Poken hommat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Voima
  • Aloitettu Aloitettu
Kävin järjestyksenvalvoja kurssin loppuvuodesta 2003 (Turun Työväenopistolla)

Kouluttajina 2 ylikonstaapelia. Osallistuvat aktiivisesti jv-lakimuutoksiin ja toimivat kumpikin aktiivisina kouluttajina Turussa.
kesto 24h
Kurssin hinta 37e

Kävin erikseen myös EA-1 ensiapukurssin merkintä kortissa.
kesto 16h
Kurssin hinta 42e

Sain kortin vain vuodeksi
Syy miksi myönsivät vain vuodeksi oli niinkin vähäinen kuin "lievä vahingonteko" jossa olin oikeammin vain osallisena. En siis omaa edes rikosrekisteriä.

Eli se joka aiemmin ketjussa totesi ettei rikosrekisteri vaikuta on täysin väärässä, sillä ei alueellisetkaan erot niin mittavia ole.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mike sanoi:
Jumaleissön kun on arsesta jos tipit menee talolle. Oon ollut nimeltämainitsettomassa firmassa missä tipit tosiaankin meni talolle.

Kuulostaa pahalta.

:curs:

Kotiaurinko sanoi:
Sain kortin vain vuodeksi
Syy miksi myönsivät vain vuodeksi oli niinkin vähäinen kuin "lievä vahingonteko" jossa olin oikeammin vain osallisena. En siis omaa edes rikosrekisteriä.

Eli se joka aiemmin ketjussa totesi ettei rikosrekisteri vaikuta on täysin väärässä, sillä ei alueellisetkaan erot niin mittavia ole.

Miten sitten vuoden päästä?? jatkaako ne sitä sitten jos ei oo ollut mitään hässäkkää?? eikais sitä koulutusta sentään uudelleen käydä?

No ei silti että mä noilla tiedoilla ite tekisin, mun "rikokset" on lähinnä ylinopeusmuodossa...

Mutta itekkin tässä oottelen vastausta et milloin kevään kurssi alkaa, jos sitä jotain pientä lisähanketta jostain sitten sais!! :kippis1:

Ihan yleisesti kaikille ovihommiin pyrkijöille: tehkää maailmalle palvelus ja unohtakaa ovi mikäli olette heikkohermoisia tai podette suurta pätemisen ja todistamisen tarvetta. Portsari on kuitenkin vain portsari, ei todellakaan se jumalasta seuraava ja kuolematon.

Terve asenne + ihmistuntemus + lainsäädännön tuntemus... siinä resepti jolla pärjää jo kohtuullisen pitkälle... :thumbs:

taicaviitta sanoi:
heheheeee... tulipas hyvä mieli tänkin päivän alulle tuosta postista. toi olis kyllä aika osuva slogani laittaa narikan viereen vaikka kylttinä asiakkaille.
:D

Mulle toi opettettiin ekassa työvuorossa ovella, ns. nice-to-know-tietoa ;)

Lisänä vielä asiakkaan maksaessa 1,5e narikkaa 5e setelillä voi itse kuitata tiskin takaa "jaa, se olikin sitten tasaraha. Kiitos!". On nimittäin tuokin toiminut jokusen kerran kun asiakas on niin hölmistynyt ettei älyä vaatia vaihtorahoja takaisin. Jos älyää vaatia, niin naureskelee päälle ja antaa ne vaihtorahat. Ei se oo hullu joka pyytää, vaan se joka antaa ;)

Sumu sanoi:
Lisänä vielä asiakkaan maksaessa 1,5e narikkaa 5e setelillä voi itse kuitata tiskin takaa "jaa, se olikin sitten tasaraha. Kiitos!". On nimittäin tuokin toiminut jokusen kerran kun asiakas on niin hölmistynyt ettei älyä vaatia vaihtorahoja takaisin. Jos älyää vaatia, niin naureskelee päälle ja antaa ne vaihtorahat. Ei se oo hullu joka pyytää, vaan se joka antaa ;)

Seuraavaksi autokauppias kertoo kuinka kannattaa vähentää kilometrejä auton mittarista. Tuolla suoranaisella kusettamisella helposti pilaa asiakkaan illan.

Sumu sanoi:
Lisänä vielä asiakkaan maksaessa 1,5e narikkaa 5e setelillä voi itse kuitata tiskin takaa "jaa, se olikin sitten tasaraha. Kiitos!". On nimittäin tuokin toiminut jokusen kerran kun asiakas on niin hölmistynyt ettei älyä vaatia vaihtorahoja takaisin. Jos älyää vaatia, niin naureskelee päälle ja antaa ne vaihtorahat. Ei se oo hullu joka pyytää, vaan se joka antaa.

= terve asenne

Masa76 sanoi:
No ne joutaa kyllä opastaa takaisin oven ulkopuolelle,
se rahahan on "palveluraha" joka kuuluu maksaa. :kippis1:

Aattelin vaan, että eihän mullekkaan kukaan ylimääräistä tippiä maksa,
vaikka duunaan paskapalkalla kolmivuorotyötä tehtaassa... :hyper:

Sama juttu mulla, en maksa tippiä tarjoilijoille tai portsarille. Eihän kaupan kassalla istuvalle neidillekään ole tapana antaa tippiä. Palkka kuuluu mun mielestä olla just työnantajan ja työntekijän välinen asia.

Turha tuosta tipin jättämisestä täällä on nurista. Tapa mikä tapa, ja sillä hyvä.

Vaikka itse entinen monen vuoden täysipäiväinen ovimikko olen, niin en kylvä rahaa mihinkään siksi että tuntisin sympatioita (ex)kollegoitani kohtaan. Rahaa jaetaan silloin kun sille on syy; oikeastaan vain jos palvelu on hyvää, ja silloinkin tipin määrä on mielestäni suhteutettava palvelun tasoon. Jos ulkona on räntäsade ja odotettavissa 1½h jonottamista, niin heitän todella mielelläni sen 20 euron setelin lähtiessä, jos olen päässyt jonon ohi. "Normaalisti" euro-kaksi riittää hyvin. Setelistä poken on jo syytä muistaa seuraavalla kerralla.

Eikä se tipin määrä ole se joka ratkaisee. Muistan yhden kaverin joka ei koskaan heittänyt mitään yli 2:n euron. Mutta kun se kävi joka ikinen viikonloppu molempina päivinä, ja joka kerta antoi sen kakkosen, niin kyllä arvostan kaveria edelleen.

PS. Jos haluatte munata itsenne täysin, luvatkaa sisään tullessa "jättää lähtiessä", ja kävelkää ulos illan päätteeksi pelkällä kiitoksella. Pokella on hevosen muisti, kokeilkaa vaikka ;)

Fitnesstukku koodi pakkotoisto15. Poken homma ei todellakaan ole pelkkää ovella seisomista ja örisemistä (vaikka niin moni ovihommien tekijä niin kuvittelee), vaan palveluammatti vaativimmasta päästä. On muistettava kanta-asiakkaat naamalta, mielellään nimeltä, muistettava ketkä voi ottaa jonon ohi, oltava kohtelias kaikille, pystyttävä olemaan tasapuolinen, ja lisäksi pystyttävä huolehtimaan ravintolan työntekijöiden kuin asiakkaidenkin turvallisuudesta.

taisto sanoi:
Seuraavaksi autokauppias kertoo kuinka kannattaa vähentää kilometrejä auton mittarista. Tuolla suoranaisella kusettamisella helposti pilaa asiakkaan illan.

Taisto ja ringside, mainitsemani esimerkki ei todellakaan ole tarkoitettu jokaiselle asiakkaalle. Ihmisestä pystyy aika pitkälti lukemaan päältä sen, että kenelle tuon kommentin voi heittää. Äänenpainoilla ja katseellakin on tärkeä merkitys, jotta asiakas ymmärtää sen todellakin huumorina ja tajuaa sen, että ei ole mikään pakko maksaa muuta kuin se määrätty narikkamaksu.

Huumoria pojat, huumoria :) :piis:

Sumu sanoi:
Mulle toi opettettiin ekassa työvuorossa ovella, ns. nice-to-know-tietoa ;)

Yksi kikka, mitä poket näyttävät myös soveltavan on seuraava. Jos asiakas ei anna tasarahaa, alkaa poke kaivelemaan taskuistaan vaivautuneen näköisenä vaihtorahaa ja laskeskelee hitaasti vaihtorahaa, kun kädessä on kauhea kasa hiluja. Taktiikan tavoitteena on luultavasti se, että asiakas sanoo "Ah, anna olla vaan" ja jatkaa matkaa.

Ihmetyttää kyllä tuo tippien meno ravintolalle suunnattomasti. Silloin kun minä tippiä päätän antaa, annan sitä siksi että minulla on jäänyt positiiviset fiilikset ko. työntekijästä ja haluan osoittaa tipin nimenomaan hänelle enkä millekään helvetin himassa makailevalle wannabe sedukoskiselle. Onko tuo tippipolitiikka sitten yleistäkin esimerkiksi Helsingin yökerhoissa? Eihän tässä viitsi enää tippiäkään antaa, jos tuo käytännöksi rupeaa muodostumaan.

Reservoir Dogs leffassa oli hyvää vääntöä tipistä :D. Useimpien kanssa olen samaa mieltä: tippiä annetaan silloin kun palvelu on ollut hyvää. Minulle se ei ainakaan ole mikään itsestään selvä menoerä ravintolassa.

Lisätään vielä sen verran, että jos ravintolaan maksaa 7€ sisään ilman minkäänlaista ohjelmaa ja tuohon 1,5€ narikka päälle niin on tipit kyllä vähissä, palvelun tasosta riippumatta. 2€ menee aina tasarahana narikkaan ja täts it.

Mike sanoi:
Nyt katsotaan mikä baarimikko älähtää kun kalikka kalahtaa.
Itse olin töissä pienessä kyläbaarissa Orivedellä. Joka ainut ilta baarimikot oli kilpaa itkemässä että siellä nukkuu sekin ja täällä nukkuu tääkin. Kuinka monta kertaa sitä sitten sain mennä herättelemään kännykkäänsä tekstaria kirjoittavaa "nukkujaa". Kun tästä sitten sanoi, niin baarimikot vittuilivat vain takaisin. Voi kun kaikissa baareissa olisi ammattinsa osaavia baarimikkoja, mitkä olisivat hiljaa ja antaisivat portsareitten hoitaa hommansa. Mielestäni baarimikon hommiin kuuluu tuoppien blokkaaminen / peseminen ja täyttäminen, ei nukkuvien roudaaminen.
Anyway, mitenkään yleistämättä, entisen työpaikkani baarimikot ovat minulle vain tuopinpidikkeitä.

Tulihan sitä itsekkin oltua tuossa kyseisessä paikassa ihan tarpeeksi pokena. Homma meni just noin, aina "baarimikko" itkemässä, kun joku nukkuu. Myis vittu sitä kaljaansa vaan, kyllä poket hoitaa sitten kun kerkiää/jaksaa.

Ja voi vittu minkälaista paska sakkia koko Oriveden densoväki. Joka ilta sai vääntää ja kääntää... ja raahata ulos ja heittää pää edellä yms. yms. Enään ikinään en menis siihen paska paikkaan töihin. :curs:

Siis tuleeko portsareista mun kavereita ku niille antaa tippiä!!! :hyper:

Kunhan huomaavat minut sieltä 20 metrin päästä jonon perältä ja huikkaavat sisään.
No ei ne mua kuitenkaan muistaisi.

Niin ja 2 eurosen pitäisi riittää, onhan se vanhoissa markoissa 12mk, joka oli ainakin pikkupoikana iso summa.

Aika jännä juttu, kun kuulostaa että aika moni arvioi tuon tipin vaikutuksen tuollaisissa konfliktitilanteissa. Luullaksen portsarilla on viimeisenä mielessä, että paljonko tuokin hyypiö antoi tippiä edellisenä viikonloppuna pois lähtiessään. Vain ja ainoastaan sillä on väliä, kumpi on enemmän raivoissaan tms. kun portsari valitsee että kumpi lähtee pihalle ja kumpi jää.

J.J. sanoi:
Aika jännä juttu, kun kuulostaa että aika moni arvioi tuon tipin vaikutuksen tuollaisissa konfliktitilanteissa. Luullaksen portsarilla on viimeisenä mielessä, että paljonko tuokin hyypiö antoi tippiä edellisenä viikonloppuna pois lähtiessään. Vain ja ainoastaan sillä on väliä, kumpi on enemmän raivoissaan tms. kun portsari valitsee että kumpi lähtee pihalle ja kumpi jää.

noh... jos nyt kuitenkin totuuden linjalla pysytään, niin kyllähän sillä tipillä on sijansa tuossakin hommassa. järki kuitenkin mukana - taas kerran. jos minulle jättää henkilö A joka kerran tippiä 20 euroa lähtiessään, mutta muistaa joka kerran myös rähistä baarissa, mahdollisesti lyödä vielä jotakuta, käyttäytyä huonosti baarihenkilökuntaa sekä asiakkaita kohtaan (tämähän on tietysti hypoteettinen olettamus, ko. hlö olisi saanut portin jo aikaa sitten) - sekä sellaisen ihmeillan sattuessa kun ei ole mitään rähinää sattunut, suorittaa piilo- tai peräti suoravittuilua minulle tai paikan muille oviruusuille lähtiessään - niin onhan se ihan saatanan varma ettei sillä tipillä ole paskankaan väliä. ei minun eikä luultavasti kenenkään muunkaan elämä ole siitä kahdestakympistä kiinni - varsinkin kun se jaetaan ovimiesten kesken. sen sijaan pitkä portti ja onnellisempia työiltoja.

mutta - jos taas kyseessä on henkilö B, asiallinen ja mukava asiakas, josta ei ole ikinä ongelmia vaan käyttäytyy normaalisti baarissa ja vonkaa vaan naisia/miehiä pyörryspäissään - eli normo asiakas -, ja muistaa kuitenkin usein antaa lähtiessä mieleenpainuvat tipit - ja jos hän joutuu työillan aikana jonkin kärhämän uhriksi, niin kylläpä siinä kuitenkin muistuu ne hetket mieleen jolloin asiakas on ollut sinulle ystävällinen -> muistanut tipata sekä käyttäytynyt aiemmin ongelmitta. kyllä sitä helpommin kääntyy sille kannalle että varmaankin se syy on tällä kertaa tuossa toisessa asiakkaassa - koska eipä tämä henkilö B aiemmin ole pahemmin ongelmiin joutunut. tässä on myöskin kyse tietynlaisesta pelisilmästä, jollaisen jokainen ovikaapo kehittää ajan myötä - toivottavasti. myöskin tietty jos se toinen henkilö riitatilanteessa on vieläpä kaiken lisäksi ns. vanha tuttu (huonossa mielessä), niin kyllä se valinta on aika selvä. jos nyt ei sitten suoraan näe että henkilö B vetää toista nenään oman nenän edessä. ja vaikka silloinkin teko voisi olla ns. oikeutettu (itsepuolustus tms.), niin silloin ei laulu auta - ulos vaan molemmat.

eli summa summarum - massi on massii vieläkin.

J.J. sanoi:

Kun jätän tippiä joka kerta lähtiessäni, ne paikat jossa käyn useasti niin jätän poikkeuksetta 20e. Jos siellä sattuu jokin tilanne, niin oletan että minä jään sinne sisälle, jos kuitenkin toisin käy, niin en varmasti jätä tippiä tai edes käy siinä paikassa enään.

takatukkamika sanoi:
Kun jätän tippiä joka kerta lähtiessäni, ne paikat jossa käyn useasti niin jätän poikkeuksetta 20e. Jos siellä sattuu jokin tilanne, niin oletan että minä jään sinne sisälle, jos kuitenkin toisin käy, niin en varmasti jätä tippiä tai edes käy siinä paikassa enään.

Kai tassakin nyt jalleen riippuu hiukan tilanteesta? Jos nelivetokunnossa alat riehumaan ja hakkaamaan porukkaa tuolilla tai muuten vaan rahisemaan jonkun kanssa niin kylla ainakin omasta mielestani molemmat saisivat lahtea pihalle. Mutta jos rauhasssa nautit oluttasi ja joku tulee mesoamaan niin ilman muuta toinen jamppa pihalle.

Jos ite olisin portsari niin kantaisin riehujat pihalle joka tapauksessa, aivan sama irtooko tippia vai ei. Ite jatan tippia oikeastaan joka kerta mikali portsarin toiminta on ystavallista ja toimivaa ja tutuksi tultuani olen suht mielissani jos ei tarvitse jonottaa tms. Ei kai nyt tipin tarkoitus ole antaa mitaan mesoamis-oikeuksia baarissa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom