Itse olin hyvin lähelle bådieinarin kaltaisen skenaarion tyyppisessä työssä päällikkö tittelillä, ei myyntipäällikkö mutta bonukset määräytyi käytännössä myynnin onnistumisesta. Liikevaihto yrityksellä samaa luokkaa, omalla tiimillä miljoonan ja kahden välissä. Alaisia oli enimmillään 7. Alasta ei ollut kokemusta aiemmin. 4250€/kk oli alkupalkka ja siitä hyvin nopeasti nousi 5k+ luokkaan ilman että tarvi mitään summaa edes itse esittää korotukseen, tiimin luvut paranivat ja tiimiläiset viihtyi niin esimies toimi noin. Bonukset oli suht maltilliset ja niiden kanssakin jäi alle 6k palkaksi. Olin erittäin tyytyväinen palkkaan, palkkakehitykseen ja esimieheen, reilussa vuodessa sain työtä vaihtamalla nostettua palkan 3k+ brutosta -> 3k+ nettoon ja tuosta sai ison osan pidettyä vaikka vaihtoi aivan muualle. Tuo päällikkö-titteli teki cv:lle hyvää
Nykyisessä paikassa asiantuntijana huonompi peruspalkka, mutta osakeohjelma + varsinkin rahastointimahdollisuudella olevat selkeästi paremmat bonukset nostavat palkan lähes samaan ja vielä kun työ on hemmetisti leppoisempaa niin ei passaa valittaa.
Perussääntönä kuitenkin palkka kannattaa kyllä neuvotella työhön mennessä kohdalleen, joka firmassa kun korotuksia ei tuohon tyyliin anneta. Ja tuossa sinunkin palkkaluokassa 250€ lisää on reilu satku nettoon, eli ei juurikaan jos työmatka pitenee tms joku muu huononee samalla. Myös muut mahdolliset edut kannattaa ottaa siltä osin huomioon, kun itse pystyt niitä hyödyntämään.