Palkkasi?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Autoedun kanssa laskeminen menee vielä vähän hankalammaksi, siinä vaikuttaa nykyisen auton ikä/kunto ja se, kuinka paljon omia ajoja tulee. Joissain tilanteissa on parempi laskuttaa kilometrikorvaukset työajoista kuin maksaa veroja tuliterästä työsuhdeautosta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ymmärrän pointin mutta jos scenario on tämä että pyydän vaikka 4500e/KK ja työnantaja sanoo että se on liikaa mutta heillä on bonusjärjestelmä mitä tarkoittaa sitä että jos tavoitteet täyttyvät niin tuloksesta riippuen saan 1-3kk-palkkaa bonuksena. Se tarkoittaa sitä että voin jäädä reilusti alle mun oman palkkatoiveen tai sitten on mahdollista että tienaan enemmän kuin 4,5k jos bonukset lasketaan mukaan. Siinä se ongelma on, varsinkin jos haitari on iso. Pitää muistaa että uutena kaverina menee vähän aikaa ennen kuin pääsee vauhtiin ja voiko työnantajaan luottaa 100 prosenttisesti? Et tiedä mitä numerot käytännössä tarkoittavat. Ainakin haluan tarkat luvut siitä paljon firma on maksanut bonuksia viimeisten vuosien aikana.
Omasta mielestä bonusta pitäisi maksaa jos ollaan tehty hyvää tulosta mutta en ole valmis joustamaan palkkatoiveessa koska minulla ei ole hajuakaan siitä että paljon se vaatii että päästään tavoitteisiin. Provikka on eri juttu, silloin pohjapalkka on pienempi
No siis jos työnantaja sanoo että 4500 on liikaa, ja ei ole valmis joustamaan palkkatoiveesta, niin sitten ei vaan mene sinne töihin vaan yrittää jonnekin mistä saa 4500. Mutta ei se sillä parane ettei huomioi bonuksia mitenkään.

Toki kannattaa kysyä mitkä on ne periaatteet joilla bonuksia maksetaan ja minkä verran. Jos ei työnantajaansa luota että se ne maksaa vaikka homma on paperilla, ei varmaan kannata mennä siihen lafkaan koska ehkä siinä vaiheessa en luottaisi palkanmaksuunkaan.

Minä oon vaihtanut työpaikkaa pienemmälle varsinaiselle kuukausipalkalle kun muut edut, lisät, tulospalkkiot sun muut joulurahat on nostaneet kokonaispalkkatason korkeammalle. Etukäteen on ollut selvillä mitä pitää tehdä että ne bonarit saa. Harva firma viitsii ylläpitää bonarijärjestelmää jossa bonuksia on mahdotonta saada, koska eipä sellaisen olemassaolo ketään motivoi. Toki jos bonus on sidottu koko talon tulokseen, siihen on vaikeampaa yksin vaikuttaa, mutta sellaiseen ehkä suhtautuisin ylimääräisenä joululahjarahana jos sellainen sattuu tulemaan.
 
Tosiaan, mikäli ollaan tarjoamassa autoetua, niin kannattaa varmistaa, ettei se ole tarkoita sitä, että työnantaja osallistuu viidellä kympillä kuussa liisariauton kuluihin ja itse maksat loput 😧 Vähän ehkä kärjistetty esimerkki, mutta tarkkana on hyvä olla.
 
Tosiaan, mikäli ollaan tarjoamassa autoetua, niin kannattaa varmistaa, ettei se ole tarkoita sitä, että työnantaja osallistuu viidellä kympillä kuussa liisariauton kuluihin ja itse maksat loput 😧 Vähän ehkä kärjistetty esimerkki, mutta tarkkana on hyvä olla.
Omalle kohdalle on hullumpiakin tarjouksia tipahtanut. Ajat 40tkm vuodessa pelkkää työajoa, firma yrittää väkisin tarjota työsuhdeauton ilman täyttä autoetua ja kaiken kauniin lisäksi auto ois tullu palkan osaksi,ei palkan päälle. Vähemmän yllättäen kukaan ei lähtenyt tähän diiliin:ROFLMAO:. Kirsikka kakunpäälle oli se vihreä ajatus, että auton pitää lisäksi olla kaasuauto. Siis ihan kuin suomessa olisi niitä kaasuasemia joka niemessä ja notkossa. Sit yrittivät uhkailla, et ostavat nipun pakettiautoja ja niillä sit ajetaan. Eivät vaan tajunneet, et sitä firman pakua ei kukaan ota omalle pihalle seisomaan ja et firman pakulla kukaan ei matkusta omalla ajalla.

