Kovin paljon tutkimustietoa vuosikausien tai vuosikymmenten keto/vhh:sta ei taida olla olemassa (saa linkata jos löytyy). Jotkut ovat kuitenkin hyvinkin pitkään syöneet tällä tavalla ilman vaikeuksia. Genetiikan roolikin voi olla merkittävä siinä miten tällaisella ruokavaliolla elimistö pärjäilee pitkällä tähtäimellä. Ihminen on aika sopeutuvainen otus. Osa niistä, jotka ovat todenneet vhh:n toimivaksi, siirtyvät jossain vaiheessa syklittelyyn, sen voi toteuttaa monella tavalla (viikko-, kuukausi- tai vuositasolla tietty määrä vhh:ta ja välillä sitten enemmän hiilareita). Moni tykkää lomakaudella syödä eri tavalla jne. Ja Suomen olosuhteissa jotkut kokevat, että talvella tekee mieli enemmän hiilareita, siihen voi ketoilu olla ratkaisu.
Ei tarvitse siis valita joko tai, vaan voi toteuttaa myös joustavasti kulloisenkin elämäntilanteen ja tavoitteiden mukaan. Kun vhh:ta on käyttänyt "työkaluna", niin se ei tule kropalle niin shokkina kun sen aloittaa uudestaan. Vaihtoehtoisia tapoja on paljon; osa tykkää syödä neljä kertaa päivässä, osa kerran. Paastoakin voi yhdistellä monella tapaa vhh-ruokavalioon mikäli haluaa. Usein se itselle sopiva tapa löytyy kyllä ajan mittaan viimeistään yrityksen ja erehdyksen kautta. Itse tykkäisin syödä kerran päivässä, mutta elimistö ei millään pysty yhdellä kertaa saamaan vaadittavaa ruokamäärää alas, joten yleensä syön kahdella aterialla tarvittavat setit. Kroppa kyllä kertoo kun on nälkä. Mutta tosiaan, se mikä itselle toimii, ei välttämättä löydy muiden kokemuksesta, vaan omasta kokemuksesta.
Tuosta vhh:n yhdistämisestä perheen ruokailuihin. Itse olen ratkaissut sen siten, että valmistan omat annokset etukäteen jos mahdollista, tai siinä sivussa kun kokkaan muille. Esimerkiksi pataruoka valmistuu haudutuspadassa työpäivän aikana jne. Moni pilkkoo kasvikset/ruoka-aineet valmiiksi rasioihin. Lapsiperheen arjessa suunnitelmallisuus korostuu, joten siitä voi olla apua, että valmistelee omat pöperöt etukäteen, ja miksei muidenkin pöperöt jos on ruoanlaitosta vastuussa. Tämä voi kuulostaa melkoiselta säätämiseltä, mutta siitä tulee kyllä nopeasti rutiinia, eikä siitä tarvitse ottaa stressiä. Itse olen pärjännyt hyvin tällä mallilla, oikeastaan tärkeintä on siitä huolehtiminen, että kaupasta tulee viikoittain ainakin ne tietyt vakioainekset, joista on helppo koostaa ketoateria.