Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ehkä jossain Helsingin keskustassa trendi hierojana mutta ei ainakaan noin ne kaksi minun tuntemaa hierojaa. Ja toinen on sentään ollut maajoukkue tasollakin hieromassa.

Mä kävin urheilu hierojalla joka laskutti 45min ajasta 50€ Tämä on kai aika yleinen hinta? 4 Asiakasta per päivä = 200€ x 22 = 4400€
Joo mahdollista varmaan on tonkin verran tienata mutta tarvitsee olla aikamoiset kontaktit, että on jokaikiselle työpäivälle se 4 asiakasta.. + toi alkaa olemaan aika kovaa hommaa fyysisestikkin, itselle ainakin tämä Mikael sanoi että ei tätä hommaa pysty tekemään kovinkaan montaa vuotta tuolla volyymillä,.

Jos itse miettisin hierojan ammattia niin ihan automaattisesti opiskelisin fysioterapeutiksi, hommat kevenee aika paljon asiakaskunta kasvaa ja laskutus on kovempaa.-

:O Kovapalkkaisia rakennusmiehiä! Jos laskee 172 h/kk niin palkan pitää olla 17,44€/h niin tekee tasan 3000:- brutto

No eipä ole edes kova palkka rakennusalalla joku 17,5e/h. Itse olen urakkahommissa putkiasentajana ja en tiedä yhtään meidän firmasta jolla olisi ulosmaksu alle 20e/h ja siihen kaikki verottomat päälle jotka meidän alalla on ihan kovia.

Mä kävin urheilu hierojalla joka laskutti 45min ajasta 50€ Tämä on kai aika yleinen hinta? 4 Asiakasta per päivä = 200€ x 22 = 4400€

Tuleehan tuosta ihan kivasti jos noin laskee ja yleisesti tunnetulla hierojalla vois kuvitella olevan kalenterin täynnä.

Kävin aikoinaan fysioterapeutti/osteopaatilla selän takia. Oliskohan yks käynti ollut puoli tuntia vai tunnin? Joka tapauksessa homma alkoi yleensä ensin selän venytyksellä sellasessa kipissä, äijä hoiteli jotain toista sen aikaa. Sitten se nykäisi sellaset elektrodit selkään nytkyttämään ja meni taas viereiseen huoneeseen hoitamaan toista. Lopuksi vähän hieroskeli. Kyllä se yli satasen oli per käynti ja kahta jos pystyy yhtään yleisemmin ajaa rinnakkain niin johan tulee tiliä...

No eipä ole edes kova palkka rakennusalalla joku 17,5e/h. Itse olen urakkahommissa putkiasentajana ja en tiedä yhtään meidän firmasta jolla olisi ulosmaksu alle 20e/h ja siihen kaikki verottomat päälle jotka meidän alalla on ihan kovia.

Rakennusala on siinä mielessä jännä ala, että monesti duunarit tienaavat enemmän kuin esimiehensä. Ei siinä toki mitään, jos työnantaja haluaa niin paljon maksaa.

No joo, en ottanut huomioon sitä, jos paiskotaan reippaasti tunteja. Mutta kyllä jos tuntipalkat pyörivät 20 € tuntumassa, niin on se usein isompi palkka kuin työnjohtajilla.

Kummallisia firmoja kyllä jos vastuussa olevalle esimiehelle maksetaan tunnilta pienempi korvaus kuin ravintoketjun pohjalla olijalle.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kummallisia firmoja kyllä jos vastuussa olevalle esimiehelle maksetaan tunnilta pienempi korvaus kuin ravintoketjun pohjalla olijalle.

Tämä johtuu siitä, että rakennusalalla ajatellaan kuluja vähän nurinkurisesti. Eli koska työnjohtajat eivät tee mitään näkyvää, ovat he pelkkä kuluerä ja kuluerät kuuluu minimoida. Lopputulemana työnjohto on ylityöllistettyä ja alipalkattua (epämotivoituneita). Ja sitten ihmetellään kun kaikki on päin helvettiä, kun halvemmalle miehelle on annettu tehtäväksi toimia kalliimman miehen lapsenvahtina.

Suurissa raksafirmoissa työnjohtajat tienaavat ~2500-3500, painottuen kuitenkin tuonne 3000 tietämille. Kokeneet ja pätevät duunarit voivat tienata jopa 5000. Toki kokemus nostaa työnjohtajankin palkkaa, mutta yleensä isoissa firmoissa työnjohtajilla on palkka työmaan keskikastissa.

Suurissa raksafirmoissa työnjohtajat tienaavat ~2500-3500, painottuen kuitenkin tuonne 3000 tietämille. Kokeneet ja pätevät duunarit voivat tienata jopa 5000. Toki kokemus nostaa työnjohtajankin palkkaa, mutta yleensä isoissa firmoissa työnjohtajilla on palkka työmaan keskikastissa.

(kunnianhimoinen)Pätevä ja kokenut työnjohtaja ei taida toimia ihan sillä ensimmäisellä "johtajatasolla". Noh, jos joku on valmis ottamaan henkilöstövastuuta noin pienellä liksalla ni go ahead vaan. En tunne rakennusalaa yleisesti, kunhan vain ihmetteli/en ääneen.

Edit. Sen verran tunnen kuitenkin, että kaveri vetää rakennustoimistoa ja siellä kyllä työnjohtajat tienaavat reippaasti duunareita enemmän. Itsekin työskentelee omistajana "työnjohtajana" muilta duuneilta ehtiessään. Pääasiassa pystyttävät urakalla elementtejä. Hän ainakin arvostaa työnjohtajiaan ja sanoi, että jos duunarit keskenään päästää hääräämään, niin mitään ei tapahdu, koska kukaan ei ole paikanpäällä tekemässä päätöksiä. Päätösten tekemisestä ja vastuunkantamisesta on mielestäni oikeudenmukaista maksaa, vaikka mitään "näkyvää" ei tekisikään.

Kyllähän tuo vaihtelee varmasti työmaittain ja firmoittain, sekä tietysti taloustilanteen mukaan. Pahimmillaan on tosiaan se tilanne, että työnjohtajan palkka on selvästi pienempi kuin työmaan yksittäisten duunareiden, mutta toisaalta tuo käsitys duunarista on rakennusalalla aika laaja. Jos tekee työtä, johon ei moni pysty tai jota ei moni halua tehdä, niin siitä maksetaan sen mukaan. Ihan perusjuttuja kysynnässä ja tarjonnassa. Tämä toki koskee myös työnjohtajien palkkatasoa, sillä siihenkään hommaan eivät kaikki pysty.

Olen seurannut välillä mielenkiinnolla sitä, miten ulkomaalaisen työvoiman tulo työmaille vaikuttaa työntekijöiden palkkatasoon. Ulkomaalainen työvoima (muutkin kuin virolaiset) saattaa tehdä saman työn puoleen hintaan siitä, mitä suomalainen tekijä pyytää. Se on sitä tasapainottelua: onko ulkomaalaisessa työvoimassa se riski, että paska osuu tuulettimeen jossain vaiheessa, sekä työn jälkeä korjataan sitten isommalla rahalla kuin "säästö" on alun perin ollut. Ei kuitenkaan ole ihan perätöntä, että rakennusalalla ulkomaalaiset vievät paikallisten osaajien työt. Monet asiat mitataan viimekädessä rahassa eikä laadussa, ja toisaalta ulkomaalaisen työvoiman työn jälki saattaa olla kelvollista. Onhan sillä syynsä, miksei monet rakennusfirmat pidä omaa henkilöstöä työmaalla työmaajohtoa lukuunottamatta, vaan hankkivat aliurakointina.

Tilanne saattaa olla muuttunut taloustilanteen ja siitä aiheutuvien tilausten vähyyden vuoksi. Olen itse pyrkinyt koko ajan kauemmas työmaatoteutuksesta aina kiinteistöalalle asti, joten tietoni saattavat olla vanhentunutta. Kuitenkin joskus opiskeluaikoina alkoi heikottaa, kun tutkimuksen mukaan vastaavan työmaajohdon keskipalkka (muistaakseni ei kuitenkaan mediaanipalkka) oli talonrakennuspuolella yli 5000€/kk. Nykyään saattaa työmaajohtoa istua käsiensä päällä odottelemassa töitä, joten luonnollisesti ei voi odottaakaan, että palkka olisi parempien aikojen tasoa.

Radio Rockilla haastattelivat yhtä jamppaa joku aika sitten. Oli kirjoittanut kirjan harmaasta taloudesta. Kirjaa varten laittoivat pystyyn feikkifirman, joka teki rakennustarjouksia toisille yrityksille ja kunnille. Idea oli siinä, että laskivat tarjoukset niin alas, ettei niitä mitenkään voinut tehdä veroilla. Suurin yllätys oli se, että kunnat ja valtion laitokset halusivat tinkiä vielä alemmat hinnat vaikka itsekin tiesivät ettei se ole laillisesti mahdollista. Eli ensin kunnat kilpailuttivat pois lailliset yritykset ja sen jälkeen pidettiin toinen tarjouskierros virolaisten liiketoimintakieltomiesten kanssa. Samaan aikaan kamppanjoitiin veronmaksun puolesta mediassa.

