^No joo, hra Jailmo kuuluu ammattiryhmään joka aina ollut "eliittiä" työmailla, putkareilla tunnetusti olleet palkat kohdillaan... toki työvoiman vapaa liikkuvuus varmasti rokottanut myös ko. ammattiryhmän palkkoja, se mitä itse olen mm Lemminkäisen, Skanskan, Lujatalon jne. toimisto ja kerrostalotyömailla ollut niin konehuoneessa putkarit ja ilmastointimiehet pääosin puhuvat minulle vieraita kieliä ja useimmiten "radio Sputnik" soi.
Noi vierasmaalaiset on ängenneet jopa sähkäreiksi, linjasaneeraus ja putkiremppoja nyt putkareiden onneksi niin paljon että hyväpalkkaista työtä riittää kotimaisillekkin ammattimiehille.
Nii, juttelin eilen AL-Kattojen huopamiehen kaa, alallla kaveri ollut tovin.Perustuntiliksa neljätoista ja risat, tuntitöissä kuusitoista egee ja joku valuliippaus helposti jopa viiskymppiä tunti mikä kuulemma alalla tuottoisinta. Sen toki heille suon, on senverta kovaa ja suttaista hommaa.
Itse olen rakennuspeltiseppä ja meillä ei palkat oo ikinä olleet häävit, listotuksissa hinnat meni alas jo kahdeksankymmentäluvulla...Päiväraha ainoo millä vähän on pullistellut kun firmat olleet muualta ja työ ns. reissuhommaa. Yritin tuossa katsella talotekniikka-alan tessiä ihn kateuksissani LOL kun verottomat Jailmon mielestä huippua. No itse en siellä mitään spesiaalia huomannut...on toki paljon muutakin mitä en huomaa ja kaikki asiat ei oikeestaan mua kiinnostakkaan. Se kuitenkin varma, että pätevälle ammattimiehelle en ole palkasta ikinä kateellinen, hän on sen ansainnut. Ja saa raksalla millasta palkkaa hyvänsä, rikastumaan ei pääse, toki tulee hyvin toimeen jos vähänkin järkevästi elää.
Mesuista sen verran että kyllähän päivärahahommissakin helposti nuoren, aloittelevan mesun palkat pesee mutta kun mennään valvojiin ja työpäälliköihin asia eri.