Paras tapa kyykätä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja radial
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Ikä
35
Ajattelin tässä että mikä on mielestänne paras tapa kyykätä? Zercher, etukyykky, takakyykky tai joku muu. Itse olen tehnyt pelkästään takakyykkyä ja olisi kiva kuulla miten muut menetelmät ovat toimineet. Jos vaikka sitten vaihtais takakyykyn etukyykkyyn tai jotain :)

Originally posted by radial
Ajattelin tässä että mikä on mielestänne paras tapa kyykätä? Zercher, etukyykky, takakyykky tai joku muu. Itse olen tehnyt pelkästään takakyykkyä ja olisi kiva kuulla miten muut menetelmät ovat toimineet. Jos vaikka sitten vaihtais takakyykyn etukyykkyyn tai jotain :)

Mielestäni takakyykky on paras yksittäinen kyykky liike. Takakyykky on kyykyistä monipuolisin, ja lihastasapainon kannalta kai paras. Joten jos olet aloittelija, tai tavoite on alaraajojen tasapuolinen kehittäminen, niin suosittelen takakyykkyä. Esim. etukyykky on varmasti hyvä liike, mutta hieman eristävämpi.

edit: mutta tottakai pitkällä tähtäimellä kaikkea kannattaa kokeilla

Tuohon nyt voisi alkuun mainita, että riippuu vähän mitä liikkeiltä hakee. Eli jos meinaat saada lisää voimaa voimanosto liikkeisiin, niin tietenkin takakyykky on silloin se primäärinen liike. Jos taas haet lihaa, niin kaikki liikkeet käy. Itse tekisin lihan haussa jopa mielummin enemmän tuntumaa antavia ja eristäviä liikkeitä kuten smith-kyykky kapealla jalkojen asennolla, etukyykky tai vaikkapa hack-kyykky. Takareisille sitten omia liikkeitään joko samana tai eri päivänä.
Itse mielummin vaihtelen "apuliikkeitä" jalkapäiviin kuin takakyykkyä johonkin muuhun. Vaihtelu kuitenkin on hyvästä.

Originally posted by radial

Kaikilla on puolensa. Takakyykky on jalkaliikkeiden ehdotonta aatelia. Ongelmana on vain monilla se, että tuntuma etureisiin ei ole kovinkaan hyvä, vaan ylös tullaan takareisien, alaselän ja perseen voimalla. Ja ainakin itse joudun käyttämään suht leveää asentoa jotta ylipäätään pääsen alas asti kunnolla, jäykkä paska kun olen. :) Tämä tosiaan tarkoittaa sitä, että päärasitus siirtyy poies etureisiltä. Pitkien miesten ongelma, käsittääkseni tuo tynkä-Hulkkikin (alle 190 cm) on kärsinyt tästä. Mutta loistava liike, anyway.

Etukyykky on todella hyvä etureisien kasvattaja. Jos vain osaa tehdä liikkeen ilman että olkapäät tuhoutuvat. Etukyykky on niitä liikkeitä, jotka olen vannonut joskus opettelevani. Tähän asti ei vain ole homma oikein sujunut. Mutta ensi jalkatreenissä kyllä prkle! ... ehkä, kukaties ... :jahas:

Smith-kyykyn olen havainnut omalla kohdallani toimivaksi liikkeeksi. Vaihtelemalla jalkojen asentoa suhteessa tankolinjaan pystyy keskittämään rasitusta hyvin etureisiin tai pitämään sen sellaisena all-around -rasituksena. Jos on alaselän kanssa ongelmia, tämä on hyvä vaihtoehto. Noin joka toisessa kierrossa tulee tehtyä Smith-kyykkyä, yleensä kakkosliikkeenä.

Muista kyykkytyyleistä (hack vapaalla tangolla, askel, sissy, zercher) ei sitten olekaan kokemusta. Jos mahdollista, suosittelen että teet mahdollisimman monipuolisia jalkatreenejä. Jokainen yllämainituista kolmesta perusliikkeestä on hyvä ja toimiva.

Takakyykky on hyvä alkuun, koska ennemminkin mainittu se on ns all-around liike. Ottaa jokapaikkaan. Ja siinä voi vähän asennolla katsoa ottaako enemmän takareisiin & pakaroihin vai tasaisemmin koko jalkaan. Myös eri variaatioita teen usein; esim. syväkyykky / puolikyykky. Vaihtelu hyvästä tässäkin.

Aloittelijan kannattaa varmaan lähteä takakyykystä, myöhemmin voi tehdä eristäviä liikkeitä kuten etukyykky, hack-kyykky tangolla jne. Kaikki kyykyt ovat tehokkaita ja kannattaa aina kokeilla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-15%
Voimanostokyykky (tanko alhaalla, jalat auki, reilu etunoja ja reidet 90 asteeseen) ja etukyykky pohjaan on parhaat mulle.

Mihin jäi box-kyykky?!

Box-kyykky on tällä hetkellä oma suosikkini, jos mietin asiaa omakohtaisesti voimanostajan kannalta. Siitä palautuu nopeammin kuin normaalikyykystä joten harjoitusfrekvenssiä voi tiivistää ja rasittaa korostetusti juuri niitä lihaksia, jotka mulla pettää tiukassa kisakyykyssä eli lantion lihakset ja takareidet. Kyllähän box-kyykynkin saa etureisiin ottamaan, kaventamalla jalka-asentoa ja tarvittaessa korottamalla boxia. Suosittelen kaikille urheilijoille!:thumbs:

Box-kyykky ei kuitenkaan välttämättä toimi, jos ei normaalikyykyn tekniikka ole hallussa. Siihen asti lantiota taakse ja polvee sivulle!

Tavallista kyykkyä teen kisan ulkopuolella vain heikonkohdan paikantamiseksi.

Etukyykky on tällä hetkellä pois kuvioista kahdesta syystä:
1. En ole koskaan saanut tehtyä kunnon treeniä sillä, koska hartioista ja käsistä loppuu pito jo jalkojen osalta lämmittely painoissa.
2. En tarvitse voimaa etureisiin. Kyykky nousee ihannetapauksessa lähes täysin vartalon takapuolen lihaksilla!:thumbs:

Zercher-kyykyn olen tehnyt leveällä jalka-asennolla ja voimakkaalla etunojalla, joka tiputtaa tangon liikkeen alaosassa polvien etupuolelle. Ottaa melko hyvin keskivartalon lihaksiin kuten myös liikkeen alaosassa takareisiin ja pakaroihin.

Askelkyykkyä teen silloin tällöin joko tangolla (kakkos-) voimaliikkeenä takareisille tai pitempää sarjaa käsipainoilla tavallaan harjoitusvolyymiä lisäämään. Suosittelen kaikille urheilijoille!:thumbs:

Sissy-kyykkyä, jonka käännän kotimaisesti nynnykyykyksi teen silloin tällöin treenin loppupuolella pitkää sarjaa jumpaksi etureisille. Välillä ilman painoja ja väliin levy vyön alla. Pidän tästä etureisiliikkeestä, koska liikerata on reidenojentajalaitteessa tehtävää liikettä huomattavasti pidempi. (ja koska olen niin antilaitehenkinen).

Silloin tällöin teen muutaman sarjan myös yhden jalan kyykkyjä vai lasketaanko ne jo punnerrusten puolelle. Suosittelen kaikille urheilijoille!:thumbs:

Takakyykky ehdottomasti pääliikkeenä. Mikään ei ota sen tehokkaammin kojko kroppaan, no ei nyt sentään ihan koko kroppaan jos joku alkaa saivartelemaan.
Etukyykky on toinen hyvä liike jonka olen itse kokenut hyväksi. Itse en ajattele niin paljoa etureisin kehittämistä, isoa persettä se kasvattaa kun ottaa syvältä ja kropan tukilihakset vahvistuu.

Box-kyykyn mainostaminen on hieman kaksipuoleinen juttu. Oon huomannut ett'ä vasta-alkajia neuvotaan ottamaan vaan boxia ja sittenm myöhemmin kokeillaan normaalista kyykystä ykköstä. Siinähän ei ole päätä eikä häntää, perusasiat ensin kuntoon tavallisella takakyykyllä.

Jos pitää yksi valita niin takakyykky. Jalat leveällä ja persus taakse.
Etukyykystä en ole saanut oikein mitään irti.
Zercher-kyykkyä teen, se on mahtava liike keskivartalolle. Kyynärtaipeet vaan tuppaa olemaan kovilla.
Boxia väännetään nopeuspäivänä ja silloin tällöin myös maksimiliikeenä. Boxilla saa istuttua korostetun pitkälle taaksepäin ja se käy rankimmin juuri noihin avainlihasryhmiin eli takareisiin ja lantioon. Tekniikkaharjoituksestakin tuo käy. Tietysti tavallisen kyykyn tekniikka kannattaa ensin opetella.

Itsekin olen viime viikkoina opetellut tekemään etukyykkyä ja nyt se jo joten kuten onnistuukin. Aluksi tuntu, ettei sitä voi oppia koskaan, mutta kun harjoitteli muutaman treenikerran pienemmillä painoilla, niin tekniikka alkoi hioutua kohdalleen.

Eilen tein sitten hieman isommilla painoilla jo lyhyempää sarjaa, niin jopas on tänään ollut vatsalihakset ja vähän alaselkäkin kipeänä (reisien ja takapuolen lisäksi). Taitaa vahvistaa myös tukilihaksia paremmin kuin takakyykky.

Sen verran tykästyin etukyykkyyn, että kannatti opetella ja meinaan kyllä tehdä jatkossakin.

mites jos kuin itselläni on hyvin arat polvet ja muutenkin pelkään niiden puolesta niin voiko kyykkyä korvata millään vai pitääkö polvia parannella kaikessa rauhassa (100km/h moottoripyörällä ojaan ja polvet vähän saanut muutenkin osumaa)

Takakyykky on !!ygönen! Itselläni ei alaselkä oikein tykkää liiallisesta kyykkäämisestä. Tämän takia teen paljon etukyykkyä, joka myöskin on erinomainen liike.

Smith-kyykky ei mielestäni voi korvata millään vapailla painoilla tehtävää kyykkyä. Itse olen saanut jalkani kasvamaan selkeästi parhaiten takakyykyllä.

Suositut

Back
Ylös Bottom