Paasto

Tuossa 16/8 systeemissä Berkhan suosittelee voimapainotteista treeniä, mutta jos vilkaset sälliä sen blogista niin kyllä sillä tuota pihviäki kiitettävästi on. Ja 93kg kehonpainolla mavettelee 230kg, eli riskikin on. Leangains on aika hyvä kuvaus mitä leangainsillä saa aikaan. :)

Ite teen tabataintervalleja pari kertaa viikkoon kehonpainotreenien (maksimivoima) ohella, ja tabata on todella helppoa tehdä paastolla. Tuo perusteleeki sen yhdessä artikkelissa.

Tuo brad pilonin eat stop eat 24h paastohomma ei kuulu leangainsiin, enkä usko että Berkhan edes suosittelis sitä, mutta en ite näe siitä olevan vielä ainakaan mitään haittaa. Kunhan testailen mikä toimii. :) Ja totta, se on todella virkistävää. Kannattaa lukea eat-stop-eat niin selviää mitä muuta se tekee kuin vähentää kaloreita (mm. rasvanpoltto 7x tehokkaampaa paaston 15h kohdalla ja nousee vaan loppua kohti, kasvuhormonin eritys pidemmällä paastolla spontaanisti ilman harjoittelua jne)

Ja samahan se on kysellä niin selviää jos joku sattuis olemaan nää asiat jo käyny läpi :) Tyhmempi on jättää kysymättä kuin esittää tyhmä kysymys.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mihin tuo suolen mekaaninen puhdistuminen paaston aikana perustuu? Minulla on sellainen käsitys että suolen sisältö etenee suolen oman peristalttisen liikkeen voimalla ja tärkeänä tekijänä on sisällön koostumus. Tuhdimpi tavara etenee suolessa hyvin ja ottaa mukaansa myös sinne mahdollisesti jääviä sisäfileitä. Siksi kuulostaakin oudolta että jos yhtäkkiä suoleen ei tulekaan mitään kiinteää ravintoa, nämä jämät lähtisivät jotenkin liikkeelle. Pitäisikö suolen peristaltiikan jotenkin lisääntyä paastolla? En tosiaan voi suoralta kädeltä todistaa, etteikö 50-vuotiaasta pihvistä olisi jotain haittaa mutta voisin kuvitella että ainakin suoliston bakteereille se maistuisi paljon lyhyemmässäkin ajassa eikä siitä jäisi mitään jäljelle.

Ja sitten taas ääliö-kysymys, josta ei saa suuttua: tuleeko esim. viikon paastoamisen jälkeen paskan mukana kymmeniä vuosia vanhoja pihvejä? :)

Sehän perustuu niinkin tieteelliseen faktaan kun suolihuuhtelu, jota pitkillä paastoilla siis suoritetaan päivittäin. Sitä toki voi varmaan harrastaa vaikka ei olisi paastollakaan... Mutta epäilemättä se olisi aika mielenkiintoinen kokemus jos siellä putkessa on monta kiloa sitä itseään.

Yks 16/8 IF -kannattaja täälläkin. Useempi kuukausi mennyt tuolla systeemillä kun pudottelen painoa ja tarkotus olis tehdä tästä pidemmän ajan ratkasu, kun painotavotteet on saavutettu. Vihaan dieettaamista niillä lintuannoksilla ja jatkuvalla nälällä. Nyt saa syödä kunnon annoksia ja olla ainakin osan päivästä kylläinen. Se 16h paastoa menee kyllä heittäen, vaikka oon ikäni syöny aamupalan joka aamu.

Treenejeistä en oo tehny ku aeroopiset paaston aikana ja puntit sitten syöneenä. Oha se mahtavaa vetää treenin jälkee joku 1200 kcal naamaan. Kolme ateriaa tulee syötyä, enkä siihen perus 6xpäivässä syömiseen taida palata.

Ei tässä mun mielestä oo mitään muuta taikaa muihin nähden ku se, että saa syödä isompia ruoka-annoksia. Muuten ihan samanlaista nitkuttamista ton painonpudotuksen kanssa. No jostain syystä oon tän alottamisen jälkeen heränny joka aamu 5-6 aikaan, eikä kello kerkee koskaan herättää. Uni kyllä tulee jo kympiltä, joten eipä se haittaakaan.

