Poken hommat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Voima
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt katsotaan mikä baarimikko älähtää kun kalikka kalahtaa.
Itse olin töissä pienessä kyläbaarissa Orivedellä. Joka ainut ilta baarimikot oli kilpaa itkemässä että siellä nukkuu sekin ja täällä nukkuu tääkin. Kuinka monta kertaa sitä sitten sain mennä herättelemään kännykkäänsä tekstaria kirjoittavaa "nukkujaa". Kun tästä sitten sanoi, niin baarimikot vittuilivat vain takaisin. Voi kun kaikissa baareissa olisi ammattinsa osaavia baarimikkoja, mitkä olisivat hiljaa ja antaisivat portsareitten hoitaa hommansa. Mielestäni baarimikon hommiin kuuluu tuoppien blokkaaminen / peseminen ja täyttäminen, ei nukkuvien roudaaminen.
Anyway, mitenkään yleistämättä, entisen työpaikkani baarimikot ovat minulle vain tuopinpidikkeitä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
onneksi yleisesti ottaen baareissa baarimikot sekä ovenkoristeet tulevat aika sopuisasti toimeen keskenään. yleensä asianlaita on vielä niinkin, että baarimikoilla on tietty kunnioitus näitä ´takinvahteja´ kohtaan, sillä epäilenpä että sen todellisen ikävän tilanteen esiin tullessa kovinkaan moni baarimikko ei mene siihen tilanteeseen väliin - eikä pidäkään. (nimim. ikäviä kokemuksia on siltäkin saralta - jokainen pysyköön lestissään, aliarvioimatta ketään - sitäkään ypäjältä tullutta itsepuolustusta jo kotvasen harrastanutta baarimikkoa joka niin kovin tahtoisi näyttää osaamistaan muille työntekijöille sekä asiakkaille sen tilanteen esille tullessa. <- fiktiivinen henkilö, anteeksi kaikki ypäjältä tulleet baarimikot jotka ovat harrastaneet kotvasen hojoa.)

asiahan on nyt kuitenkin niin, että nämä takinvahdit ovat sinne sen(kin) takia palkattuja, että ikävän tilanteen esille tullessa voidaan tilanne rauhoittaa, sekä lisävahinkoja rajoittaa/välttää kokonaan. epäilenpä että baarimikoista eikä niistä narikkaan laitetuista kauniista tytöistä ei olisi paljonkaan apua tällaisen tilanteen tullen - eli tässä myös yksi syy miksi tyttö ei ehkä ole se oikea ratkaisu sinne narikkaan. älkääkä nyt halkoko hiuksia esittämällä sellaisia paikkoja esimerkeiksi joissa käy 1500 ihmistä illassa, ja jossa on jo valmiiksi kiertelemässä kolme - ...? (paikasta riippuen) kaveria, sekä pari ovella. kyllä silloin ne nätit likat sinne narikkaan joutaa (tosin minulla on siltikin omat epäilykseni miten hento kaunis tyttönen nostaa ne kolme raskasta talvitakkia kassin kera sinne narikan takaosaan, kun edessä on jo kaksi vähintään yhtä isoa takkia kassin kera - se satakiloinenkin takkivahti kiroilee siinä vaiheessa).
puhunkin nyt sellaisista paikoista, jossa on vain kaksi - kolme järjestyksenvalvojaa. miten luulette sen turvallisuuteen (sekä asiakkaiden että hlökunnan) vaikuttavan, jos osa niistä järjestyksenvalvojista korvataan narikkatytöillä? minun oloni ei olisi ainakaan turvallinen, mikäli tietäisin, että mahdollisen tilanteen sattuessa kahden kaverin sijasta apuun tulisi vain yksi. plus tyttö. ja tällaisia ´tilanteita´ on ihan riittävästi vuosien varrella sattunut, niinkuin varmasti kaikille baarissa pidempään työskennelleille.

noniin. mutta siihen alkuperäiseen asiaan. niinkuin sanoin, yhteistyö pelaa useimmiten saumattomasti, ja hyvä niin. jokaisella meistä on se syymme, miksi meidät on sinne palkattu. itse en hlökohtaisesti myy ensimmäistäkään tuoppia, ja blokkaaminenkaan ei kuulu tehtäviini. minun osalleni kuuluu se asiakkaan sisälle ottaminen (jossa jopa välillä hieman hymyillään ja tervehditään asiakasta sen kortinpeluun ja tuolilla jalat pöydällä istumisen lomassa), takin laittaminen sinne naulaan (kyllä, olen takinvahti) sekä myös huolehtiminen siitä että mielellään se sama hlö saa sen vielä takaisinkin illan päätteeksi, baarin rauhallisuudesta huolehtiminen illan aikana (joskus jopa kiertelemme emmekä koko ajan katso baarimikkoja halveksivasti narikassa seisten, miettien mitä alentavaa kommenttia heittäisi heille seuraavaksi), mahdollisten ikävien tilanteiden hoitaminen parhaalla katsomallani tavalla (tämäkään ei kuulu baarimikon, eikä kenenkään muunkaan ravintolassa työskentelevän - ei edes ravintolapäällikön (paitsi jos on tapahtumahetkellä satavarmasti vierestä nähnyt kaiken ja tahtoo antaa mielestään oikeita ohjeita hoitaa homma) tehtäviin, vaan järjestyksenvalvojan), antaa se takki illan päätteeksi asiakkaalle takaisin, ja katsoa että paikat ovat ravintolassa tyhjät. sitten sanon hyvät yöt hlökunnalle, painun kotiin ja unohdan mahdollisimman nopeasti koko illan.

loppukaneetiksi - minulla on myös tietty kunnioitus jokaista baarissa kanssani työskentelevää henkilöä kohtaan, sillä jokainen joka on niin tyhmä/hullu, että menee vapaaehtoisesti alipalkattuun savuiseen paikkaan töihin, jossa työajat ovat perseestä ja jossa uhkauksia sekä solvauksia satelee ja valillä jopa väkivaltaakin, ansaitsee kyllä kunnioitukseni. se ei silti tarkoita sitä että töistä lähtiessäni haluaisin olla heidän tai työpaikkani kanssa enää missään tekemisissä. sitä varten ovat työajat.

Opiskeluaikana 5 vuotta baarimikon hommia: samaa paskaa ne baarin puolella ja ovella olevat saa pääsääntöisesti niskaansa. Yhteistyö on toiminut ja nykyään tuleekin jätettyä aina baarissa tiskille ja ovelle kunnon tipit kun tietää homman nimen. Tunnistaako äijät muuten ihmistyypin joka ainakin mua vitutti suuresti: yleensä mies, kuteet viimesenpäälle, on kultaa koruissa, löytyy korttia ja käteistä eli suomeks haisee rahalle. Vitun töykee ja ylimielinen, käy läpi kaikki juomat ja huomaa tilata just sitä 250 000 vuotta vanhaa ebeenpuu tynnyrissä kypsyteltyä wiskiä mitä ei oo. Sit se tilaa jonkun helvetillisen sekoituksen jota joutuu ruuhkassa värkkään 15 min ja odottaa koura ojossa ne pari lanttia takas. Ei puhettakaan tipistä. Yleensä vielä lähtiessään soittaa ovella poskeensa, valittaa kaikesta ja uhoo ettei enää koskaan palaa tähän räkälään.:thumbs: Hyvin menee. Onhan näitä joka lähtöön.

Taicaviitta puhuu asiaa, mutta se tässä ihmetyttää, että miksi pitää tässäkin asiassa olla tällainen vastakkain asettelu tyyliin Baarimikot ja portsarit, jotka sitten tekee VAIN omia hommiaan lipeämättä koskaan toistenssa alueille. Yhteistyöllä kaikkien kesken illat menee mukavammin ja rennommin ja jos siellä salin puolella kiertelee, niin ei mua kovinkaan paljon kylmi otta paria lasia messiin ja viedä niitä tiskille vaikkei se mun duuniin kuuluiskaan pääasia että jokainen auttaa silloin tällöin toistaan ja jokainen hoitaa oman hommansa ilman turhaa laiskottelua.

Ainahan on näköjään baareja, joissa henkilökunnalla tai jopa omistajalla on näköjään jonkunlainen kieroutunut näyttämisen pakko portsareille, että "ette te kovia ole" ja "älkää luulko itsestänne liikoja...oviapinat", silloin on kyllä pohja pois koko hommasta ja mulle riittää baarin puolelta kyllä yksi vittuilukierros ja kytkin nousee...

Originally posted by MTcool
se tässä ihmetyttää, että miksi pitää tässäkin asiassa olla tällainen vastakkain asettelu tyyliin Baarimikot ja portsarit, jotka sitten tekee VAIN omia hommiaan lipeämättä koskaan toistenssa alueille. Yhteistyöllä kaikkien kesken illat menee mukavammin ja

totta, ja omat kommenttini olivatkin tarkoitetusti kärkeviä. tarkoituksenani oli tuoda esille, että ´jokainen pysyköön lestissään´ ajattelu on erinomainen silloin kun toimitettavana oleva tehtävä on sitä luokkaa, että se on tarkoitettu juuri kyseiselle henkilölle, joka on (muunmuassa) sitä tehtävää varten baariin sijoitettu (tyyliin : rom cabana, kiitos. -> laita siihen sitten ovenkoriste sekoittelemaan sitä. / 100 kg painava ´hieman´ ärtyisällä päällä oleva ´´asiakas´´ : ja vittu mä en muuten tästä mestasta lähde vaikka kytät hakis! -> laita siihen sitten paikan tom cruise poistamaan asiakas baarista).

mitään minulla ei ole sitä vastaan mikäli tiskin takana toimiva tulee sanomaan minulle asiallisesti että salissa olisi heidän mielestään siinä kunnossa oleva asiakas, joka voisi ehkä olla poistettavassa kunnossa, tai että salin puolella nukkuu joku. sehän vain helpottaa työtäni - edellyttäen siis että nämä ovat todellakin asiallisia (kuten usein ovat) sekä ammattimaisia kommentteja. jos ylilyöntejä sattuu, tai todellista tietämättömyyttä / oman edun tavoittelua (näitäkin on), niin suhtaudun sekä toimin kyllä tulevaisuudessa kyseisen hlön kommentteihin hieman eri tavalla.

uskonpa, kuten MTcool:kin sanoi, että tiskin takana työskentelevät eivät myöskään pahastu mikäli välillä ottaa lasin tai kaksi mukaansa pesuun kun kierrosta tekee. mutta nämä esimerkit pätevät siis vain silloin, kun ne voi jouhevasti oman toimensa ohella tehdä, niin ettei se oma homma kärsi siitä millään tavoin - eikä myöskään tungeta toisen reviirille tekemään niitä ´oikeita´ toisen töitä.

Juuei munkaan kommentilla ollut muuta tarkoitusta kuin vain olla yhtä hölmö kuin Hgu:n kommentti. Hgu:lle, senverran että joissakin baareissa on kommunikointiin tarkoitetut radiopuhelimet, ettei asiakkaiden tarvitse häiriintyä kokoajan vieressä tapittavasta portsarista. Sinne mennään sitten kuin tarvis on.

Ok, pientä tarkennusta, siinä entisessä duunipaikassa tällä "pääpokella" piti olla aina joku silmätikku. Ennen minua oli yksi DJ. DJ:n lopetettua duunit talossa oli minun vuoroni ja minun poistuttua on kuulemma taas seuraava kundi piinapenkissä.

Nyt asun toisessa kaupungissa ja työskentelen entistäkin isommassa paikassa. Nykyään keskitynkin vain ja ainostaan todellakin viinan myymiseen, en mihinkään muuhun.

Aikanaan työskentelin "kuin tämä olisi minun ravintolani" tyyliin, nyt olen vain duunissa siellä, piste. Ja Mikelle sen verran, että nykyisessä duunipaikassa on tosiaan pokeilla ne radiopuhelimet...

Ja toki ymmärrän, että pienessä paikassa esmes. pubissa voi ovimies hoitaa myös narikan vallan mainiosti.

Olisi kyllä vielä yksi askarruttava asia, mutta en halua liikaa ärsyttää kerralla, odotellaan kesää ensin. :kippis1:

järkkäriksi

onko reilun mittainen rikosrekisteri este järjestys mies kortin saamiselle kun ihan pyydettiin hankkimaan kortti ja työpaikka olisi heti tiedossa :kippis1:

Onhan se. Niitä pahoinpitelyjä ne varsinkin tarkaan kattelee ja kyllä ne muutkin rikoset siihen saamiseen vaikuttaa. Jos on tommosta ongelmaa niin kannattaa varmaan käydä poliisisetä talosta kysymässä että onko mahdollisuutta saada sitä korttia enneku kursseille lähtee. Onneksi mun ei tarvinnu stressata mistää tommosista sillon korttia hommatessa koska mun rekisteri on ihan puhdas.

