Paasto

En kyllä ymmärää lainkaan, mitä järkeä on paastota? Varsinkaan jos tavoitteena on kasvattaa lihaksia! Mun mielestä nuo paastohöpötykset kuuluu naistenlehtien sivuille, eikä millekään bodypalstalle. Kukin tietenkin tyylillään...
Vaikka ihan huvikseen kokeilla pystyykö siihen. Ei siitä kyllä haittaakaan ole. Jos nyt mietit miten paljon yksi paastoviikko vaikuttaa lihaskasvuun vaikka vuoden aikavälillä, niin se on tasan nolla. Ei vaikuta mitään. Sama vaikka vetäisi joka vuosi sen paaston.

Tosin itse kokeilleena on pakko sanoa, että on ne kaikki puheet kehon puhdistumisesta ja hyvästä olostakin ihan paskaa. Ei siitä paastosta hyötyäkään ole. Mitä nyt kolme pysyvää kiloa pois.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on edelleen menossa tutustuminen tuohon IF-systeemiin. Vaikka tykkäänkin treenata kovaa, eikä erilaisten ruokavalioiden noudattaminen ole toistaiseksi ollut ongelma, ihan niin bodimunkki en sentään ole etteikö toisinaan tulisi vähän kuppia kallisteltua. Rupesinkin sitten miettimään, että mitäs kroppa siihen sanoo jos päättääkin vaikka kesken 16/8-pätkäpaastoilun tempaista pikku tumut.

Suureksi riemukseni huomasin, että myös itse Martin Berkhan näyttää olevan samoilla linjoilla :kippis1: Hänen tulkintansa mukaan alkoholin mahdollisia haittoja treeniin on paisuteltu ihan liikaa (itsekin osittain samaa mieltä, koska kognitiivinen dissonanssi) ja että sopivalla ruokavaliolla haittoja voidaan tehokkaasti minimoida. Ideana mm. se, että keittopäivänä vedetään surutta prodea mutta vain vähän rasvaa ja hiilaria. Tällöin pääasiallisena energianlähteenä on alkoholi ja proteiini, jotka ovat erittäin huonoja lähtöaineita rasvojen de novo-synteesille. Proteiini pitää myös paremmin kylläisenä niin ei tule sorruttua helposti mässäilemään pizzaa/kebua tms. sontaa päivän aikana.

Avoimeksi jää kuitenkin se varsinainen kankkuspäivä. Mitäs sitten tehdään? Jatketaanko paastoa normaalisti vai aloitetaanko päivä heti jollain krapulamätöllä? Itse en tällaisesta juuri stressaisi sillä samaan konkurssiinhan se menisi mutta kiinnostaisi tietää, onko paastoilijoilla mitään omia salaisia niksejä? Berkhanilta tätä kysyttiin kommenteissa mutta en ainakaan hoksannut siihen mitään vastausta (puusilmä?).

Vai tarkoittaako pätkäpaastoon sitoutuminen jo lähtökohtaisesti sitä että on niin samurai, ettei moinen itsensä saastuttaminen kiinnosta? :)

Ei siitä paastosta hyötyäkään ole. Mitä nyt kolme pysyvää kiloa pois.

Siis eikö se periaatteessa ole helpoin tapa karistaa kaloreita? Jos pidät joka viikko vaikka yhden paastopäivän (24h) niin kuukauden sisään (ellet vedä kauheita kaloritiheitä mättöjä korvaamaan menetetyt kalsut) sun kokonaiskalorit jää väkisinkin miinukselle = paino putoaa tasaisesti. Vai onko jotain dataa jonka perusteella pidempiaikainen miinuskaloreilla hiimailu vaikuttaa negatiivisesti lihasmassaan jos proteiinitarve täytetään?

En jaksa uskoa että kaikki Pilonin ESE-kirjasta ois ihan paskaa ihan vaan sun kokemuksen perusteella. Tosin muistaakseni Pilonkin tais mainita että överipaastot, tyyliin 70h, ei ole kannattavaa lihasten säilyvyyden kannalta. Pitää melkeen lukassa se expanded edition.

Paasto pitäis alotella aika iisisti ja siihen pitää valmistautua hyvin. Ilman alkoholia ja punaista lihaa pitäis suositusten mukaan olla ainakin viikko ennen paastoa ja pari päivää ennen paastoa pelkkää kasvisravintoa, ja se ihan viimeinen päivä ennen paastoa pelkkiä kasviksia ja hedelmiä. Ja paaston jälkeen myös hidas paluu normiruokiin. Vatsa kestää sitten vähän paremmin ja aineenvaihdunta kerkee palautua. Jos paaston jälkeen alkaa kauhee mättö niin nehän varastoituu suoraan vyötärölle, koska aineenvaihdunta käy sen verran hitaalla. Mun mielestä ei oo mitään järkeä pitää joka viikko paastoa. Ihan turhaan sotkee vaan aineenvaihduntaa.

Hei arvon Paastoilijat.

Olen nyt reilut kaksi viikkoa testaillut IF:ää ja kuten moni muukin, me likey. Välillä on nälkä, mutta nautin kuitenkin syömisestä niin paljon, että sitten kun "saa" syödä on mukavaa syödä vähän enemmän. Kaloreita en ole laskenut, olen syönyt pullaa jne roskaa melko paljon (perusruokavalinto kuitenkin puhdasta) ja silti parissa viikossa puntari on näyttää noin -1kg. Minua ei tällä hetkellä edes puntarin lukema niin kiinnosta, mutta verisuonia on alkanut näkymään paikoissa, missä niitä ei ennen ole ollut ja housut tuntuu hieman löysemmiltä.

Nyt kuitenkin haluaisin nostaa keskustelua T-nationin suuresta ja mahtavasta MAG-10 Pulse Fastista.
Linkki
En osaa enkä jaksa alkaa sisältöä suomentamaan, mutta periaatteessa 36h "paasto" Paasto alkaa illalla 9 aikaan. Aamulla herätään kello 9 ja päivän aikana juodaan tätä mag-10 pulse fast mömmöä 8-10 kertaa päivässä 1-3 tunnin välein riippuen treenaako vaiko ei. Syöminen jatkuu normaalisti taas seuraavana aamuna. Artikkelin mukaan keho jotenkin resetoituu ja ikäänkuin IMEE kaikki ravintelit suoraan muskeliin.

Nyt kysynkin ravintoon perehtyneiltä henkilöiltä, onkos tämä mahdollista tehdä kotikonstein? Biotestin tuotteissa on katteet kohdallaan enkä muutenkaan nyt budjetti anna periksi.
Kun noiden tuotteiden ravintosisältöä katsoo, on tuo MAG-10 jotain erityisen hienoa casein hydrosalatea, mitä ihmettä se sitten tarkoittaakin. Power Drive on joku treenibuusteri, ainakin siinä on rasvaa ja T-tyrosiinia jne. Kolmas tuote sitältää "L-alpha-Glycerophosphocholine 900 mg" ja tästä ei taas ole mitään hajua.

Luin jotain kokeiluja, missä ihmiset olivat vääntänyt jollain BCAA tuotteilla ja kaseiinilla. Pääsisikö tälläisellä pohjalla edes yhtään lähelle aitoa? Kaapista löytyy reilusti MRM BCAA 1000 G tai jotain BCAA:ta missä on sisällä vaikka mitä mömmöjä sekä caseiinia. Tekisi mieli ensi viikolla testata, kun on lomaa mutta tentit lähestyy joten sosiaalista elämää ei muutenkaan ole.

Keskustelua!

Vai tarkoittaako pätkäpaastoon sitoutuminen jo lähtökohtaisesti sitä että on niin samurai, ettei moinen itsensä saastuttaminen kiinnosta? :)

Ei oo kokemusta ryyppypäivistä mutta kalja kaks tulee otettua harvase päivä. Kaloreihin tietenki pitää mahtua. Jos seuraavana aamuna pitää näyttää oikeen hyvältä niin sitte treenin jälkeinen kuivatankkaus jonka lopuksi kalja.

Kaloreita en ole laskenut, olen syönyt pullaa jne roskaa melko paljon (perusruokavalinto kuitenkin puhdasta) ja silti parissa viikossa puntari on näyttää noin -1kg.

Nyt kuitenkin haluaisin nostaa keskustelua T-nationin suuresta ja mahtavasta MAG-10 Pulse Fastista.

Oon laskenu kaloreita monta vuotta ja nyt pätkiksen aikana pitäny nostaa jonkuverran ettei paino tipu liian nopeeta. Runsas proteiinin syönti saattaa myös vaikuttaa asiaan.

36h paaston aikana ei todellakaan tarvi vetää mitään sikakallista kaseiinihydrosylaattia. Ei ne lihat mihinkään katoa, kunhan syö ennen paastoa runsaasti proteiinia. Vaikka CT tietää IMO kohtuu paljon treeni/ravintoasioista niin tuo T-nationin rahastus on ihan älytöntä. Ja jos painoa on tarkotus nostaa(bulkata) niin sillon ei mun mielestä noin pitkiä paastoja kannata vetää.

En jaksa uskoa että kaikki Pilonin ESE-kirjasta ois ihan paskaa ihan vaan sun kokemuksen perusteella.
Siihen en ota kantaa. En tiedä kuka äijä on, en ole nähnytkään ikinä kyseistä kirjaa. Eikä kiinnosta. Puhuin näistä terveysintoilijaituhippien huuhaatouhuista, kun ne selittää miten paastolla koko keho puhdistuu ja kaikki sata vuotta sitten syödyt pihvit ja muut kuonat poistuu elimistöstä ja on niin ihana ja kevyt olo ja olet ihan uudestisyntynyt sen jälkeen. Kamalaa paskaa. Ja vedin ihan kunnon viiden päivän paaston, enkä mitään vitun tyttöjen pätkäpaastoja. Tosin nyt olen ollut tämän viikon pätkällä, kun sitäkin halusin ihan huvikseni kokeilla. Tämä tuntuu ihan hyvältä ja kilo on lähtenytkin. Vedän tosin vähän pitempään paastoa ihan työaikojen takia. Syön vasta viiden jälkeen, kun pääsen kotiin ja lopettelen taas siinä yhdeksän - kymmenen aikaan illalla.

Paasto pitäis alotella aika iisisti ja siihen pitää valmistautua hyvin. Ilman alkoholia ja punaista lihaa pitäis suositusten mukaan olla ainakin viikko ennen paastoa ja pari päivää ennen paastoa pelkkää kasvisravintoa, ja se ihan viimeinen päivä ennen paastoa pelkkiä kasviksia ja hedelmiä. Ja paaston jälkeen myös hidas paluu normiruokiin. Vatsa kestää sitten vähän paremmin ja aineenvaihdunta kerkee palautua. Jos paaston jälkeen alkaa kauhee mättö niin nehän varastoituu suoraan vyötärölle, koska aineenvaihdunta käy sen verran hitaalla.
Tää on just tätä mitä joka terveysintoilupaikassa selitetään. Ei toimi näin. Ei kukaan raavas mies jaksa kevennellä ruokavaliota viikkoa ennen ja viikko paaston jälkeen. Eikä ole tarviskaan. Paastolle tippuminen käy ihan tuosta vain, ilman mitään keventelyjä. Paastolta pois taas yllättäen pamahti pakki sekaisin, mutta sen jo tiesikin, niin ei haittaa. Eikä sitä kestänyt kuin sen yhden kerran. Ja sellainen ruokamäärä ei mene suoraan vyötärölle. Haluan nähdä ihmisen, joka vetää paaston jälkeen kylmiltään ihan hirveän himomätön. Pienestäkin tulee jo kamala olo.

Tämä paasto on aika mielenkiintoinen juttu :) Ei välttämättä heti yhdistäisi voimaharjoitteluun ja lihaksen kasvatukseen. Olen kuitenkin lukenut muutamia sivuja, jossa osa noudattaa sellaista systeemiä, että pitävät kalorit tasaisena ma-pe, la on ns. cheat päivä jolloin syödään 10,000+ kaloria ja su paasto päivä. Näyttää toimivan hyvin. Ihan vain tuon lauantain takia koitan tätä itse heti Joulun pyhien jälkeen. Ma-pe kalorit määräytyvät oman kulutuksen ja tavoitteiden mukaan. Olen IF tyyppistä ruokavaliota noudattanut nyt 3kk ja se yksinkertaisesti toimii.

Jos jotain kiinnostaa,tässä on yksi artikkeli asiaan liittyen: http://www.topfatlosstrainer.com/2009/12/12/cheat-day-for-rapid-fat-loss/

Siihen en ota kantaa. En tiedä kuka äijä on, en ole nähnytkään ikinä kyseistä kirjaa. Eikä kiinnosta. Puhuin näistä terveysintoilijaituhippien huuhaatouhuista, kun ne selittää miten paastolla koko keho puhdistuu ja kaikki sata vuotta sitten syödyt pihvit ja muut kuonat poistuu elimistöstä ja on niin ihana ja kevyt olo ja olet ihan uudestisyntynyt sen jälkeen. Kamalaa paskaa.

Onko se nyt jotenkin ituhippien vika, että yritit uskoa heidän uskomukseen perustuvia kokemuksia ja toivoit kokevasi itse samaa, tutustumatta yhtään siihen faktaan, joka asian taustalla on? Onko sulla nyt jotenkin "petetty" olo kun näytät olevan niin kiukkunen tähän paastoasiaan? Se ettei paasto näytä vaikuttavan konkreettisesti mihinkään niin solutasolla paaston vaikutuksia on tutkittu silti.

Jos jotain puhdistusta kaipaa ja kokee kropan olevan jotenkin likainen niin ei muutaku hakee colonsteriliä (reseptivapaa) apteekista, pistää videot pyöriin ja alkaa nautiskeleen. Parin leffan jälkeen alkaa olla olo ku luonnon suihkulähteellä!

Onko se nyt jotenkin ituhippien vika, että yritit uskoa heidän uskomukseen perustuvia kokemuksia ja toivoit kokevasi itse samaa, tutustumatta yhtään siihen faktaan, joka asian taustalla on? Onko sulla nyt jotenkin "petetty" olo kun näytät olevan niin kiukkunen tähän paastoasiaan? Se ettei paasto näytä vaikuttavan konkreettisesti mihinkään niin solutasolla paaston vaikutuksia on tutkittu silti.
Ei kun juuri toisinpäin. Ensin keksin etten ole kokeillut ikinä paastoa ja ajattelin, että olisi kiva katsoa pystynkö siihen. Googlettelin juttua paastosta ja törmäsin väkisinkin niihin terveysjuttuihin suolihuuhteluineen. Koko homma kuulosti siinä määrin paskalta etten uskonut siihen hetkeäkään. Osin tämänkin takia päätin sitten lopulta vetää sen viiden päivän paaston ja katsoa ihan itse mitä nyt sitten tapahtuu, jos ei vedä ihan ohjeen mukaan. Ja mitään kummallista ei tapahtunut.

Siis nimenomaan mitään en odottanut ja lähinnä halusin todistaa kaikki huuhaajutut vääriksi. Enkä ole mitenkään kiukkuinen tästä paastoasiasta. Hieman ehkä siitä, että noissa terveysintoilujutuissa liioitellaan rankasti sen terveysvaikutuksia ja uskotaan johonkin kehon puhdistumiseen. Ja joku vielä uskoo näitä juttuja.

Tämä paasto on aika mielenkiintoinen juttu :) Ei välttämättä heti yhdistäisi voimaharjoitteluun ja lihaksen kasvatukseen. Olen kuitenkin lukenut muutamia sivuja, jossa osa noudattaa sellaista systeemiä, että pitävät kalorit tasaisena ma-pe, la on ns. cheat päivä jolloin syödään 10,000+ kaloria ja su paasto päivä. Näyttää toimivan hyvin. Ihan vain tuon lauantain takia koitan tätä itse heti Joulun pyhien jälkeen. Ma-pe kalorit määräytyvät oman kulutuksen ja tavoitteiden mukaan. Olen IF tyyppistä ruokavaliota noudattanut nyt 3kk ja se yksinkertaisesti toimii.

Jos jotain kiinnostaa,tässä on yksi artikkeli asiaan liittyen: http://www.topfatlosstrainer.com/2009/12/12/cheat-day-for-rapid-fat-loss/

Kuinkahan toimisi, jos menisi IF:llä ja pienellä miinuksella arkiviikon, lauantaina vaikka jalkatreeni ja cheatti ja sitten sunnuntain paastoaisi? Cheattipäivänä esim. vaikka yksi 1500-2000kCal noutoateria ja loput suht luonnollisista lähteistä (joita ite jaksaisin ton päälle ehkä 4000kCal). Tolla voisin itse aloittaa, jahka seuraavan dieetin aika tulee

Kerrotko hieman lisää paaston positiivisista vaikutuksista solutasolla, siis tutkimustietoa?

Mun mielestä mun ei kannata alkaa sellasta kaivaan kun Berkhan on omistautunu näille paastoasioille ja kasaa kaikkea vähänkään positiivista tuonne blogiin. Sieltä löytyy paljon paremmin faktatietoa kuin multa.

Käytin tuota ym. lähinnä ajatuksena siihen, että paastolla on positiivisia vaikutuksia, vaikka se ei tuntuisi mitenkään erikoisen euforiselta kokemukselta. Pos. vaikutuksista on sitä tutkimusdataa berkhanin blogi pullollaan.

Powerhousu, öö siis mitkä asiat on sitä huuhaata? Itse en mihinkään kehon detoxeihin usko. Eikö se kuulu enemmän tuohon kristilliseen puoleen, että ajatellaan kehon olevan likainen tai jotain.

En tykkää. Menee tommoset mätöt helposti sinne vyötärölle. Mun mielestä pluskalorit pitäs syödä aina treenin jälkeen ja hiilareina niin menee sinne glykogeenivarastoihin suurin osa. Rasvat kun pitää tarpeeksi alhaalla niin uskon että on mahdollista jopa pottaa rasvaa siinä mättämisen ohessa.

Powerhousu, öö siis mitkä asiat on sitä huuhaata? Itse en mihinkään kehon detoxeihin usko. Eikö se kuulu enemmän tuohon kristilliseen puoleen, että ajatellaan kehon olevan likainen tai jotain.
Se, että paaston uskotaan poistavan kehosta kaiken maailman kuonaa (mitähän sekin on) ja suolesta lähtee liikkeelle ne sisäfileen palat, jotka eivät ole sulaneet.
Niin, mitä on se kuona joka ei muuten elimistöstä poistu, kuin paastolla? Kyllä elimistö itsensä puhdistaa kuona-aineista muutenkin. Ja millä helvetillä johonkin suolen mutkaan pystyy jäämään jotain lihanpaloja? Tai jos jäisikin, niin mikä paastossa on niin ihmeellistä, että ne lähtee liikkeelle?
Entä mikä sen suolihuuhtelun tilanne on? En keksi mitään oikeaa syytä sille, miksi sellaista pitäisi tehdä. Näistä jutuista tulee ihan mieleen luontaistuotekauppojen myyntitemput. Kun syöt tätä ja tätä ihmeyrttiä, niin syöpäkin lähtee.

Se, että paaston uskotaan poistavan kehosta kaiken maailman kuonaa (mitähän sekin on) ja suolesta lähtee liikkeelle ne sisäfileen palat, jotka eivät ole sulaneet.
Niin, mitä on se kuona joka ei muuten elimistöstä poistu, kuin paastolla? Kyllä elimistö itsensä puhdistaa kuona-aineista muutenkin. Ja millä helvetillä johonkin suolen mutkaan pystyy jäämään jotain lihanpaloja? Tai jos jäisikin, niin mikä paastossa on niin ihmeellistä, että ne lähtee liikkeelle?
Entä mikä sen suolihuuhtelun tilanne on? En keksi mitään oikeaa syytä sille, miksi sellaista pitäisi tehdä. Näistä jutuista tulee ihan mieleen luontaistuotekauppojen myyntitemput. Kun syöt tätä ja tätä ihmeyrttiä, niin syöpäkin lähtee.

Näihin en paljoa sen paremmin osaa sanoa, kun en itsekään perusta tuosta puhdistumisrituaalista, mutta jos siihen uskoo, niin kyllähän siitä jotain henkistä tyydytystä saa. Jos oikeasti haluaa suolen tyhjäksi, kurkusta persereikään asti, niin edelleen suosittelen ostamaan sitä colonsteriliä 4 pussia ja vuokraan pari leffaa.

Sehän oikea hyöty tuossa suolihuuhtelussa on, ettei persetähystyksessä mene linssi huuruun ja painoa saa pudotettua nopeasti muutaman kilon.

Ottamatta kantaa yhtään mihinkään niin tuolla esiintyy ainakin tuo detoksifikaatio-sana ja vissiin ihan ituhippiä tai jeesusta koulutetumpien ihmisten toimesta. Hirveästi sivistyssanoja ainakin, jos ei muuta niin kuulostaa ainakin viisaalta. :D

http://www.mdd.fi/Pages/lisa_detox.html

http://www.mdd.fi/Pages/yleista.html

Minä en lähde omien uskomusteni perusteella väittämään asioihin perehtyneiden tietämystä vastaan, enkä ymmärrä puoliakaan noista sanoista, mutta eikö tuossa ole kyse jostian maksan toimintahäiriöstä? Se kuulostaa hieman astetta vakavammalta asialta kuin paastoillen pyrkivän puhdistumisrituaali.

Ei sillä - hyvähän se vain on, jos joku saa ongelmiinsa apua detoksifikaation kautta. Oli se sitten paastolla tai millä vaan.

PS. Kaima! Äijä o härrkä. Eiku sonni! Onko sulta blokattu myostatiini!?!?1

Nyt tulee sitten rankasti perstuntumasta joten lukijan vastuulla: missä itse olen törmännyt detoksifikaatioon niin ne on tehty (tai ainakin yritetty tehdä) ravintolisillä, infrasaunalla jne. Niissä muistaakseni kyse on (ainakin) solujen sisäisistä toksiineista jotka koitetaan saada liikkeelle. Vitukastahan on jos/kun ne vapautuu sieltä verenkiertoon niin voi tuntua ikävältä, tulla kipeeksi jne. Joskus reaktiot on vähän rajumpiakin eli ripulointia ja sen sellasta. emt. jotain semmosta muistelisin. Siihen, että miten se paastolla onnistuu niin en tiedä. Mielelläni kuitenkin lukisin aiheesta.

PS. Mun rasvaton härkämäisyysprojektit on just päässy siihen "yhy-yyy, mä oon niin pieni ja löysä" -vaiheeseen.

Joskus reaktiot on vähän rajumpiakin eli ripulointia ja sen sellasta. emt. jotain semmosta muistelisin. Siihen, että miten se paastolla onnistuu niin en tiedä. Mielelläni kuitenkin lukisin aiheesta.

Olis mielenkiintosta nähdä tuosta detoxista jotain oikeaa tutkittua tietoa, ihmisten tuntemusten sijaan, koska niihin ei voi paljoa luottaa, jos halutaan tiukkaa faktaa. Jos jollekin annetaan "puhdistumista" varten tabuja, niin se usko siihen puhdistumiseen voi aiheuttaa vaikka mitä reaktioita.

Mä en tiedä, miten paasto vaikuttaa tuollaiseen detoxiin, kun en edelleenkään oikein niele koko asiaa. Muistelen, että Berkhan mainostaa paaston vaikuttavan solujen toimintaan positiivisella tavalla, rasvanpolttoon (lihasta säästämällä), insuliiniresistenssiin ja varmaan vielä potenssiinkin, jos aletaan oikein kaiveleen. No viimesestä en tiedä, mutta muita muistelen lukeneeni sieltä.

Paras juttu pätkäpaastoilussa on itselleni ollu tuo proteiinimässäilystä eroon pääseminen ja ateriamäärien vähentyminen, eikä enää stressaa näitä ruoka-asioita. Vähemmälläkin pärjää - mikä on nykyisessä elämäntilanteessa oikein hyvä. Nyt en oo kyllä viikkoon paastonnu, kun tuo kolme ateriaa päivässä tuntuu olevan tosi hyvä.

Suositut

Back
Ylös Bottom