Pikkutoiston Pakkojättiläinen - Ylikunto

Punelle painavaa viestiä seuraavassa. Ota nyt iisisti niin voit treenailla sitten terveenä loppuelämän parhaassa tapauksessa. Itselleni puski todella paha kroonistunut ylirasitustila päälle viime kesällä, josta toipuminen on todella pahasti kesken. Minulle ylikunto iski päälle hyvin äkillisesti. Lähtötilanteesta sen verran, että olen aktiiviliikkuja ja salilla rakastin käydä joka viikko 4-5 kertaa ja siihe päälle vielä jtn pientä aerobista säännöllisesti. Treenimäärät ei tosiaan mitään huikean korkeita, mutta sen lisäksi myös kilpailuhenkistä suorittamista työrintamalla. En kokenut olevani mitenkään erityisen kuormittunut ennen vakavien terveysongelmien alkamista. Sairastin keväällä 2020 koronaviruksen lievänä niin sen vaikutusta tähän mun tilanteeseen voi tietty spekuloida paljonkin, mutta ei se lopputulemaa muuta mihinkään. Olisi pitänyt ottaa heti iisimmin siitä toivuttua, vaikka tauti olikin hyvin lievä. Sitä kun on pakko päästä treenaamaan, kun se vaan on niin siistiä ja tulee hyvä pumppi ja olo.

Mulla ei ollut mitään uniongelmia tai väsymystä, mielialaongelmia eikä korkeita sykkeitäkään ja reeni kulki hyvin vielä kesälläkin. Ainut mitä jälkikäteen tajusin, että vatsani toiminta oli muuttunut loppukeväästä ja tämän laitoin koronan piikkiin. Saattoihan se johtua osin siitäkin, mutta todennäköisesti se oli vaan minun kehon varoitusmerkki siitä, että kuormitus on liian kovaa. Ensimmäiset selkeät ja haittaavat ylirasitusoireet tulivat ennen juhannusta. Olin ollut siinä jo viihteellä edellisenä vkl ja seuraavana viikkona olin jotenkin todella ahdistunut ja kävin kierroksilla. Kävin tietty normityyliin treenaamassa, mutta ei se tuntunut samalla tavalla hyvältä. Rikoin myös käteni sillä viikolla salilla, mikä oli myös selkeä merkki siitä, että kehoni alkaa lagaamaan. Noh siitä sitten juhannuksen viettoon ja pää täynnä 3 päivää. Oli hemmetin hauskaa, vaikka sinne lähdinkin ylikierroksilla ja ahdistuneena. Seuraava viikko siitä menikin ihan järkyttävässä väsymyksessä. Nukuin 11-12 h yöunia varmaan 5 vrk putkeen. Pidin tarkoituksella kevyemmin liikunnan suhteen, koska epäilin että nyt on akuuttia ylirasitusta. Viikko siinä meni ja olo alkoi olemaan taas hyvä ja olin innoissani kesästä ja alkavasta lomasta. Tätä iloa kestikin taas sen vajaa pari viikkoa, kun oireet alkoivat uudestaan (ahdistus, urheilu ei tuntunut hyvälle jne.) Yritin siinä sitten väkisin urheilla ja viettää muutenkin riehakasta kesäelämää. Aloin vakuuttumaan, että nyt oon oikeasti ylirasittunut ja päätin, että nyt pitää heittää linjat kiinni, koska ahdistus alkoi vaan kasvamaan ja kunto huononemaan. Tajusin mistä oli kyse, mutta liian myöhään. Se kuuluisa kamelinselkä katkesi ja syöksykierre oli valmis. Mun sympaattinen hermosto, jätti ns. kaasun päälle ja psyyke ja fyysinen kunto kyykkäsi täysin. Sen sijaan, etten kuunnellut kroppaa ajoissa niin sitten vaan rukoillaan, että kroppa palautuu edes jokseenkin normaaliksi tässä ajan (vuosien kuluessa). Olen ollut tässä nyt kohta 8 kk saikulla ja palaan töihin kevennettynä piakkoin, vaikka olo ei todellakaan ole vielä hääppöinen.

Lukaise tää teksti kunnolla (lukekaa myös muut, jotka miettii, että meneeköhän nyt äärirajoilla). En vois pahimmalle vihamiehellekään toivoa tätä tautia. Lisäyksenä vielä, että mut on tutkittu lääketieteellisesti hyvin kattavasti eli ei löydy kilppariarvoissa, rauta-arvoissa, testoissa jne. mitään häikkää. Hermosto on vaan mennyt rikki.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Siitä miten lähteä treenaamaan niin suosittelen jtn tosi kevyttä nyt muutaman viikon ajan eli kävelyä, kevyttä uintia jne. Jotain, missä ei pusketa verenmaku suussa suorittamalla vaan ennen kaikkea sellaista, mikä tuntuu hyvältä. Stressistä täällä on puhuttu paljon eli ihminen kun on psykofyysinen kokonaisuus niin monesti unohdetaan se että se perusarkikin voi kuormittaa todella paljon. Siihen ku lisätään nollausmenetelmänä kova treeni niin kroppa on pitkässä juoksussa kovilla. Näkisin, että tällaiset aktiiviliikkujat, jotka on myös tavoitteellisia työelämässä on todellisessa riskiryhmässä. Kilpaurheilijat keskittyy pääosin siihen treenaamiseen ja muu aika onkin enemmän tai vähemmän palautumista vrt. tavikset, jotka tekee eka työpäivän ja sitten treenaa siihen päälle. Lisäksi kilpaurheilijoiden palautumista seurataan paljon ammattimaisemmin kuin tällaisten tavisten.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään on ollut jotenkin raskaampi päivä. Mutta ihan painavaa tekstiä kyllä, viisaampaa se on tässä vaiheessa pistää peli poikki hetkeksi. Mieli on ollut kyllä todella raskas. Selvästi huomaa, että kroppa käy ylikierroksilla.
 
