Pikkutoiston Pakkojättiläinen - Ylikunto

Kiitos vastauksesta ja arvostan sitä, että jaksatte ammattilaisina vasta amatöörienkin puuhasteluihin :) Muutaman kysymyksen esittäisin vielä:

Terve Moksu!

Pahoittelut, että on kestänyt vastata näin kauan, mutta pääsiäisloma on hidastanut toimintaa. Pitää vielä varmistaa tutkijaltamme vastaukset kysymyksiisi, joten palataan asiaan piakkoin!

-Omegawaven tiimi

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
1) Onko tuosta datasta ja algoritmista laadittu jokin keskiarvo, jota verrataan yksittäisen henkilön sykevälivaihteluun, jotta saadaan noin nopeasti tulos henkilön rasittuneisuudesta?

2) Minkälaiseen tietoon se perustuu, että tuo sykevälivaihtelu tai algoritminne, antaa luotettavan tuloksen henkilön rasittuneisuudesta? Olen ymmärtänyt, että ylikunto/ylirasitus sisältää lukuisia eri oireita ja esimerkiksi verikokeilla ei luotettavaa tulosta voida saada varsinaisesta ylikunnosta. Yleensäkin olen tullut siihen käsitykseen, että ainakin ylikunnon tulkitseminen ja diagnoosi on äärimmäisen hankalaa.

3) Vakuttaako Omegawaven tulokseen se, että henkilö on stressaantunut ja esim. kärsii kroonisemmasta väsymyksestä?

4) Ortostaattinen sykemittaus antaa käsittääkseni hyvää osviittaa henkilön rasittuneisuudesta, mutta sekin kaipaa sen verran seurantaa, että tietää, mitkä ne lukemat ovat, kun henkilö on hyvin palautunut. Tarvitseeko Omegawaven ottaa tällaista yksilöllistä näkökulmaa huomioon?

5) Toimiiko Omegawave myös voimailupuolen harrastajalle? Minulle on tullut sellainen mielikuva, että ainakin nuo perinteiset sykemittarit ovat suunnattu lähinnä kestävyysurheilijoille.

Hei Moksu, olemme avanneet juuri community support -sivuston josta löytyy paljon aiemmin esitettyjä kysymyksiä vastauksineen, ja jossa voi esittää kysymyksiä, ideoita ja kommentteja koskien Omegawaven tuotteita ja palveluita. Sivustolle pääsee osoitteesta http://community.omegawave.com. Olisi mukavaa jos voisit esittää jatkokysymykset sinne, niin saamme ne talteen ja esille keskitetysti yhteen paikkaan :)

Tässä kuitenkin aiemmin esittämiisi kysymyksiin:

1) Meillä on tietokannoissa erilaisia normeja joihin mittauksen tuloksia verrataan. Eli yksilöllisiä parametreja verrataan sopiviin tilastollisiin normeihin, ja näiden yhdistelmän tuloksena syntyy analyysi fysiologisesta tilasta.

2) Olemme samaa mieltä, että pelkästään HRV ei anna kokonaisvaltaista kuvaa ylikunnosta. HRV on hyvä työkalu autonomisen ylikunnon (parasympaattisen ja sympaattisen) analysointiin, mutta mm. hormonaalisen- ja metabolisen järjestelmän arviointiin se ei sovellu. Juuri siksi Omegawave pro -soveltaa useita muitakin menetelmiä kuin HRV.

3) Kyllä, krooninen väsymys voi vaikuttaa eri funktionaalisiin järjestelmiin, kuten esim. keskushermostoon, autonomisen hermostoon ja hormonaaliseen järjestelmään. Omegawaven menetelmillä voimme arvioida näiden järjestelmien tilaa, ja siten antaa kokonaisvaltaisemman analyysin uupumuksesta. Yksikään menetelmä, kuten HRV, ei itsellään riitä kroonisen väsymyksen analysointiin.

4) Ei tarvitse, ortostaattinen menetelmä on myös validi menetelmä autonomisen hermoston analysointiin. Omegawaven järjestelmä analysoi HRV:n lisäksi muitakin funktionaalisia järjestelmiä, jolloin voimme tarkemmin analysoida rasittuneisuutta näissä eri järjestelmissä.

5) Räjähtävän voiman ja voimapuolen urheilijoille keskushermosto ja hormonaalinen järjestelmä ovat rajoittavimmat funktionaaliset järjestelmät. Pro-tuotteemme käyttää DC-potentiaalia näiden analysointiin, ja antaa erittäin relevanttia tietoa näille urheilijoille.

-Omegawaven tiimi

Aikaisemmin oli pidempään väsymystä ja sykkeet koholla ja tuli pidettyä täyttä taukoakin salista. Nyt sitten olot paranivat salilta pois ollessa, ja hälillä otin kevyitä reenejä eikä oireita ilmennyt. Nyt kuitenkin sitten otin muutaman hieman kovemman treenin, mukana kevyillä painoilla monin ivelliikkeitä, ja oireet tuli treenien jälkeen takas.

Väsymystä våhän ja sykkeen tuntee pumputuksena, ehkä hieman kohollakin. Kauanko tässä oikein tarvii pitää täystaukoo, nyt takana jo pari kuukautta selkeesti kebenneltyä treeniä?

Pitäiskö jo käänyyä jonkun urheilulääkärin puoleen? Normilääkärillä kaikki arvot otettiin ja kunnossa oli. Rupee meneen hermot kun ei pääse treenaileen,

Aikaisemmin oli pidempään väsymystä ja sykkeet koholla ja tuli pidettyä täyttä taukoakin salista. Nyt sitten olot paranivat salilta pois ollessa, ja hälillä otin kevyitä reenejä eikä oireita ilmennyt. Nyt kuitenkin sitten otin muutaman hieman kovemman treenin, mukana kevyillä painoilla monin ivelliikkeitä, ja oireet tuli treenien jälkeen takas.

Väsymystä våhän ja sykkeen tuntee pumputuksena, ehkä hieman kohollakin. Kauanko tässä oikein tarvii pitää täystaukoo, nyt takana jo pari kuukautta selkeesti kebenneltyä treeniä?

Pitäiskö jo käänyyä jonkun urheilulääkärin puoleen? Normilääkärillä kaikki arvot otettiin ja kunnossa oli. Rupee meneen hermot kun ei pääse treenaileen,

Kannattaa ehkä pitää (2) 3-4 viikko totaali lepoa. Se on tehokkain tapa päästä ylikunnosta pois. Jotain kevyttä kävelyä voi tehdä. Mulla meni yksi vuosi ylikunnon kanssa. n. 6-7 vuotta sitten. Se opetti että harjoittelua on rytmitettävä ja kevyitä viikkoja tulee pitää säännöllisesti. Vieläkin täytyy varmistella palautumista, ettei iske päälle. En tiedä mitä urheilulääkäri vois tehdä, ehkä se ottais jotain verikokeita lisää ja käskis lepäämään, vaikea sanoa. Ylikunnosta pois pääseminen vaatii kärsivällisyyttä.

Kannattaa ehkä pitää (2) 3-4 viikko totaali lepoa. Se on tehokkain tapa päästä ylikunnosta pois. Jotain kevyttä kävelyä voi tehdä. Mulla meni yksi vuosi ylikunnon kanssa. n. 6-7 vuotta sitten. Se opetti että harjoittelua on rytmitettävä ja kevyitä viikkoja tulee pitää säännöllisesti. Vieläkin täytyy varmistella palautumista, ettei iske päälle. En tiedä mitä urheilulääkäri vois tehdä, ehkä se ottais jotain verikokeita lisää ja käskis lepäämään, vaikea sanoa. Ylikunnosta pois pääseminen vaatii kärsivällisyyttä.

Kiitos vinkeistä! Juu reilu pari viikkoa tässä on tullutkin jo pidettyä taukoa. Jonkun opinnäytetyön luin ylirasituksesta ja siinä puhuttiin paljon aktiivisen levon puolesta. Eli ei kovaa urheilua vaan kaikkea saunomista, hierontaa, kävelyä yms. Täytyy tässä vielä pari viikkoa pitää, eipä tämä tauon pitäminen enää niin pahalta tunnu kun tässä ei kunnolla olla reenailemaan päästy kohta kolmeen kuukauteen...

Miksi muuten sinulla meni kokonainen vuosi ylikunnon kanssa? Kuinka pahassa jamassa olit ja mistä uskot ylikunnon kehittyneen? Mulla oli kova salireeni, mutta uskon että suurimmaksi osaksi ylirasitus synty muusta stressistä (koulu, läheisen kuolema, työt yms.) Tähän sitten yhdistettynä palautumisen äärirajoilla vedetty punttireeni niin ei ihme, että alkoi hapottaan.

Ja onkohan ylirasituksesta palautumisessa eroa sillä, miten tilaan on jouduttu. Itse olen nuo stressitekijät saanut aika hyvin pois ja reenistä pidetty pakkolepoa, niin voisi kuvitella että palautuminen on aika nopeaa. Eri asia sitten jos on esim. pelkästä ammattitason uinnista kyse, kun on pitkään reenattu monta kertaa päivässä fyysisesti. Tuolloin taas luulisi palautumisen kestävän pidempään, vai olenkohan hakoteillä? Ihan arvailua tämä. Ja toiveajattelua :D

Palautuko sinulla nuo olot tuon vuoden aikana reenin ulkopuolella normaaliksi kuinka nopeasti? Itsellä nyt 2 viikon salitauon jälkeen taas jo ainakin 95% normaaliolo, mutta tietää että jos salille menee niin oireet tulee takas. Joku tuossa sanoi, että jos olot normaaleja salin ulkopuolella suht nopeasti niin ylirasitus ei olisi kovin vakavaa luokkaa.

Kiitos jo etukäteen jos jaksat vastailla!

E: vielä piti kysyä ruokavaliosta, minkälainen ruokavalio kokemuksesi tai tutkimasi perusteella palauttaa parhaiten? Hiilihydraattien suosimisesta olen kuullut puhuttavan ainakin. Niitä olenkin nyt sitten joka aterialla popsinut.

Itsellä nyt 2 viikon salitauon jälkeen taas jo ainakin 95% normaaliolo, mutta tietää että jos salille menee niin oireet tulee takas. Joku tuossa sanoi, että jos olot normaaleja salin ulkopuolella suht nopeasti niin ylirasitus ei olisi kovin vakavaa luokkaa.

Vaikka et multa kysynykkään ni komppaan täysillä sun kirjotusta. Itellä riittää yleensä viikko pois _KAIKESTA_ urheilusta, niin olo palautuu niin sanottuun normaaliin oloon. Silti sitä on niin tyhmä, että liian aikasin lähtee painamaan aeroobisia sekä punttitreenejä liian kovaa, jolloin olot muuttuu aivan kauheiksi. Itellä 2-3 päivää pienenkin treenin jälkeen esiintyy lisälyöntejä, josta tulikin mieleen kysymys jollekkin, joka on ylikunnon yhteydessä kärsinyt muljahteluista ja tuplalyönneistä, että kauanko kesti, että nämä loppuivat kokonaan?

Onko siitä enemmän haittaa vai hyötyä jos lievästä ylikunnosta palauttelun ja keventelyn alottaa muutamalla tankkauspäivällä? Hyötyykö lihakset ja kroppa siitä vai saako se vaan aineenvaihdunnan entistä enemmän sekasin?:wtf:

Onko siitä enemmän haittaa vai hyötyä jos lievästä ylikunnosta palauttelun ja keventelyn alottaa muutamalla tankkauspäivällä? Hyötyykö lihakset ja kroppa siitä vai saako se vaan aineenvaihdunnan entistä enemmän sekasin?:wtf:
Riippuu ihan että onko kyse ylikunnosta vai kuten ymmärrän kysymyksesi viittaavan, aineenvaihdunnan jumittamisesta esim. nälkäkuurin / rääkin jälkeen? Jos jälkimmäisestä niin kannattaa lisätä energiaa pikkuhiljaa, jos ensimmäisestä niin ehdottomasti hyödyllistä.

Asser mihin hävisit? Toivottavasti ehdit vastaileen, olis hienoo kuulla ylikunnon kokeneiden kokemuksia!

Rasitus astma ja allergiaa kaikki hoitu zyrtecilla ja ventolinella ! :D kovia reeeniä eessä !
Monet sanoo sitä ilmaa huonoksi, mutta ei siel kukaan muu köhi ja itelläki se on ihan vasta tullut :S allergiaa on esiintynyt käsi taipeessa jota myöskään ei ole ennen ollut! ja sitä pelkäänkin että olisi astma tulosa! jospa siellä lääkärissä selviäis jotain mut tuntuu että ne vähättelee tätäkin ainaki kun puhelimessa kerroin asiasta

Esko88, itselläni puolen vuoden hölmöilystä kesti palautua puoli vuotta. Liian kovaa treenaamista (pyöräilyä) ja liian vähäistä syömistä. Itse kehoittaisin lopettamaan tuo palautuksen aikatauluttamisen, koska siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Kroppa on palautunut sitten kun se on palautunut. Tavoitteiden asettaminen sen suhteen aiheuttaa vain stressiä ja todennäköisesti pettymyksiä. Sama rentous pitäisi tulevaisuudessa sisällyttää treenaamiseen - treenaa sen verran kuin kroppa pystyy ottamaan vastaan eikä sen mukaan, että mitä itse haluaisi. Ja syömisestä, kehoittaisin sisällyttämään hiilareita. Itse koin, että ne auttoivat oireisiin.

voisko joku valottaa oisko nää ylikunnon oireita?
Elikkäs kävin mittaamassa pariviikkoa sitten S-Testo:n joka oli 10.1 eli voiskohan olla hormoonitoiminta sekasin ylikunnosta? ja ikää 18 (viitearvo 10-40)
Oon nyt lueskellu tätä ketjua ja oireita on mm. lisääntynyt hikoilu,mielialavaihtelee jatkuvasti, masentuneisuus, väsyttää päivät pitkät eikä illalla saa unenpäästä kiinni ja tuntuu että syke ois korkealla.. Vuoden verran ollu tämmöstä ja oireet on pahentunu kokoajan ja nyt vasta tajusin lopettaa salitouhut vähäksi aikaa. Mitäs veikkaatte kauan pitäis olla ilman salilla käymistä nytten? Uus kontrolli on 3kk päästä testoarvojen mittauksessa.

Onhan nuo ylikunnon oireita, mutta voivat tietenkin johtua jostain muustakin. testot on kyllä tosi matalalla sun ikäselle.
Sullahan nyt hyvin aikaa olla 3kk treenaamatta, niin näät sitten kontrollipäivänä mikä on kropan ja pään kunto, plus jos vielä mittaat ne testot uudelleen.
Jos et oo yhtään paremmassa kunnossa henkisesti tai ees fyysisestikään ja testot on alhaalla, niin aikavarmasti on jotain muuta kuin ylikuntoa.

Nyt tulee pitkä stoori, mutta mukavaa, jos joku viitsii lukea ja ehkä vastatakin jos tulee jotakin mieleen.

18 v. jalkapalloa pelaava tytöntyllerö kertoo nyt ensin taustatietoja ja sitten omia pohdiskeluita siitä, mikä johti ylirasitukseen ja kaikkea muuta mukavaa.

Koulussa oli kolmena aamuna viikossa harjoitukset 1-2 tuntia, oman joukkueen kanssa harjoituksia n. kolmet per viikko. Lisäksi omatoimisesti kävin lenkillä/salilla/tein lihaskuntoa pari kertaa viikossa. Taisin yhden täyden lepopäivän viikossa viikonloppuisin pitää, ettei kuitenkaan aivan joka päivä tullut jotain tehtyä. Ruokavalio on tietääkseni ollut aina suht. kunnossa, sen viitisen kertaa päivässä tullut syötyä välipaloineen kaikkineen. Ruoka koostunut aika perus ruoista, esim. peruna, pasta, leipä, liha, kala, maitotuottet, hedelmät ym. + protskupatukat. Sen sijaan uni jäi vähemmälle aina välillä. Joskus 6-7 tuntia, hyvässä lykyssä 8 tuntia tuli nukuttua arkisin. Vaikka nuo nyt eivät välttämättä mitään pohjanoteerauksia ole, niin uskon silti, että nuo määrät ei loppujen lopuksi riittäneet mulle.

Kuljin lukiossa toisella paikkakunnalla, ja nousin joka aamu kuudelta että kerkeän bussiin. Ensimmäisenä vuonna mun lukujärjestys oli aina lähes täysi ja koulua oli sen 7-8 tuntia joka päivä. Koulun loputtua menin treeneihin ja treenien jälkeen piti keksiä tunniksi tai pariksi jotain tekemistä kaupungilla, kun odottelin illan viimeistä bussia. Kotona olin noina päivinä puoli yhdeksältä illalla, ja siinä sitten taas meni jonkun aikaa ennen kuin nukkumaan pääsin.

Ensimmäisenä vuotena mulla ei varmaan kuitenkaan edes ollut mitään oireita, tai en ainakaan muista että olisi ollut. 2. vuoden puolivälissä kuitenkin alkoivat uniongelmat. Välillä en saanut unta nukkumaan mentyäni pariin tuntiin, välillä heräsin keskellä yötä, enkä sitten ihan heti uudestaan nukahtanutaan. Heräilin paljon yöllä ja unet jäivät välillä 4-5 tuntiin. Silti piti mennä treeneihin, ja tässä meni taas vikaan (olen aina ollut sellainen suorittaja).Vuoden sisään olin kuumeessa kolmisen kertaa, ja näiden lisäksi oli kerran tai pari kertaa kurkkukipua tai nuhaa. Peli ei oikein kulkenut viime kesänä, ei vaan jaksanut eikä huvittanut. Syke nousi aika nopeasti pienestäkin tekemisestä ja ei se sieltä ylhäältä sitten ihan heti palannutkaan normaalille tasolle.

Uskon, että pelkästään suuri treeni määrä ja levon riittämättömyys eivät johtaneet tähän tilaan, vaan myös henkiset seikat ovat olleet suurena tekijänä. Stressaan aika helposti asioista, ja kyllähän se näin jälkikäteen ajateltuna on selvää, että jos elämä koostuu suurimmaksi osaksi opiskelusta ja treenaamisesta, niin kyllähän se aina mehuja vie, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän riippuen muutamista muista asioista. Olen aina jännittänyt joitakin sosiaalisia tilanteita, kuten esim. esiintymisiä hyvin paljon. Mietin vain, että onko mahdollista, että juurikin tuollaiset asiat olisivat yhdessä riittämättömän levon kanssa vaikuttaneet osaltaan tämän tilan syntymiseen?

Viime marraskuussa ollessani taas pienessä kuumeessa tajusin sitten, että pitäisi lääkärille mennä. Ylirasituksen oireita oli siinä vaiheessa kestänyt ehkä vajaan vuoden. No urheilulääkäri arveli, että olisin maaliskuussa kunnossa, ja ehtisin hyvin mukaan tälle kaudelle, mutta toisin kävi. Alkukuukaudet tuntui, ettei kehitystä hirveästi ollut tässä hommassa tapahtunut, mutta pikkuhiljaa se siitä on paratunut. Huhtikuussa sitten meinasin ruveta mittaamaan ortostaattista sykettä säännöllisesti, että näkee, miten tämä keissi oikein kehittyy, ja muutaman päivän mitattuksien syke-erotukset olivat välillä 36-47. Siihen asti olin myös kulkenut sykemittarin kera kävelyillä, koska mulle annettiin 100 sykerajaks. Mulla oli joskus syke satasessa jo siitä, kun kävelin ''normaalia'' kävelyvauhtia hitaamminkin. Hoksasin, että pelkästään ajatukset ja jännittäminen nostivat sen sykkeen välillä korkealle. Sitten tajusin, että ei siinä ole mitään mieltä vahdata sitä mittaria joka lyhtypylvään kohdalla, sittenhän se vasta piipittääkin.

Muutaman kerran olen tuota ortostaattista ihan sormituntumalla mittaillut, tänään sain erotukses 24. Pidemmän aikavälin mittauksiahan sitä pitäisi tehdä, että tietää varmasti jotakin sanoa, mutta sitten se menee taas sellaseks touhuks.

Sykehommat ovat siis parantuneet huomattavasti, ja lisäksi vastustuskykyni on palautunut ilmeisen normaaliksi: sairaana olin viimeksi n. puoli vuotta sitten, mikäli ei lasketa yhden päivän kestänyttä kuumetta joka johtui umpilisäketulehduksesta. Kuitenkin henkinen tila on lähestulkoon samanlainen kuin ennenkin. Toisin sanoen en pysty hirveästi keskittymään esim. pitkän tekstin lukemiseen, mulla on välillä muistihäiriöitä, enkä oikeastaan kykene tuntemaan paljoa mitään. Väsyttää usein riippumatta siitä, paljonko olen nukkunut, vähän kuin jossain sumussa eläisi. Mulla on ollut jo varmaan useamman vuoden ajan masennus, mutta en ole saanut senkään eteen mitään tehtyä. Olen ajatellut, että olisinko edes tällä hetkellä fyysisesti niin rasittuneessa tilassa, jos ei tätä masennusta olisi? Tarkoitan, että ehkä masennus tavallaan ''huijaa'' minut luulemaan, että olen vieläkin ylikunnossa, koska näissä on niin paljon samankaltaisia oireita, lukuunottamatta nyt ainakin noita syke juttuja?

Nojoo nyt tuli nippelitietoa kerrakseen, oli siellä varmaan pari kysymystäkin joihin voi jotain kommentoida jos on vaikka omakohtaisia kokemuksia.. Ei varmaan ollut ihan oikea paikka minne tämän elämänkertomuksen rustasin mutta joo. :)

Täällä jo monta kertaa luetellut ohjeet voisi luetella uudestaan, mutta päällimmäisenä sun tekstistä jäi mieleen, että jätä se sykkeen mittailu pois ja lopeta ressaaminen! Helpommin sanottu kuin tehty, tiedän. Kokemusta myös tosta "sumussa" elämisestä on. Sekin menee aikanaan ohi.

Yritä keskittää ajatuksia aivan muualle kun siihen kropan tarkkailuun (helpottaa ihan oikeesti). Syö paljon, tee asioita mistä tykkäät ja ÄLÄ RESSAA :D .

Onko hermosto pahasti ylirasittunut, kun aamulla suoraan sängystä mitattu ortostaattinen syke on noin 35-40. Noin 30-60 minuuttia heräämisen jälkeen samalla testillä lattialta makuulla mitatun ja seisaaltaan mitatun sykkeen ero on enää 10 lyöntiä? Mitattu useamman kerran. En voi sanoa, että tuntisin muita ylikunnolle tyypillisiä oireita. Kiitos jo etukäteen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom