Palkkasi?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Joo riippuu paljon siitä kuinka paljon arvostaa helppoutta. Kyllä nyt jos nopeasti laskee niin itse maksan 200 lainaa + bensat =300-400/kkja päälle muut kulut niin ei se välttämättä ole niin kallista
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Suurin syy itsellä autoetuun on nimenomaan tuo helppous, vaikka ei mulla ole koskaan mitään ongelmia omaksi ostetuissa uusissa autoissa olekaan ollut.
Mulla menee kuukaudessa suurinpiirtein sama raha vapaassa autoedussa kuin viimeisimmässä omaksi ostetussa uudessa autossa sillä erotuksella että työsuhdeauto on hieman vajaa 20000€ kalliimpi.
Nykyisen sopparin loppuessa varmaan ostan taas oman, firman politiikka rajoittaa mm. päästöt ja korimallin joten valinnan varaa ei hirveästi ole jos haluaa jotain muuta kuin Octavian tms.
Jos tarkemmin laskeskelee kuluja niin kannattaa huomioida myös työpaikan ja kodin väliset matkat, mikäli ehdot täyttyy ja saa oman auton käytöstä vähennykset niin se tulee myös siinä tapauksessa vaikka olisi työsuhdeauto käytössä, omalla autolla 0,25€/km ja työsuhdeautolla 0,19€/km.
 
Päälliköllä ollee hallinnollisia toimia.
Olin kyllä 10 hengen yrityksessä, jossa talousjohtaja hoiteli maksuliikennettä jne.
Joo ei ole mitään sellaista että xxpäällikkö kuuluu tehdä sitä tai tätä...Kaikki yritykset toimivat eri tavalla. Se tässä vituttaakin varsinkin hakuvaiheessa, et ole varma vaatimustasosta käytännössä ja onko vastaako päällikkö-titteli sitä työtä vai onko se siinä koska kuulostaa paremmalta kuin myyjä.
 
Joo ei ole mitään sellaista että xxpäällikkö kuuluu tehdä sitä tai tätä...Kaikki yritykset toimivat eri tavalla. Se tässä vituttaakin varsinkin hakuvaiheessa, et ole varma vaatimustasosta käytännössä ja onko vastaako päällikkö-titteli sitä työtä vai onko se siinä koska kuulostaa paremmalta kuin myyjä.
Siksipä siellä haastattelussa käydään, jotta voi selvitellä sitä tulevaa toimenkuvaa ja onko se kiinnostava - pelkkä titteli kun ei tosiaan kerro työn sisällöstä mitään. Helpostihan sitä työnhakijana unohtaa, että työnhakuprosessin on tarkoitus toimia molempiin suuntiin. Siksipä työhaastattelijan roolissa tulee vähän pettynyt olo, jos työnhakija ei uskalla lähteä yhtään haastamaan. Esimerkiksi joku "mitä minulta odotetaan ensimmäisen viikon, kuukauden ja puolen vuoden jälkeen?" on ihan hiton herkullinen kysymys, jos ei muuta keksi.
 
Joo ei ole mitään sellaista että xxpäällikkö kuuluu tehdä sitä tai tätä...Kaikki yritykset toimivat eri tavalla. Se tässä vituttaakin varsinkin hakuvaiheessa, et ole varma vaatimustasosta käytännössä ja onko vastaako päällikkö-titteli sitä työtä vai onko se siinä koska kuulostaa paremmalta kuin myyjä.
Onko titteli sulle tärkeä? Jostain edellisestä viestistä tulin siihen käsitykseen.

Lähipiirissä on ihminen, joka etsii unelmaduunia. Minusta sellaista ei ole tai sitä ei voi etukäteen mitenkään tietää. Jokaisessa duunissa on hyviä ja huonoja puolia. Harvoin ihminen on täysin tyytyväinen.
 
Joo riippuu paljon siitä kuinka paljon arvostaa helppoutta. Kyllä nyt jos nopeasti laskee niin itse maksan 200 lainaa + bensat =300-400/kkja päälle muut kulut niin ei se välttämättä ole niin kallista
Mikäli maksat omasta 300-400 plus muut kulut, niin 500 euron työsuhdeauto on auttamattomasti halvempi. Oman auton arvo laskee melko helposti yli tonnin vuodessa ja silloin ollaan jo ihan samoissa. Toisessa vaihtoehdossa on taloudellisia ja teknisiä riskejä, toisessa ei.
 
Jos tarkemmin laskeskelee kuluja niin kannattaa huomioida myös työpaikan ja kodin väliset matkat, mikäli ehdot täyttyy ja saa oman auton käytöstä vähennykset niin se tulee myös siinä tapauksessa vaikka olisi työsuhdeauto käytössä, omalla autolla 0,25€/km ja työsuhdeautolla 0,19€/km.
Mitä tämä tarkoittaa? Mitkä ehdot?
 
Onko titteli sulle tärkeä? Jostain edellisestä viestistä tulin siihen käsitykseen.

Lähipiirissä on ihminen, joka etsii unelmaduunia. Minusta sellaista ei ole tai sitä ei voi etukäteen mitenkään tietää. Jokaisessa duunissa on hyviä ja huonoja puolia. Harvoin ihminen on täysin tyytyväinen.
Titteli on tärkeä jos joskus joutuu hakemaan uutta työtä.
 
Mitä tämä tarkoittaa? Mitkä ehdot?
Suora lainaus verottajan interwebsistä kodin ja työpaikan välisistä matkakuluista:

Voit vähentää matkakulut oman auton käytön mukaan laskettuna vain, jos auton käyttöön on jokin seuraavista perusteista:

  • Julkista kulkuneuvoa ei ole lainkaan käytettävissä.
  • Kävelymatka on yhdensuuntaisella matkalla yhteensä vähintään 3 kilometriä. Esimerkiksi jos kävelymatkasi kotoa pysäkille on kaksi kilometriä ja matkan määränpäässä kävely pysäkiltä työpaikallesi on myös kaksi kilometriä, on kävelymatka yhdensuuntaisella matkalla yhteensä neljä kilometriä.
  • Odotusaika (ei siis matkustusaika) meno-paluumatkalla on yhteensä vähintään 2 tuntia.
  • Matkasi alkaa tai päättyy klo 00.00 - 05.00 välisenä aikana.
 
Siksipä siellä haastattelussa käydään, jotta voi selvitellä sitä tulevaa toimenkuvaa ja onko se kiinnostava - pelkkä titteli kun ei tosiaan kerro työn sisällöstä mitään. Helpostihan sitä työnhakijana unohtaa, että työnhakuprosessin on tarkoitus toimia molempiin suuntiin. Siksipä työhaastattelijan roolissa tulee vähän pettynyt olo, jos työnhakija ei uskalla lähteä yhtään haastamaan. Esimerkiksi joku "mitä minulta odotetaan ensimmäisen viikon, kuukauden ja puolen vuoden jälkeen?" on ihan hiton herkullinen kysymys, jos ei muuta keksi.
Työnantajan pitää kuitenkin antaa mahdollisimman selkeä kuva työstä. Mun mielestä auttaisi paljon hakijaa jos ilmoituksessa olisi joku palkkahaitari. Se ei ehkä taas toimi käytännössä jos se on vaikka 4000-5000 niin suurin osa pyytää 5000 ja sitten mietitään sitä että miksi mulle ei tarjottu kuin 4500 vaikka olisi ollut mahdollista saada enemmän. Esimerkkinä jos haetaan myyntipäällikköä niin katson googlesta paljon sellainen tienaa suunnilleen. Otan oman työkokemuksen huomioon ja päätän itselleni sopivan summan. Yritys sitten taas on ihan eri linjalla. Prkl jos puhutaan päällikkötason tehtävästä niin pitäähän palkka olla edes vähän sinnepäin. Helppoa se on putkimiehenä ottaa selvää palkkatasosta mutta myyntialalla on helvetin isoja heittoja
 
No niin haastattelu suoritettu. Otin pienen riskin enkä vastannut palkkapyyntökysymykseen olleenkaan. Sanoin ilmoittavani myöhemmin koska minulla ei ollut tarpeeksi tietoa työstä. En tiedä oliko hyvä veto. Jäi semmoinen maku että jos suostuisivat niin voisin ottaa paikan mutta en jousta yhtään vaan summa on netto. Kuulin että edellisellä kaverilla ei ollut mitään kokemusta teknisistä tuotteista ja se oli mun vahvin ase tässä joten en tiedä onko se heille tärkeä juttu.
 
Suora lainaus verottajan interwebsistä kodin ja työpaikan välisistä matkakuluista:

Voit vähentää matkakulut oman auton käytön mukaan laskettuna vain, jos auton käyttöön on jokin seuraavista perusteista:

  • Julkista kulkuneuvoa ei ole lainkaan käytettävissä.
  • Kävelymatka on yhdensuuntaisella matkalla yhteensä vähintään 3 kilometriä. Esimerkiksi jos kävelymatkasi kotoa pysäkille on kaksi kilometriä ja matkan määränpäässä kävely pysäkiltä työpaikallesi on myös kaksi kilometriä, on kävelymatka yhdensuuntaisella matkalla yhteensä neljä kilometriä.
  • Odotusaika (ei siis matkustusaika) meno-paluumatkalla on yhteensä vähintään 2 tuntia.
  • Matkasi alkaa tai päättyy klo 00.00 - 05.00 välisenä aikana.
Enpä ollut tietoinen, että ehdot ovat noin suopeat.
 
Titteli on tärkeä jos joskus joutuu hakemaan uutta työtä.
Minä olen päässyt töihin pelkästään osaamisen perusteella, mutta duunit eivät ole olleet esimiestehtäviä. Kerran mut ylennettiin esimieheksi, mutta koska alamaiset olivat niin huonoja, pyysin että pääsisin takaisin vanhaan tehtävää. :)

Titteleiden kanssa on se ongelma, mistä kirjoitit: Ne eivät välttämättä kerro mistään mitään.
 
Minä olen päässyt töihin pelkästään osaamisen perusteella, mutta duunit eivät ole olleet esimiestehtäviä. Kerran mut ylennettiin esimieheksi, mutta koska alamaiset olivat niin huonoja, pyysin että pääsisin takaisin vanhaan tehtävää. :)

Titteleiden kanssa on se ongelma, mistä kirjoitit: Ne eivät välttämättä kerro mistään mitään.

Molemmat pitää paikkansa.

Se titteli tosin helpottaa kyllä. Sen jälkeen, kun sai ensimmäisen controller-nimikkeen pestin, niin ei ole ollut mitään vaikeuksia edetä muissa controller-paikan hauissa. Ensimmäisen saaminen oli nihkeämpää, koska ns. "samalta viivalta" on jotenkin olevinaan turvallisempaa rekrytä.
 
Molemmat pitää paikkansa.

Se titteli tosin helpottaa kyllä. Sen jälkeen, kun sai ensimmäisen controller-nimikkeen pestin, niin ei ole ollut mitään vaikeuksia edetä muissa controller-paikan hauissa. Ensimmäisen saaminen oli nihkeämpää, koska ns. "samalta viivalta" on jotenkin olevinaan turvallisempaa rekrytä.
Joo tuo pitää hyvin paikkaansa.
 
Kerran en päässyt töihin, kun edellisessä työsuhteessa oli ollut liian kova palkka. Arvelivat, että lähtisin heti pois.

Toisella kerralla pääsin töihin, kun muut apparit olivat kadonneet. Menin kysymään mestarilta töitä ja hän katsoi ympärilleen. "Ei näy ketään, ota tosta hanskat." Palkkapäivänä sain tietää tuntipalkan, joka osoittautui ihan hyväksi.
 
Kerran en päässyt töihin, kun edellisessä työsuhteessa oli ollut liian kova palkka. Arvelivat, että lähtisin heti pois.

Toisella kerralla pääsin töihin, kun muut apparit olivat kadonneet. Menin kysymään mestarilta töitä ja hän katsoi ympärilleen. "Ei näy ketään, ota tosta hanskat." Palkkapäivänä sain tietää tuntipalkan, joka osoittautui ihan hyväksi.
Joskus voi tulla ylläreitä palkan suhteen. Viimeksi kuin sain paikan niin palkkapyyntö meni läpi ja päälle lyötiin 5% mikä oli firman lisäprosentti. Kerroin asiasta nykyiselle työnantajalle ja sanoin että mulle tarjottiin x summa, liiottelin pikkaisen ja sain 1000€ palkankorotuksen enkä vaihtanut.
 
Palkassa ei kyllä aina ole logiikkaa. Aikanaan kun asuinpaikkaa vaihdoin ja samalla vaihtui työkin, niin sanoin silloiselle puolisolle että tästä ei kyllä oma palkkani voi enää nousta tällä toimenkuvalla ja koulutuksella. Tuo oli lopulta paikka missä se nousi eniten ja nopeiten 😀

Sitten kun siltä seudulta halusin pois niin hain erittäin vastuullista paikkaa eräästä yrityksestä mihin tuttuni oli palkattu sähkösuunnittelijaksi 4xxx€/kk palkalla. Tuosta olisi voinut päätellä että yrityksen palkkataso on hyvä, mutta mitä vielä, tuosta vastuullisesta kehittäjän roolista esimiesrooli sisältyen olisi saanut kolmosella alkavaa palkkaa, vaikka moninkertaiset vastuut olisi siinä tehtävässä ollut. Aivan piti soittaa ja varmistaa että olinko ymmärtänyt jotain väärin kun tarjouksen sain eteeni 😀 Rekrytoija (roolin esimies) sanoi että oikein olet ymmärtänyt, toimitusjohtajalla on tälläinen näkemys asiasta ja siksi tämä paikka on näin kauan ollutkin auki kun eihän tätä kukaan näin halvalla tule tekemään, jos ymmärtää miten isoja muutoksia tässä pitäisi johtaa käytäntöön. Oli pakko olla tarttumatta tuohon, vaikka sijainti jne oli hyviä, kertakaikkiaan palkka ei kohdannut yhtään tehtävän kanssa, vaikka palkalla sinänsä olisikin voinut elää. Toki myös melkein 2k€/kk pudotus vuoden keskiarvona tuntui ajatuksena pahalta..

Nykyisessä paikassa hieman vastaava case, tarjottiin sisäistä siirtoa vastaamaan koko mekaanisesta kunnossapidosta. Eli hemmetisti enemmän vastuuta kuin nykyisessä asiantuntijaroolissa, niin taloudellista kuin ihmisistäkin. Tittelin puolesta ei mitään uutta, vastaava ollut aiemminkin vuosia takaperin, sisällöllisesti taas paljon lisää ja siksi pohdin että kannattaako tuohon tarttua. No lopulta ajattelin että tartun, koska viimeinkin alan olla kunnossa missä energiaa riittää muuhunkin kuin henkiseen toipumiseen raskaasta erosta. Että olisi suorastaan kiva mennä eteenpäin, saada uutta haastetta töistä ja panostaa vaikka työuraan ja palkkakehitykseen nyt kun ei muuta ole. Tehtävän vastuullisuus huomioiden mietin että huono tarjous voisi olla esim 750€/kk lisää ja sopiva 1k€+. No palkkatarjous oli että sitä ei laskettaisi vaan saisin pitää nykyisen...😂 Nykyinen esimiehenikin on huippu ja käski miettimään tarkkaan haluanko sinne, että hän sen toki sallii jos haluan mutta mielellään pitäisi tiimissään. Jäin vanhaan rooliin 😀

Aikanaan asentajasta siirtyessä esimieheksi joutui siinäkin tinkimään kk-palkasta, että oli mahdollista saada ensimmäinen toimistotyö. Se oli aika kova pudotus liksassa kun jäi kaikki päivärahat, ylityöt, matkatunnit pois ja tippui vielä peruspalkkakin. Mutta se oli silti varmasti fiksu veto, koska sen jälkeen työmarkkinat ovat avautuneet aivan eri tavalla ja on saanut nukkua kotona pääosin 🙂

Olin myös pitkään sitä mieltä että mulle ei ole väliä mitä teen työkseni teknisellä alalla, kunhan siitä saa järkevän korvauksen. Olen tullut lopputulokseen että joko olin väärässä tai olen muuttunut. On sillä väliä ja olisi kyllä melko hankala näiden vuosien jälkeen palata vaikkapa mihkään rutiininomaiseen tehdastyöhön tms riippumatta korvauksesta. Nyt on saanut pohtia kiinnostavia asioita, suunnitella itse päivänsä, tehdä töitä melko vapaasti haluamastaan paikasta, nähnyt mitä voi saada johtamisen muutoksilla aikaan, alkanut ammatillisesti luottamaan itseensä että omat ajatukset tosiaan toimii ja niitä toteuttaessa asiat on menneet paremmin ja saanut vielä esimiehiltä yms paljon positiivista palautetta.

Samoin mua ei alunperin sinänsä kiinnostanut esimiestehtävät / johtaminen, mutta työnjohtajaksi oli helpompi päästä vs asiantuntijaksi. Nyt ajatellen noissa esimiesrooleissa on ehkä ollut kuitenkin se minun vahvuus tai ainakin isoimmat onnistumisen tunteet on tulleet niiden parissa.
 
Back
Ylös Bottom