I haven’t trained in a long time and I think you need to pay attention to your body because if you overload, you need a break of at least one week
 
Vedin itteni ylikuntoon noin 6 vuotta sitten. Sen jälkeen tapahtunut mm. lapsen syntymä, umpilisäkkeen poisto yms. Treenimäärät vähentyneet myös pakon edessä. Mutta... Aina kun yritän aloittaa jollain edes vähän järkevällä treeniohjelmalla, vähänkään raskaammat kyykyt ja maastavedot pistää leposykkeen pilviin, seuraavana yönä ei tule uni ja älykello huutaa, että nyt pitää levätä. Siis yksi ja ensimmäinen jalkatreeni. Hyvänä esimerkkinä eilinen Powerhousun 4-jakoinen, jota tykännyt ennen hinkata. Kyykkypäivä, suht kevyt aloitus ja kyykkyjä tein vain 3x6 painoilla, joilla olisin arvion mukaan vetänyt vaikka 6x6. Treenaan yleensä aamupäivällä. Nukkumaan mennessä leposyke oli vähän yli 70 ja alkoi vasta puolen yön jälkeen laskemaan. Heräsin klo 6.30 ja syke oli taas reilu 70. Sama ongelma jatkunut jo monta vuotta noiden jalkojen treenaamisen jälkeen. Onko kropassa jotain perustavanlaatuisesti paskana? Alanko hinkkaamaan pelkkää prässiä kevyillä painoilla ja 30 toiston sarjoilla vai mitä tässä pitäis tehdä? Kofeiinia en siedä enää yhtään ja sitä en nykyisin käytä laisinkaan. Välissä on usean kerran yli kuukauden tauko ilman punttitreeniä.
 
Tutulta kuulostaa. Hidas aloittaminen + ruokavalion muutos auttoi itsellä pääsemään jälleen treenin makuun.

Aikaisemmin sain vedettyä vanhat tulokset 3-4 kuukaudessa takaisin lihasmuistin avulla. Toistot siellä kutosen tienoilla. -> leposykkeet pilviin, unettomuus ja flunssa. Pahimmat liikkeet kyykky, prässi ja mave eli juurikin ne raskaimmat perusliikkeet.

Homman sain pelittämään sillä, että toistot pysyvät siellä 8 - 12 välillä. Volyymilla iso merkitys progressiossa aikaisemman kovan intensiteetin sijaan. Aikaisemman 3-4 kuukauden sijaan nousen vanhoihin painoihin 8 - 10 kk jaksolla. Leposykkeet eivät ole pilvissä, unettomuutta ei aiheudu ja flunssaakin on todella harvoin. Kaiken lisäksi olen vielä dieetillä. Jaksotuksena 3 koventuvaa viikkoa ja 1 kevyt viikko. Liian kovaa intensiteettiä hallitaan mm. sarjatauoilla.

Avaimet ongelman ratkaisuun löysin Markku Tikalta (ei maksettu mainos) :giggle: Markun kanssa käytiin tilannetta läpi, jonka perusteella hän loi minulle treeniohjelman ja ruokavalion.
 
Mä vedin itteni ylikuntoon viime kesänä enkä ottanu tarpeellista lepoa ajoissa ja luulin että oli vaan pintä ylirasitusta mikä on yleensä lähtenyt muutaman päivän levolla. Syksyn mittaa otin sitte useamman lepoviikon, mutta oireet tuli aina takas pian sen jälkeen. Joulun jälkeen en ole kunnolla treenannut, käynyt ainoastaan välillä kokeilemalla kevyesti noin 50% painoilla ja toistoilla, mutta aina näiden kokeilujen jälkeen syke palautuu tosi hitaasti ja nukun huonosti seuraavan yön.

Kauankohan tässä menee palautua, jos ikinä? Kannattaako edes käydä tekemässä noita kokeiluja, vai viekö ne aina takas alkuun? Oireet kyllä kokeilun jälkeen jää vain seuraavan yön unettomuuteen ja sykkeet on jo seuraavana yönä hyvät, eikä ne pahasti koholla ole sen kevyen treenin jälkeenkään, mutta sen verran että kropan on vaikea rentoutua ja uni ei tule, tai sitten herään keskellä yötä enkä saa enää unta.

20 vuotta treeniä takana kohta ja ekaa kertaa saanu itteni tähän kuntoon.😀 Joskus nuorempana tuli vedettyä paljo hullumpia treenejä pienillä kaloreilla ja huonoilla unilla, mutta nyt huomaa että kroppa ei anna enää samalla anteeks kuin parikymppisenä.
 
Reilu 3kk nyt ottanu silleen, että käyny salilla vaan viikon tai parin välein kevyesti kokeilemassa mitä kroppa sanoo. Tänään ekaa kertaa tuntuu siltä, että vois olla selätetty tuo ylikunto. Syke laski sarjojen välillä melko hyvin ja nyt se on treenin jälkeenkin laskenut lepoalueelle. Pumppikin tuli tosi hyvin, mikä on ollu harvinaista viimeset 6kk ja lihakset oli paineiset vielä treenin jälkeen. Kunto näytti yllättävän kovalta, vaikka kunnolla en ole treenannut kuukausiin. Näköjään se lihas pysyy tosi hyvin, kun on hitosti treenivuosia takana. Viimeks intissä oli näin pitkä tauko kunnon treenistä.
 
Mä vedin itteni ylikuntoon viime kesänä enkä ottanu tarpeellista lepoa ajoissa ja luulin että oli vaan pintä ylirasitusta mikä on yleensä lähtenyt muutaman päivän levolla. Syksyn mittaa otin sitte useamman lepoviikon, mutta oireet tuli aina takas pian sen jälkeen. Joulun jälkeen en ole kunnolla treenannut, käynyt ainoastaan välillä kokeilemalla kevyesti noin 50% painoilla ja toistoilla, mutta aina näiden kokeilujen jälkeen syke palautuu tosi hitaasti ja nukun huonosti seuraavan yön.

Kauankohan tässä menee palautua, jos ikinä? Kannattaako edes käydä tekemässä noita kokeiluja, vai viekö ne aina takas alkuun? Oireet kyllä kokeilun jälkeen jää vain seuraavan yön unettomuuteen ja sykkeet on jo seuraavana yönä hyvät, eikä ne pahasti koholla ole sen kevyen treenin jälkeenkään, mutta sen verran että kropan on vaikea rentoutua ja uni ei tule, tai sitten herään keskellä yötä enkä saa enää unta.

20 vuotta treeniä takana kohta ja ekaa kertaa saanu itteni tähän kuntoon.😀 Joskus nuorempana tuli vedettyä paljo hullumpia treenejä pienillä kaloreilla ja huonoilla unilla, mutta nyt huomaa että kroppa ei anna enää samalla anteeks kuin parikymppisenä.
Ohoh, perseestä kyllä. Pidin sua sillein yhtenä yli-ihmisenä, että on ihme jos ei nuo treenimäärät ja tehot ikinä keikauta kuppia nurin. Kun vaikutti, että vuodesta toiseen vaan painat kovaa. Itellä oli 2017 vuoden alkupuolella sama ja älytön sairastelukierre. Siinä oli vaan 3-4kk vitusti treeniä liian vähällä keventämisellä ja maksimivoimajakso sitten sinetöi sen homman. Tai oikeestaan muuta stressiä älyttömästi ja sitä vitutusta purin treenaamiseen. Se on vaan vittumaista, ettei sen jälkeen se hermoston palautumiskapasiteetti ole palautunut ennalleen vaan ylikuormituksen oireita saa paljon helpommin mitä ennen sitä. Itsekin olin ikäni urheillut ilman kroonista ylirasitustilaa, toki en millään hulluilla treenimäärillä tai tehoilla aiemmin tai kokenut mitenkään kovassa kunnossa ikinä olleeni. Mulla meni joku puoli vuotta, että suht normaalisti treenasin, mutta alkuun vain suorilla sarjoilla ja jätin aina varaa. Pitkän aikaa. Ja viikottainen treenimäärä oli vain 3-4 treeniä. En mä vieläkään ole tehnyt samalla kaavalla mitä silloin 2016-2017 enkä tee, kun huomasin että volyymia ainakin itsellä hermosto paremmin kestää kuin intensiivisiä sarjoja moninivelliikkeissä. Kehitystä tuli jopa paremmin sen jälkeen, kun liian matalaa volyymia olin tehnyt, sillon jos lihasta oli tarkoitus kasvattaa. Varmaan 1-2 vuoden kuluttua siitä 3-4kk helvetistä selvittyä treenasin ihan täyspainoisesti ja ihan kohtuu hyvillä treenimäärillä, ettei ollut käsijarru päällä koko ajan. Ilman että heti pahasti oireili.
 
Viimeksi muokattu:
Ohoh, perseestä kyllä. Pidin sua sillein yhtenä yli-ihmisenä, että on ihme jos ei nuo treenimäärät ja tehot ikinä keikauta kuppia nurin. Kun vaikutti, että vuodesta toiseen vaan painat kovaa. Itellä oli 2017 vuoden alkupuolella sama ja älytön sairastelukierre. Siinä oli vaan 3-4kk vitusti treeniä liian vähällä keventämisellä ja maksimivoimajakso sitten sinetöi sen homman. Tai oikeestaan muuta stressiä älyttömästi ja sitä vitutusta purin treenaamiseen. Se on vaan vittumaista, ettei sen jälkeen se hermoston palautumiskapasiteetti ole palautunut ennalleen vaan ylikuormituksen oireita saa paljon helpommin mitä ennen sitä. Itsekin olin ikäni urheillut ilman kroonista ylirasitustilaa, toki en millään hulluilla treenimäärillä tai tehoilla aiemmin tai kokenut mitenkään kovassa kunnossa ikinä olleeni. Mulla meni joku puoli vuotta, että suht normaalisti treenasin, mutta alkuun vain suorilla sarjoilla ja jätin aina varaa. Pitkän aikaa. Ja viikottainen treenimäärä oli vain 3-4 treeniä. En mä vieläkään ole tehnyt samalla kaavalla mitä silloin 2016-2017 enkä tee, kun huomasin että volyymia ainakin itsellä hermosto paremmin kestää kuin intensiivisiä sarjoja moninivelliikkeissä. Kehitystä tuli jopa paremmin sen jälkeen, kun liian matalaa volyymia olin tehnyt, sillon jos lihasta oli tarkoitus kasvattaa. Varmaan 1-2 vuoden kuluttua siitä 3-4kk helvetistä selvittyä treenasin ihan täyspainoisesti ja ihan kohtuu hyvillä treenimäärillä, ettei ollut käsijarru päällä koko ajan. Ilman että heti pahasti oireili.

Joo en olis itekkään uskonu, että näin voi käydä, koska samaa settiä vetäny toistakymmentä vuotta ilman ongelmia. Pakko vaan myöntää, että kroppa ei kestä enää samaa rääkkiä mitä parikymppisenä.
Mukava kuulla, että oot vastaavasta tilasta toipunu ja saanu treenit kulkemaan. Varmaan menee mullakin vielä kauan siihen, että voi treenata kovaa. Pitää kans muuttaa treenisysteemiä samaan suuntaan mitä sulla ja vähentää intensiteettiä ja lisätä volyymia.
 
Moi!

Tätäkin ketjua lueskelleena koin, että nyt olisi hyvä hetki rekisteröityä ja tulla kyselemään neuvoja tai ainakin jonkinlaista vertaistukea kokeneemmilta tietäjiltä.

Oma tilanne on sellainen, että nyt takana 3kk epämääräistä sairastelua. Oireilu alkoi hiihtolomareissun loppupuolella; 10 henkilön porukasta 9 tuli kipeäksi. Kaikilla perus flunssan oireet, joten varmasti myös korona sopisi tuohon hetkeen, mutta kenelläkään ei testissä todettu koronaa. Toki myöhemmillä lääkärireissuilla lääkärit ovat puhuneet, että hyvin voi olla myös koronaa vaikkei testeissä näkyisikään. Oletuksena nyt siis kuitenkin, että kyse ei ole ollut koronasta. Oma selkeä flunssaoireilu (tosi tukkoinen, päänsärky, lämpöily, voimattomuus) kesti n. 1-2 viikkoa, jonka jälkeen pahin tukkoisuus lähti pois. Päälle jäi kuitenkin tuo jatkuva lämpöily, joka jatkunut nyt tosiaan 3 kuukautta. Ruumiinlämpö pyörii päivittäin 37-37,5 asteen välissä, eli ei tosiaan kuumetta vaan pientä lämpöä. Muina oireina jäi jonkinverran päänsärkyä, voimattomuutta/väsymystä ja kurkussa sellainen karheus tai kutitus. Lisäoireina tuli ehkä ensimmäisen tai kahden ensimmäisen viikon jälkeen sykkeen kohoaminen. Leposyke hiukan korkeampi kuin tavallisesti, mutta varsinkin pienetkin ponnistelut (rappuset, jopa istumasta/makuulta nouseminen) heittävät sykkeen korkealle. Lisäksi ajoittaista hengenahdistusta tai lähinnä niin, että joinain päivinä hengittäminen tuntuu raskaammalta kuin normaalisti. Myös silmien väsymistä/kirvelyä joka voi hyvinkin selittyä tuolla lämpöilyllä. Ruokahalu vähentynyt treenaamattomuuden myötä ja tästä johtuen painokin tippunut pari kiloa. Lääkärissä ravannut työterveyden kautta useammankin kerran, alkuvaiheessa otettiin EKG ja perusverikokeita otettu pariin kertaan, mistään näistä ei ole löytynyt mitään erikoista. Työterveydessä puhuttiin aluksi pitkittyneestä virusinfektiosta ja myöhemmin mahdollisesta ylirasitustilasta. N. 1,5kk kohdalla kävin myös erikseen urheilulääkärillä ja hänenkin vahvin arvio oli, että kyse olisi jonkinlaisesta ylirasitustilasta.

