Poken hommat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Voima
  • Aloitettu Aloitettu
mistä tommoisia teleskooppi pamppuja saisi hankittua itsekkin poken hommaa harkinneena se olisi hyvä turva ja nopea käyttää

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Kimi
Kuinka moni teistä on yksin ovella/narikassa, eli vain yksi järkkäri ravintolassa?
Mä, sillon ku tuuraan kaveriani. Mut mä oon vitun kova;)
Ja Naiskovis: Manneja en sisään ota.

En muista smugut olis hankaluuksia aiheuttanut.
Valkoinen voima on tässä tapauksessa ollut yleensä, meilläpäin.
Tosin alueen smugut kohteliaita, pyytää kokeilemaan tykkiä tilanteessa.
Mullei mitään manneja vastaan.

:kippis1:

mitäs tuolla järjestysmies kurssilla, ja noilla muilla kursseilla sitten on? ja kauan ne suunilleen kestää ? ja pitää vissiin olla 18 ennen ku voi mihinkään mennä?

oon vast 16, koht 17 :D

Originally posted by ozama
mistä tommoisia teleskooppi pamppuja saisi hankittua itsekkin poken hommaa harkinneena se olisi hyvä turva ja nopea käyttää

Käymällä poliisikoulun tai puolivuotisen vartijakoulutuksen voit saada kantoluvan teleskooppipampulle joka luokitellaan teräaseeksi.

Jos järkkähommiin meinaat, niin aloita käymällä järjestyksenvalvojakurssi. Kun käyt myös voimankäyttökouluksen, niin voit hankkia kantoluvan OC-sumuttimelle.

Nykyään tulee oltua hommissa ainoastaan kaverin kanssa, aiemmin tein yksinkin. Enää ei välttämättä hermo kestäis tehdä yksin, sen verran sain tarpeekseni eräästä Tampereella sijaitsevasta lähiökuppilasta.

Tipit olen aina pitänyt itselläni, niitä ei kukaan ole kysellyt. En todellakaan ymmärrä, että millä helvetin perusteella työnantaja ne tipit ottaisi? Valitettavaa vain on, että itse olen työskennellyt ainoastaan sellaisissa ravintoloissa, joissa ei tipeillä kauheasti juhlita.

Ja kyllä se rikosrekisteri siihen järjestyksenvalvojaksi hyväksymiseen vaikutta, niinkuin edellä kävi jo ilmi. Mun mielestä on erittäin hyvä, että väkivaltarikostaustaa omaavien henkilöiden sopivuutta kyseiseen ammattiin harkitaan erittäin tarkkaan.

Jos joku nyt tosiaan meinaa tehdä poken hommia ilman sitä JV-korttia, niin kannattaa muistaa, että mitään erioikeuksia ei tällöin ole käytössä. Järjestyksenvalvoja nauttii ns. korkeampaa rikosoikeudellista suojaa, eli hänet tavallaan rinnastetaan virkamieheen. Onhan laissa mm. pykälä järjestyksenvalvojan vastustamisesta ja sen rangaistavuudesta...

Siinä taas 2centtiä...

Joo, meillä ollaan kahden,kolmen miehen voimin töissä. Yksin tekemisessä on kyllä omat riskinsä, sen on tunnuttava myös palkassa. Hyvältä ovimieheltä tarvitaan ennenkaikkea pelisilmää, on oltava ihmistuntemusta ja kykyä hoitaa tilanteita myös puhumalla. Mun mielestä ainakin narikassa, ovella ja lipunmyynnissä toimivilla on oltava asiakaspalvelutaidot huipussaan. Jos on niin iso ravintola että pari miestä voi kiertää kokoajan salissa niin näiltä "torpedoilta" ei välttämättä tarvi puhuminen ruunebergin lailla sujua, riittää että poistaminen tarvittaessa sujuu huomaamattoman ylivoimaisesti. Ja kyllä tuo palkkaus on tosiaankin oltava kymmenissä euroissa tuntia kohden, tuli se missä muodossa tahansa. Pelkällä peruspalkkauksella on turha Kaljua töihin suostutella.... ;)

Mitenhän mahtaa olla kun aikanaan tein ovihommia ja silloin hommasin järkkärikortin. Nythän laki on muuttunut mutta kortti on edelleen voimassa !

Saanko tolla kortilla tehdä hommia, järjestyksenvalvojan tutkintoa minulla ei ole.

Olisi silloin tällöin kiva heittää keikka pari ovella lisähommina.

Originally posted by TheSami

Saanko tolla kortilla tehdä hommia, järjestyksenvalvojan tutkintoa minulla ei ole.

Noup, jos sinulla siis on tuo järjestysmies kortti niin et saa tehdä,tai toki saat tehdä, mutta olisi sama jos sinulla ei ole korttia ollenkaan, eli ei ole mitään rikosoikeudellista suojaa.
Nykyään täytyy omata järjestyksenvalvoja kortti.

Hyville palkoille pääsee ainoastaan suhteilla ja tuurilla. Uuteen kaupunkiin muuttaneena, jossa ei ole kavereita ovella, sain vain hikisen ja kuppasen lähiöräkälän oven. Tippiä ei heru eikä narikkaa ole. Läskivattoja ja itsensäkehujia. Eräskin koulukiusaaja kehui kuinka toinen kanta-asiakas on karaten Euroopan mestari ja tälle henkilölle ei vittuilla. Myähemmin juteltuani tämän KarateKidin kanssa selvisi että ko. kaveri onkin IT-nörtti ja harrastuksena shakinpeluu.

Ja ilmeisesti lokakuun alusta saa teräs ASPia ostaa kaupasta kaikki kynnelle kykenevät lain muuttuessa.

Originally posted by leif perkelsson
Ja ilmeisesti lokakuun alusta saa teräs ASPia ostaa kaupasta kaikki kynnelle kykenevät lain muuttuessa.

Ei nyt kuitenkaan ihan.:rolleyes:

Laki yksityisistä turvallisuuspalveluista (282/2002) kertoo 29 §:n 2 momentissa vartijan voimankäyttövälineiden kantamisoikeudesta. Vartijalla on oikeus kantaa teleskooppipatukkaa työtehtävässään suoritettuaan sisäasiainministeriön vahvistamien vaatimusten mukaisen voimankäyttökoulutuksen.

Järjestyksenvalvojista annetun lain (533/1999) 13 §:n 2 momentin nojalla sisäasiainministeriö on määrännyt, että järjestyksenvalvojan voimankäyttövälineenä ei voida hyväksyä teleskooppi-, jousi- tai sähköpatukkaa eikä muita teräaselaissa ja -asetuksessa vaarallisiksi luokiteltuja voimankäyttövälineitä. Vartijakaan ei saa siis kantaa teleskooppipatukkaa silloin kun hän toimii järjestyksenvalvojan tehtävissä.

Vaarallisiksi teräaseiksi katsottavien teleskooppipatukoiden maahantuonti myyyntiä varten on kielletty, kunnes uusi ns. järjestyslaki astuu voimaan ja muuttaa tältä osin teräaselainsäädäntöä.

Uudessa laissa mahdollistetaan teleskooppipatukoiden maahantuonti ja valmistus sekä myynti vartioimisliikkeille - ei yksittäisille henkilöille.

"Teleskooppipatukka luokitellaan vaaralliseksi teräaseeksi ja sitä saa tuoda maahan poliisin, rajavartiolaitoksen ja puolustusvoimien tarpeita varten"

Ed. mainituilla viranomaisilla koulutus ja hankinta on uudistettu 99 - 01 välillä. Periaatteessa edes edellämainittujen virkakuntien edustajille ei saa myydä ko. välineitä "yksityiseen käyttöön" - siis työnantaja jakaa myös virkamiehille. Vartijat eivät saa uuden lainkaan perusteella oikeutta ostaa itse teleskooppipatukoita, vaan työnantaja (vartiointiliike) ostaa ne kootusti ja jakaa ne tarpeiden mukaan erillisen sisäministeriön voimankäyttökoulutuksen saaneille ja poliisin kirjaamille / hyväksymille vartijoille. Järjestyksenvalvoja ei saa uudenkaan lain mukaan välinettä hallussapitää, kuten edellisestä postista kävi ilmi. Myyjä syyllistyy rikokseen myytyään suoraan käyttäjälle - näitäkin on tutkittu. Sitä en sano, etteikö se ole hyvä väline niin vartijalla, kuin järkkärilläkin (onhan se). Toisaalta tulee muistaa, että jos on jokin väline vyöllä, sitä tulee stressitilassa helposti myös käytettyä, vaikkei niin tarvista oliskaan.

P.S. ASP on tuotemerkki (rautalankaosasto)

Missä voi hankkia järjestyksenvalvojan kortin?

Tarkoitus olisi mennä mahdollisimman nopeasti suorittamaan se, koska olisi duunia tiedossa. Kuitenkin sinne ovelle joskus päädytään hommiin. Asun lahdessa ja siellä pääsisi Työväenopistolle lähimpään paikkaan, mutta ongelmana on että se järjestetään silloin kun on tarpeeksi ilmoittautuneita.

http://www.securityacademy.fi/

Tämän löysin, saas nähdä vastaavatko mitään...

Mihin sille portsarille sitä tippiä voi antaa? Paljonko on suomessa normaali summa 1-2€?
Esim ovella, ei pelkästään narikassa.

No siis, annat sen sille portsarille, you know. Massi on massii, aina.

Nipsu sanoi:
Mihin sille portsarille sitä tippiä voi antaa? Paljonko on suomessa normaali summa 1-2??
Esim ovella, ei pelkästään narikassa.

Vaikka käteen. Itse annan yleensä 2-5e, useimmat ei anna mitään ja jotkut antaa 10e.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom