Toimiiko PHAT treeniohjelma dieetillä?
Varmasti.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Juu, täysillä tehdään ja ainoastaan voimapäivän pääliikkeessä tehdään nopeussarjoja.
Ei kannata. Sä voit jaksaa sitä viikon, kuukauden tai puoli vuotta mutta sillä voi silti olla vaikutuksia kehon toimintaan, treenitehosta puhumattakaan joka aivan taatusti kärsii. Kaks päivää putkeen on hyvä, kolme ihan maksimi. Älä muuta ohjelmassa mitään kun otat sen kokeiluun, vaan tee niinkuin sanotaan. Sitä varten nämä valmiit ohjelmat on, ajattelu on tehty jo sun puolesta ja jos itse lähtee sitä muokkaamaan vailla kokemusta niin lopputulos on yleensä huonompi kuin lähtökohta.Taidan ottaa kokeiluun ensi viikon alusta, sen verran mielenkiintoiselta vaikuttaa! Onko kokemusta pystyykö tekemään kaikki 5 reeniä peräkkäisinä päivinä ja viikonlopulle sitten lepo? Onko noi voimapäivät niin rankkoja että kannattaa pitää niiden jälkeen lepo? Tällä hetkellä käytössä 5 jakoinen ja olen kaikki tehny putkeen, tosin treenit ei ehkä oo ollu mitään älyttömän kovia vaikka niissä on myös voimaliikkeitä tehty.
Mulla tulee just taas täyteen kolmen kuukauden putki PHATia ja pitäisi jatkaa vielä ainakin toukokuun alkuun asti. Ajattelin nyt kuitenkin kevyen viikon ajantappamiseksi kirjoittaa joitain omia huomioita ohjelmasta ja sen eri versioista.
Ennen Power Hypertrophy Adaptive Trainingin aloittamista treenailin 5-jakoisella ohjelmalla. Silloinen jako oli muistaakseni Takareidet/Kädet+olkapäät/Etureidet/Rinta/Selkä eli lihakset saivat kuitenkin kierron aikana sekä suoraa että epäsuoraa rasitusta. Kuitenkin aloitin taas PHATin antamalla kropalle hieman totuttelu aikaa ja ensimmäisen blokin eli 4vk ON ja 1vk Deload vedinkin jättämällä toiston tai pari varastoon. Silloinen versio oli jaoltaan sama kuin Nortonin esimerkki, mutta itselleni sopivilla liikkeillä.
Jatkoin samalla versiolla myös seuraavan blokin. Nyt tein sarjat jo tappiin saakka, mutta mitään erikoistekniikoita en käyttänyt - pois lukien viimeiset hypertrofiatreenit ennen deloadia. Muita pieniä säätöjä oli myös mukana verrattuna tuohon alkuperäiseen esimerkkiohjelmaan, kuten nopeussarjojen poisjättäminen ja sisällytin eräänlaisen progressioprotokollan ohjelman sisälle. Näin mukana oli hieman volyymin syklitystä.
Ensimmäisten kuuden viikon aikana muun muassa etukyykyn sarjapainot kasvoivat 15kg, vaikka se oli jo mukana viime syksynäkin. Hack-kyykyssä 70kg x 2 x 10 --> 75kg x 5 x 10 tuli noiden ensimmäisen kahden blokin aikana, kuten myös muun muassa ylätaljassa lapiokahvalla 85kg x 2 x 10 --> 90kg x 5 x 10 (tuota progressiomenetelmää käytin jokaiselle lihasryhmälle). Tuon kahden blokin jälkeen päätin vaihtaa hieman jakoa, koska tällaisella pitkällä ja laihalla kaverilla kädet tuppaavat olemaan lähes aina heikkous. Siispä jako muuttui tuoksi toiseksi versioksi:
1.Yläkroppa
2.Alakroppa
3.OFF
4.Rinta&Selkä
5.Alakroppa
6.Olkapäät, kädet
7.OFF
Tuota versiota on nyt takana yksi blokki ja voin sanoa, että pidän enemmän tästä jälkimmäisestä versiosta. Olen nyt alkanut tekemään kaikki liikkeet supersarjoina ja vuorosarjoina vastakkaisten lihasten kanssa. Pystyn myös tässä kekittymään paremmin omiin heikkoihin lihasryhmiin eli juurikin käsiin, koska niillä on lähes kokonaan oma päivänsä. Miinuksena kummassakin jaossa on, että joku lihasryhmä voi välillä tuntua (ainakin alkuun) palautumattomalta ja näin ehkä hieman haitata seuraavaa treeniä. Itse olen huomannut niiden olevan jaosta riippuen joko ojentajat tai selkä... Myös jalat ovat välillä aika kovissakin DOMSeissa, kun on tullut tehtyä hieman rankempaa settiä jaloille, mutta kipeillä jaloilla kyykkääminenhän on vain kivaa :evil:
Kehonpaino on noussut n. 10kg joulukuusta, mutta tuosta about 3kg on vain takaisin tullutta massaa armeijan jäljiltä (josta siis pääsin pois jouluna), vaikka loppupalveluksesta sainkin jo ihan hyvin sitä takaisin. Kuitenkaan en ole missään läskissä kunnossa vaan suonta on pinnassa ja vatsat näkyvät edelleen. Erityisesti reidet ovat ottaneet hyvin kokoa, voimatasot ovat nousseet (viimeisen neljän viikon aikana 10kg lisää vinopenkkiin ja kapeaan penkkiin) eikä muukaan keho nyt ainakaan pienentymään ole päässyt :D
Yhtenä miinuksena voisi tietenkin mainita syömisen, sillä 5 treeniä viikossa, 2 kertaa kroppa läpi ja paljon isoja perusliikkeitä kuluttaa huomattavasti enemmän kuin joku oma päivä olkapäille ja oma päivä pelkälle rinnalle jne. Kaloreita tulee treenipäivisin n.5000kcal ja lepopäivinä 4300-4500kcal, maltoa kuluu myös treenipäivinä 200g, hiilareita yhteensä vähän päälle 800g.
Ja vielä eräs juttu, kun nyt tuli mieleen. Eli noissa hypertrofiapäivissä olen pyrkinyt juuri rasittamaan sitä treenattavaa lihasta ja pitämään tuntuman kokoajan hyvänä painoihin niinkään katsomatta. Kunhan tuntee, että venyy ja supistuu. Silti olen pystynyt lähes joka treenissä lappaamaan lisää levyjä, eikä tuntuma ole kärsinyt ollenkaan. Seuraavassa blokissa, joka kestää tietyistä syistä 5 viikkoa neljän sijaan, tulen käyttämään erikoistekniikoita jokaisessa hypertrofiatreenissä, jotta tulevan rasituksen määrä pysyy kasvavana pitkällä aikavälillä. En myöskään usko palautumisen kanssa olevan suurempia ongelmia, koska ravintoa tulee pääsääntöisesti tarpeeksi, samoin lepoa ja olen antanut kropan jo tottua tämän tyyliseen treeniin.
Eli tuossa siis mun omia kokemuksia viimeisien kuukausien ajalta.
Muutama kysymys J:
Itsellä nyt 4vko takana ihan alkuperäisellä Nortonin ohjelmalla vedetty ja nyt ensi viikon meinasin pitää deload-viikon. Oletko deload viikon pitänyt treeniohjelman mukaisena mutta laskenut esim. kaikki liikkeet sinne about 70% normaalista "täydestä"?
Lisäksi toi progressioprotokolo kiinnostaisi itsekkin, minkälainen se tarkemmin ottaen on sulla? Lisäät pikku hiljaa painoa ja sarjan lisää liikkeeseen kunnes sitten toi 2 x 10 on päässyt 5 x 10 tasolle?
Ja ootko tehnyt nimenomaan hypertrofia päivinä supersarjoina ja vuorosarjoina vastakkaisten lihasten kanssa esim. rinta/selkä ja olkapäät ja kädet liikkeet ?
Itse meinasin vaihtaa juuri tuollaiseksi jaoksi jo nyt 4vko jälkeen ja aloittaa Paul Revelia tyylisen treenin.