Täyslepoa pidin tuon ensimmäisen pari viikkoa, sen jälkeen aloin käydä varovasti kävelyillä (n. pari-kolme kertaa viikossa). Urheilulääkärillä käynnin jälkeen kävin parin viikon aikana tekemässä kevyitä pumppailuja salilla todella varovasti siten, että koitin pitää sykettä mahdollisimman alhaalla (nousi kuitenkin todella herkästi). Nyt viimeisen pari viikkoa olen taas ollut kokonaan käymättä salilla ja käynyt muutamilla kävelyillä. Tässä mietityttää se, että olin sitten tekemättä mitään tai tein jotain kevyesti, niin oireet/olo ei muutu mihinkään suuntaan eikä ole muuttunut nyt tosiaan parin kuukauden aikana tuon sairastamisen alun jälkeen ollenkaan. Yritän tosiaan syödä normaalisti, vaikka ruokahalu onkin vähentynyt ja nukkuminen on kohtalaisella tasolla verrattuna siihen, että uniongelmien kanssa on historiaa jo useamman vuoden ajalta. Nuo uniongelmat ovat tietysti yksi mahdollinen syy siihen, miksi tällaiseen tilanteeseen on päädytty.

Jos kyseessä on ylirasitustila, ymmärrän ja näen hyvinkin syyt siellä taustalla ja niitä on ehtinyt pohtia tässä sairastelun aikana. Itselleni herättää kuitenkin kysymyksiä varsinkin tuo jatkuva lämpöily, onko muilla vastaavia kokemuksia siitä? Tai ylipäätään jos jollain tulee mieleen vinkkejä tai ajatuksia, niin otan kaikki ne mielelläni vastaan. Aletaan olla psyykkisellä puolella jo melko huonossa tilanteessa, sillä oma pää ei vain tahtoisi kestää tätä paikoillaan makaamista.

Ai niin ja ikää on 28v ja aktiivista urheilua/kuntoilua takana n. 10 vuotta, jos sillä tässä jonkinlaista merkitystä on.
 
Tuohon lämpöilyyn, niin sitä tulee erittäin helposti pienestäkin rasituksesta ainakin itellä.
Alkoi itellä viime vuonna helmikuun lopulla ylirasitustila, erittäinki päämääräsesti sunnuntai bodailua. Siinä sitten vuoden ajan vähän liikaakin kaikkea reenien ohessa. Kunnes yhtäkkiä kuin seinään loppui kaikki. Hack sarjan joutu lopettaa kesken kun alko rinnassa tuntua erittäin epämiellyttävältä, sydämen muljuilut jne. Kesällä homma vielä paheni, tuntui kuin olisi viikon verran ollut aamuisin krapula. Sykkeet normaalia korkeammalla pienistä jutuista, tuntuu että koko kroppa stressissä. Lomalla ulkomailla nyt reilu vuoden päästä tuntui että pystyi taas elää rennommin, mutta arkeen paluu ja pienetkin asiat saa stressaamaan taas reilusti. Verikokeita, ekg sun muita testailtu, nyt maksa noussut vuoden aikana lievästi 51, 71 ja 87 viime mittauksella. Liekkö stressiperäistä nousua? Lisää testejä lääkärin määräyksellä otetaan. Ikä 31 ja urheillut kanssa koko ikäni, ollu todella raastavaa aikaa henkisesti. Välillä vähän kokeillut salia ja huomannut että ei vaan lähde, huono olo tulee herkästi. Pientä kävelyä voi tehdä, mutta esim talvella tunnin kevyt kävelylenkki nostaa helposti lämmön ja heikon olon. Mitä stressaantuneenpana kokeilen edes vähän rauhallisen pyöräilyn (2km) niin heti nostaa lämmön. Rasituksista palautuminen vie aina aikaa
Koronan sairastamisen jälkeen tuntui taas ihan ok, kun oli keskittynyt vaan lepäämään eikä mitään muuta. Kunnes arki ja pienetkin stressitekijät vie voimat. Todella sekavaa aikaa, henkisesti erittäinki opettavaista. Olkaa armollisia kehollenne.

Parempia päiviä odotellessa, toivoa on.
 
No vähän tuollaista tasapainottelua tuntuu olevan. Olen vedellyt sitä Arskan kuutosta pienillä variaatioilla ja nyt vaihteeksi kolmisen viikkoa ylä/ala-treeniä. Joka pitäisi tehdä kolmasti viikossa. Mutta saan kyllikseni kahdesta. Eli siihen tulee lihat per viikko. Onko se väärin? Ei ainakaan kroppa tunne että olisi alusta asti lähtenyt.
Perussairauksia on eli astma ja uniapneakin kai. Mutta ilman tuota parin päivän rääkkiä ei onnistu minkäänlainen elämä.
 
Moi!

Tätäkin ketjua lueskelleena koin, että nyt olisi hyvä hetki rekisteröityä ja tulla kyselemään neuvoja tai ainakin jonkinlaista vertaistukea kokeneemmilta tietäjiltä.

Oma tilanne on sellainen, että nyt takana 3kk epämääräistä sairastelua. Oireilu alkoi hiihtolomareissun loppupuolella; 10 henkilön porukasta 9 tuli kipeäksi. Kaikilla perus flunssan oireet, joten varmasti myös korona sopisi tuohon hetkeen, mutta kenelläkään ei testissä todettu koronaa. Toki myöhemmillä lääkärireissuilla lääkärit ovat puhuneet, että hyvin voi olla myös koronaa vaikkei testeissä näkyisikään. Oletuksena nyt siis kuitenkin, että kyse ei ole ollut koronasta. Oma selkeä flunssaoireilu (tosi tukkoinen, päänsärky, lämpöily, voimattomuus) kesti n. 1-2 viikkoa, jonka jälkeen pahin tukkoisuus lähti pois. Päälle jäi kuitenkin tuo jatkuva lämpöily, joka jatkunut nyt tosiaan 3 kuukautta. Ruumiinlämpö pyörii päivittäin 37-37,5 asteen välissä, eli ei tosiaan kuumetta vaan pientä lämpöä. Muina oireina jäi jonkinverran päänsärkyä, voimattomuutta/väsymystä ja kurkussa sellainen karheus tai kutitus. Lisäoireina tuli ehkä ensimmäisen tai kahden ensimmäisen viikon jälkeen sykkeen kohoaminen. Leposyke hiukan korkeampi kuin tavallisesti, mutta varsinkin pienetkin ponnistelut (rappuset, jopa istumasta/makuulta nouseminen) heittävät sykkeen korkealle. Lisäksi ajoittaista hengenahdistusta tai lähinnä niin, että joinain päivinä hengittäminen tuntuu raskaammalta kuin normaalisti. Myös silmien väsymistä/kirvelyä joka voi hyvinkin selittyä tuolla lämpöilyllä. Ruokahalu vähentynyt treenaamattomuuden myötä ja tästä johtuen painokin tippunut pari kiloa. Lääkärissä ravannut työterveyden kautta useammankin kerran, alkuvaiheessa otettiin EKG ja perusverikokeita otettu pariin kertaan, mistään näistä ei ole löytynyt mitään erikoista. Työterveydessä puhuttiin aluksi pitkittyneestä virusinfektiosta ja myöhemmin mahdollisesta ylirasitustilasta. N. 1,5kk kohdalla kävin myös erikseen urheilulääkärillä ja hänenkin vahvin arvio oli, että kyse olisi jonkinlaisesta ylirasitustilasta.

Täyslepoa pidin tuon ensimmäisen pari viikkoa, sen jälkeen aloin käydä varovasti kävelyillä (n. pari-kolme kertaa viikossa). Urheilulääkärillä käynnin jälkeen kävin parin viikon aikana tekemässä kevyitä pumppailuja salilla todella varovasti siten, että koitin pitää sykettä mahdollisimman alhaalla (nousi kuitenkin todella herkästi). Nyt viimeisen pari viikkoa olen taas ollut kokonaan käymättä salilla ja käynyt muutamilla kävelyillä. Tässä mietityttää se, että olin sitten tekemättä mitään tai tein jotain kevyesti, niin oireet/olo ei muutu mihinkään suuntaan eikä ole muuttunut nyt tosiaan parin kuukauden aikana tuon sairastamisen alun jälkeen ollenkaan. Yritän tosiaan syödä normaalisti, vaikka ruokahalu onkin vähentynyt ja nukkuminen on kohtalaisella tasolla verrattuna siihen, että uniongelmien kanssa on historiaa jo useamman vuoden ajalta. Nuo uniongelmat ovat tietysti yksi mahdollinen syy siihen, miksi tällaiseen tilanteeseen on päädytty.

Jos kyseessä on ylirasitustila, ymmärrän ja näen hyvinkin syyt siellä taustalla ja niitä on ehtinyt pohtia tässä sairastelun aikana. Itselleni herättää kuitenkin kysymyksiä varsinkin tuo jatkuva lämpöily, onko muilla vastaavia kokemuksia siitä? Tai ylipäätään jos jollain tulee mieleen vinkkejä tai ajatuksia, niin otan kaikki ne mielelläni vastaan. Aletaan olla psyykkisellä puolella jo melko huonossa tilanteessa, sillä oma pää ei vain tahtoisi kestää tätä paikoillaan makaamista.

Ai niin ja ikää on 28v ja aktiivista urheilua/kuntoilua takana n. 10 vuotta, jos sillä tässä jonkinlaista merkitystä on.
Miten kävi? Tai on mennyt?
 
Punelle painavaa viestiä seuraavassa. Ota nyt iisisti niin voit treenailla sitten terveenä loppuelämän parhaassa tapauksessa. Itselleni puski todella paha kroonistunut ylirasitustila päälle viime kesällä, josta toipuminen on todella pahasti kesken. Minulle ylikunto iski päälle hyvin äkillisesti. Lähtötilanteesta sen verran, että olen aktiiviliikkuja ja salilla rakastin käydä joka viikko 4-5 kertaa ja siihe päälle vielä jtn pientä aerobista säännöllisesti. Treenimäärät ei tosiaan mitään huikean korkeita, mutta sen lisäksi myös kilpailuhenkistä suorittamista työrintamalla. En kokenut olevani mitenkään erityisen kuormittunut ennen vakavien terveysongelmien alkamista. Sairastin keväällä 2020 koronaviruksen lievänä niin sen vaikutusta tähän mun tilanteeseen voi tietty spekuloida paljonkin, mutta ei se lopputulemaa muuta mihinkään. Olisi pitänyt ottaa heti iisimmin siitä toivuttua, vaikka tauti olikin hyvin lievä. Sitä kun on pakko päästä treenaamaan, kun se vaan on niin siistiä ja tulee hyvä pumppi ja olo.

Mulla ei ollut mitään uniongelmia tai väsymystä, mielialaongelmia eikä korkeita sykkeitäkään ja reeni kulki hyvin vielä kesälläkin. Ainut mitä jälkikäteen tajusin, että vatsani toiminta oli muuttunut loppukeväästä ja tämän laitoin koronan piikkiin. Saattoihan se johtua osin siitäkin, mutta todennäköisesti se oli vaan minun kehon varoitusmerkki siitä, että kuormitus on liian kovaa. Ensimmäiset selkeät ja haittaavat ylirasitusoireet tulivat ennen juhannusta. Olin ollut siinä jo viihteellä edellisenä vkl ja seuraavana viikkona olin jotenkin todella ahdistunut ja kävin kierroksilla. Kävin tietty normityyliin treenaamassa, mutta ei se tuntunut samalla tavalla hyvältä. Rikoin myös käteni sillä viikolla salilla, mikä oli myös selkeä merkki siitä, että kehoni alkaa lagaamaan. Noh siitä sitten juhannuksen viettoon ja pää täynnä 3 päivää. Oli hemmetin hauskaa, vaikka sinne lähdinkin ylikierroksilla ja ahdistuneena. Seuraava viikko siitä menikin ihan järkyttävässä väsymyksessä. Nukuin 11-12 h yöunia varmaan 5 vrk putkeen. Pidin tarkoituksella kevyemmin liikunnan suhteen, koska epäilin että nyt on akuuttia ylirasitusta. Viikko siinä meni ja olo alkoi olemaan taas hyvä ja olin innoissani kesästä ja alkavasta lomasta. Tätä iloa kestikin taas sen vajaa pari viikkoa, kun oireet alkoivat uudestaan (ahdistus, urheilu ei tuntunut hyvälle jne.) Yritin siinä sitten väkisin urheilla ja viettää muutenkin riehakasta kesäelämää. Aloin vakuuttumaan, että nyt oon oikeasti ylirasittunut ja päätin, että nyt pitää heittää linjat kiinni, koska ahdistus alkoi vaan kasvamaan ja kunto huononemaan. Tajusin mistä oli kyse, mutta liian myöhään. Se kuuluisa kamelinselkä katkesi ja syöksykierre oli valmis. Mun sympaattinen hermosto, jätti ns. kaasun päälle ja psyyke ja fyysinen kunto kyykkäsi täysin. Sen sijaan, etten kuunnellut kroppaa ajoissa niin sitten vaan rukoillaan, että kroppa palautuu edes jokseenkin normaaliksi tässä ajan (vuosien kuluessa). Olen ollut tässä nyt kohta 8 kk saikulla ja palaan töihin kevennettynä piakkoin, vaikka olo ei todellakaan ole vielä hääppöinen.

Lukaise tää teksti kunnolla (lukekaa myös muut, jotka miettii, että meneeköhän nyt äärirajoilla). En vois pahimmalle vihamiehellekään toivoa tätä tautia. Lisäyksenä vielä, että mut on tutkittu lääketieteellisesti hyvin kattavasti eli ei löydy kilppariarvoissa, rauta-arvoissa, testoissa jne. mitään häikkää. Hermosto on vaan mennyt rikki.
Termos. Kirjoittelin tänne reilu vuosi sitten vakavasta ylikuntotilastani, ja tuolla tiellä ollaan ikävä kyllä edelleen. Hienoista elämänlaadun paranemista tapahtunut, mutta oireet edelleen akuutisti ja pahasti päällä. On vittumainen vaiva on, ei se muuksi muuta vaikka voissa paistaisi. Olisko täällä joku, joka voisi lohduttaa tämän asian kanssa tai luoda uskoa tulevaisuuteen? :D

On se jännä, miten joillakin harvoilla hermosto jotenkin jää tällaiseen tilaan vuosikausiksi, ja tuskin koskaan ennalle palaakaan. Siinä on lääkäreilläkin sormi suussa homman kanssa. Ei kait tässä muuta voi kuin jatkaa taistelua ja elämistä näiden oireiden kanssa. Onneksi töitä jaksan tehdä (myyntityötä etätoimistolla pääosin, niin saan määrittää työni aikataulut hyvin vapaasti), mutta väitän, että monella olisi hankalaa käydä töissä tässä jamassa. Etenkin fyysisissä töissä se olisi käytännössä mahdotonta. Muutaman viikon päästä olisi tarkoitus mennä oksentaa ajatuksia ja fiiliksiä ammattilaiselle. Huh huh, rankkaa on ja vaatii aikamoisia hengenlahjoja jaksaa päivästä, viikosta, kuukaudesta ja tapauksessani vuodesta toiseen.
 