Mut joo, sen mitä olen autoetuja yrittänyt laskea järkeväksi, niin hyvin harvoin ne on rahallisesti kannattavia työntekijälle, varsinkin jos ajat enimmäkseen työkilsoja. Sit jos auto on palkan päälle, täydellä autoedulla ja ajot 95% omia ajoja, niin saattaa se halvemmaksi tulla kuin osamaksut omasta.
 
Meillä esimerkiksi autopolitiikka on sellainen että tietyt tittelit oikeuttavat autoetuun, työajoa ei välttämättä tule metriäkään.

Autoedun kanssa laskeminen menee vielä vähän hankalammaksi, siinä vaikuttaa nykyisen auton ikä/kunto ja se, kuinka paljon omia ajoja tulee. Joissain tilanteissa on parempi laskuttaa kilometrikorvaukset työajoista kuin maksaa veroja tuliterästä työsuhdeautosta.
Niin no ei ole ajankohtaista mutta kannattaisi tutkia
No siis jos työnantaja sanoo että 4500 on liikaa, ja ei ole valmis joustamaan palkkatoiveesta, niin sitten ei vaan mene sinne töihin vaan yrittää jonnekin mistä saa 4500. Mutta ei se sillä parane ettei huomioi bonuksia mitenkään.

Toki kannattaa kysyä mitkä on ne periaatteet joilla bonuksia maksetaan ja minkä verran. Jos ei työnantajaansa luota että se ne maksaa vaikka homma on paperilla, ei varmaan kannata mennä siihen lafkaan koska ehkä siinä vaiheessa en luottaisi palkanmaksuunkaan.

Minä oon vaihtanut työpaikkaa pienemmälle varsinaiselle kuukausipalkalle kun muut edut, lisät, tulospalkkiot sun muut joulurahat on nostaneet kokonaispalkkatason korkeammalle. Etukäteen on ollut selvillä mitä pitää tehdä että ne bonarit saa. Harva firma viitsii ylläpitää bonarijärjestelmää jossa bonuksia on mahdotonta saada, koska eipä sellaisen olemassaolo ketään motivoi. Toki jos bonus on sidottu koko talon tulokseen, siihen on vaikeampaa yksin vaikuttaa, mutta sellaiseen ehkä suhtautuisin ylimääräisenä joululahjarahana jos sellainen sattuu tulemaan.

Tässä tapauksessa on kiinteä kk-palkka ja mahdollisuus saada vuosibonusta. Ajattelin lähinnä miten toimia yleisesti mutta tärkeitä pointteja

Tosiaan, mikäli ollaan tarjoamassa autoetua, niin kannattaa varmistaa, ettei se ole tarkoita sitä, että työnantaja osallistuu viidellä kympillä kuussa liisariauton kuluihin ja itse maksat loput 😧 Vähän ehkä kärjistetty esimerkki, mutta tarkkana on hyvä olla.
Ilman muuta
 
Omalle kohdalle on hullumpiakin tarjouksia tipahtanut. Ajat 40tkm vuodessa pelkkää työajoa, firma yrittää väkisin tarjota työsuhdeauton ilman täyttä autoetua ja kaiken kauniin lisäksi auto ois tullu palkan osaksi,ei palkan päälle. Vähemmän yllättäen kukaan ei lähtenyt tähän diiliin:ROFLMAO:. Kirsikka kakunpäälle oli se vihreä ajatus, että auton pitää lisäksi olla kaasuauto. Siis ihan kuin suomessa olisi niitä kaasuasemia joka niemessä ja notkossa. Sit yrittivät uhkailla, et ostavat nipun pakettiautoja ja niillä sit ajetaan. Eivät vaan tajunneet, et sitä firman pakua ei kukaan ota omalle pihalle seisomaan ja et firman pakulla kukaan ei matkusta omalla ajalla.

Mut joo, sen mitä olen autoetuja yrittänyt laskea järkeväksi, niin hyvin harvoin ne on rahallisesti kannattavia työntekijälle, varsinkin jos ajat enimmäkseen työkilsoja. Sit jos auto on palkan päälle, täydellä autoedulla ja ajot 95% omia ajoja, niin saattaa se halvemmaksi tulla kuin osamaksut omasta.
No ei kuulosta hyvältä diililtä. Kyllä itse otan heti auton jos firma maksaa työmatkat siis asiakaskäynnit. Miten se vaikuttaa verotukseen?
 
No ei kuulosta hyvältä diililtä. Kyllä itse otan heti auton jos firma maksaa työmatkat siis asiakaskäynnit. Miten se vaikuttaa verotukseen?
Autoetu lienee siinä 500-800€/kk riippuen toki täysin mallista ja vuosimallista. Luontoisetu on verotettavaa tuloa. Sun tapauksessa saisit bruttopalkkaa 4250€, josta maksaisit veroja saman verran kuin 4800-5000€ palkasta. Laita Google laulamaan ja katso veronmaksajien tai verottajan sivuilta tarkemmin.

Korjatkaa toki jos meni väärin, en itekään ole kamalan syvällä aiheessa.
 
Viimeksi muokattu:
No ei kuulosta hyvältä diililtä. Kyllä itse otan heti auton jos firma maksaa työmatkat siis asiakaskäynnit. Miten se vaikuttaa verotukseen?
No tässä tapauksessa firma yritti siirtää käytännössä kaikki liikkumisen kulut työntekijälle ja vastavuoroisesti olisivat vielä netonneet suurimman osan kilometrikorvauksista. Vielä kun kuviossa oli työehtosoppari jossa matka-aika oli omaa aikaa, niin olihan tuo täysi kusetus. Eli oisit maksanut ne firman liisinki kulut osana palkkaasi, maksanut itse polttoaineet autosta jolla et omia ajoja käytännössä aja ja työajosta, joka melkein aina oli omaa aikaa, olisit saanut 11 senttiä/km. Omalla autolla se korvaus työkalujen kanssa on kuitehi 47 senttiä/km ( vuodelle 2021). 40tkm suoritteella tuo veroton korvaus on jo kohtuullinen palkanlisä ja kattaa jo ainakin henkisellä tasolla niitä omalla ajalla ajeluja.

Autoedun vaikutus verotukseen riippuu täysin tarjotusta edusta, ajetuista kilsoista ja niiden suhteesta (omat/työ). Verotusarvo on sulle käytännössä palkkaa, joten prosentti on sama. Käyttöetuautosta lähtökohtaisesti sai ainakin 2020 sen 11snt/km työkilsoilta ja tämä on veroton korvaus. Täydestä autoedusta ei tätä rahaa heru, mutta toisaalta polttoaineet maksaa työnantaja.
 
Autoetu lienee siinä 500-800€/kk riippuen toki täysin mallista ja vuosimallista. Luontoisetu on verotettavaa tuloa. Sun tapauksessa saisit bruttopalkkaa 4250€, josta maksaisit veroja saman verran kuin 4800-5000€ palkasta. Laita Google laulamaan ja katso veronmaksajien tai verottajan sivuilta tarkemmin.

Korjatkaa toki jos meni väärin, en itekään ole kamalan syvällä aiheessa.

No tässä tapauksessa firma yritti siirtää käytännössä kaikki liikkumisen kulut työntekijälle ja vastavuoroisesti olisivat vielä netonneet suurimman osan kilometrikorvauksista. Vielä kun kuviossa oli työehtosoppari jossa matka-aika oli omaa aikaa, niin olihan tuo täysi kusetus. Eli oisit maksanut ne firman liisinki kulut osana palkkaasi, maksanut itse polttoaineet autosta jolla et omia ajoja käytännössä aja ja työajosta, joka melkein aina oli omaa aikaa, olisit saanut 11 senttiä/km. Omalla autolla se korvaus työkalujen kanssa on kuitehi 47 senttiä/km ( vuodelle 2021). 40tkm suoritteella tuo veroton korvaus on jo kohtuullinen palkanlisä ja kattaa jo ainakin henkisellä tasolla niitä omalla ajalla ajeluja.

Autoedun vaikutus verotukseen riippuu täysin tarjotusta edusta, ajetuista kilsoista ja niiden suhteesta (omat/työ). Verotusarvo on sulle käytännössä palkkaa, joten prosentti on sama. Käyttöetuautosta lähtökohtaisesti sai ainakin 2020 sen 11snt/km työkilsoilta ja tämä on veroton korvaus. Täydestä autoedusta ei tätä rahaa heru, mutta toisaalta polttoaineet maksaa työnantaja.

Eihän tuossa ole mitään järkeä. Eihän sitä voi eduksi edes kutsua.
 
Eilen kanssa katselin noita autoetujuttuja kun en oikein tiedä niistä mitään mutta oma käsitys on että kaikki häviää rahallisesti.
Varmasti on hyvä etu tietyissä tapauksissa mutta mikään ei ole ilmaista.
 
Eilen kanssa katselin noita autoetujuttuja kun en oikein tiedä niistä mitään mutta oma käsitys on että kaikki häviää rahallisesti.
Varmasti on hyvä etu tietyissä tapauksissa mutta mikään ei ole ilmaista.
Se vähän riippuu. Jos pärjää sillä työsuhdeautolla ja olisit muuten hankkinut vähän kalliimman auton niin jäät ehkä voitolle jos otetaan huomioon että auton arvo laskee, vakuutukset ja laina ehkä 200-300/kk. Jos sulla on käytössä maksettu, käyttövarma ja pieniruokainen auto niin et ehkä. Pitäisi laskea nuo.
 
Mulla oli aiemmassa työpaikassa oikea autoetu, nettona maksoi 400 EUR/kk, eli todella kannatti.
Nykyään olisi 'autoetu' osana palkkaa, tulisi maksamaan 800-900 EUR/kk, eli ajan omalla vanhalla.

Karkeasti sinnepäin ja yksinkertaistetut laskelmat, joista saa ideaa.

Palkka 4000 EUR, veroa 30% --> jää käteen 2800.

1000 EUR autoetu palkan päälle, maksat 5000 palkan mukaan verot, eli esim. 35% siitä 5000 (1750 EUR), eli jää käteen 4000-1750=2250. Auto tuli maksamaan 550 EUR/kk (2800-2250).

1000 EUR autoetu osana palkkaa, rahapalkka 3000, josta vähennetään 4000 EUR mukaan verot (sama 1200), käteen jää 3000-1200=1800 EUR. Auto tulee maksamaan 1000 EUR/kk.
 
Viimeksi muokattu:
Aika hyvä nyrkkisääntö on sellainen, että jos autoetu tulee palkan päälle niin kuukausittainen nettokustannus autoedusta on verotusarvo/2 eli jos otat esim. vapaan autoedun, jonka verotusarvo on 1000€/kk, joudut maksamaan siitä nettona kuussa n.500€.

e. Enpä huomannutkaan, että yllä oli joku jo tämän laskenut. Aika lailla sama lopputulos.
 
Viimeksi muokattu:
Ja monestiko se päälle tuleva vapaa autoetu on sellainen, ettei sille olisi vaihtoehtoisesti neuvoteltavissa samaan luokkaan oleva palkka kuin olisi palkka + autoetu? Tietyissä tapauksissa tuo on toki mahdollista, jos esim työajoa tulee paljon ja silloinhan siinä on yrityksellekin porkkana säästyneissä kilsakorvauksissa jne.

Kohtalaisesti tai vähän työajoa olevissa paikoissa taas todelliset vaihtoehdot lienee lähempänä 5000€/kk+ 1000e/kk autoetu ja 6000e/kk palkka. Monelle se vain toimii parempana houkuttimena paremmin tuo 5000e+1000e "halpa autoetu" kuin 6000e/kk -1000e mahdollinen autoetu vaikka todelliset kulut ovat samat 😊

Jälkimmäisen kohdalla on etuna että jos haluaakin luopua autosta myöhemmin, niin verotettavat tulot säilyy automaattisesti ennallaan ja käteen jää enemmän 😊
 
Joo, voisi muutenkin olla suuntana etelä suomi tulevaisuudessa, niin veikkaan, että löytyy sitä OK palkkaista hommaa ja mahdollisesti vara mistä valita. Kun lähdetään eteläsuomesta ylöspäin, niin löytyy vaikka minkälaista palkanpoljenta firmaa, mistä ei kehä kolmosen sisällä asuvat tiedäkään.

Mm. yhdelle useampi vuosi sitten AMK:sta samaan aikaan valmistuneelle luokkalaiselle tarjottiin eräässä firmassa olikohan 2100€ lähtöpalkkaa. Vaatimuksena tosiaan alan Insinööri tutkinto. Sitten vielä ihmetellään, miksi hyvät tekijät eivät firmassa pysy.
Kyllä mä ainakin ihan mielellään ottaisin tuollaisen urapolun, että paskallakin palkalla liikkeelle, jos työnkuva vaan vastaa koulutusta. Mulla on kahdet AMK-inssin paperit (toinen juuri konetekniikka) ja teen tällä hetkellä asiakaspalvelua 10e/h palkalla. Tätä ennen olin duunarina tehtaassa. josta vähän paremmin tienasi, mutta haittasi ruumiillinen työ tätä treenihommaa ja kärsin muutenkin hommista, joissa ei aivoja tarvitse käyttää vaan työ on päätöntä edes takaisin ramppaamista linjoilla ja hylkytuotteiden purkamista. Ja siinä firmassa sain monta katteetonta lupausta koulutusta vastaavista projekteista kuten nytkin, niin ei kiinnostanut jäädä katsomaan. Jos oma-aloitteisesti kerta tullaan puhumaan niistä ja lupaillaan jotain, niin parempi olisi myös toteutua. Niin paremmin tämä sopii, vaikka tulot on samat korkeintaan mitä sai työttömyysturvaa opiskeluaikana. Maaliskuussa sain konetekniikan tutkinnon valmiiks ja kahdesti olen rekryprosessiin päässyt sisään, mutta ei ole vielä tärpännyt. Palkkatoive on tosin hankalaa määrittää, liian alhainen joidenkin mielestä kielii itsensä arvostamattomuudesta ja epätoivoisuudesta. Palkkatoiveisiin nuo rekryt tosin eivät tyssänneet haastattelujen perusteella. Olen laittanut keskimääräisen vastavalmistuneen palkan niihin tai hieman alle sen. Ympäristöalalla pääsin kahdessa vuodessa kahdessa rekryssä hakemusta pidemmälle, että kyllä tämä sentään lupaavammalta näyttää vaikkei helppoa ole ilman alan työkokemusta saada yhtään mitään. Kesätöitä toki helpommin saisi, mutta en tänä vuonna oikein niihin hakuihin hyvin ehtinyt mukaan, koska valmistuin vasta kevättalvella.

Toki tuo 2100e/kk on sen luokan halpatyövoimaa minkä hyvänsä korkeakoulututkinnon suorittaneelle, että ei tuommoseen sentään tulisi mieleen suostua. Harjoittelijalle tai kesätyöntekijälle ymmärtää. 2500e/kk ylöspäin lähtisin itse, harvemmin nyt tuon alle voi ollakaan. Kuitenkin saattaisi muuttamista tarkoittaa se työllistyminen, niin ei tulisi mieleen selkeästi alipalkatun työn peräsdä lähteä työuraa rakentamaan eri maakuntaan.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kyllä mä ainakin ihan mielellään ottaisin tuollaisen urapolun, että paskallakin palkalla liikkeelle, jos työnkuva vaan vastaa koulutusta. Mulla on kahdet AMK-inssin paperit (toinen juuri konetekniikka) ja teen tällä hetkellä asiakaspalvelua 10e/h palkalla. Tätä ennen olin duunarina tehtaassa. josta vähän paremmin tienasi, mutta haittasi ruumiillinen työ tätä treenihommaa ja kärsin muutenkin hommista, joissa ei aivoja tarvitse käyttää vaan työ on päätöntä edes takaisin ramppaamista linjoilla ja hylkytuotteiden purkamista. Ja siinä firmassa sain monta katteetonta lupausta koulutusta vastaavista projekteista kuten nytkin, niin ei kiinnostanut jäädä katsomaan. Jos oma-aloitteisesti kerta tullaan puhumaan niistä ja lupaillaan jotain, niin parempi olisi myös toteutua. Niin paremmin tämä sopii, vaikka tulot on samat korkeintaan mitä sai työttömyysturvaa opiskeluaikana. Maaliskuussa sain konetekniikan tutkinnon valmiiks ja kahdesti olen rekryprosessiin päässyt sisään, mutta ei ole vielä tärpännyt. Palkkatoive on tosin hankalaa määrittää, liian alhainen joidenkin mielestä kielii itsensä arvostamattomuudesta ja epätoivoisuudesta. Palkkatoiveisiin nuo rekryt tosin eivät tyssänneet haastattelujen perusteella. Olen laittanut keskimääräisen vastavalmistuneen palkan niihin tai hieman alle sen. Ympäristöalalla pääsin kahdessa vuodessa kahdessa rekryssä hakemusta pidemmälle, että kyllä tämä sentään lupaavammalta näyttää vaikkei helppoa ole ilman alan työkokemusta saada yhtään mitään. Kesätöitä toki helpommin saisi, mutta en tänä vuonna oikein niihin hakuihin hyvin ehtinyt mukaan, koska valmistuin vasta kevättalvella.

Toki tuo 2100e/kk on sen luokan halpatyövoimaa minkä hyvänsä korkeakoulututkinnon suorittaneelle, että ei tuommoseen sentään tulisi mieleen suostua. Harjoittelijalle tai kesätyöntekijälle ymmärtää. 2500e/kk ylöspäin lähtisin itse, harvemmin nyt tuon alle voi ollakaan. Kuitenkin saattaisi muuttamista tarkoittaa se työllistyminen, niin ei tulisi mieleen selkeästi alipalkatun työn peräsdä lähteä työuraa rakentamaan eri maakuntaan.
Ymmärrän mutta sanotaan että olet valmistunut rakennusinsinööriksi ja menet byggmaxiin myymään lautaa niin ei se palkka ole yhtään parempi kuin peruskoulun käyneen kaverin palkka. Pitäisi löytää koulutusta vaastaavaa työtä vaikka palkka surkea niin voi kerätä kokemuspisteitä ja vaihtaa 3-4 vuoden jälkeen.
 
Ymmärrän mutta sanotaan että olet valmistunut rakennusinsinööriksi ja menet byggmaxiin myymään lautaa niin ei se palkka ole yhtään parempi kuin peruskoulun käyneen kaverin palkka. Pitäisi löytää koulutusta vaastaavaa työtä vaikka palkka surkea niin voi kerätä kokemuspisteitä ja vaihtaa 3-4 vuoden jälkeen.
Niin no en ymmärtänyt pointtia. Sehän tuossa mullakin oli pointti et mieluummin tekisi suhteellisesti huonosti palkattua koulutusta vastaavaa työtä kuin ns yleisduuneja ilman koulutusvaatimuksia tes-minimillä. Että ylipäätään uraa voisi luoda ja yksikin määräaikainenkin pesti olisi lottovoitto verrattuna nollakokemukseen rekryissä.
 
Päällikön miellän enemmän kokonaisvastuuseen alueensa tavoitteenmukaisesta myynnistä ja myyjä vaan vastailee reaktiivisesti puhelimeen ja antaa asiakkaalle mitä asiakas tilaa. Mukana budjetointi, potentiaali jne.
Päälliköllä ollee hallinnollisia toimia.
Olin kyllä 10 hengen yrityksessä, jossa talousjohtaja hoiteli maksuliikennettä jne.
 
Aika hyvä nyrkkisääntö on sellainen, että jos autoetu tulee palkan päälle niin kuukausittainen nettokustannus autoedusta on verotusarvo/2 eli jos otat esim. vapaan autoedun, jonka verotusarvo on 1000€/kk, joudut maksamaan siitä nettona kuussa n.500€.

Kallista, mutta helppoa:
- ajat uudella autolla
- polttoaineet
- huollot
- vakuutukset
- renkaiden kuluminen
- renkaiden vaihto ja säilytys
- tuulilasinpyyhkijät
- nesteet
- pesut
- katsastus
- ei mitään taloudellista riskiä
- palkanlisä kerryttää eläkettä

Oman ajon määrä ratkaisee kannattaako rahallisesti vai ei. Kulkukauppiaat ovat ajaneet omalla iäkkäämmällä autolla ja kilomertikorvauksin on voinut kattaa yllä olevat kulut ja on jäänyt vielä säästöönkin.
 
Back
Ylös Bottom