Itse jos olisin raksainssi, niin olisi ihan ok jos kirvesmiehen palkka on isompi. Minä kopissa kahvin kanssa ja hän katolla räntää housuissa. Olettaen siis, että kyseessä on normaali osaava rakennusmies eikä vasara lahkeessa laahustava ameeba joita kyllä riittää.

Johan sä 10 vuodessa maksat vuokraan enemmän kuin 100 000 euroa.

Ihan kaivoon kaadettua rahaa. Saa siitä aina enemmän kuin 0 e.

Eikä käy naapurit sossussa, ei ole takuulla yhtään maahanmuuttajaa kilometrien säteellä eikä köyhää.

Vuokrataloissa on köyhiä, juoppoja, maahanmuuttajia ja Sossun asiakkaita
Kuka sellaisessa haluaa asua? Ihmisvarasto..

Muutto on joo vaikeaa kun stadissa kaikki kelvolliset asunnot 250 k e. Mutta kun ja jos ja kun niiden arvo putoaa edes sen 20% niin niitä sitten maksat.. Vuokralla nyt asuu vaan roskasakki.

e: kauppamääristä, oikotien myynnissä roikkuvista asunnoista ja "rivitalojen" hintakehityksestä päätellen ei pk-seudullakaan vähänkään paremmissa asunnoissa ole mitään ostolaitaa, jos vaikka haluaisi muuttaa.. Hinnalla ne myy mutta ihan vaikka 10% alennuskin iskee kukkaroon ja helvetin kovaa.
Tai sitten investoi sen rahan joka muuten menisi talon maksamiseen (vuokra kuitenkin halvempaa kämpän lainaa maksamiseen verrattuna) arvopapereihin, vaikkapa johon halpaan ETF:ään. Puolet kehittyville markkinoille, puolet kehittyneille. Saat takuulla 10-20v katsauksella mehevämmät voitot johonkin kämpänomistajaan verrattuna.

Tai sitten investoi sen rahan joka muuten menisi talon maksamiseen (vuokra kuitenkin halvempaa kämpän lainaa maksamiseen verrattuna) arvopapereihin, vaikkapa johon halpaan ETF:ään. Puolet kehittyville markkinoille, puolet kehittyneille. Saat takuulla 10-20v katsauksella mehevämmät voitot johonkin kämpänomistajaan verrattuna.

No tehdään pari lähtöoletusta: 1. Ollaan normitilanteessa eikä spekuloida tulevaa asuntojen hinnan romahdusta.
2: sijoitetaan sama summa omaa pääomaa.

Periaatteessa joo osakkeet tuottaa historiallisesti osinkokorjattuna ~ 10% ja asuntojen hintojen nousu on mm. Hollanitilaisessa 350 v pitkässä herengracht-datassa "http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=598"
asuntojen reaalihinta tuplaantunut tarkasteluvälissä. Toki maailmansodan jälkeen 3.2% per annum.
Tahtoo siis sanoa että pitkällä aikavälillä asuntojen hinnat seuraa yleistä hintatasoa. Kuten nähdään suomessa toisitaiseksi ei ole näin, mun mielipide: nykyhintataso joka on lähellä ath-hintaa ei ole kestävä. Perusteluna useamman sadan vuoden kokemukset. Toisaalta suomen markkina on erittäin säädelty ja hinnat ei markkinahintoja.

Stat-sivuilla asuntojen hintaindeksit, kännykällä en jaksa kaivaa linkkiä mutta sieltä löytyy.

No. Asiaan:

1. Koska vuokra-isännällä on tuottovaatimus, niin sitä kautta kukaan rationaalinen sijoittaja ei suostu vuokraamaan alle markkinahinnan, eikä siten ole mahdollista vuokrata alemmilla kustannuksilla kuin mitä lainalla vastaavan osto olisi.
2 asuntoja voi velkavivuttaa korkealla vivulla, se siis nostaa asuntosijoituksen tuottoa koska saat tuoton vaikka 200 000 asunnolle 20 000 omalla pääomalla eli vipu 10x.
3 osakerahastojen ja vastaavien vivutus ei ole niin helppoa. Yleensä max 50 % arvostaan toimii vakuutena ja korkomarginaali sijoituslainalle on aika suuri.
4. Rahoitusteoreetisesti tehokas valinta olisi sijoittaa kattavasti markkinaa replikoivaan rahastoon koska sen riskikorjattua tuottoa ei voi tehokkaiden markkinoiden oloissa ylittää (mm. Markowitz 1952)

5. Jos haluaa säätää tuon tuottoastetta ylös/alaspäin pitää joko velkaa laittaa salkun päälle tai osa varoista korkolappuihin.

6. Suomen oloissa on pääomatulovero. 30% ja asuntojen myyntivoitto on verovapaata jos asunut yli 2'v.

Eli optimaalinen strategia mielestäni on kyllä yhdistää molempia, omistusasumista ja sijoittamista osakemarkkinoille.

Tietenkin asunnossa asuessa kannattaa asua sellaisessa missä on max korkea vuokratuotto%

E: toki jos ottaa kantaa asuntojen hintakehitykseen voi vuokralla asuminen olla järkevääkin..
Ja jos omistaa korkeatuottoisempia asuntoja (yksiöitä) voi olla kannattavaa asua vuokralla matalan kolmiossa.'(voi pitää useampaa korkeamman tuoton kämppää ja sitäkautta pienempää lainaa )

Edittiä: anteeksi offtopic, liittyy toi nyt tavallaan työssäkäyvän ihmisen elämään..

Täytyy ihmetellä sitä Laura Rädyn lausunnosta noussutta kohua. Ihan oikeassahan se Räty oli, kuka muka tienaa 2100€?! Ei kukaan, ainakaan tämän ketjun perusteella. Eihän täällä edes kukaan tunne ketään, joka tienaisi alle 3000€, edes kesätöissä. Saatikka oikeista töistä.

itse olen nähtävästi valinnut aina kesätyötkin ihan väärin....

Tämä johtuu siitä, että esimiehet usein ovat kuukausi palkkalaisia ja monet duunarit kuten itse putkialalla teen urakalla. Se haarukka sitten on aika iso kuinkapaljon noilla urakoilla tienaa. Mutta ei kyllä alle 50k jos olet oikeasti tekevä mies. Oma ennätykseni on 70k vuodessa. Mutta tiedän myös useamman putki ja sähköalan porukan jotka vetäneet jostain keikasta lähemmäs 100k vuosi ansiota. Ja siis itse en ainakaan tee ylitöitä oikeastaan muuten kuin kahvi taukoja ei päivänaikana pidetä ollenkaan.

^No joo, hra Jailmo kuuluu ammattiryhmään joka aina ollut "eliittiä" työmailla, putkareilla tunnetusti olleet palkat kohdillaan... toki työvoiman vapaa liikkuvuus varmasti rokottanut myös ko. ammattiryhmän palkkoja, se mitä itse olen mm Lemminkäisen, Skanskan, Lujatalon jne. toimisto ja kerrostalotyömailla ollut niin konehuoneessa putkarit ja ilmastointimiehet pääosin puhuvat minulle vieraita kieliä ja useimmiten "radio Sputnik" soi.

Noi vierasmaalaiset on ängenneet jopa sähkäreiksi, linjasaneeraus ja putkiremppoja nyt putkareiden onneksi niin paljon että hyväpalkkaista työtä riittää kotimaisillekkin ammattimiehille.

Nii, juttelin eilen AL-Kattojen huopamiehen kaa, alallla kaveri ollut tovin.Perustuntiliksa neljätoista ja risat, tuntitöissä kuusitoista egee ja joku valuliippaus helposti jopa viiskymppiä tunti mikä kuulemma alalla tuottoisinta. Sen toki heille suon, on senverta kovaa ja suttaista hommaa.
Itse olen rakennuspeltiseppä ja meillä ei palkat oo ikinä olleet häävit, listotuksissa hinnat meni alas jo kahdeksankymmentäluvulla...Päiväraha ainoo millä vähän on pullistellut kun firmat olleet muualta ja työ ns. reissuhommaa. Yritin tuossa katsella talotekniikka-alan tessiä ihn kateuksissani LOL kun verottomat Jailmon mielestä huippua. No itse en siellä mitään spesiaalia huomannut...on toki paljon muutakin mitä en huomaa ja kaikki asiat ei oikeestaan mua kiinnostakkaan. Se kuitenkin varma, että pätevälle ammattimiehelle en ole palkasta ikinä kateellinen, hän on sen ansainnut. Ja saa raksalla millasta palkkaa hyvänsä, rikastumaan ei pääse, toki tulee hyvin toimeen jos vähänkin järkevästi elää.

Mesuista sen verran että kyllähän päivärahahommissakin helposti nuoren, aloittelevan mesun palkat pesee mutta kun mennään valvojiin ja työpäälliköihin asia eri.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom