- Ikä
- 43
Keskivartaloon lisää jerkkua jos tahtoo kyykyt julleksi mennä.
Näin. Kyllä se on jonkin lihasryhmän heikkoutta ja sitä kautta tekniikkavirheitä, eikä vaan "tää ei sovi mulle". POIKKEUKSIA TOKI LÖYTYY!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Niin sitä aina tarjotaan, vaikka monella kyse on raakasti siitä ettei etureisissä riitä ruuti tuomaan kyykkyä pystyssä ylös. Helppo testailla kun ottaa hieman vähemmän painoa ja keskittyy puskemaan lantiota eteen heti alhaalta lähdettäessä. Pysyy selkä pystyssä ja selviää mistä se voima puuttuu..
Näin se menee. Reiskoissa ei riitä puhti normaalissa kyykkyasennossa ja persettä pitää heittää ylöspäin, jotta saadaan polviin vahvemmat nivelkulmat ja siitä jullena ylös.
Itsekin ajattelin siirtyä joksikin aikaa pelkkään etukyykkyyn, koska vahvan selän ja heikkojen jalkojen (suhteellisesti, liian heikkoja ne on kyllä molemmat) takia takakyykky on tupannut herkästi menemään vähän jullettamiseksi ja etukyykyllä rasituksen tuntuu saavan puhtaammin jaloille, eli sopii tällä hetkellä mulle oikein hyvin.
Hauska ilmiö, että ainakin mulla on ollut kaulan edusta ja olkapäät ihan helvetillisillä mustelmilla ja sen mukaisesti kipeinä etukyykkyjen jälkeen. Tottuuko paikat vähitellen vai onko tämä jatkuva ilmiö? Eipä sillä että muutama mustelma menoa haittaisi, kun etukyykky muuten tuntuu kivalta.
Hmm. Jos etureidet tulevat kipeäksi, niin eikö se juuri meinaa sitä, että ne reidet ovat kyykyn heikoin lenkki, eikä perse ja takareisi ole moksiskaan kyykyistä?Huom mutua!
Jos reidet dominoivat kyykätessä (teet syväkyykkyä ja seuraavana päivänä tuntuu etureisissä muttei pakaroissa), niin silloin helposti kyykky muuttuu julleksi, koska etureidet joutuvat tekemään kaiken työn ja lantion isoista lihaksisa ei saada tarpeeksi apua alhaalta lähdettäessä ylöspäin (hieno lause).
Monilla lättäperseillä, kuten itselläni, havaittu ongelma. Kannattaa testata box kyykkyj' jolloin istuessa paine etureisistä lähtee ja siirtyy lantioon niin huomaa eron.
Niin tai sitten on kyse huonosta tekniikasta, just niinko daqu jutteli...Hmm. Jos etureidet tulevat kipeäksi, niin eikö se juuri meinaa sitä, että ne reidet ovat kyykyn heikoin lenkki, eikä perse ja takareisi ole moksiskaan kyykyistä?
Se huono tekniikka johtuu heikoista (etu)reisistä.Niin tai sitten on kyse huonosta tekniikasta, just niinko daqu jutteli...
Hmm. Jos etureidet tulevat kipeäksi, niin eikö se juuri meinaa sitä, että ne reidet ovat kyykyn heikoin lenkki, eikä perse ja takareisi ole moksiskaan kyykyistä?
Kyykyssä voi tuota tekniikkaa ja liikerataa muutella niin, että kyykkää vaan sillä mikä on vahva lihas. Esim. etureisillä kyykkää, jolloin etureidet menee kipeeks eikä muualla tunnu mitään. Salilla nähtyjen tekniikoiden mukaan aika yleistä...
Itellä saattaa mennä julleksi osittain myös sen takia, että mulla on keskikroppa vahvempi kuin jalat, joten teen työtä sillä missä on voimaa. Jaloissahan mun kyykyt ei tunnu millään tavalla, paitsi jos oikein nyhertää...
Se taas nyt on mulle ihan se ja sama missä kyykky tuntuu, pääasia että mahdollisimman optimaalisesti saa isoja rautoja nostettua ;)
Eli muutama kysymys kyykystä: Kun kyykkään istun suoraan jalkojenväliin tyännän polvia ulospäin voiko työntää iha reilusti vai tuleeko liia iso kulma polville ? ylösnousussa voiko vähän käyttäää jullee siis ei paljoa mut kun tekee 3-4x10 ni kyl viimeset menee pakosti ei riitä paukut jaloissa :D
ja voiko kyykätä vähä niiku voiman ja painonnosto kyykyn väli muotoo,,, ei iha suoraa istu jalkojen väliin eli vähä taakse polvet on suurin piirtein varpaitte kohalla??
Polvien pitäisi aina kulkea jalkaterien suuntaisesti, eli jos pidät jalkaterät suoraan eteen, et saisi periaatteessa levittää polvia lainkaan.
Muihin kysymyksiin ei ole mitään "oikeaa" vastausta, kaikki riippuu ihan treenin tavoitteista, omista välityksistä, yms.
Mutta jos nyt otetaan esimerkiksi bodaus ja etureisille suunnattu kyykky, niin sarja kannattaa yleensä lopettaa kohdelihaksen hyytyessä ja kyykkytyyli niin pysty kuin mahdollista.