Moi taas,
kävin Arja Uudentalon juttusille Helsingin urheilulääkäriasemalla.. mukanani vein kaikki kokeet mitä musta nyt on lähiaikoina tehty.
Mulla on maksa ja munuaiset tuottaneet liikaa jotain aineita, perusverenkuvassa ne on näkyny. Samaten valkosolut on ollu sillai pikkasen koholla. Uusitalo tarttui ehkä liikaa noihin maksan ja munuaisen arvoihin, kun ne ei luultavasti ees liity ylirasitukseen(maksa=hepa-a;munuainen:ihasmassa lisää krea arvoo). Valkosolujen kohoaminen on ilmeisesti ihan tyypillistä ylirasituspotilaille. Samoin hemoglobiini on noussut levon myötä, viimeinen arvo oli 172. Tällä hetkellä kaikki perusarvot kunnossa, onneks. Ainoa poikkeus oli maaliskuun lopulla mitattu testosteroni, kaikki kolme arvoa jotka mitattiin oli just ja just viitearvojen yläpuolella. Mun tapauksessa siis todella alhaalla; 28v mies, tekee kaikkensa et testo olis ylhäällä
Itsekin googlettamalla tajusin et toi testo on jo niin alhainen et sille pitää tehdä jotain. Samaa sanoi Uusitalo; jos teston lasku johtuu ylirasitustilasta, arvojen pitäisi puolen vuoden levon jälkeen nousta normaaliin. Jos taas testosteronin puute on osasyy ylirasitustilan syntyyn(arvo ei nouse), mun pitää ottaa sen puolen vuoden jälkeeen lekuriin yhteyttä ja aloittaa korvaushoito. Uusitalo sanoi et näillä testoilla et paljon punttia kandee nostella
Selitin Uusitalolle tarinani; hän ei ehkä ihan täysin ymmärtänyt et kuinka kovaa on treenannut. Postin työn raskautta on vaikea ymmärtää, jos ei oo kokenu(menin postiin et saisin treenata 2xpäivä). Sen kummempaa hän ei sanonut mutta suositteli spiroergo-testiä, jossa näkyy miten sydän ja hengityselimistö käyttäytyy rasituksessa. Samatan suositteli psykoterapiaa mulle, ehdottomasti menen. Sykkeeseen ei sen kummemmin reagoinut, ei ollut puhetta mistään sykevälimittauksista. Yritin kyllä ottaa sitä puheeks mut ei se reagoinut. Puhuin ortostaattisistakin mutta ei Uusitalo niilekään korviaan letkauttanut. Täytyy kyllä myöntää et puhuin sen 60 min putkeen, et voi olla et tuli asiaa yhtäkkiä paljon.
Mitä omaan tilaan tulee; täysilepoa oli joulukuusta-helmikuuhun. Maaliskuussa aloitin kevyen hölkän alle 120 sykkeellä(välillä piti kävellä).Maaliskuun aikana huomasin oman olon parantuneen huomattavasti; ahdistus, paniikki omasta terveydestä sekä pahimmat tykytykset helpottivat. Unen laatu on parantunu, nukun suht hyvin nykyään. Ennen oli vaikee nukkua pitkään(tosi katkonaista), nyt onnistuu kunnon 8-9h yöunet. Oon käynyt hieronnassa ja nivelten mobilisaatio- ja manipulaatiohoidossa. Lenkillä on nostanu max. sykerajan 130, kuntopyörällä pidän alle 125. Tuleva kuntotesti sitten kertoo oikeat rajat, et miten kandee juosta. Tosi kevyttä lihaskuntoo oon pikkuhiljaa alotellut. Samoin venytellyt oon oikein kunnolla; 2 tuntiakin päivässä saattaa kulua lihashuoltoon. Kunto kyllä ehtii laskea 4 kuukaudessa alas. Huomaan et lenkillä syke nousee helposti sen tauonkin takia, ei pelkästään ylirasitustilan.
Alkoholi ja kahvi pahentaa kyllä oloa, erehdyin juomaan kaks kaljaa yks ilta yhes baaris; se hälinä ja pieni määrä alkoholia oli liikaa, sydän hakkas koko yön. Suosittelen ehottomasti kaikille, joilla on sympaattinen hermosto yliaktiivinen kofeiinitonta kahvia ja tipatonta vuotta. Juon tavallista kahvia ainoastaan aamulla ja iltapäivällä.
Oon huomannut tosi jänniä asioita: ensinnäkin huomaan etten kestä tällä hetkellä yhtään stressiä. Heti kun stressaan tulee tosi paska olo. Toiseksi, pistin merkille et joulukuusta-helmikuuhun pelkkä treenamisen ajattelu sai aikaan sellasen totaalisen väsymisen. Nyt olen koittanut olla stressaamatta ja keskittyä parantumiseen...
mutta..
Olen joutunut taistelemaan työ- ja elinkeinotoimiston sekä kelan kanssa. Voin sanoa tässäkin terveiset työ- ja elinkeinotoimistolle: HAISTAKAA V***U! Kelalle nyt en vielä avaudu kun pitäis saada sairauspäivärahaa. Jos ne senkin taas evää, niin sitten kelalle samat terveiset: HAISTAKAA V***U
OIkeesti mitä hyötyä noista laitoksista on tavalliselle ihmiselle.. En sais stressata mut minkä teet kun tappelet sairaana et saisit korvausta joka sulle kuuluu.
No mutta onneks lenkillä sentään rauhottuu ja jos toi testo ei nouse niin otan overeemiin yhteyttä;)... voi perskeles jää hyvä matsi näkemättä!