Originally posted by radial
Ajattelin tässä että mikä on mielestänne paras tapa kyykätä? Zercher, etukyykky, takakyykky tai joku muu. Itse olen tehnyt pelkästään takakyykkyä ja olisi kiva kuulla miten muut menetelmät ovat toimineet. Jos vaikka sitten vaihtais takakyykyn etukyykkyyn tai jotain
Kaikilla on puolensa. Takakyykky on jalkaliikkeiden ehdotonta aatelia. Ongelmana on vain monilla se, että tuntuma etureisiin ei ole kovinkaan hyvä, vaan ylös tullaan takareisien, alaselän ja perseen voimalla. Ja ainakin itse joudun käyttämään suht leveää asentoa jotta ylipäätään pääsen alas asti kunnolla, jäykkä paska kun olen.
Tämä tosiaan tarkoittaa sitä, että päärasitus siirtyy poies etureisiltä. Pitkien miesten ongelma, käsittääkseni tuo tynkä-Hulkkikin (alle 190 cm) on kärsinyt tästä. Mutta loistava liike, anyway.
Etukyykky on todella hyvä etureisien kasvattaja. Jos vain osaa tehdä liikkeen ilman että olkapäät tuhoutuvat. Etukyykky on niitä liikkeitä, jotka olen vannonut joskus opettelevani. Tähän asti ei vain ole homma oikein sujunut. Mutta ensi jalkatreenissä kyllä prkle!
... ehkä, kukaties ... :jahas:
Smith-kyykyn olen havainnut omalla kohdallani toimivaksi liikkeeksi. Vaihtelemalla jalkojen asentoa suhteessa tankolinjaan pystyy keskittämään rasitusta hyvin etureisiin tai pitämään sen sellaisena all-around -rasituksena. Jos on alaselän kanssa ongelmia, tämä on hyvä vaihtoehto. Noin joka toisessa kierrossa tulee tehtyä Smith-kyykkyä, yleensä kakkosliikkeenä.
Muista kyykkytyyleistä (hack vapaalla tangolla, askel, sissy, zercher) ei sitten olekaan kokemusta. Jos mahdollista, suosittelen että teet mahdollisimman monipuolisia jalkatreenejä. Jokainen yllämainituista kolmesta perusliikkeestä on hyvä ja toimiva.