onneksi yleisesti ottaen baareissa baarimikot sekä ovenkoristeet tulevat aika sopuisasti toimeen keskenään. yleensä asianlaita on vielä niinkin, että baarimikoilla on tietty kunnioitus näitä ´takinvahteja´ kohtaan, sillä epäilenpä että sen todellisen ikävän tilanteen esiin tullessa kovinkaan moni baarimikko ei mene siihen tilanteeseen väliin - eikä pidäkään. (nimim. ikäviä kokemuksia on siltäkin saralta - jokainen pysyköön lestissään, aliarvioimatta ketään - sitäkään ypäjältä tullutta itsepuolustusta jo kotvasen harrastanutta baarimikkoa joka niin kovin tahtoisi näyttää osaamistaan muille työntekijöille sekä asiakkaille sen tilanteen esille tullessa. <- fiktiivinen henkilö, anteeksi kaikki ypäjältä tulleet baarimikot jotka ovat harrastaneet kotvasen hojoa.)
asiahan on nyt kuitenkin niin, että nämä takinvahdit ovat sinne sen(kin) takia palkattuja, että ikävän tilanteen esille tullessa voidaan tilanne rauhoittaa, sekä lisävahinkoja rajoittaa/välttää kokonaan. epäilenpä että baarimikoista eikä niistä narikkaan laitetuista kauniista tytöistä ei olisi paljonkaan apua tällaisen tilanteen tullen - eli tässä myös yksi syy miksi tyttö ei ehkä ole se oikea ratkaisu sinne narikkaan. älkääkä nyt halkoko hiuksia esittämällä sellaisia paikkoja esimerkeiksi joissa käy 1500 ihmistä illassa, ja jossa on jo valmiiksi kiertelemässä kolme - ...? (paikasta riippuen) kaveria, sekä pari ovella. kyllä silloin ne nätit likat sinne narikkaan joutaa (tosin minulla on siltikin omat epäilykseni miten hento kaunis tyttönen nostaa ne kolme raskasta talvitakkia kassin kera sinne narikan takaosaan, kun edessä on jo kaksi vähintään yhtä isoa takkia kassin kera - se satakiloinenkin takkivahti kiroilee siinä vaiheessa).
puhunkin nyt sellaisista paikoista, jossa on vain kaksi - kolme järjestyksenvalvojaa. miten luulette sen turvallisuuteen (sekä asiakkaiden että hlökunnan) vaikuttavan, jos osa niistä järjestyksenvalvojista korvataan narikkatytöillä? minun oloni ei olisi ainakaan turvallinen, mikäli tietäisin, että mahdollisen tilanteen sattuessa kahden kaverin sijasta apuun tulisi vain yksi. plus tyttö. ja tällaisia ´tilanteita´ on ihan riittävästi vuosien varrella sattunut, niinkuin varmasti kaikille baarissa pidempään työskennelleille.
noniin. mutta siihen alkuperäiseen asiaan. niinkuin sanoin, yhteistyö pelaa useimmiten saumattomasti, ja hyvä niin. jokaisella meistä on se syymme, miksi meidät on sinne palkattu. itse en hlökohtaisesti myy ensimmäistäkään tuoppia, ja blokkaaminenkaan ei kuulu tehtäviini. minun osalleni kuuluu se asiakkaan sisälle ottaminen (jossa jopa välillä hieman hymyillään ja tervehditään asiakasta sen kortinpeluun ja tuolilla jalat pöydällä istumisen lomassa), takin laittaminen sinne naulaan (kyllä, olen takinvahti) sekä myös huolehtiminen siitä että mielellään se sama hlö saa sen vielä takaisinkin illan päätteeksi, baarin rauhallisuudesta huolehtiminen illan aikana (joskus jopa kiertelemme emmekä koko ajan katso baarimikkoja halveksivasti narikassa seisten, miettien mitä alentavaa kommenttia heittäisi heille seuraavaksi), mahdollisten ikävien tilanteiden hoitaminen parhaalla katsomallani tavalla (tämäkään ei kuulu baarimikon, eikä kenenkään muunkaan ravintolassa työskentelevän - ei edes ravintolapäällikön (paitsi jos on tapahtumahetkellä satavarmasti vierestä nähnyt kaiken ja tahtoo antaa mielestään oikeita ohjeita hoitaa homma) tehtäviin, vaan järjestyksenvalvojan), antaa se takki illan päätteeksi asiakkaalle takaisin, ja katsoa että paikat ovat ravintolassa tyhjät. sitten sanon hyvät yöt hlökunnalle, painun kotiin ja unohdan mahdollisimman nopeasti koko illan.
loppukaneetiksi - minulla on myös tietty kunnioitus jokaista baarissa kanssani työskentelevää henkilöä kohtaan, sillä jokainen joka on niin tyhmä/hullu, että menee vapaaehtoisesti alipalkattuun savuiseen paikkaan töihin, jossa työajat ovat perseestä ja jossa uhkauksia sekä solvauksia satelee ja valillä jopa väkivaltaakin, ansaitsee kyllä kunnioitukseni. se ei silti tarkoita sitä että töistä lähtiessäni haluaisin olla heidän tai työpaikkani kanssa enää missään tekemisissä. sitä varten ovat työajat.