Pitkä hauislihas = Enemmän vääntöä ja voimaa!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Olen aina ihmetellyt veljeni (Terminator2) hauiksien voimia ja sitä kuinka hän saa rautaa liikkumaan enemmän ja tehtyä pidempiä sarjoja kuin minä?:itku:

Sain Kalimerolta selvityksen asiaan. Jos hauislihas on kiinnittynyt pidemmälle käsitaipeeseen ns. pitkä hauis, sillä nostaa isompia rautoja, kuin esim minä, jolla on suhteellisen lyhyt hauis.

Otetaan esimerkkinä kulmasoututanko, joka on kiinnitetty maahan toisesta päästä. Jos nostat tankoa ihan kauimmaisesta päästä ei se paina juurikaan. Mitä lähempää "tyveä" tankoa nostat, sitä painavampi se on. Loogista. Eli mitä pidempi hauis, sitä vähemmän työtä joutuu tekemään verrattuna lyhyempään hauikseen.

Nyt voinkin olla huoletta, sillä seuraavan kerran, kun treenaan :rock: "isokäsi"-"herra kyynärvarren":rock: kanssa vetoan tuohon muotoseikkaan hauiksissa.:)

!Aina oppii uutta!:D

Selittelyähän toi on, vahvempi nostaa enmpi, piste. Vahvuus vaan johtuu monesta tekijästä.

Meinaan silti selitellä tolla selityksellä kun treenikaveri vetää melkein samoilla hauiksia vaikka mun käsi on 8 cm paksumpi. Tolla ja sillä että mulla on kuitenkin ojentaja selvästi vahvempi. Se on hyvä olla selitykset redi, niin ei saa itsetunto niin kovaa kolausta ;) :D

Aivan. Olen kuullut ihan samaa näistä "välityksistä" muissakin lihaksissa ja kaikkihan tietää että ruumiinrakenne vaikuttaa. Siinä yhdessä dokkarissahan ne justiinsa näytti toteen että juoksussa esim. jalan suuri tilavuus on ainakin pitkillä matkoilla rasite. Vertasivat kenialaisia ja tanskalaisia nuoria. Missään muussa ei ollut oikeastaan mitään eroa paitsi jalan tilavuudessa ja se teki merkittäviä eroja. Eli jos on lapikas no 46, kannattaa harkita vaikka uintia.

Oiskohan tästä pitkästä hauiksesta jotain kuvaa esimerkiksi verrattaessa lyhyeen hauikseen?

Kaminari sanoi:
Oiskohan tästä pitkästä hauiksesta jotain kuvaa esimerkiksi verrattaessa lyhyeen hauikseen?

Silleen saat hyvin selville onko sulla pitkä vai lyhyt hauis, kun jännität hauiksen ja katsot jääkö käsitaipeen ja hauiksen väliin paljon "tyhjää" tilaa?

Kaminari sanoi:
Aivan. Olen kuullut ihan samaa näistä "välityksistä" muissakin lihaksissa ja kaikkihan tietää että ruumiinrakenne vaikuttaa. Siinä yhdessä dokkarissahan ne justiinsa näytti toteen että juoksussa esim. jalan suuri tilavuus on ainakin pitkillä matkoilla rasite. Vertasivat kenialaisia ja tanskalaisia nuoria. Missään muussa ei ollut oikeastaan mitään eroa paitsi jalan tilavuudessa ja se teki merkittäviä eroja. Eli jos on lapikas no 46, kannattaa harkita vaikka uintia.

Tuskin kengän koolla on paljonkaan tekemistä asian kanssa. Kyse on enemmän koko polven alapuolisen osan masssasta, eli tuossa mittauksessa, jossa vettä käytettiin, tilavuudesta (isompi tilavuudeltaa on siis luultavasti myös painavampi).

Tuskin sillä on juurikaan merkitystä onko lenkkari 43 vai 46. Isolla jalkaterällä on muitakin vaikutuksia, kuin massa. Vaikuttaa ponnistukseen ym.

Mulla on kengän koko 45 tai 46, enkä aio siltikään luovuttaa toivoa harrastukseni suhteen (tosin kyseessä lyhyemmän matkat):D

aina olen tiedostanut hauikseni heikoiksi, mutta nytpä tiedän tarkalleen syynkin. 4sormea meni hauiksen ja taipeen väliin kevyesti. :hyper:

No henkilön pituus yleensäkin vaikuttaa hauiksen pituuteen. Lyhyillä ihmisillä kädet on muutenkin paksummat vaikka lihasta olis samanverran kun jollain pitemmällä. Ite oon 183cm ja kädet on kyllä ohuemmat ku reilu 5cm lyhyemmällä kaverilla, mut silti voimaa on mulla enemmän. :) 3 sormea menee tohon haukan ja taipeen väliin.

Joo tämä selittää paljon;) 3 sormea menee taipeen ja hauiksen väliin niin ei vissiin ihan optimaaliset välitykset ole.

3 sormea... Ei ihme että hauiksia treenataan pikkupainoilla :)

Sama homma, 176cm itsekin ja ainakin hauiksien lihakset on pitkät ja kädet kapeat forkut mukaanlukien. Kun taas tuntuu että jalat on lyhkäset ja isot.

Voiko tota hauista reenailla siten, että saisi käden näkymään kylmänä edes vähän isommalta? Pullistaessa patti on jopa yllättävän hyvä, mutta kylmiltään se näyttää ettei koko hauista edes ole, outo juttu.

Verratkaa vaikka WWE:n Kurt Anglea, ukkohan on muuten hyvissä lihoissa: selkä,rinta (200 penkistä) ja jalat, mutta käsiä sillä ei ole joten kai tuon hauiksienkin kasvun on pakko olla geeneissä ja monellahan se ei hirveesti kasva, söi tai liikutteli minkälaisia painoja tahansa (natuna). Kyllä ainakin omissa treeneissäni saan hauiksiin hyvän tuntuman eli kannattaiskohan habaa venytellä oikein kunnolla tai jotain vai muotoko sen määrää että sellanen on ja pysyy?

SS-Adler sanoi:
On se kyllä outoa kun minäkin olen aika lyhyt ja sitten on pitkätlihakset. :hyper:

No tuo pituus onkin suhteellinen käsite, eli pitää sutheuttaa kaverin pituuteen. Tottakai pitkällä miehellä on aina pitkät lihakset, mutta oman käden pituuteen se lihas ei aina ole pitkä. No olipas selitys taas...

Juu, onhan tää jo tiedetty. On pistäny ärsyttään joskus, kun mun hauisreenipainot on todella naurettavan pienet. Aloittelijat vetää melkein samoilla kun minä. Normaalisti painot on scotissa jotain 50kg, ja toistoja sillä tulee n.8 pää punaisena. Eikä ne kaikki ole edes puhtaita. On sitä joku joskus tullut sanomaankin, että luulis tollasilla hanskoilla nostavan 2 kertaa noin paljon.

Pertti 123 sanoi:
Tuskin kengän koolla on paljonkaan tekemistä asian kanssa. Kyse on enemmän koko polven alapuolisen osan masssasta, eli tuossa mittauksessa, jossa vettä käytettiin, tilavuudesta (isompi tilavuudeltaa on siis luultavasti myös painavampi).

Tuskin sillä on juurikaan merkitystä onko lenkkari 43 vai 46. Isolla jalkaterällä on muitakin vaikutuksia, kuin massa. Vaikuttaa ponnistukseen ym.

Mulla on kengän koko 45 tai 46, enkä aio siltikään luovuttaa toivoa harrastukseni suhteen (tosin kyseessä lyhyemmän matkat):D

Juu oletin vaan tällein mutulla että jos on isompi jalka, on myös isompi tilavuus ja massa. Juoksemisesta noin muuten en tiedä yhtään mitään, katsoin vaan sen dokkarin. Itellä on 45 jalka ja varpaat sitä mallia että niillä voi helposti tiskata vaikka astiat.

Edit: Ja kyllähän ne fyysiset ominaisuudet vie toki pitkälle, mutta eikös se Muhammed Ali esim. sanonut että mestarit erottaa tavan urheilijoista korvien väli. Ei silleen ainakaan mitään voita tai saavuta että tuijottaa niitä asioita ja osa-alueita missä jää vajaaks vaan keskittyy kehittämään niitä missä on hyvä.

Tää on kyllä kaikille ikuinen murhe nää hauikset. Kaikissa muissa tulokset kasvaa ja lihas kasvaa, mutta kädet pysyy ja on rujot kellä on. Ojentajiakin on jostain syystä paljon helpompi kasvattaa.

Back
Ylös Bottom