Originally posted by Kimi
Ja onko fish sitä mieltä että palkan pitäisi olla päälle 30e tunti??jos on esim pelkällä narikka+tippipalkalla niin läheskään jokapaikasta ei saa vastaavia rahoja arkisin!

Tarkoitin sitä, että jos firma vie tipit, pitää tuntipalkan olla vähintäänkin kohtuullinen.

Tein 2½v hommia yksin baarinovella, nykyään paikassa jossa on 2-4 pokea/ilta. Eroa on lähinnä siinä että aika kuluu nopeammin nykyään :) Yksin ollessa ei pahoja vääntöjä sattunut kohdalle.

Originally posted by Kimi
Kuinka moni teistä on yksin ovella/narikassa, eli vain yksi järkkäri ravintolassa?

Mä olen yksin ovella ja tiskillä on vain yksi baarimikko. Joskus tulee kyllä aika tiukkoja tilanteita, mutta onneksi on tähän asti niistä selvitty. Arki-iltaisin ei ole pokea ollenkaan ja baarimikkona on n.50kg/155cm nainen joka on aina helisemässä spurgujen kanssa (ei käy kateeksi).

Mites muuten olette mieltä ns. kollektiivisista porttikielloista? Tuohon lähiökuppilaan on kaikilta manneilta porttikielto, joku heistä lienee siellä joskus riehunut. Itse sain samaiseen baariin porttikiellon, kun eräs ystäväni yritti ostaa sieltä pilkkua. Sanottiin vain, että ei täällä sullekaan myydä, kun olet sen ja sen tuttu.

Mun mielestä poken hommat on melkosen perseestä.
No joo sehän on paikasta kiinni ja luonteesta että asenteesta.
Mua kyrpii kattoo kännisiä mulkkuja, niinkun mä itse olen joskus.
Rikosrekisterillä ei ole vitun väliä poke hommiin, jos semmosen omaa.
Kuka menneitä muistaa, sitä tikulla silmään.
Alan huiput on melkosen hyviä ihmistuntijoita, se on pakko sanoa.
Mielestäni ammatti vaatii myös tätä luonteenpiirrettä fyysisyyden lisäksi.
:kippis1:

Välillä seison ovella yksin välillä kaverin kanssa. mieluummin en yksin tekis, mutta köyhää on niin helppo suostutella;)

Originally posted by tapio
Rikosrekisterillä ei ole vitun väliä poke hommiin, jos semmosen omaa.
Kuka menneitä muistaa, sitä tikulla silmään.

Poliisi vissiin kaipaa sitä tikkua ;)

Lähde: poliisin nettisivut :

"Järjestyksenvalvojaksi hyväksyminen

Järjestyksenvalvojaksi voidaan hyväksyä tehtävään sopiva täysivaltainen henkilö, joka on saanut sisäasiainministeriön hyväksymän koulutuksen. Järjestyksenvalvojan hyväksymisen myöntää kotikunnan paikallispoliisi enintään viideksi vuodeksi kerrallaan. Hyväksymistä koskeva hakemus on jätettävä henkilökohtaisesti poliisilaitokselle.

Järjestyksenvalvojaksi hyväksymistä haettaessa on oltava mukana:

hakemuslomake täytettynä
2 valokuvaa
selvitys sisäasiainministeriön hyväksymän koulutuksen suorittamisesta.
Poliisi voi peruuttaa hyväksymisen henkilöltä, joka ei enää täytä järjestyksenvalvojaksi hyväksymisen edellytyksiä. Hyväksymisen peruuttamisen sijasta järjestyksenvalvojalle voidaan antaa myös varoitus.

Järjestyksenvalvojien oikeudet ja velvollisuudet on määritelty laissa järjestyksenvalvojista."

Jos epäilee että poliisisetä ei annakaan sitä korttia, niin sitäkin voi maksusta käydä tiedustelemassa ennen kuin kurssille menee...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom