Pienten lasten ISIEN ketju!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Arvon Neuvostoliitto on nyt kyllä aivan täysin hakoteillä... :pano:
Meillä kaksi tullut sektiolla joten ihan hakoteillä en ole. Ensimmäinen tuli kiireellisenä, kun odotettiin, odotettiin, odotettiin ja odotettiin synnytyssalissa. Sitten pojalta alkoi happi loppua ja siihen loppui odottelu. Eikun kiireelliseen sektioon ja poika olikin yhtäkkiä valmis syntyväksi. Emme siis päässeet elektiiviseen, kun se on niin kallis. Toinen tulikin sitten leppoisasti allakasta sovittuna päivänä vailla pelkoa komplikaatioista.

Ei tässä ollut kai mistään paremmuudesta tai luonnollisuudesta kyse, vaan tietynlaisesta helppoudesta. Harvemmin esim. kuulee, että lapsi olisi saanut jonkun elinikäisen vamman suunnitellussa sektiossa. Vaikka suurin osa alateise syntyneistä on terveitä, niin en itse haluaisi esim. että omalla lapsellani huomattaisiin joskus paljon myöhemmin esim. happivajeesta johtuva vamma. Kummassakin tavassa on puolensa, mutta kuten jo sanoin, Suomessa ollaan hyvin sektiovastaisia ja porukkaa "aivopestään" mainitsemallani propagandalla. Tai propaganda on ehkä väärä sana. Alapääsynnytyksen mahdollisista riskeistä ollaan vaan hyvin hiljaa verrattuna sektion vastaaviin. Tämän takia sektioon omasta tahdosta päätyneet ovat tietyn piirin mielestä jotenkin "huonompia". Sektiota pidetään pahana, kun aina nyt vaan on synnytetty alateitse. Asiasta toivoisi ehkä enemmän oikeasti puolueettomampaa keskustelua. Hupen mainitsemasta välilihan leikkauksesta muuten tässä vähän tilastotietoa (Stakes lähteenä):

"Ensisynnyttäjistä keskimäärin 57% tehdään välilihan leikkaus. Kaikista synnytyksistä keskiarvo on Suomessa 31%"

http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=37

Olen Hupen kanssa ihan samaa mieltä. Elektiiviinen sektio on kuitenkin ihan eri asia kuin kiireellinen tai hätäsektio. Toki imetyksen aloittaminen voi olla vähän hitaampaa ja leikkauksessa on tietenkin aina omat riskinsä. Suomessa nyt vaan ollaan sektiovastasia ja propaganda on sen mukaista. Tähän lukeutuu myös tuo "alateitse syntyneet on terveempiä". Omasta mielestäni Suomessa pitäisi oikeasti saada valita itse tasavertaisesti synnytystapa. Nyt sitä ei saa.

Täältä myös ääni.

Mistähän sitten johtuu se, että Suomessa on enemmän allergioita, astmaa yms. kuin missään muualla maailmassa, vaikka muissa maissa tuntuisi sektio olevan enemmänkin sääntö kuin poikkeus ja meillä taas toisin? Eli se siitä alateitse synnyttämisen terveysvaikutuksista.

Tuo imetyksen aloittaminenkin on täysin yksilöllistä. Ei ole itsestäänselvää, että se onnistuisi täydellisesti vaikka kuinka luomuna olisi synnyttänyt.

Meitä olisi täällä aikalaisesti vähemmän ilman nykylääketiedettä ja sen tuomia mahdollisuuksia, eli mitään luonnonvalintaa ja näin se on aina mennyt ja kuuluukin mennä, en itse pidä sopivana argumenttina.

Tuntuu jakavan mielipiteitä ja vielä aika rajusti tämä aihe.

Eka meillä syntyi sektiolla, toinen alateitse ja nyt kun kolmas on tulossa niin emännän mukaan ihan sama....

Noista kahdesta ei kyllä pysty päälle päin sanomaan kumpi on kummalla tavalla syntynyt ;)

Paras isänpäivälahja tuli 1v 9kk tytöltä. Lauloi tuosta vaan, "Popssi popssi kookkanaa, ampaita se vaavistaa. Nami nami hedelmää, omenaaa, päälynää.".

Kannatti todellakin se päätös, että tuttia ei käytetä kuin unilla. Sanavarasto ja puhetaidot ovat parissa kuukaudessa kehittyneet uskomattomasti. Isonsiskon ainainen lauleskelu toimii toki hyvin mallina.

