Paasto

Ei ollu ainakaan tarkotus vittuilla :D. On meinaan aika asiallinen artikkeli postaamani linkin takana :). Kyllä Martin tietää mistä puhuu. Itse olen pätkäpaastoillut jo pidemmän aikaa ja tuntus ihan toimivalta tsydeemiltä. Recomppina oon vetänyt, viikkokalorit lähellä kulutusta. Treenipäivät plussalla ja välipäivät miinuksella. Treenin jälkeen aina armotonta hiilarimättöä ja muutenkin kaikki päivän kalorit tulee syötyä illalla 1-3 aterialla. Nyt proteiinivohveleita paisteleen...ne hillon kans naamariin. Sitte vois vetää kilon lohkoperunoita. Protein fluff tietenki iltapalaksi...

Tervetuloa lauteille :) Pätkis on kyllä parasta mitä mulle on sattunut. Vuoden oon nyt tolla 16/8 protokollalla vetänyt, ja 3kk sitten lisäsin että joka viikko 2x24h paasto lisäksi. Eli recomppia ois tarkotus, ja pidemmällä tähtäimellä sitten painonpudotusta. Nyt tosin on molemmat polvet reistannut (oikeasta sivuristiside ja vasemman loukkasin ilmeisesti etureisisiltauksissa, en kyllä ainakaan tuntenut että siitä mitään haittaa ois ollu mutta nyt tuntuu painetta.. Saapa nähdä pitääkö käydä tyhjentämässä) niin olen vähän varauksella suhtautunut tuohon lihasten kasvatteluun ja syömiseen yleisestikin. Ennemmin miinuksilla vähän aikaa ja sitten kun saa taas 100% treenata niin ottaa kunnolla plussaa. Trap-bar hypyt otan ainakin alakropalle ohjelmaan kahvakuulahommien ja pistoolivariaatioiden lisäksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tervetuloa lauteille :) Pätkis on kyllä parasta mitä mulle on sattunut. Vuoden oon nyt tolla 16/8 protokollalla vetänyt, ja 3kk sitten lisäsin että joka viikko 2x24h paasto lisäksi. Eli recomppia ois tarkotus, ja pidemmällä tähtäimellä sitten painonpudotusta. Nyt tosin on molemmat polvet reistannut (oikeasta sivuristiside ja vasemman loukkasin ilmeisesti etureisisiltauksissa, en kyllä ainakaan tuntenut että siitä mitään haittaa ois ollu mutta nyt tuntuu painetta.. Saapa nähdä pitääkö käydä tyhjentämässä) niin olen vähän varauksella suhtautunut tuohon lihasten kasvatteluun ja syömiseen yleisestikin. Ennemmin miinuksilla vähän aikaa ja sitten kun saa taas 100% treenata niin ottaa kunnolla plussaa. Trap-bar hypyt otan ainakin alakropalle ohjelmaan kahvakuulahommien ja pistoolivariaatioiden lisäksi.

Ite en ihan suoraan tolla protokollalla vedä mut paastoan vähintään sen 16h. Sitteku pääsen illall kotiin niin kokkailen safkat ja vedän nassuun sitämukaa ku valmistuu.

Listaan tähän vaikka paaston hyviä puolia mitä tulee mieeleen:
- ei tarvi kokkailla eväitä valmiiksi ja kantaa niitä jokapaikkaan
- vireä ja energinen olotila (noradrenaliini?)
- parantunut insuliiniherkkyys, hiilarit todellakin menee sinne glykogeenivarastoihin
- rasva palaa (kasvuhormonitasot korkealla)
- nopeampi aineenvaihdunta
- terveysvaikutukset
- koskaan ei oo nälkä(ainakaan mulla)
.. ja sitteku syödään niin syödään kunnolla! Onse vaan mahtavaa veetää napa täyteen. Eikä mulla tuu enää ees ähkyä vaikka mitä söis :D

Huonoja puolia en keksi mitään. Mut ei mulla oo vastaku reilut puolivuotta tätä dieettiä takana.

Huonoja puolia:

- Joudut perustelemaan urpoille miksi syöt näin. Varsinkin meikäläisen tietopohjalla ei perustella kenellekään yhtään mitään. Useimmiten linkitän vaan suosiolla ton Berkhanin myyttipostin.
- Ruokailu treenin mukaan <= Ruokailu mielellään samaan aikaan päivästä joka päivä = Treeni mielellään samaan aikaan päivästä = goodbye aamun jumpat + illan tekniikkatreenit jos satut jotain lajia harrastamaan

Muita en ole keksiny. Mahdollisesti se, että kun syö, niin syö vitusti, ja koittaa osua makroissa suht kohilleen = ei jää tilaa vetää jotain hedelmiä övereitä jne, mutta se on kakspuolinen miekka. Ite haluaisin vetää kymmenen banaania päivässä, mutta ei auta.

Edelleen paastoillen mennään täälläkin. Lopetin vaan kalorien laskemisen, niin tuo painonpudotus on tyssännyt aika hyvin. Jotenkin, ehkä, kaiketi, ja jossain määrin tuntuu, että on saattanut tuosta vyötäröltä rasvaa kadota, kun housut roikkuu niin paljon, mutta en usko pätkääkään yhtäaikaiseen rasvanpolttoon ja lihasten kasvuun, tai miksi sitä sanottaisiinkaan. Haaveilen vain tuollaisesta ihmeellisestä "recompista". Pitäisi kait panostaa enemmän, niin jos tuo paino taas lähtisi putoamaan.

Nyt ajattelin kokeilla ensimmäistä kertaa 24h paastoa. Jos ottais sen mukaan 1-2x viikossa.

Ongelmana itelläni on ollut lähinnä tuo 16h paaston loppuvaiheilla tuleva kylmyys.

Viljatuotteita olen nyt jättänyt pois, kun ajattelin seurata, miten viljattomuus vaikuttaa pienimuotoisiin tulehduksiin.

Onko kellään hyviä proteiinipitoisia reseptejä jaossa? Raejuusto+kaneli+stevia oli hyvää settiä. Niitä ChildInTimen mainostamia bataattilohkoja taidan testata ensi viikolla. Pitäis joskus niitä Berkhanin proteiinipuddingeja kokeilla. Näyttävät kuvissa ainakin hyviltä.

Edelleen paastoillen mennään täälläkin. Lopetin vaan kalorien laskemisen, niin tuo painonpudotus on tyssännyt aika hyvin. Jotenkin, ehkä, kaiketi, ja jossain määrin tuntuu, että on saattanut tuosta vyötäröltä rasvaa kadota, kun housut roikkuu niin paljon, mutta en usko pätkääkään yhtäaikaiseen rasvanpolttoon ja lihasten kasvuun, tai miksi sitä sanottaisiinkaan. Haaveilen vain tuollaisesta ihmeellisestä "recompista". Pitäisi kait panostaa enemmän, niin jos tuo paino taas lähtisi putoamaan.

Nyt ajattelin kokeilla ensimmäistä kertaa 24h paastoa. Jos ottais sen mukaan 1-2x viikossa.

Ongelmana itelläni on ollut lähinnä tuo 16h paaston loppuvaiheilla tuleva kylmyys.

Viljatuotteita olen nyt jättänyt pois, kun ajattelin seurata, miten viljattomuus vaikuttaa pienimuotoisiin tulehduksiin.

Onko kellään hyviä proteiinipitoisia reseptejä jaossa? Raejuusto+kaneli+stevia oli hyvää settiä. Niitä ChildInTimen mainostamia bataattilohkoja taidan testata ensi viikolla. Pitäis joskus niitä Berkhanin proteiinipuddingeja kokeilla. Näyttävät kuvissa ainakin hyviltä.

Joo, pitää ne kalorit laskea paastos tai ei.
Perus recomppi: treenipäivinä(3-4) +500, välipäivinä -500, eli viikkokalorit lähellä kulutusta. Ei ole tarkotuskaan painon pudota kauheesti. Vaan lähes sama paino, enemmän lihasta, vähemmän rasvaa. Jos pitää pudottaa nopeempaa niin pitää muokkailla viikkokalorit sen mukaan.

Mikä kylmyys? koko ukko ihan jäässä vai? En oo ite huomannut mitään kylmyyttä. Onko muilla?

Tässä mun perus treenin jälkeinen ateria.
Proteiinivohvelit:
8 kananmunan valkuaista
2 kokonaista kananmunaa
200g raejuustoa
200g riisiä
1 banaani
makeuta vaikka stevialla tai vaniljasokerilla.

Keitä riisit suolavedessä
Sekoita tehosekoittimellä kaikki aineet 1min
Paista vohveliraudalla 5min
Päälle vaikka hilloa.

Nuo bataattilohkot lähtee joo kokeiluun. Ja protein fluffit on hyvää ja täyttävää. Marjat sitte jäisinä niin vaahtoaa kkunnolla.

Sormet kylmenee pääasiassa ja muutenkin on aika horkka päällä. Luulen, että tuo pintaverenkierto heikkenee aikalailla jostain syystä.

Nuo vohvelit näyttää hyvältä. Pitää testata ja fluffia myös. Oisko ehdolla hyviä kaseiinipohjasia protskujauhoja, joista tulee hyvät "flufferit" ;)

Prodepuddaria pitää koittaa, mutta tuo kaseiini maksaa niin hervottomasti että en näe siinä niin paljoa järkeä että jaksaisin erikseen sitä ostaa, kun ruuasta saa jo helposti prodetarpeet täyteen. Ihan perus kanan rintapala+kesopurkki+tonnaripurkki (keso ja tonnari sekasin, aika hyvää jos laittaa jotain chilitonnaria ja kesoa sekasin) ja nuo bataattilohkot. Jälkkäriksi vaikka rahkaa+steviaa.

Yks loistava mitä berkhan syö, mitä itekkin tein kesällä paljon (nyt jäänyt pois jostain syystä, teenpä heti huomena lisää) on kananmunanvalkuaiset + pähkinävoi. Manteleita 1dl ja kookosöljyä 1/2dl sekasin sörssäyskoneella, pikkusen suolaa (ja ite laittaisin ehkä steviaa, ylläri) ja valkuaisten kans sekasin. Siis keitettyjen valkuaisten. Voi tsiisus että on hyvää. Toki tuo on himo kaloritiheää mutta ihan sama :)

Sormet kylmenee pääasiassa ja muutenkin on aika horkka päällä. Luulen, että tuo pintaverenkierto heikkenee aikalailla jostain syystä.

Nuo vohvelit näyttää hyvältä. Pitää testata ja fluffia myös. Oisko ehdolla hyviä kaseiinipohjasia protskujauhoja, joista tulee hyvät "flufferit" ;)

Johtusko siitä että paaston loppupuolella verenvirtaus kohdustuu enemmän rasvavarastoihin. Jostakin se verenvirtaus sitte tietenki heikkenee. Oisko tässä hyvä sauma vetää vaikka kuntopyörää sitte ihan tosissaan :)

Kaikilla protskuilla mitä oon kokeillu on fluffit onnistunut kunhan on jotain kylmää seassa.

Johtusko siitä että paaston loppupuolella verenvirtaus kohdustuu enemmän rasvavarastoihin. Jostakin se verenvirtaus sitte tietenki heikkenee. Oisko tässä hyvä sauma vetää vaikka kuntopyörää sitte ihan tosissaan :)

Kaikilla protskuilla mitä oon kokeillu on fluffit onnistunut kunhan on jotain kylmää seassa.

Jep. Täällähän muunmuassa on Pilon kirjotellut miksi sormia kylmää.

Ja kuntopyörällä vähemmän tosissaan, vaikka max 60%HR niin palaa se rasva, eikä kanna huonosti punttiin.

Vielä kahdeksan ja puoli tuntia...

Söin viimeisen kerran sunnuntaina yhdeksältä illalla ja tänään siitä on kulunut viisi vuorokautta ja paasto on ohi. Pelkkä tuoremehu alkoikin jo vähän tökkiä. Litran verran vedin päivässä ja sain siitä noin 400-500 Kcal.

Tein tämän ihan huvikseni puhtaasti kokeilunhalusta ja mielenkiinnosta. Samalla voin katsoa kestääkö äijällä pää. Sain vain päähäni sunnuntaina, että enpä muuten ole ikinä paastonnut ja ajattelin jos kokeilisi joskus. Samana päivänä bongasin tämän threadin ja ajattelin sitten kokeilla heti.

Ajattelin kokeilla mitä merkitystä kaikilla asioilla on, mitä paastolla muka pitäisi tehdä ja miten se muhun vaikuttaa. En siis alkanut tyttöilemään ja keventelemään ruokavaliota etukäteen, vaan lopetin vain syömisen. Ei ongelmia. Kaikki ihme suolihuuhtelupussit saivat myös jäädä juuri sinne missä lienevätkään. En uskonut hetkeäkään suolihuuhtelun tarpeellisuuteen ja sekin asia tuli nyt todistettua. Se on ihan turhaa. Kertaakaan ei särkenyt pää tai ollut huono olo.

Väitteet pirteästä ja energisestä olosta, sekä näläntunteen puuttumisesta on mun kohdalla kyllä ihan paskaa. En ole mitenkään erityisen pirteä enkä energinen. Ihan normitasoa, että eipä se kyllä siitä laskenutkaan. Ja nälkä on ollut melkein jatkuvasti. Ihan kamala nälkä. Koko viikon on tehnyt mieli ruokaa ihan hulluna ja etenkin kolmannen ja neljännen päivän iltana luulin, että tulen kohta hulluksi. Miettikää nyt, viisi vuorokautta kestonälkä päällä. Ei ole mikään ihan piece of nakki. Mutta niin vain pää kesti ja tämä loppupäivä vedetään raivolla läpi. On oikeastaan ihan tyytyväinen olo, kun tuli huomattua, että pystyin vetämään koko paskan läpi ilman repsahdusta, vaikka kamalaa se oli. Nyt on sellainen tunne, että ei enää ikinä. Mutta saas nähdä.

Mitään positiivisia vaikutuksia en huomannut, muuta kuin sen, että rasvaa on vähän tirissyt. Paino on tippunut tasaisesti kilon päivässä. En edes ollut ennen paastoa mikään järjetö läski, vaan ihan normaalivartaloinen ilman pallomahaa. Kaksi ylintä vatsapalikkariviä vielä jotenkuten näkyvissä. Alavatsassa oli vittumainen vararengas. Mulla kertyy jostain syystä kaikki sinne ja se näyttää varsin hölmöltä. Nyt on kyllä peilikuva muuttunut yllättävänkin paljon. Vatsa on litistynyt ja palikat erottuu oikein selvästi paremmin. Alavatsan makkara on jo lähes huomaamaton. Ja kun sormilla puristelee vatsanahkaa, niin on siitä selvästi tavaraa kadonnut. Olisi pitänyt olla jotkut pihdit millä olisi voinut mittailla todellista eroa. Vyötärönympärystäkään ei tullut mitattua. Saas nähdä paljonko tulee painoa takaisin ja onko fyysinen muutos miten pysyvä. Sitä en tiedä paljonko lihasta lähti, eikä kiinnostakaan. Ne tulee kuitenkin kohinalla takaisin. Peilistä katsoen en kyllä osaa sanoa juuta enkä jaata. Silmiinpistävää eroa ei lihaksistossa ole.

Kaikennäköinen treeni oli paaston aikana stop. Ajattelin, että se on ihan turha treenillä lisätä muutenkin rankkaa kataboliaa. Veikkaanpa, että paastolla treeni ei tosiaan suojaa lihaskadolta, vaan tekee juuri päinvastoin.

Kun tästä iltaan selviän, vedän kermaperunoita ja jauhelihaa. Molempia olen jostain syystä himoinnut koko viikon. Hassua on muuten se, että makeanhimo ei ole iskenyt kertaakaan. Mulla se normaalisti iskee melkein päivittäin.

Noni, nyt tuli testattua bataattilohkot ja voi tsiisus mitä herkkua. Vieläkin kielenkärki kutittelee vattanpohjaa. Kiitos ChildInTime reseptistä. Sulla tuntuu olevan muutenki tuo kokkikauha tiukasti hanskassa niin heitäppä vielä pizzanpohjaan resepti. Ja proteiinipitonen tietysti.

Pätkäpaastossa tohon nälänhallintaan auttaa varmasti treenipäivien hiilarimätöt. Boostaa kivasti aineenvaihduntaa samalla. Joskus mullaki meinannu tulla pientä näläntunnetta(menee kyllä nopeesti ohi) jos oon vaihtanu ruokailuaikoja monella tunnilla. Eli yleensä katkon paastot aina samoihin kellonaikoihin. Eikö Berkhanikin suositellut jotain sellasta? Enkä kyllä alottanu paastoilua suoraan vaan pikkuhiljaa. Ensin tuli ketoosidieetti, sitte skippasin aamupalan, lisäsin treenipäiville hiilareita ja nyt syön välipäivinäkin vähän enempi hiilareita.

Ahmitko supersetit naamaan vai saitko pidettyä kontrollissa?
Ahmin. En edes ajatellut pitää kontrollissa. Tosin ei se ruokamäärä noin niinkuin normaalisti olisi päätä huimannut, mutta kyllä se mahalaukku viidessä vuorokaudessa näköjään jo pienenee. Vedin 400 g kermaperunoita, 300 g jauhelihaa, yhden sämpylän ja vajaa puoli litraa limua ja olin ähkyssä.

Joo eipä tuo nyt paha ole, mulle esim. saattais käydä niin ettei se jäis tohon yhteen ateriaan noin pitkän paaston jälkeen.

Joo eipä tuo nyt paha ole, mulle esim. saattais käydä niin ettei se jäis tohon yhteen ateriaan noin pitkän paaston jälkeen.
Kyllä mä luulen, että se jää. Siitä tulee aika huono olo aika pitkäksi aikaa. Tietysti jos sitten koko seuraavan viikon ahmii, niin sitten. Menikin hukkaan koko homma.

Tää voisikin sopi mulle vaikka näin "välidieetille". Oon vähän huono noudattamaan miinuskaloriruokavaliota ja etenkin nyt joulun alla on viikonloppuisin jos jotain menoa. Mutta ainahan sitä voi viikolla yhden päivän olla syömättä. Siihen liittyen pari kysymystä.

Olisiko parempi syödä paastopäivän aamuna ja seuraavan kerran seuraavana aamuna (24h paastoa). Vai edellisenä iltana syödä viimeisen kerran ja olla sitten yhden koko vuorokauden yli syömättä seuraavaan aamuun (33h paastoa).

Miten ajoittaa paastopäivä(t) suhteessa treeniin. Ollako syömättä edellinen, treenipäivä vai seuraava. Teoriassa olisi mahdollista ottaa treenipäivän jälkeenkin vielä syöntipäivä ja sitten vasta treenaamaan.

Eilisen olin koko vuorokauden syömättä. Eipä se suuremmin vaikuttanut. Tänään kyllä aamulla ruoka maistui mutta treeniin ei ollut oikein energiaa mutten osaa sanoa oliko sitä nyt vähemmän kuin normaalisti. Aamutreeniin viime aikoina siirtyminen on vienyt treenistä hiukan energioita ihan ymmärrettävästi.

Minä olen yleensä nestapaastolla joskus viikonloppuisin. Perjantai kello 15-Sunnuntai kello 15 juon pelkästään olutta(vähän myös vettä,mehua ja maitoa). Keho puhdistuu ja on hauskaa. Olo tosin on huono monta päivää paaston jälkeen. Paasto ei ole terveellistä koska suuremmasta määrästä olutta ei tule pahaa oloa normaalisti syödessä mutta paaston kanssa tulee.

En kyllä ymmärää lainkaan, mitä järkeä on paastota? Varsinkaan jos tavoitteena on kasvattaa lihaksia! Mun mielestä nuo paastohöpötykset kuuluu naistenlehtien sivuille, eikä millekään bodypalstalle. Kukin tietenkin tyylillään...

En kyllä ymmärää lainkaan, mitä järkeä on paastota? Varsinkaan jos tavoitteena on kasvattaa lihaksia! Mun mielestä nuo paastohöpötykset kuuluu naistenlehtien sivuille, eikä millekään bodypalstalle. Kukin tietenkin tyylillään...

Joo, onhan tommoset viikon paastot aika lolloja, mutta mitäpä se meille kuuluu mitä muut tekee? ;) Tässä postissahan on kuitenkin käsitelty ihan järkeviäkin paastoja, kuten 16/8 (leangains), 24h (eat/stop eat), jne.

Suositut

Back
Ylös Bottom