Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Menee vähän offiksi mutta yhtä asiaa mä en vaan ymmärrä, miksi? Kukaan putkimies työskentelee jollekkin firmalle 15€/h? Lähisuvussa on useita putkimiehiä ja jokaisella on oma yritys, väitän että samasta työstä saavat ihan pikkasen paremman korvauksen.
Isä ukkokin on ollut paljon reissuhommissa aliurakoitsijana ja tuntiliksat on olleet vähintäänkin kohtuullisia-.

Menee vähän offiksi mutta yhtä asiaa mä en vaan ymmärrä, miksi? Kukaan putkimies työskentelee jollekkin firmalle 15€/h? Lähisuvussa on useita putkimiehiä ja jokaisella on oma yritys, väitän että samasta työstä saavat ihan pikkasen paremman korvauksen.
Isä ukkokin on ollut paljon reissuhommissa aliurakoitsijana ja tuntiliksat on olleet vähintäänkin kohtuullisia-.

Saataisko johtua siitä ettei yhden miehen toimarimiehille riitä omakoti/rivitalotyömaita, "isännöitsijät suosii isompia/ennestään tuttuja yrityksiä" ja isompiin työmaihin ei rahkeet riitä kun työtä niin paljon? Ja kaikki ei ole yrittäjähenkisiä, ammattitaito ei ihan piisaa. Onhan noita syitä tai perusteita jos rupee funderaamaan :) Ja kuten mainitsin, vapaa työvoiman liikkuvuus. Jos halvalla saa työvoimaa, miksi maksaa enemmän...

Saataisko johtua siitä ettei yhden miehen toimarimiehille riitä omakoti/rivitalotyömaita, "isännöitsijät suosii isompia/ennestään tuttuja yrityksiä" ja isompiin työmaihin ei rahkeet riitä kun työtä niin paljon? Ja kaikki ei ole yrittäjähenkisiä, ammattitaito ei ihan piisaa. Onhan noita syitä tai perusteita jos rupee funderaamaan :) Ja kuten mainitsin, vapaa työvoiman liikkuvuus. Jos halvalla saa työvoimaa, miksi maksaa enemmän...

Mä taas väitän että riittää töitä, perustuen ihan sukulaisten kertomuksiin.. Esim: Helsingissä on ilmeisesti jatkuva tarve putkareille, toi virolaisten ym palkkaaminen ei ole pelkästään halvasta työvoimasta kiinni vaan siinä että ei saa tarpeeksi Suomalaisia.

Jotenkin vaan tuntuu uskomattoman tyhmältä touhulta tehdä tasan samat työt ja saada murto-osa siitä mitä voisi itse saada.. Putkareilla lisätienestiä on tehnyt nykyään vielä se että voivat myydä tarvikkeita ym eteenpäin, mm sukulaiseni on erikoistunut maalämpöön.-

On noita suomalaisia putkareita pienemmälläkin palkalla töissä, etenkin pienissä firmoissa. Minun tuntemani putkarit tienaavat jotain 13-18 euroa/h. Pienillä firmoilla monesti pelkästään elossa pysyminen on kovan työn takana, joten ei siinä isoja palkkoja pystytä duunareille maksamaan. Toki rakennusalalla on vielä nuo päivärahat ym. joilla vähän huonompituloisetkin putkarit menevät tälläisen insinööritoopen ohitse nettotuloissa.

Kannattaako raksamiesten huudella täällä isoista palkoista, kun jälki on sitä mitä on. Ei sillä kauaa huudella tosin, että sikäli toki kannattaa huudella nyt. Niihän ne muuraritkin paukutteli henkseleitä 80-luvulla palkoillansa ja hinnoittelivat samalla itsensä ulos palaten palkkakuoppaan. Viron pojatkaan ei loputtomiin tee paskaa jälkeä, kyllä ne oppivat tekemään hyvää jälkeä. Siinä sitten huutelette niistä 5 tonnin palkoista täällä :) Tai lähinnä muistelette haikeina.

On noita suomalaisia putkareita pienemmälläkin palkalla töissä, etenkin pienissä firmoissa. Minun tuntemani putkarit tienaavat jotain 13-18 euroa/h. Pienillä firmoilla monesti pelkästään elossa pysyminen on kovan työn takana, joten ei siinä isoja palkkoja pystytä duunareille maksamaan. Toki rakennusalalla on vielä nuo päivärahat ym. joilla vähän huonompituloisetkin putkarit menevät tälläisen insinööritoopen ohitse nettotuloissa.

Ei nuo päivärahat itsestäänselvyyksiä ole millään alalla. Jos nyt kirjoitan että harva Helsinkiläinen rakennusfirma tai pääkaupunkiseudulla toimipistettään pitävä sitä maksaa, joku älähtää ettei pidä paikkaansa. Ruokarahaa tai puolikasta voi saada. Puhutaan siis peltialasta. Penkkitoppi oikeessa mielestäni tosta palkkatasosta.

Mitä ylempänä Matti puhuu töitten rittävyydestä niin itse olen sitä mieltä ettei tarve putkareista tarkoita sitä että jokaiselle oman firman pykääjille töitä piisaisi tai he niitä saisivat eivätkä kaikki voi alkaa esim. paskapyttyja tai lavuaareja jälleenmyymään!

Mitä ylempänä Matti puhuu töitten rittävyydestä niin itse olen sitä mieltä ettei tarve putkareista tarkoita sitä että jokaiselle oman firman pykääjille töitä piisaisi tai he niitä saisivat eivätkä kaikki voi alkaa esim. paskapyttyja tai lavuaareja jälleenmyymään!

Oliko tää pooli mulle? Jos, niin valitettavasti menee vähän ohi kun en töiden riittävyyteen/putkimiehiin tietoisesti ottanut kantaa :)

Oliko tää pooli mulle? Jos, niin valitettavasti menee vähän ohi kun en töiden riittävyyteen/putkimiehiin tietoisesti ottanut kantaa :)

Tais olla mulle, ja joo ei varmasti kaikkien yritykset menestyisi eikä riittäisi asiakkaita.. Kaipa tuo yrittäminen vaatii vähän erilaista henkilöä, mutta eipä tarvitse kovinkaan monta tuntia painaa hommia siihen että pääsee virkaveljien palkoille jotka tekevät muille töitä. Mutta jos on tän henkinen ihminen ja käynyt edes vähän mielessä niin suosittelen!

Lemminkäisellä kun olin talonrakennus puolella sai työmaalta 2 erittäin ammattitaitoista kirvesmiestä 20e/h ja työkalukorvauksen päälle. Mutta jätkät pystyikin sitten rakentamaan koko talon ihan alusta loppuun asti. Kaivinkone työt lähtien. Muut vähemmän ansioituneet perus kipsilevyä mittailevat timpurit pyöri siellä 14e/h. Nämäkin kaksi huippu timpuria kyllä sanoivat, että kyllä helpommallakin tämän rahan tienaisi. Monesti kävivät raksamesut kysymässä heiltä mitenkä asiat pitäisi tehdä. Olivat palkkansa ansainneet.

Pahoittelut M_atti nimimerkkisekaannusta, alla oikea nicki vastasikin pätevästi :)

Tais olla mulle, ja joo ei varmasti kaikkien yritykset menestyisi eikä riittäisi asiakkaita.. Kaipa tuo yrittäminen vaatii vähän erilaista henkilöä, mutta eipä tarvitse kovinkaan monta tuntia painaa hommia siihen että pääsee virkaveljien palkoille jotka tekevät muille töitä. Mutta jos on tän henkinen ihminen ja käynyt edes vähän mielessä niin suosittelen!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No on se kyl helvetti jos rengin pitää tienata enemmän kuin isäntä, luuletteko että toi systeemi toimii pidemmän päälle, miten kävi Espanjassa? Suomessa on kohta sama homma, kaikki timpurit ja putkimiehet ja vastaavat hinnoittelee itsensä pihalle, tietää sitä että tuntilaskutusta pitää nostaa ja kenelläkään ei riitä enää rahat palveluihin. Älkää ihmiset uskoko kaikki noita palkkoja mitä ihmiset laittaa tähän ketjuun, tutuilla on erikokoisia rakennusfirmoja, osa saa viisi numeroisia urakoita, osa saa kuusi numeroisia ja osa saa seitsemän numeroisia urakoita. Jokunen vuosi sitten Vantaan kaupunki antoi laskuttaa 26+alv, ota tai jätä, aika hankala maksaa 17e tunti, puhumattakaan 20e tunti, hahahahahhahaaa.

No on se kyl helvetti jos rengin pitää tienata enemmän kuin isäntä, luuletteko että toi systeemi toimii pidemmän päälle, miten kävi Espanjassa? Suomessa on kohta sama homma, kaikki timpurit ja putkimiehet ja vastaavat hinnoittelee itsensä pihalle, tietää sitä että tuntilaskutusta pitää nostaa ja kenelläkään ei riitä enää rahat palveluihin. Älkää ihmiset uskoko kaikki noita palkkoja mitä ihmiset laittaa tähän ketjuun, tutuilla on erikokoisia rakennusfirmoja, osa saa viisi numeroisia urakoita, osa saa kuusi numeroisia ja osa saa seitsemän numeroisia urakoita. Jokunen vuosi sitten Vantaan kaupunki antoi laskuttaa 26+alv, ota tai jätä, aika hankala maksaa 17e tunti, puhumattakaan 20e tunti, hahahahahhahaaa.

Noinhan se varmasti menee tuntilaskutuksen osalta ja ko. työntekijät, jotka työmaalla ahertavat ovat sitten tuntipalkaltaan vaikka (kröhöm latvialaisille 4 euroa/tunti) suomipojat 10, 11, 12... 20 €/h. Eli miksei uskota? Huipulla on muutama jätkä noissakin firmoissa, ja nostavat kovaa palkkaa. En mä ainakaan jätä uskomatta ihan oikeita kavereitani, jotka olen tuntenut tenavasta saakka. Jätkät ajaa nyt uuden karheilla 5:s bemareilla, ja yli 100 tonnin kerrostalokämpät on maksettu jo.

Toki tämä ketju vääristyy, kun ne alemman tulotason kaverit ei tule kertomaan niistä tuloistaan ja pääosa pakkiksen sakista on tietty nuoria. Harva 35-vuotias ammattimies tänne ketjuun kirjoittelee ellei ole orientoitunut materialismiin/rahaan :).

Kyllä markkinat korjaa hinnat ja palkat, jos ovat liian korkeiksi päässeet. Yksityinen sektori hoitaa itse itsensä mutta miten korjataan valtio - ja kuntasektorin palkat, kun velkaa saa hanasta lähes niin paljon kuin haluaa? 3.s maailmansota voisi hoitaa homman. Olisi kuulkaas kaikille hommia, ja kasvua piisaisi vuosikymmeniksi.

^No joo, hra Jailmo kuuluu ammattiryhmään joka aina ollut "eliittiä" työmailla, putkareilla tunnetusti olleet palkat kohdillaan... toki työvoiman vapaa liikkuvuus varmasti rokottanut myös ko. ammattiryhmän palkkoja, se mitä itse olen mm Lemminkäisen, Skanskan, Lujatalon jne. toimisto ja kerrostalotyömailla ollut niin konehuoneessa putkarit ja ilmastointimiehet pääosin puhuvat minulle vieraita kieliä ja useimmiten "radio Sputnik" soi.

Noi vierasmaalaiset on ängenneet jopa sähkäreiksi, linjasaneeraus ja putkiremppoja nyt putkareiden onneksi niin paljon että hyväpalkkaista työtä riittää kotimaisillekkin ammattimiehille.

Nii, juttelin eilen AL-Kattojen huopamiehen kaa, alallla kaveri ollut tovin.Perustuntiliksa neljätoista ja risat, tuntitöissä kuusitoista egee ja joku valuliippaus helposti jopa viiskymppiä tunti mikä kuulemma alalla tuottoisinta. Sen toki heille suon, on senverta kovaa ja suttaista hommaa.
Itse olen rakennuspeltiseppä ja meillä ei palkat oo ikinä olleet häävit, listotuksissa hinnat meni alas jo kahdeksankymmentäluvulla...Päiväraha ainoo millä vähän on pullistellut kun firmat olleet muualta ja työ ns. reissuhommaa. Yritin tuossa katsella talotekniikka-alan tessiä ihn kateuksissani LOL kun verottomat Jailmon mielestä huippua. No itse en siellä mitään spesiaalia huomannut...on toki paljon muutakin mitä en huomaa ja kaikki asiat ei oikeestaan mua kiinnostakkaan. Se kuitenkin varma, että pätevälle ammattimiehelle en ole palkasta ikinä kateellinen, hän on sen ansainnut. Ja saa raksalla millasta palkkaa hyvänsä, rikastumaan ei pääse, toki tulee hyvin toimeen jos vähänkin järkevästi elää.

Mesuista sen verran että kyllähän päivärahahommissakin helposti nuoren, aloittelevan mesun palkat pesee mutta kun mennään valvojiin ja työpäälliköihin asia eri.

Niin siis ne verottomat on juurikin päivärahoja ja km korvauksia yms. Ei sen kummempaa kun muillakaan aloilla. Tosin itse en ole ollut missään reissu hommissa sen kummosemmin muutakun ajanut täältä maalta noin 40-50km helsinkiin. Ja siitä olen saanut päivärahaa sekä kilometrejä koska työtä antava yritys ei ole helsingistä.

Toki on huonommilla ja onhan noissa pienemmissä firmoissa monesti meininki hivenen lepposampaa. Mutta kun ne metri hinnat on siellä TESsissä ja jos niiden mukaan urakan mittaamalla teet niin pelkästään tasainen työtahti ja täydet päivät riittävät että, pääset kyllä 25e KTA:han ainakin. Ja siis kyllä ne noista urakoista repii vielä paljon enemmänkin jotka painaa kuin mielenköyhät. Mutta myös täytyy muistaa, että ei se duuni mitään herkkua ole. Pölyä ja paskaa saat kaiket päivät hengittää ja olkapäät sekä polvet aivan loppu kokoaika. Mutta loppukoot omalta osaltani tähän kun ei tästä kellekkään mitään hyötyä ole.

Toiset puhuu päästä, ja toiset peestä. Numeroita kehiin, bitches. OT: Nimimerkki "pooli6287", alahan mesuksi/kympiksi tai yrittäjäksi. Kommentit on sitä luokkaa, että kokemusta löytyy..

Kukaan putkimies työskentelee jollekkin firmalle 15€/h?

Erehdyin pyytämään putkimiestä paikalle kun tarvi kiertovesipumppu vaihtaa. Operaatio kustansi about 500 euroa. Menihän siihen lähemmäs pari tuntia kun käväisi teknisessä tilassa ensin katsomassa mitä tarvii hakea tukusta. No kyllä se pumppu taisi olla satasen verran että ihan kaikki ei mennyt työhön. Ja pari liitintä ja sitä putkitiivistejutskaa.

Siinä tulikin syy miks kaikki mahdollinen kannattaa Suomessa tehdä ite. :D

Erehdyin pyytämään putkimiestä paikalle kun tarvi kiertovesipumppu vaihtaa. Operaatio kustansi about 500 euroa. Menihän siihen lähemmäs pari tuntia kun käväisi teknisessä tilassa ensin katsomassa mitä tarvii hakea tukusta. No kyllä se pumppu taisi olla satasen verran että ihan kaikki ei mennyt työhön. Ja pari liitintä ja sitä putkitiivistejutskaa.

Jepa, mä jouduin pyytää hopihopi hommina paikallisen putkarin tänne kun alkoi tihkuttelemaan vettä talon seinällä olevasta vesipostista ja ei saanu faijaa heti kiinni.. 1 tulppaus ja postilaatikkoon 180€ lasku aikaakin meni varmaan 1h josta jauhettiin paskaa n25min. Tosin oli sunnuntai mutta silti, ei noi ihan pikkuliksoilla liiku.
Sukulainen myy ja asentaa noita maalämpöjuttuja niissä on ihan järkyt katteet, pelkästä laitteistosta saa jo 1-2k€ nettoa riippuu millä hintaa myy. Siihen vielä kylkeen ylihintainen asennuspalvelu niin alkaa olla tuntiliksat kohdillaan.

- - - Updated - - -

Siinä tulikin syy miks kaikki mahdollinen kannattaa Suomessa tehdä ite. :D

Aika hyvin vakuutusyhtiöt saanet tuonkin estettyä kommentoimalla ettei korvata mitään jos itse tekee.

Jepa, mä jouduin pyytää hopihopi hommina paikallisen putkarin tänne kun alkoi tihkuttelemaan vettä talon seinällä olevasta vesipostista ja ei saanu faijaa heti kiinni.. 1 tulppaus ja postilaatikkoon 180€ lasku aikaakin meni varmaan 1h josta jauhettiin paskaa n25min. Tosin oli sunnuntai mutta silti, ei noi ihan pikkuliksoilla liiku.
Sukulainen myy ja asentaa noita maalämpöjuttuja niissä on ihan järkyt katteet, pelkästä laitteistosta saa jo 1-2k€ nettoa riippuu millä hintaa myy. Siihen vielä kylkeen ylihintainen asennuspalvelu niin alkaa olla tuntiliksat kohdillaan.

- - - Updated - - -

Aika hyvin vakuutusyhtiöt saanet tuonkin estettyä kommentoimalla ettei korvata mitään jos itse tekee.

Jaa ainakin ku porukoilla kävi putkari omakotitalossa se teki jonkun vajaan tunnin ja lasku oli 82.50. Viime syksynä.
Olin vielä kylässä ku se kävi ja vanha tuttu kaveri mut listahinta ei mitään naamavippejä.
Nää asennutti ilmalämpöpumpun ja toi makso töineen vähän yli 1ke. Maalämpö tietenkin on aika kallis koska ei sitä laiteta muutamaan tuntiin, mutta tarviiko sellasta ? Jos mitään investointilaskelmaa vääntää niin..

Ja toki niinkuin aina, jos vituttaa oma duuni niin kyllä aikuisetkin voi LVI-puolelle hakea..;) mitä joskus olen rassilla avannut tukossa olevaa viemäriä (ei paska) en kyllä työkseni tekisi.

Jaa ainakin ku porukoilla kävi putkari omakotitalossa se teki jonkun vajaan tunnin ja lasku oli 82.50. Viime syksynä.
Olin vielä kylässä ku se kävi ja vanha tuttu kaveri mut listahinta ei mitään naamavippejä.
Nää asennutti ilmalämpöpumpun ja toi makso töineen vähän yli 1ke. Maalämpö tietenkin on aika kallis koska ei sitä laiteta muutamaan tuntiin, mutta tarviiko sellasta ? Jos mitään investointilaskelmaa vääntää niin..

Ja toki niinkuin aina, jos vituttaa oma duuni niin kyllä aikuisetkin voi LVI-puolelle hakea..;) mitä joskus olen rassilla avannut tukossa olevaa viemäriä (ei paska) en kyllä työkseni tekisi.

Juu, onhan noita firmoja ja laskutuksia varmasti aika lailla erilaisia, Helsingissä taitaa firmojen laskutus olla jo 50€/h tähän kun lisätään matkakorvaukset ja osat yms niin laskusta saadaan aika mukava ihan pikkuhommissakin ja vielä jos sattuu olemaan ns hälytystyö niin saattaappi tuntiliksa olla ihan jotain muuta kuin kuviteltu. Tuntuu myös monilla olevan käytäntönä se että keikan laskutus alkaa siitä kun puhelin on soinut ja aletaan siirtymään paikanpäälle.
Aika yllättävää että yleinen riitatilanne koskee laskutushintaa Googlella löytyy paljon hauskoja esimerkkejä, kuinka jostain 5min hommasta on saatu riita aikaiseksi kun laskutukset on 3numeroisia.

Ja joo maalämpöä ja ilmalämpöä nyt ei voi oikein vertailla hankintahinnassa on kumminkin 10x ero. Kannattavuuteen en nyt sen enmpää kommentoi mutta esim: tähän asuntoon missä itse asun maalämpö on ainoa järkevä lämmitysmuoto.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom