Mahtavaa, että PHAT-treeniä käsittelevä threadi on olemassa ja keskustelua GVT:stä ja PHAT:ista näinkin paljon !
Olen tietämättäni nyt noin pari-kolme kuukautta treenannut PHAT-tyyliin. Ei suoraan Nortonilta apinoidulla ohjelmalla tosin, vaan kehittelin oman yhdistelmäjaon, joka muistuttaa suuresti Nortonin versiota.
Maanantai ja tiistai voimapainotteista treeniä, ensin jalat ja sitten yläkroppa. Keskiviikkona lepo, torstaina jalat uudestaan. Perjantai on omistettu hanskoille ja olkapäille, lauantaisin rinta/selkä-akseli saa rankaisua.
Takakyykkyä ja vetoa tulee tehtyä niin vapaalla tangolla (hypertrofiapäivät) kuin smithissäkin (voimapäivät). Smithin olen kokenut viisaaksi ratkaisuksi sinällään, että esim. alaselkä ja forkut eivät kipuile voimapäivän SJMV:n ja kyykkyjen jälkeen, vaan voin jo seuraavana päivänä tehdä iloisin mielin räkkivetoa.
Omassa treenisyklissäni en ole failurea enkä suurta volyymia liikaa vältellyt. Esim. Jaloille torstain hypertrofiatreenissä olen tehnyt superina SJMV tangolla - SJMV kässäreillä ja etureisille takakyykkyä vapaalla tangolla (toistot 8) - superina - prässi (toistot 10). Askelkyykkyä ja reidenojennuskonetta yms. hilavitkutuksia tulee tehtyä hypertrofiapäivinä, usein pudotussarjoina. Tämä paha?
Käsillekin lähes pelkkää tripla- supersarjaa
Mitään nopeussarjoja ei ole tullut tehtyä, koskaan. Noston negatiivista vaihetta korostavia ja rest-pause-settejä välillä tosin. Lihashuollosta sen verran, että foam rollingia olen tehnyt 3-5 päivänä viikossa.
Oon onnistunut laittamaan usein voimatreeneissä lisää kiloja tankoon, varsinkin rack-vetoon, kulmasoutuun, kapeaan penkkiin ja suorilta jaloin vetoon.
Kannattaisiko jatkaa tähän tyyliin myös seuraavalle massakaudelle siirryttäessä, vai jopa siirtyä ihan originaaliin PHAT-tyyliin? Kumpi palkitsee? :D
Aina sanotaan, että tarttis treenata kovaa jne. ja tällä periaatteella oon nyt vetäny omia treenejäni läpi. Onko itsetuhoista touhua jatkaa voimabodaus - volyymibodaus-linjalla jatkossakin?
Tottakai volyymia nostamalla on hypertrofia-treenien kuormittavuus periaatteessa joka kerta noussut, eli paikallaan ei junnata, mutta onko turvallista jatkaa nykylinjalla?