Erittäin hyvältä vaikuttava systeemi. Onhan paastolla todettu olevan terveyttä edistäviäkin vaikutuksia. Solutoiminta tehostuu ja mitä lie. Berkhanin blogissa niitä tutkimuksia taidetaan tietenkin viljellä ja jenkkien foorumilla.

Edit. Tuolla oli jotain verensokeriasiaa, jota en tarkemmin kerennyt lukeen, mutta multa otettiin perus verikokeita viikko takaperin ja paastoverensokerit näytti olevan 4.5 mmol/l, joka on kaiketi hyvä. Mut eipä mulla oo mitään häikkää koskaa ollukaan.

Ja mun mielestä kaikenlaista treeniä voi tehä paaston aikana. Lihakset ei pala, jos on muutaman tunnin syömättä. Vaan kaloreilla on väliä ja sillä ei oo taas väliä millon ne päivän aikana syö.

Mä syön yleensä illalla klo 20-21. Nyt viikonloppuna varmaan kaksi kertaa päivässä ja illalla isompi ateria kuitenkin. Purkkaa syön sen 24 h paaston aikana kuitenkin, joskus pari pastillia. Aterioita en. Onkohan purkasta haittaa? Mulla vie nälän ja hengitys raikastuu. Kaloreita tulee about 70.

Mitäs jos yhdistää ketogeenisen ja tuon 16/8 systeemin. Verensokeri heiluu vähemmän. Itse olen paastonnut pari päivää, ei ole vaan mun juttu mutta kyllä siinä helkkari piristyy. Omasta mielestäni se johtuu kun verensokerit menee alas ja kun ne on alhaalla niin tietty on virkeämpi olo. Maksimissaan varmasti viikon paasto voisi olla eduksikin, jos ei muuten niin nostaa mentaliteettiä.

EDIT: Tai rajoittaa hiilihydraattia tiettyyn pisteeseen asti. Ei ehkä ihan alle 20g

Mä syön yleensä illalla klo 20-21. Nyt viikonloppuna varmaan kaksi kertaa päivässä ja illalla isompi ateria kuitenkin. Purkkaa syön sen 24 h paaston aikana kuitenkin, joskus pari pastillia. Aterioita en. Onkohan purkasta haittaa? Mulla vie nälän ja hengitys raikastuu. Kaloreita tulee about 70.

Jaa-a. Se vähän riippuu tavoitteista: mitä siltä paastolta haluaa. Sulla Guerlainn taitaa olla aina se painonpudotustavoite, joten kyse on enemmän kaloreista. Jos paaston terveysvaikutuksia havittelee niin silloin ei sitä paastoa saisi käsittääkseni rikkoa, ja miten minä oon sen ymmärtäny, niin jos otat jotain energiapitosta niin paasto katkeaa ainakin hetkeksi.

hookoo sanoi:
Mitäs jos yhdistää ketogeenisen ja tuon 16/8 systeemin. Verensokeri heiluu vähemmän. Itse olen paastonnut pari päivää, ei ole vaan mun juttu mutta kyllä siinä helkkari piristyy. Omasta mielestäni se johtuu kun verensokerit menee alas ja kun ne on alhaalla niin tietty on virkeämpi olo. Maksimissaan varmasti viikon paasto voisi olla eduksikin, jos ei muuten niin nostaa mentaliteettiä.

En ketoilusta tiedä kyllä. Eikös keto oo muutenkin kropalle jossain määrin paastoa vastaava tila? Jenkkien bodybuilding.comilla on jättiläismäinen Intermittent Fasting -threadi, jonka syövereissä on asiaa tuosta ketosta ja paastosta. En oo ite perehtyny, kun keto ei oo mulle soveltuva.

Alan Aragonin artikkeli IF:sta. Tuo on hyvä, objektiivinen näkemys IF:iin. Ei oo mikään maailmoja kaatava systeemi, vaan yks muiden joukossa.

Ei pätkäpaasto vaadi mitään tiettyjä ruokavalioratkaisuja, on vaan järkevämpää lihasten kannalta kaikissa ruokavalioissa ja ateriaväliratkaisuissa vetää se prodetarve täyteen. (oliko se sen 1.7g/rasvatonkg)

Tässäpä mielenkiintonen postaus taas herra Berkhanilta :)

Itse Leangains systeemillä menty vuoden verran, takaisin en vaihda.

peruspäivä (nyt dieetillä)

aamulla ja aamupäivällä kahvia+ tilkka maitoa

ennen treeniä n. 12.00 10g bcaa
treenin jälkeen 25g heraa

1.ateria klo 16.00
paistijauheliha
perunaa
kasviksia
raejuustoa
pulla

2.ateria klo 21.00
leipää
kinkkua
kurkkua
rahka+marjoja
jäätelöpuikkko

nämä siis treenipäivinä 4x vko, sit lepopäivinä vain pulla ja jäätelö pois

rasva tirisee ja nälkä ei oo:D

Päiviä. Täällä kyseltiin että mites se kuona-aineet poistuu paastolla muttei tavallisella syömisellä. Minä voin opintojeni pohjalta vastata tähän, että poistuuhan niitä, mutta tulee lisää tilalle. Esimerkiksi proteiinin metaboloinnissa syntyy ammoniakkia, jota maksa muuttaa vaarattomaksi ja poistaa sapen mukana suoleen. Suolessa taas bakteerit muuttavat sitä takaisin myrkylliseen muotoon ja se imeytyy vereen, josta takaisin maksaan ja kierto jatkuu. Aina kuitenkin jonkin verran pääsee maksan ohi muualle verenkiertoon. En osaa sanoa mitään varmaa, mutta päättelisin näin, että paastolla kun ei syödä paljon, saadaan ammoniakkia yms muita poistettua tehokkaammin koska niitä ei tule lisää syödyn ruoan käsittelystä.

Suolihuuhtelusta olen kuullut sen verran, että koska paastolla ei syödä, sappi ei pääse imeytymään ulosteeseen ja sen mukana niin nopeasti ulos, vaan jää helpommin pyörimään suoleen bakteerien pilkottavaksi. Sappinesteessä kuitenkin poistetaan niin paljon maksan vaarattomaksi ja vesiliukoisiksi tekemiä myrkkyjä, että ei ole hyväksi sen jäädä suoleen pyörimään, koska bakteerit tekee niistä taas rasvaliukoisia ja vaarallisia ja ne pääsevät takaisin verenkiertoon.

Myös on mielenkiintoisia hiiritutkimuksia tehty ruoalla ja kalorimäärillä. Huomattiin eräässä tutkimuksessa (en nyt muista sitä, koitan kaivaa sen tähän jos joku sitä haluaa) että hiiret, joiden kalorinsaantia rajoitettiin, elivät pitempään ja terveempinä kuin ne hiiret, jotka saivat syödä vapaasti. Rajoitetulla dieetillä olevien hiirien turkki oli parempi, ne olivat lihaksikkaampia ja muutenkin paremman näköisiä. Tätä voidaan ehkä perustella niin sanotulla happiradikaaliteorialla: mitä enemmän syöt, sitä enemmän syntyy vapaita radikaaleja jotka haittaavat solun toimintaa ja mutatoivat dna:ta. Tämä teoria on yksi vanhenemisen teorioista. Kaikkihan täällä on kuullut niistä eristäytyneiden vuoristokylien asukkaista, jotka syö koko ajan liian vähän kaloreita ja elävät järjestään melkein satavuotiaksi; tämä tukisi ehkä tätä teoriaa. On myös pohdittu, pitenisikö elämä siksi, että kun ruokaa ei ole paljoa, elimistö säästäisi lisääntymistoiminnosta ja elinikä pitenisi, koska keho yrittää pysyä kunnossa mahdollisia parempia aikoja varten jotta voisi lisääntyä vähän vanhempana. Näitä vanhenemisteorioita on muitakin.

EDIT: tutkimuksia

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2837202/ mielenkiintoinen tutkimus just tuommosesta osa-aikapaastosta mitä täälläkin jotkut harrastaa
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2812811/?tool=pubmed tuossa taas tuosta rajoitetusta kalorisaannista apinoilla

Sehän perustuu niinkin tieteelliseen faktaan kun suolihuuhtelu, jota pitkillä paastoilla siis suoritetaan päivittäin...

Ai niin, unohdin tosiaan että pitkään paastoon voi sisällyttää myös suolihuuhtelun :) Sillä tosiaan taitaa saada vähän paremmin liikettä noihin oletettuihin pihvijämiin mutta päätän jo nyt omalta osaltani, ettei mikään mahdollinen terveysvaikutus ole sen arvoista :D Kuten todettu, kukin tyylillään...

Kiitoksia myös Moksulle kokemusten jakamisesta ja varsinkin tuosta Alan Aragonin kirjoituksesta! Siinä on juuri sellaista puolueetonta ja kriittistä arviointia, josta meikäläinen tykkää. Olen nyt jonkin verran lueskellut IF:stä ja kyllähän se ihan hyvältä systeemiltä vaikuttaa. Tiede näyttäisi olevan sitä mieltä, että samoihin vaikutuksiin voi periaattessa päästä muillakin keinoin ja eihän sitä soveltuvuutta itselle tiedä ennen kuin kokeilee. Vaakakupissa painaa myös käytännön seikat, kuten tuo näppärä syömistiheys.

Suurin huolenaiheeni tällä hetkellä on tuo mahdollinen aamupalan skippaaminen ja sitä seuraava suoriutuminen työpäivästä. Monien kokemukset puhuvat sen puolesta, että olo on virkeä mutta tutkimustiedon valossa kaikenlainen kognitiivinen toiminta näyttäisi heikkenevän lyhyenkin paaston aikana. Mites paastoilijat olette tämän asian kokeneet? Onko joukossa paljon ajatustyötä tekeviä?

ChildInTime: ainakin tähänastisen lukemani perusteella näyttäisi siltä, että lyhyillä paastoilla olisi ainoastaan suotuisia vaikutuksia mm. verenpaineeseen ja -sokeriin sekä insuliiniherkkyyteen. En ole ainakaan vielä löytänyt mitään viitteitä siitä, että se nostaisi diabeteksen riskiä. Mites, joko oot saanu kaverin mukaan paastoamaan? :)

Päiviä. Täällä kyseltiin että mites se kuona-aineet poistuu paastolla muttei tavallisella syömisellä. Minä voin opintojeni pohjalta vastata tähän, että poistuuhan niitä, mutta tulee lisää tilalle. Esimerkiksi proteiinin metaboloinnissa syntyy ammoniakkia, jota maksa muuttaa vaarattomaksi ja poistaa sapen mukana suoleen. Suolessa taas bakteerit muuttavat sitä takaisin myrkylliseen muotoon ja se imeytyy vereen, josta takaisin maksaan ja kierto jatkuu. Aina kuitenkin jonkin verran pääsee maksan ohi muualle verenkiertoon. En osaa sanoa mitään varmaa, mutta päättelisin näin, että paastolla kun ei syödä paljon, saadaan ammoniakkia yms muita poistettua tehokkaammin koska niitä ei tule lisää syödyn ruoan käsittelystä.

No päiviä, päiviä! :)

Missäs muissa muodoissa tuo ammoniakki poistuu kropasta, kuin ureana? Minun käsittääkseni aminohappojen kataboliassa muodostuva ammoniakki sidotaan hyvin nopeasti ureaan, joka on vesiliukoinen ja siksi erittyy virtsaan. Eikös sappineste ole rasvaliukoisia metaboliitteja varten? Kyseessähän on myös täysin luonnollinen aineenvaihduntareitti, jonka on tarkoituskin poistaa muodostunut ammoniakki kropasta mahdollisimman pian. Elimistöön kerääntyvä ammoniakki on melko haitallista, joten en usko että terveellä ihmisellä pääsee muodostumaan mitään merkittäviä kertymiä jotka "puhdistuisivat" paaston aikana.

Voidaanko jotenkin osoittaa, että paaston jälkeen kropassa on vähemmän ammoniakkia kuin ennen sitä? Entä onko noita puhdistuvia "myrkkyjä" muita?

Suolihuuhtelusta olen kuullut sen verran, että koska paastolla ei syödä, sappi ei pääse imeytymään ulosteeseen ja sen mukana niin nopeasti ulos, vaan jää helpommin pyörimään suoleen bakteerien pilkottavaksi. Sappinesteessä kuitenkin poistetaan niin paljon maksan vaarattomaksi ja vesiliukoisiksi tekemiä myrkkyjä, että ei ole hyväksi sen jäädä suoleen pyörimään, koska bakteerit tekee niistä taas rasvaliukoisia ja vaarallisia ja ne pääsevät takaisin verenkiertoon.

Korjaa nyt jos olen väärässä mutta sapen mukana poistuu rasvaliukoisia metaboliitteja. Tämän valossahan suolihuuhtelu voisi siis olla jopa haitallista. Löytyykö mitään tutkimuksia aiheesta?

Myös on mielenkiintoisia hiiritutkimuksia tehty ruoalla ja kalorimäärillä...

Joo nuo ovat kyllä ihan mielenkiintoisia tutkimuksia. Ainakin eläimillä näyttäisi pätevän se, ettei ihan koko aikaa kannata mässäillä mahaa täyteen jos haluaa elää hieman pidempään.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2837202/ mielenkiintoinen tutkimus just tuommosesta osa-aikapaastosta mitä täälläkin jotkut harrastaa

Tähän täytyykin perehtyä paremmalla ajalla!

Suurin huolenaiheeni tällä hetkellä on tuo mahdollinen aamupalan skippaaminen ja sitä seuraava suoriutuminen työpäivästä. Monien kokemukset puhuvat sen puolesta, että olo on virkeä mutta tutkimustiedon valossa kaikenlainen kognitiivinen toiminta näyttäisi heikkenevän lyhyenkin paaston aikana. Mites paastoilijat olette tämän asian kokeneet? Onko joukossa paljon ajatustyötä tekeviä?

Omaa kokemusta voin vain tarjota, mutta en ole kokenut oloani sen virkeämmäksi tai väsyneemmäksi paaston aikana. Ainoastaan nälkäiseksi ja se ei ole tässä kuukausien aikana muuttunut. Jos on tekemistä aamulla, niin se näläntunne tietenkin häviää/unohtuu helpommin.

Olen normaalistikin virkeimmilläni aamusta, joten aikaisempaan olotilaan en koe tulleen minkäänlaista muutosta. Ainut muutos on ollut tuo aikaisempi herääminen, josta en kyllä tiedä johtuuko se tästä pätkäpaastoilusta vai mistä.

Kognitiivisen toiminnan heikkenemiseen en osaa sanoa myöskään mitään. En ole tällaista huomannut ja mielestäni työni on ajatustyötä vaativaa. Se onkin sitten aina suhteellista, että mikä on vaativaa ajatustyötä :D

Minulla ei ole enää tavoitteita urheilullisen kehityksen saralla vaan haluan löytää systeemin, jolla pystyis elämään hyvässä kunnossa läpi vuoden. Myöskin positiivista olisi se, että ei tarvitsisi paljoa kuluttaa aikaa jumppaamiseen. Ketoosi tai low carb ei käy, 32-v istumatyöntekijänä syöminen useilla aterioilla on aikamoista linnunruokintaa, joten tällä hetkellä IF vaikuttaa hiton hyvältä.

Paletaanille tämmönen pätkä Berkhanin blogista liittyen tuohon kognitiiviseen toimintaan:

Fasting and mental performance

"In a test where twenty-one university aged people were asked to perform a series of intellectual tests after having either a normal meal, skipping one meal, skipping two meals or going 24 hours without food, researchers found no difference in performance on measures of reaction time, recall or focused attention time. This led the authors of the study to conclude that short-term food deprivation did not significantly impair cognitive function.

These results have been confirmed in additional studies where healthy young adults ate as little as 300 Calories over a two day period and experienced no decrease in tests of cognitive performance (including vigilance, choice reaction time, learning, memory, and reasoning), activity, sleep, and mood)."

Ym. tekstiin liitetyt lähdelinkit:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7473300
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18779282

Missäs muissa muodoissa tuo ammoniakki poistuu kropasta, kuin ureana? Minun käsittääkseni aminohappojen kataboliassa muodostuva ammoniakki sidotaan hyvin nopeasti ureaan, joka on vesiliukoinen ja siksi erittyy virtsaan. Eikös sappineste ole rasvaliukoisia metaboliitteja varten? Kyseessähän on myös täysin luonnollinen aineenvaihduntareitti, jonka on tarkoituskin poistaa muodostunut ammoniakki kropasta mahdollisimman pian. Elimistöön kerääntyvä ammoniakki on melko haitallista, joten en usko että terveellä ihmisellä pääsee muodostumaan mitään merkittäviä kertymiä jotka "puhdistuisivat" paaston aikana.
Voidaanko jotenkin osoittaa, että paaston jälkeen kropassa on vähemmän ammoniakkia kuin ennen sitä? Entä onko noita puhdistuvia "myrkkyjä" muita?

Seuraavat teidot ovat sitten Galenoksesta eli niiden totuudellisuudesta en mene takaamaan :D
Oikeassa olit siinä että sen pitäisi poistua virtsan mukana. Eli tämän Gallen mukaan ureaa tihkuu suolen seinämän läpi suoleen, jossa bakteerit sitten tekevät siitä ammoniakkia. Minä lähinnä päättelin, etä jos ei syö lihaa, ei synny ureaakaan niin paljon-> ei synny ammoniakkiakaan. Voin koitaa kaivaa jotain tutkimuksia paremmalla ajalla, ihan vaan itsellenikin varmistaakseni mitenhän se nyt menee, mutta en tähään hätään sillä nytkin mun pitäis olla lukemassa tenttiin :rolleyes:

Paletaani;2996789 Korjaa nyt jos olen väärässä mutta sapen mukana poistuu [I sanoi:
rasvaliukoisia[/I] metaboliitteja. Tämän valossahan suolihuuhtelu voisi siis olla jopa haitallista. Löytyykö mitään tutkimuksia aiheesta?

Sappinesteen mukana poistuvat myrkyt maksa on muokannut vesiliukoisiksi ja suurimolekyylisiksi, koska jos ne rasvaliukoisina eritettäisiin suoleen, ne pääsisivät suolen epiteelisolujen solukalvon läpi takaisin elimistöön suoraan diffuusiolla. Vesiliukoiset aineethan eivät pääse ilman erityisiä kanavia tai reseptorivälitteistä solusyöntiä, koska solukalvo on käytännössä rasvaa. Virtsan mukana poistuu taas näitä pienimolekyylisiä vesiliukoisia metaboliitteja, jonkin verran myös suurikokoisia. Yleensähän tämä menee niin, että maksa liittää jonkin vesiliukoisen molekyylin siihen myrkkyyn, esimerkiksi glysiinin tai glukuronaattian joka vaikeuttaaa myrkyn pääsyä solukalvon läpi. Suolen bakteerit taas monesti saattavat poistaa tämän konjugaatin ja myrkky pääsee taas suolen epiteelin läpi.

Muita aineenvaihdunnassa syntyviä myrkkyjä en nyt muista mutta ruoan mukana tulee muun muassa lisäaineita jotka maksa muokkaa ja poistaa sapen mukana, ja myös bilirubiini jota syntyy vanhojen punasolujen hajotuksessa, poistuu sappinesteessä. Jos haluat enemmän tietää, kaivan jostain jotain tutkimuksia, viimeistään ensi vuonna fysiologian kurssilla varmaan saan jotain esimerkkejä :)

Suolihuuhteluhan on haitallista varsinkin jos sitä tekee pitkään joka päivä, sillä sen mukana poistuu suolen bakteeriflooraa jota vaaditaan sen normaaliin toimintaan. Mutta muun muassa sairaalassakin sitä tehdään esimekriksi ennen synnytystä ja paskusuolentähystystä, eli ei se kerta tai kaks nyt varsinaisesti mitään haitallista ole.

Paletaanille tämmönen pätkä Berkhanin blogista liittyen tuohon kognitiiviseen toimintaan:

Ym. tekstiin liitetyt lähdelinkit:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7473300
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18779282

Hyvä, että tuollaisiakin tutkimuksia löytyy. Aragonin artikkelissa mainitut paperit ovat tuottaneet hieman epäjohdonmukaisia tuloksia. Ilmeisesti ainakin lapsilla tuo aamupalan syönti on selkeästi fiksumpi vaihtoehto kuin sen skippaaminen. Mielenkiintoinen huomio on myös se Ramadanin aikaan tapahtuva liikenneonnettomuuksien merkittävä lisääntyminen :D

Itse olen huomannut melkoisia hankaluuksia jo pelkästään verikoetta varten suoritettavan 12h paaston aikana. Toisaalta en kyllä epäile sitäkään, etteikö tuollaiseen voisi tottua. Ja itsensä testaaminen on aina jännää.

Seuraavat teidot ovat sitten Galenoksesta eli niiden totuudellisuudesta en mene takaamaan :D

Olisi pitänyt arvata, että se "voin opintojeni pohjalta vastata tähän.." viittaa innokkaaseen 1. vuoden lääkisläiseen ;)

Noh, eipä tuosta varmaan tarvi sen kummemmin alkaa tutkimuksia kaivamaan ettei eksytä kokonaan offtopicin puolelle. Aiheesta toki voisi jauhaa sivukaupalla mutta pääpointti oli siinä, voiko paaston aikana ihminen oikeasti "puhdistua" noista mystisistä "myrkyistä". Kropasta löytyy kyllä fiksuja järjestelmiä myrkkyjen poistoon ihan normaalin ravitsemuksenkin aikana.

Hyviä huomioita tosiaan tuo, että osa suurimolekyylisistä metaboliiteista voi olla sappinesteessä vesiliukoisena ja että suolihuuhtelu poistaa myös bakteeriflooraa (= haitallista).

Hehee :D No taustalla on myös yliopiston biologian ja biokemian opintoja, joissa muun muassa noi vanhenemisteoriat ja sappijutut ovat tulleet käytyä.

Mitä paastoajille on tapahtunut kun täällä on niin hiljaista? Laskiko verensokeri liian alas? Vai hidastuiko aineenvaihdunta liikaa? Eikait vaan säästöliekki ruvennut roihuamaan? Ei, eihän se ole mahdollista.

Top10 paastomyyttiä kumottu: http://www.leangains.com/2010/10/top-ten-fasting-myths-debunked.html

Ekaksi postaukseksi melko hassu, ei saa oikein selvää onko tässä niinku vittuilua vai mitä, mutta itse ainakin paastoan edelleen. Juuri meni bataatit uuniin 25h paaston ja rankan treenin päätteeksi. Ei näy säästöliekkiä. Ja for what it's worth nuo on jo aika w ;)

Ekaksi postaukseksi melko hassu, ei saa oikein selvää onko tässä niinku vittuilua vai mitä, mutta itse ainakin paastoan edelleen. Juuri meni bataatit uuniin 25h paaston ja rankan treenin päätteeksi. Ei näy säästöliekkiä. Ja for what it's worth nuo on jo aika w ;)

Ei ollu ainakaan tarkotus vittuilla :D. On meinaan aika asiallinen artikkeli postaamani linkin takana :). Kyllä Martin tietää mistä puhuu. Itse olen pätkäpaastoillut jo pidemmän aikaa ja tuntus ihan toimivalta tsydeemiltä. Recomppina oon vetänyt, viikkokalorit lähellä kulutusta. Treenipäivät plussalla ja välipäivät miinuksella. Treenin jälkeen aina armotonta hiilarimättöä ja muutenkin kaikki päivän kalorit tulee syötyä illalla 1-3 aterialla. Nyt proteiinivohveleita paisteleen...ne hillon kans naamariin. Sitte vois vetää kilon lohkoperunoita. Protein fluff tietenki iltapalaksi...

Suositut

Back
Ylös Bottom