Meillä tyttö ei ikinä suostunut syödä tuttia. Nyt tuntuu että hän olisi puhunut koko ikänsä. Nyt on 2½v. ja puhuu hereillä ollessaan kooooko ajan :D

Musta tulee isi helmikuussa. Tosin sen äiskä... se sano, että musta tulee maailman paras isi ja meistä tulee nyt perhe. Vähänpä se ties millasesta perheestä mä oon tullu ja millä tavalla musta tulis paras isi.
No, sit musta tuntu siltä, että meidän suhde on täyttä paskaa eikä mua kiinnosta enää. Niinpä ilmotin sille naiselle, etten aio ottaa millään tavalla osaa siihen pentuun. En ainakaan rahallisesti. Nooh, sehän kävi sille, koska se vastas et varmaan niin on parempi.
Niin on mustaki parempi. Siitä skidistä tulee melko varmaan "normaali" niiden suljetussa yhteisössä. Mutta jos sillä on yhtään mun geenejä (ja pitäs vissiin olla 50%), niin ne voi saada pieniä ylläreitä tulevaisuudessa huolimatta kasvatuksesta.
Eniten tuohon mun vastuunpakenemiseen vaikutti äiskän asenne. Ei luottanu muhun lainkaan, ja pelkäs mitä minä tekisin sille lapselle. Halloota? Mitä mä tekisin jälkikasvulleni, muuta kuin antasin parhaani? Juuei sille voi sanoo, että on ehken muutaki kui jumalius ja jeesius, joittenka mukaan pitäs elellä.
Mutta mikäs siinä, lestoilta saa pimppaa ja ne tekee ne skidit. Jos ne haluu ottaa yhteyttä isiinsä, niin ottakoon. Ehkä sitten kiinnostaa, ehkä ei.
Rok (fuk) on!

Lesoilta pimppaa...? Aika saavutus jos et itse ola samaa kastia!
Sen mitä olen ymmärtänyt, ovat sitä kaikkein tiukinta porukkaa, uskoltaan ja asenteiltaan. Ainoat oikeassa olevat, omasta mielestään..
Onnea nyt kuitenkin isukille!

Niin kumpihan olis se parempi tapa?

Tehdä niin kuin aikojen alusta on tehty, kuten luonto on tarkoittanut. Synnytetään lapsi sitä reittiä, mitä sen on tarkoitus tulla ulos.

Tai sitten leikataan auki iho, vatsanpeitteet, vatsalihakset ja kohtulihas ja otetaan syntymään valmistautumaton lapsi pihalle.

Hmm. :confused:

Niin no, tää on ehkä vakiollisin argumentti, mitä alatiesynnytksen ihanuudesta paasaajat esittävät: "Niin sitä on aina ennenkin saunan lauteilla punnerrettu ja alatiesynnytys on niin ihanaa ja luonnollista!!" Kovin usein tässä yhteydessä vain unohdetaan mainita, miten silloin ennen ei ollut mitenkään tavatonta, että äiti ja/tai vauva kuolivat synnytykseen, avohaavoja lääkittiin suunnilleen ratamonlehdillä ja kuolioon menneitä raajoja amputoitiin ruosteisilla maataloustyökaluilla.

Niin no, tää on ehkä vakiollisin argumentti, mitä alatiesynnytksen ihanuudesta paasaajat esittävät: "Niin sitä on aina ennenkin saunan lauteilla punnerrettu ja alatiesynnytys on niin ihanaa ja luonnollista!!" Kovin usein tässä yhteydessä vain unohdetaan mainita, miten silloin ennen ei ollut mitenkään tavatonta, että äiti ja/tai vauva kuolivat synnytykseen, avohaavoja lääkittiin suunnilleen ratamonlehdillä ja kuolioon menneitä raajoja amputoitiin ruosteisilla maataloustyökaluilla.
Toivottavasti et viitannut nyt minuun, koska tuo ei kyllä ollut mun argumenttini. Lähinnä meinasin semmoista tilannetta, että sektioon ei ole mitään lääketiteellistä syytä. Silloin alatiesynnytys on parempi vaihtoehto kaikkien kannalta. Mulla ei ole mitään sektioita vastaan, pääasia että vanhemmat saavat ehjän ja terveen lapsen syliinsä. MUTTA luonnollinen synnytystapa on parempi, jos valita pitää.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Toivottavasti et viitannut nyt minuun, koska tuo ei kyllä ollut mun argumenttini. Lähinnä meinasin semmoista tilannetta, että sektioon ei ole mitään lääketiteellistä syytä. Silloin alatiesynnytys on parempi vaihtoehto kaikkien kannalta. Mulla ei ole mitään sektioita vastaan, pääasia että vanhemmat saavat ehjän ja terveen lapsen syliinsä. MUTTA luonnollinen synnytystapa on parempi, jos valita pitää.

Puhuin yleisellä tasolla. Tuosta olen täysin samaa mieltä kanssasi, että kukin tehkööt niinkuin parhaaksi näkee. Pointti oli sitä vastoin se, että fanaattiset alatiesynnytyksen puolestapuhujat ovat hetimiten valmiita kivittämään jok'ikisen sektion kannattajan/itse valinneen. Sen sijaan olen eri mieltä siitä, että kumpi tapa on parempi, jos saa itse valita. Valitsin toisin -ja tekisin edelleen samoin.

Julkisuudessa, perhevalmennuksissa ym. sektio vs. alatiesynnytys keskustelu on kovin yksipuolista: hyvin monista asioista vaietaan ja hyssytellään. Työni ja koulutukseni puolesta näen liian läheltä, millaista synnytyksen yhteydessä tulleen hapenpuutteen kanssa on elää sekä saan lukea liian usein neuropsykologien tutkimusraporteista, millaista jälkeä se on aiheuttanut lapsen aivoihin ja miten se edelleen näkyy useidenkin vuosien kuluttua esim. älykkyystesteissä. Sinällään varmasti hyvää tarkoittavat "avoimella mielellä, ei koskaan voi tietää kuinka käy" -kommentit ovat kaikkea muuta kuin rohkaisevia. Väittävät, että lapsi kestää synnytyksen yhteydessä hapenpuutetta jopa 10min, aika harva aikuinen vain pystyy itse olemaan hengittämättä tuota aikaa. Lisäksi STAN-menetelmästä, jolla ymmärtääkseni etsitään merkkejä hapenpuutteesta seuraamalla sikiön syketason lisäksi sydänsähkökäyrää, on olemassa keskenään hyvin ristiriitaisia tutkimustuloksia. Joissain suomalaisissa sairaaloissa sen käytöstä on luovuttu epäluotettavuuden vuoksi.

Useimmissa sairaaloissa jaettaneen pelkopolilla kävijälle lehtinen, jossa vertaillaan sektion ja alatiesynnytyksen etuja ja haittoja -kaikkea muuta kuin objektiivisesti. Esim. sektiossa kerrotaan olevan alatiesynnytykseen verrattuna kahdeksan kertainen riski saada veritulppa. Luvuilla kikkailun sijaan olisi kovin informatiivisempaa kertoa prosentuaalisesti, kuinka monessa sektiossa ja alatiesynnytyksessä näin tosiasiallisesti käy. Ihan sama, kuin vertailtaisiin kuviokelluntaa ja mäkihyppyä ja sitä, kuinka paljon suuremmassa vaarassa mäkihyppääjä on murtaa ranteensa (=puhutaan kahdesta täysin eri asiasta). Toisena esimerkkinä mainittakoon tuo episiotomia, minkä kerrotaan olevan toisinaan vaikea paranneltava ja kipeä, muttei sitä tehdä läheskään aina. Kuitenkin juurikin tuo jo mainitulla Stakesilla on tilasto, jonka mukaan se tehdään liki 60%:lle ensisynnyttäjistä -kyseessä on siis kaikkea muuta kuin harvinainen toimenpide.

Toisekseen synnytyksessä vammautuneet naiset tuntuvat jäävän kovin yksin vaivojensa kanssa. Negatiivisista kokemuksista puhuminen leimataan hyvin helposti kielletyksi ensisynnyttäjien pelotteluksi, vastaavasti taas esikkoaan odottavia kehotetaan sulkemaan korvansa ikäviltä kokemuksilta. Ikävä kyllä, joillekin ne kauhutarinat ovat kuitenkin sitä totisinta totta. Toisinaan tällaisten ikävien kokemusten jälkiä korjataan sekä äidin että lapsen osalta vielä pitkään -valitettavasti. Vaikka vauva olisi kuinka ihana tahansa, ei ole luonnollista ja ihanaa pissata housuunsa. Jos paikat ovat totaalisen tohjona, on sillä luultavimmin myös jonkinasteisia vaikutuksia ihmisen psyykeeseen. Aika harva myöskään haluaa lopettaa avioelämäänsä lapsen syntymään.

Toisinaan annetaan ymmärtää, että sektioäidin pitäisi tuntea jonkinlaista surua, ettei ole kokenut alatiesynnytystä ja joutunut olemaan "passiivinen". Sektion saadakseen täytyy olla kaikkea muuta kuin passiivinen; ottaa asioista selvää (tähän ei riitä pelkkien vauva-palstojen kaikkitietävien fariseusten kirjoittelujen selaaminen) sekä perustella kantansa varsin seikkaperäisesti. Joissain tapauksissa edessä voi olla melkoinen käännytysjuhla.

Mä en kyllä tiedä. Synnytin itse asiassa täsmälleen vuosi sitten, alakautta. Synnytys oli jotain aika kamalaa ja kaikki meni alusta asti pieleen eikä yhtään niin kuin suunniteltu. Kyllähän se lapsi sieltä lopulta tuli ulos imukupilla napanuora kaulan ympärillä. En viitsi tässä kertoa kaikkia niitä pikkuvaivoja, mitä synnytyksestä seurasi, mutta kolme viikkoa synnytyksen jälkeen jouduin sairaalaan pahan kohtutulehduksen takia. Että menipä hyvin koko rumba. Mä en tiedä kovin montaa ihmistä, joiden synnytys olisi mennyt hyvin, mutta sen sijaan tiedän todella paljon porukkaa, joiden synnytys ei mennyt ihan hyvin. Liekö sitten sattumaa vaiko eikö, mutta mä alan pikkuhiljaa uskoa, että alatiesynnytysintoilun taustalla on jonkin asteen propaganda.

Kannatan silti alatiesynnytystä (jonka luonnollisuudesta voidaan olla montaa mieltä näinä oksitosiinin, epiduraalin, episiotomian ja imukupin aikoina). Se on kuitenkin se luonnon tapa hoitaa asiat.

Joku, joka väitti, että sektiot on kovin yleisiä muualla maailmassa. Niin on muuten kotisynnytyksetkin (enkä tarkoita kehitysmaita).

Pitäskö ottaa 1-vuotiaalle sikarokote? Mitäs muut isät ovat päättäneet? Huomenna saisi.

Jos teillä on sairasvakuutus lapselle, en ottaisi, koska yksityiselle pääsee helposti lääkärin arvioitavaksi. Jos ei ole sairasvakuutusta, ottaisin, koska Suomen julkinen sektori on sikaflunssan takia melkoisen ylikuormittunut ja Tornion tapaus kertoo siitä, että ei ole resurssia hoitaa potilaita kunnolla.

Afrodite, aika karmea toi sun linkki.. Jos olisin nähnyt tuon ennen synnytystäni niin voi jeesus. Olin onneksi niin epiduraalipöhnässä, että imukupin laitto eikä lapsen ulos tuleminen tuntunut missään.

Niin. Ehkä mä olen sitten turhan puolueellinen, kun mulla on takana kaksi muutaman tunnin mittaista täydellisesti onnistunutta alatiesynnytystä. Myöskään mun ystäväpiirissä ei ole yhtään naista, jolle olisi synnytyksestä seurannut jotain pitkäaikaisvaivoja. Päinvastoin, suurin osa pitää synnyttämistä hyvin voimauttavana kokemuksena. Silti, kyllä minä tiedän ettei tämä ole koko totuus.

En vain pysty ajattelemaan että syntymään valmistautumattoman lapsen ulosottaminen leikkauksella olisi parempi vaihtoehto kuin suht tavallinen alatiesynnytys. Tietysti jos tulee vakavia komplikaatioita, niin se on toinen asia... Se, että synnytyksessä vammautuneet naiset jäävät (ainakin Suomessa?) hyvin yksin ongelmiensa kanssa, on kyllä totta.

No, 11kk muksu meni rokotukseen ja kävin juuri viemässä tuon reilu 3-vuotiaankin sinne kun täällä landella rokotetaan vanhemmatkin muksut samalla.

Isien ketju on muuttunut naisten synnytyskeskusteluksi :)

Meinasin juuri kommentoida samaa.

Oikeesti, mitä vittua?

No, 11kk muksu meni rokotukseen ja kävin juuri viemässä tuon reilu 3-vuotiaankin sinne kun täällä landella rokotetaan vanhemmatkin muksut samalla.

Just harkitsen että jaksanko lähtee tytön kanssa jonottaan rokotusta.
Muuten menisin, mutta itellä tauti päällä niin pistää vähän miettimään.

Synnytystavoista nyt hei oikeasti!
Keisarileikkaus ei ole mikään jees-jees -vaihtoehto, ellei terveydelliset syyt sitä edellytä.

Ihan sitä faktaa tai propagandaa, lukijasta riippuen --> tässä

Ihan samansuuntaista faktaa kertoivat lääkärit, kun meillä on nuo molemmat synnytystavat koettu.

Tässä vielä juttu
, joka kannattaa lukaista ainakin ennen kuin puolustelee keisarileikkausta.

Jokainehan saa olla asiasta mitä mieltä haluaa, mutta lääketieteellisiin perusteihin on aivan turha vedota.

Edit: välilihaleikkaus on yleensä aivan turha ja sitä tehdään rutiininomaisesti joissain paikoissa. Siitä tilastoluvut syntyvät.
Esim. Tammisaaressa tuo luku on 11,9%. Lähde.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom