En ole itse mitenkään perehtynyt näihin immateriaalioikeuteen liittyviin asioihin, mutta selitätkö vähän, miksi ajattelet että on kehitykselle edullista, jos immateriaalista tuotetta, kuten softaa, ei voi suojata? Käyttäisivätkö yritykset silti saman tai lähes saman panoksen uuden softan suunnittelemiseen, tuottamiseen ja testaamiseen, vaikka tuotettu softa olisi vapaata riistaa heti, kun se julkaistaan? Vai eikö tämä työ sitten ole mielestäsi tarpeellista?
Euroopassa ja oikeastaan missään muualla kuin Yhdysvalloissa ei ole softapatentteja ja kuitenkin firmat syytävät rahaa tuotekehitykseen. Näkisin itse softapatentit Euroopassa vain asiana, joka hidastaisi ohjelmistojen kehitystä. Softaa ei ole myöskään samanlaista tarvetta suojata kuin esim. monia fyysisiä tuotteita. Ei siis vaadi kovinkaan paljon aikaa alkaa valmistaa kopioita kilpailijan lelutraktorista kunhan fyysisen tuotteen on saanut käteen, mutta vastaavasti softan kopioiminen vaatii, että ohjelmoi koko roskan itse duplikoiden ominaisuudet. Tähän uppoaa huomattavasti aikaa, joten alkuperäinen tekijä saa kyllä riittävän etumatkan. Kilpailijahan ei voi vain polttaa kopioita DVD-levyistä ja myydä niitä omassa boksissaan. Tämän estää tekijänoikeus, joka siis on softalle mielestäni täysin riittävä suoja.
Toimivan kilpailun kannalta pidän softapuolella tärkeimpänä juuri avoimia standardeja, jotta eri valmistajien tuotteet toimivat keskenään. Tässä patentit ovat erittäin suuri uhka, koska protokollien osien patentoiminen estää kilpailijoita tuottamasta yhteensopivia laitteita. Softa on lisäksi ainoita aloja, joissa oikeasti voidaan tehdä järkeviä tuotteita ilman juuri mitään alkupääomaa. Tämä ei ole mahdollista perinteisillä aloilla, joissa on oikeasti valmistettava tehtaassa jokin fyysinen tuote. Esim. softaa harrastuksena kirjoitteleva opiskelija rikkoo lähes varmasti jotain Yhdysvaltalaista ohjelmistopatenttia eikä kellään ole varaa maksaa asianajajalle, jotta tämä tarkistaisi, ettei oma tuote riko mitään niistä. Tiedän muutamia, jotka ovat töissä pienissä softafirmoissa jenkeissä ja kaikki vihaavat ohjelmistopatentteja. Avoimen lähdekoodin kannalta softapatentit ovat erityisen haitallisia ja tätä vastaavaa ilmiötä ei tosiaan muilla teollisuuden aloilla ole.
Softapatentteja ovat tyypillisesti ajaneet vain suuret IT-yritykset, koska tämä on heille edullista. Iso patenttiportfolio on kätevä tapa häiritä pienyrittäjiä, mikäli joku tuote osoittautuisi varteenotettavaksi kilpailijaksi. Kuitenkin kaikki suuret ohjelmistoyhtiöt (Google poislukien) on perustettu aikana, jolloin softa ei ollut patentoitavaa missään päin maailmaa. Tämä jo yksinkertaisesti todistaa sen, että patenteille ei ole tarvetta. Patenttien tarkoitushan on juuri edistää kilpailua ja mikäli kilpailu toimii mainiosti ilman niitä, niin näille ei ole tarvetta.
Viimeinen syy miksi vastustan kaikkia abstrakteja patentteja on, että ne saattavat blokata jonkun alan täysin. Fyysiseen ongelmaan on käytännössä lähes aina mahdollista keksiä monia eri ratkaisuja. Abstrakteissa ongelmissa tilanne on toisin. Oletetaan, että joku patentoi neliöjuuren käsitteen, miten tällöin ratkaisisit yhtälön x^2 = a? Vastaavia asioita on softassakin tullut eteen ja ongelma abstraktissa ympäristössä on juuri se, että voi patentoida täysin fundamentaalisia asioita, jotka ovat mahdottomia kiertää. Patenttilainsäädännössä alunperin ei ollut tarkoitus kokonaan estää kilpailijoiden toiminta, vaan kannustaa kilpailijoita keksimään parempia ratkaisuja. Tämä on toisaalta unohdettu nykyään, kun patentit nähdään jonain luonnonlakina, vaikka kyse on täysin yhteiskunnan tarjoamasta oikeudesta, jonka tehtävä on edistää tekniikan kehitystä ja siten hyödyttää yhteiskuntaa eikä siis helpottaa joidenkin rahantekoa.