Pienten lasten ISIEN ketju!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hohhoijjaa. Ei se pimppi siitä synnyttämisestä römpsäänny milliäkään, jos vain muistaa treenata niitä pinppilihaksia. Sitä paitsi raskaus itsessään löystyttää lantionpohjan lihaksia. E: Toi on kyllä väsynein argumentti evör.

Synnytystavoista nyt hei oikeasti!
Keisarileikkaus ei ole mikään jees-jees -vaihtoehto, ellei terveydelliset syyt sitä edellytä.

Ihan sitä faktaa tai propagandaa, lukijasta riippuen --> tässä

Ihan samansuuntaista faktaa kertoivat lääkärit, kun meillä on nuo molemmat synnytystavat koettu.

Tässä vielä juttu
, joka kannattaa lukaista ainakin ennen kuin puolustelee keisarileikkausta.

Jokainehan saa olla asiasta mitä mieltä haluaa, mutta lääketieteellisiin perusteihin on aivan turha vedota.

Edit: välilihaleikkaus on yleensä aivan turha ja sitä tehdään rutiininomaisesti joissain paikoissa. Siitä tilastoluvut syntyvät.
Esim. Tammisaaressa tuo luku on 11,9%. Lähde.

Tarkoittaako tämä nyt sitä, että alatiesynnytyksessä ei ole riskejä, koska Wikipedissa ei ole siihen liittyen artikkelia...Hetkinen, ihan kuin joku olisi eilen kirjoittanut että alatiesynnyksen riskeistä ei Suomessa kauheasti puhuta. :zzzz: Onko postaamissasi linkeissä jotain ristiriitaista siihen verrattuna, mitä sektiosta on täällä kirjoitettu? Onko Wikipediassa mainittu keisarileikkausten vaikeiden komplikaatioiden %-osuus vain suunniteltujen sektioiden osuus, vai sisältyykö mukaan hätä- tai kiirelliset sektiot? Jotka voidaan tehdä jos alatiesynnytys ei mennytkään ihan putkeen...Tarkoittaako tämä nyt sitä, että noiden postaamisesi seikkojen takia olisi kohtuutonta jos äiti saisi päättää itse synnytystavan?

Tästä aiheesta väännetään sen verran kaikilla höpöäitityspalstoilla, että ainakin naiset voisi kirjoitella sinne jatkossa mielipiteensä. Muuten tämä aihe sopii tähän ketjuun oikein hyvin. Itsekkin isänä tämä sektiojuttu on aika tuttu.

Tarkoittaako tämä nyt sitä, että ....
Kuten kirjoitin, jokainen saa olla mitä mieltä haluaa. Tämä tarkoittaa vain sitä, että alatiesynnytys on normaalisynnytyksessä turvallisempi vaihtoehto. Kyllä se noista artikkeleista aivan selvästi käy ilmi. Ei siinä mitään omaa artikkelia tarvita, koska vertausluvut on nähtävissä tuoltakin.

Äidin oikeuteen valita synnytystaapansa en ottanut mitään kantaa, jokainen valitsee arvomaailmansa mukaan - kuten muissakin asioissa...

Hetkinen, ihan kuin joku olisi eilen kirjoittanut että alatiesynnyksen riskeistä ei Suomessa kauheasti puhuta. :zzzz:

Miten niin ei puhuta? Tästähän on tilastoa ja tietoa niin paljon, kuin jaksaa etsiä ja lukea.

Kuten kirjoitin, jokainen saa olla mitä mieltä haluaa. Tämä tarkoittaa vain sitä, että alatiesynnytys on normaalisynnytyksessä turvallisempi vaihtoehto. Kyllä se noista artikkeleista aivan selvästi käy ilmi. Ei siinä mitään omaa artikkelia tarvita, koska vertausluvut on nähtävissä tuoltakin.

Äidin oikeuteen valita synnytystaapansa en ottanut mitään kantaa, jokainen valitsee arvomaailmansa mukaan - kuten muissakin asioissa...

Miten niin ei puhuta? Tästähän on tilastoa ja tietoa niin paljon, kuin jaksaa etsiä ja lukea.

Tilastollisestihan juuri ei merkittävän suurta eroa ole. Vaikkakin niiden valossa alatiesynnytys on hieman turvallisempi, mitä kukaan ei liene kieltänytkään. Ero ei todellakaan ole niin drmaattinen, että "Keisarileikkaus ei ole mikään jees-jees -vaihtoehto, ellei terveydelliset syyt sitä edellytä. " tai "Jokainehan saa olla asiasta mitä mieltä haluaa, mutta lääketieteellisiin perusteihin on aivan turha vedota. ". Edellä mainitut happivajeet ovat myös sellainen asia, jotka ei tilastoissa välttämättä näy.

Tuota aikaisempaa välilihaleikkaus-argumenttia en nyt oikein ymmärtänyt, mutta se, että se on turhaa, ei silti poista sitä seikkaa että niitä kuitenkin tehdään se tilastoitu määrä.

Väliin vaan sen verran että jos se 57% prosenttia pitää paikkansa niin kaipa tuo valinta on aika helppo...siis jos tuon sais itse valita. 57% prosenttia kun on jo yli puolet elikkäs siis tilastojen mukaan todennäköisesti ensisynnyttäjän väliliha leikataan...ei helvata sentään....saakohan sen sektion jos se synnytyspelko onkin tulevalla isällä :D

Tilastollisestihan juuri ei merkittävän suurta eroa ole.
Mun mielestä erot ovat jossain kohdin merkittävän suuret. --> "Kaiken kaikkiaan noin 1,2 %:iin kaikista synnytyksistä liittyy vaikea komplikaatio. Keisarileikkauksessa vaikeiden komplikaatioiden osuus on 4,5 %."

Väliin vaan sen verran että jos se 57% prosenttia pitää paikkansa niin kaipa tuo valinta on aika helppo...siis jos tuon sais itse valita. 57% prosenttia kun on jo yli puolet elikkäs siis tilastojen mukaan todennäköisesti ensisynnyttäjän väliliha leikataan...ei helvata sentään....saakohan sen sektion jos se synnytyspelko onkin tulevalla isällä :D

Älä unohda, että synnyttäjä saa itsekin asioihin vaikuttaa.
Jos kuitenkin pelottaa, niin tutkikaa sairaaloita ja niiden tilastoja. Valitkaa synnytyspaikka itseä miellyttävien toimenpiteiden perusteella, jos mahdollista. On liukuhihnasynnytyssairaaloita jotka suosivat aina rutiinina tiettyjä toimenpiteitä, vaikka niistä ei ole yhtään mitään hyötyä.
Sitten on toisenlaisia sairaaloita, esim. tuo Tammisaari. Eri toimenpiteiden prosenttiluvut eroavat sairaalakohtaisesti aivan älyttömästi, vaikka samasta asiasta - eli synnytyksestä - on joka paikassa kyse.

I-S-I-E-N ketju...

Joo, nyt akat riiteleen synnytystavasta mimmien puolelle....

edit: ja jotta todistan olevani oikeassa ketjussa niin onkos muita ISIÄ joille tulossa jälkikasvua keväällä. Meille kolmas marraskuun alussa. Kaksi tyttöä ennestään ja tuleva kolmas poika :D

Mun mielestä erot ovat jossain kohdin merkittävän suuret. --> "Kaiken kaikkiaan noin 1,2 %:iin kaikista synnytyksistä liittyy vaikea komplikaatio. Keisarileikkauksessa vaikeiden komplikaatioiden osuus on 4,5 %."

Kuten jo kirjoitin, olisi mielenkiintoista tietää, miten tuo 4,5% jakaantuu elektiivisen ja kiireellisempien sektioiden osalta. Lisäksi olisi mielenkiintoista lukea tilastoja mahdollisista synnytyksessä tulleista vaurioista ja vammoista, jotka ilmenevat vasta synnytyksen jälkeen. Wikipedian artikkelista muuten löytyy hyvin kuvaava lause kahden kahden eri synnytystavan vastakkainasettelusta: "Vaikka keisarileikkaus on nyky-Suomessa turvallinen, sille on riskien vuoksi oltava selkeä aihe".. Alatiesynnytyksessähän ei ole riskejä, joten omaa artikkelia ei tarvita.. :jahas:

Itse en ymmärrä tätä hysteriaa sektion osalta, mutta ehkei mun tarvitsekkaan. Alunperinhän oli kyse tietystä helppoudessa lapsen ulos saamisessa, joka mainitaan jopa yhdeksi eduksi pelkopolin infolehdykässä. Itse olin ainakin tyytyväinen siihen, että synnytyspäivä ja kellonaika oli reilusti etukäteen tiedossa. Aamulla sairaalaan ja parin tunnin päästä tyttö sylissä. Siltikin, alatiesynnytyksessä homma voi mennä myös noin. Paitsi ettei päivä ja kellonaika ole niin tarkkaan tiedossa. Lisäksi: "emännäl ei ollu talohon tullessansa ku vittu ja virsikirja ja molemmat on kakarat repiny" :hyper:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hohhoijjaa. Ei se pimppi siitä synnyttämisestä römpsäänny milliäkään, jos vain muistaa treenata niitä pinppilihaksia. Sitä paitsi raskaus itsessään löystyttää lantionpohjan lihaksia. E: Toi on kyllä väsynein argumentti evör.
No mulle orkkis pimppi on tärkeä juttu. Pelottaakin ajatella useamman kerran kokoon kursittua pöheikköä. Kannatan siis pelkosektiota :D

Kuten jo kirjoitin, olisi mielenkiintoista tietää, miten tuo 4,5% jakaantuu
Vaikka tätä nyt kuinka vatkaa, niin pointti säilyy: "Keisarileikkaus on iso kirurginen toimenpide, johon liittyy suuremmat riskit kuin alatiesynnytykseen". En näe tässä mitään piilopropagandaa, vaan järkihän tässä puhuu. Jos ajatellaan synnytyssairalaa, jossa syntyy satoja lapsia vuosittain. Silloin prosenttierot ovat jo ihan lopputuloksessa nähtäviä ja ongelmat + komplikaatiot aina ikäviä asioita.

Siksi en itse valitsisi leikkausta "aikataulujen", "helppouden" tai "stressittömyyden" vuoksi. Ei se synnytystilanne mikään tilattu perhepitsa kuitenkaan ole. Jokainen valitsee kuitenkin oman arvomaailmansa mukaan...

Öh, oikea tapa synnyttää?
Isänpäivä meni hyvin. Kortteja tuli ja sain katsoa Федор Емильяненко matsia rauhassa.

Vaikka tätä nyt kuinka vatkaa, niin pointti säilyy: "Keisarileikkaus on iso kirurginen toimenpide, johon liittyy suuremmat riskit kuin alatiesynnytykseen". En näe tässä mitään piilopropagandaa, vaan järkihän tässä puhuu. Jos ajatellaan synnytyssairalaa, jossa syntyy satoja lapsia vuosittain. Silloin prosenttierot ovat jo ihan lopputuloksessa nähtäviä ja ongelmat + komplikaatiot aina ikäviä asioita.

Siksi en itse valitsisi leikkausta "aikataulujen", "helppouden" tai "stressittömyyden" vuoksi. Ei se synnytystilanne mikään tilattu perhepitsa kuitenkaan ole. Jokainen valitsee kuitenkin oman arvomaailmansa mukaan...

Et nyt ehkä ymmärtänyt tuota mun pointtia (tai et halua ymmärtää sitä tai et ole lukenut mitä ollen aikaisemmin eilen kirjoittanut), mutta tajusit varmaan että elektiivinen sektio (josta tässä on puhuttu) on eri asia kuin kiireellinen tai hätäsektio. Kahta jälkimmäistä vaihtoehto ei itse voi oikein edes valita. Lisäksi jos kahden jälkimmäisen yhteenlaskettu osuus kaikista sektioista on yli tuo 4,5%, (jotka ovat lisäksi käytännössä vituralleen menneitä alatiesynnytyksiä) niin riskien vertailu ei mielestäni ole aukottomasti niin tasavertaista. Eikä niiden tarvitse ollakkaan. Kukaan ei edelleenkään ole väittänyt sektiota riskittömäksi, mitä ei ole se alatiesynnytyskään. Hieman reilun 3 %:n ero tekee sinun mielestäni alatiesynnytystilanteesta huomattavasti riskittömämmän, asia on tullut jo selväksi. Vaikka prosenttilasku on ihmisille vaikeaa, osaan silti tulkita prosentteja kuten jo aiemmin totesin riskien osalta. Itseäni nyt sattuu vaan muista syistä kiinnostamaan nämä tilastot, joita meille esitetään ja joita käytetään perusteluina. Lisäksi esim. se moneen kertaan mainittu happivajeen riski ohitetaan tilastoissa tuosta vaan, koska sitä nyt sattuneesta syystä on vaikea tilastoida synnytyshetkellä.

Itselleni synnytyksen tietty stressittömyys äidin kannalta on tärkeää, varsinkin jos sillä voi välttää vauvan kannalta ne monet asiat jotka alatiesynnytyksessä voi mennä vituilleen. Äidillehän se keisarileikkaus on vaarallisempi kuin vauvalle. Mielenkiintoista miten ihmiset jaksaa arvostella toisten valintoja, vaikka ainoa syy olisi se aikataulutus. Mitä helvettiä se muille edes kuuluu, vaikka leikkaus olisi 50 x vaarallisempi. Miksi itselläni ei ole tarvetta arvostella alatiesynnytyksen valinneita ja heidän perustelujaan :lol2: .

TM 10/2009: Testissä synnytystavat! Remonttireiska testaa välilihaleikatun, lestaadiolaisen seitsemän leivän uunin sekä sektio-YH:n römpsän.

Joo, nyt akat riiteleen synnytystavasta mimmien puolelle....
TOTTA TURISET! :thumbs:
Kun tämä on isien ketju niin laitanpa tähän sen että aika äkkiä pääsee pukille kun valkkaa sen sektion :pano:

Olen Hupen kanssa ihan samaa mieltä. Elektiiviinen sektio on kuitenkin ihan eri asia kuin kiireellinen tai hätäsektio. Toki imetyksen aloittaminen voi olla vähän hitaampaa ja leikkauksessa on tietenkin aina omat riskinsä. Suomessa nyt vaan ollaan sektiovastasia ja propaganda on sen mukaista. Tähän lukeutuu myös tuo "alateitse syntyneet on terveempiä". Omasta mielestäni Suomessa pitäisi oikeasti saada valita itse tasavertaisesti synnytystapa. Nyt sitä ei saa.

Joo, toki tuon sektion pitäisi saada valita, mutta yksityiseltä ja omaan piikkiin.

Kun tämä on isien ketju niin laitanpa tähän sen että aika äkkiä pääsee pukille kun valkkaa sen sektion :pano:

Eipä muuten ole eroa, nim. kokemusta on. Leikkaushaava on pirun arka pitkään...

ps. en ala väittelemään panolle pääsyn nopeudesta synnytystavan suhteen... :D

Heh, no en allekirjoita tätä.

Tosin eipä mulla nyt ollut mikään kiire pukille heti synnytyksen jälkeen, ei sektion eikä alatiesynnytyksen. Ehkä mä oonkin jo niin vanha ettei jaksa pukille pääsyä joka hetki ajatella. :d

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom