Pitkä hauislihas = Enemmän vääntöä ja voimaa!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eikös idea ollut se, että lihaksen pituus määrittää sen, kuinka paljon se pystyy supistumaan. Pitkän lihaksen supistuspituus on suurempi, joten sen kiinnityskohta voi olla kauempana kyynerpäästä ja silti tuottaa yhtä pitkän liikeradan kyynervarrelle. Sivuvaikutus on suurempi voima

Jos lihas olisi kiinni vaikka ranteessa, niin voimaahan olisi moninkertaisesti hauiskäännössä, mutta liikerata olisi vain pieni nytkytys. Lihashan on vahva, mutta sillä on pieni liikerata ja nivelillä lisätään sitä liikerataa, mutta samalla menetetään voimaa. Sen minkä voimassa voittaa, niin matkassa häviää ja toisinpäin.

RRkalle sanoikin fiksuimman kommentin heti ensimmäisenä. Kaikelle löytyy syynsä ja vaikka ne ovat mielenkiintoisia ja hyödyllisiä, niin eivät ne muuta sitä, kuka on vahvin.

Sori nosto, mutta itteä vituttaa se että hauis näyttää ihan tyhmältä kun hirvee väli sen ja kyynärvarren välissä. 4 sormea menee siihen väliin..:curs:

Ainoo hyvä asia tossa on, että mavessa saa sit paremmin rautaa ylös kun pitemmät kädet..

3 sormea menee. ja voimaa on!!!!! not. en oikeen usko noihin sormijuttuhin. jos on voimaa niin sit on voimaa. toisaalta tuo ois aika hyvä selitys jos joku tulee sanomaan et tee aika pienillä. niin sanos vaan et no kun nää sormet mahtuu tähän.

Muutamia huomioita threadiin liittyen:

- lihasten lähtö-ja kiinnityskohdat ovat vakiot (luustossa tietyt kiinnitysvyöhykkeet)
- lihaksen pituus taas vaihtelee siitä, missä vaiheessa jänteinen alue alkaa

Mainittakoon, että m. brachialis (olkavarrenlihas) vahvana koukistajana määrittelee pitkälti, kuinka paljon romua nousee. Olkavarren koukistus tapahtuu n. 50%-50% suhteella brachialiksen ja biceps brachiin välillä. Eli sitä rautaa ei nosteta pelkällä "haballa". Olen jopa kuullut puhuttavan, että brachialis olisi kaikista vahvin olkavarren koukistuksen suorittaja, ja tämä ei nyt välttämättä täyttä puppua ole, kun ottaa huomioon lihaksen laajan kiinnittymisen ja sen että lihas tekee ainoastaan olkavarren fleksiota. Biceps brachii taas tekee myös kyynärvarren ulkokiertoa ja tämän lisäksi kiinnittyy kahden nivelen yli (huom. loukkaantumisherkkyys). Moni bodari on katkaissut hauiksensa mutta saattavat helposti kääntää samoja painoja, johtuen brachialiksen vahvasta fleksiovoimasta, vaikka itse hauis olisi melko lailla parsittuna. Esteettinen haitta onkin sitten asia erikseen spoudareilla.

Summa summarum: koska lihaksen kiinnitykset ovat vakiot, niin sillä "kuinka monta sormea" menee olkavarren ja kyynärnivelen väliin ei ole merkityksellistä voimantuoton kannalta (huom, oma mielipide, tieteellistä faktaa odotellessa....)

aina olen tiedostanut hauikseni heikoiksi, mutta nytpä tiedän tarkalleen syynkin. 4sormea meni hauiksen ja taipeen väliin kevyesti. :hyper:

Mulla menee 2 :hyper:

Kai toi jotain meinaa ku vedän samoilla painoilla hauista ku saman ikänen kaveri joka näyttää paljon riskimmältä ja on 10cm pitempi.

3 sormea menee. ja voimaa on!!!!! not. en oikeen usko noihin sormijuttuhin. jos on voimaa niin sit on voimaa. toisaalta tuo ois aika hyvä selitys jos joku tulee sanomaan et tee aika pienillä. niin sanos vaan et no kun nää sormet mahtuu tähän.

Ei pakkotoistossa liikkuvalle vois olla aikamoinen yllätys ja vois kuulostaa vähän omituiselta jos tyyppi alkaa selittelemään jotain et "no mutku mulla mahtuu nää sormet tähän" :rolleyes:

Summa summarum: koska lihaksen kiinnitykset ovat vakiot, niin sillä "kuinka monta sormea" menee olkavarren ja kyynärnivelen väliin ei ole merkityksellistä voimantuoton kannalta (huom, oma mielipide, tieteellistä faktaa odotellessa....)
Miten niin vakiot? Eivät ihmisten luut ole samanpituiset. Tarkoitatko vakioisuudella, että se on aina suhteessa samalla etäisyydellä nivelestä? Miten vain, niin ei voi millään pitää paikkaansa. Mikään ihmisen ominaisuus ei ole vakio populaatiossa. Kaikessa on vaihtelua.

Ei pakkotoistossa liikkuvalle vois olla aikamoinen yllätys ja vois kuulostaa vähän omituiselta jos tyyppi alkaa selittelemään jotain et "no mutku mulla mahtuu nää sormet tähän" :rolleyes:

no kyllä mä täällä pakkiksellakin naureskelen näille.

"joo kyllä mulla tulis 5 tonnia maastavedosta jos menis 2 sormee tuohon polvilumpion ja etureiskan väliin."

tyhmiä selityksiä. vahvin tekee isoimmilla painoilla, kuten rrkalle jo threadin toisessa postissa kirjoitti... ja ennemmin alkaisin syyttämään treeniä kuin sitä "kun mulla nyt menee nää sormet tähän ni mulla on tukirangassa ja lihasten kiinnityksissä vika ja en pärjää vahvamieskisoissa..."

2 sormea meni ja suht tyytväinen olen muutenkin hauikseen ja ojentajiin kun laskee, että töitä on tehty helmikuusta ja smithissä menee tangolla 50 kg:lla sarjoissa 8-6-4 juuri se nelonen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sori nosto, mutta itteä vituttaa se että hauis näyttää ihan tyhmältä kun hirvee väli sen ja kyynärvarren välissä. 4 sormea menee siihen väliin..:curs:

Ainoo hyvä asia tossa on, että mavessa saa sit paremmin rautaa ylös kun pitemmät kädet..

Nyt on pahasti offtopic, mutta mainitsen kuitenkin.
Painin "go to first unreaded messages" nappulaa ja päädyin juuri sinun viestiisi. Valitettavaa, miten tekstin lainaaminen vähenee koko ajan forumien käytössä ja viitataan vastattavaan tekstiin pelkästään sen kirjoittajan nimen perusteella.
Käytännössä nyt pitäisi alkaa etsimään "Noston" kirjoitusta ties kuinka monen sivun takaa.

Kiitos ja anteeksi!

Hauislihas, mikä jättää välin kyynärtaipeen ja lihaksen alakiinnityskohan välille, ei omaa yhtä potentiaalia hypertrofialle kuin semmonen pitkä hauis. Tosin on sit maku asia kumpi näyttää paremmalta jännitettynää.

Miten niin vakiot? Eivät ihmisten luut ole samanpituiset. Tarkoitatko vakioisuudella, että se on aina suhteessa samalla etäisyydellä nivelestä? Miten vain, niin ei voi millään pitää paikkaansa. Mikään ihmisen ominaisuus ei ole vakio populaatiossa. Kaikessa on vaihtelua.

Juu, elikkäs luuston pituus toki vaihtelee, mutta jostain sain threadista sellaisen kuvan, että toisilla lihaksen kiinnityskohta vaihtelisi. Eli esim. hauislihaksella tämä kiinnitys on värttinäluun kyhmy (hauiksen pitkällä päällä) ja kyynärvarren alueen kalvojänteeseen (lyhyt pää). Eli nivelkulmat vaihtelevat, ei kiinnitykset.

Eihän tuolla näytä olevan mitään väliä, sillä nopeasti lukien yhtä tai kahta lukuunottamatta kaikki tässä threadissa sanoo, ettei hauiksessa ole voimaa :D

Ja just toi momentti ja lihaksen pituus on kaks eri asiaa. Miten ne sit vaikuttaa voimaan, onki taas eri asia..

Aika moni täällä sormeilee hauistaan, hmm...miksen minäkin!
tarkoittaa vissiin sitä että kuin monta sormea menee tohon väliin jos käsi on suorana?Mulla menee kaksi, aika paska tulos vissiin?

Noh ei se mitään. Jännitettynä sen kuin jäävuoren huippu; massiivinen,terävä ja ylväs, olen kuullut sitä kadehtittavankin.

Taidan rakastaa hauistani?KYLLÄ. Tästä on hyvä jatkaa päivää eespäin:rolleyes:

Se, montako sormea mahtuu, riippuu (ainakin minulla) siitä miten päin nyrkkiä pitää koukistettavassa kädessä. Jos kämmenpohja on olkapäätä kohti, mahtuu kaksi sormea, jos taas peukalo osoittaa olkapäätä kohti, ei mahdu yhtään sormea.

Back
Ylös Bottom