omasta puolestani, ilman lukuharrastusta olisin todennäköisesti todella surkea kirjoittaja.

Suositut

Back
Ylös Bottom