Täällä krooninen ylikunto (yli 50v mies), eikä tunnu paranevan koskaan, jos siis yhtään käy salilla. Ilmenee niin, että saattaa jo ensimmäisestä sarjasta olla ihan puhki, ja tekisi mieli lähteä kotiin. Itse asiassa useimmiten ei tee edes mieli lähteä salille.. Olen kuitenkin vähän niin kuin pakottanut itseni, koska jos en käy kuukauteen salilla (edes pariin viikkoon), menee kroppa yllättävän ohueksi ja löysäksi, enkä siedä sitä ajatusta, varsinkaan kesällä, kun ollaan ilman päällysvaatteita. Sitä ei kukaan uskokaan, kuinka paljon mun lihaksiin vaikuttaa treenitauot! Joo tiedän kyllä ettei kaikilla vaikuta niin paljon, mutta mulla on joku massahäiriö, ja kahden kk päästä näytän jo tasan siltä kuin en olisi ikinä treenannutkaan (yli 30 v treenattu).
 
Jos nyt pitäisi syödä esim munakas, en saisi varmaan kuin pari palaa syötyä, kun normaalisti saatan syödä 10 munan munakkaan vielä just ennen nukkumaan menoa. Tietty "talvimasennus" pudottaa mun energiat muutenkin lattialle.
 
Ilmoittaudun ketjuun.

41-vuotias mies. Aloitin säännöllisen urheilun vuonna 2000 eli yli puolet elämästä tullut treenattua.

Ohjelma ollut ikuisuuden sama eli 3x viikko yläruumis, 3 x viikossa jalkatreeni. Tokihan tuohon päälle 5-6 päivänä viikossa aerobista ergometrillä. Kuuteen kertaan pyrin. Kun istuu 8 tuntia päivässä tietokoneen edessä on hyvin vaikea olla tekemättä mitään sen jälkeen. Arkiliikkunnat on minimit paitsi kaupassa käynti kävellen ja tuleehan tossa hiki kun vauhdilla vetää hirveet määrät ruokaa käsissä ja repussa.

Tässä oli yli neljän vuoden jakso kun en ollut yhtään kertaa flunssassa. Sitten kävi niin että tammikuussa flunssa, toukokuussa influenssa(tai korona, kuumehuippu 39.5C), ja heinäkuussa taas flunssa. Ainahan taudit aiheuttaa parin viikon tauon ja raivostuttaa kun on tottunut lähes joka päivä urheilemaan.

Suurin osa kesästä mennyt liian vähillä unilla. Aina kun treenaa niin herään liian aikaisin. Silloin kun aloitin vuonna 2000 oli samaa ongelmaa ja kyseltyäni netissä vinkkejä joku ehdotti syyksi nestevajausta. Lisäsin juomista ja ongelma poistui. Nyt ei ole kyllä siittä ollut kyse.

Ferritiini on ketjussa mainittu ja mittautin sen viime vuoden keväällä ensimmäisen kerran elämässä kun sai D-vitamiinin kanssa hyvin edulliseen hintaan. Tulos surkea 35ug/L. Kokeilin hyvin pienellä annoksella miten nousee koska rautalisällä on sivuvaikutuksia ja tämän vuoden alussa uusi mittaus: 43 ug/l. Tuon jälkeen lisäsin annosta ja loppuvuodesta katsotaan taas tilanne. Ferritiini nousee hyvin hitaasti etenkin jos on ehtinyt päästä tosi alas joten ei ole järkeä käydä kovin usein testissä.

D-vitamiini 76 nmol/L 75 mikrogramman päiväsaannilla. Testosteroni ja SHBG mitattiin pari vuotta sitten ja näköjään SHBG oli yli labran viitearvon:



S -SHBG56 nmol/l
15-48 nmol/l
S -Testo23.0 nmol/l
10-38 nmol/l
S -TestoVl287 pmol/l
155-800 pmol/l
 
Viimeksi muokattu:
Ilmoittaudun ketjuun.
Mä en löytänyt varsinaista kysymystä tästä viestistä, mutta vastaan kuitenkin noihin shbgihin liittyen. Aloita nyt aluksi

-magnesium 10mg/painokilo per päivä
-sinkki 50mg per päivä
-boori 6mg aamuin illoin

Tolla saat luonnollisesti painettua shbgta alemmas, ja vapaa testo nousee. Hyvin sulla on viitteissä noi testot, eikä ne tietääkseni vaikuta ylikuntoon paljoa, mutta kukapa ei haluais vähän lisätestosta nauttia 😀

Edit. Voit saada paljon apua väsymukseen jos toi ferritiini saadaan nousemaan, vaan eipä se nouse rautalisällä paljon mitään. Raskaana oleville naisille saa hirveällä tappelulla terkkarista rautainfuusion, ja se on ainoo mikä nostaa ferritiinit kunnolla, en kyl tiedä millä verukkeella saat sen. Sano vaikka että nukahdat töissä 2x päivässä vähintään etkä pysy hereillä ollenkaan.
Jos ei toimi esitä että nukahdat siellä lääkärissä😜
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom