Paasto

olen paastonnut 5 päivän paaston 3 kertaa joskus nuorena ja hulluna... silloin kun paasto oli muotia.

eka kerta oli positiivinen, painoa lähti noin 3 kg ja puoli kiloa tuli takaisin, se oli jotain "kuonaa" tms. , toinen ja kolmas kerta ihan plus miinus nolla, eli paino tuli lähes heti takaisin. lihasta joka kerralla lähti oikein kunnolla, ekalla kerralla ei muihin dietteihin nähden kuitenkaan "hirveän paljon enemmän", mutta toinen ja kolmas kerta olivat aivan turhia lihaksen pienennyskuureja.

en koskaan tehnyt mitään peräsuolihuuhteluja ja hyvin meni.

joskus on tullut mieleen herapaasto, jota oli muistaakseni 90-luvun puolivälissä tutkittu. ei kuulemma kuluta lihasta niin paljon.

paaston positiiviset vaikutukset johtuvat muka kiinteän ruoan puuttumisesta, joten proteiinijuomapaastollakin pitäsi saada "puhdistus"... mene ja tiedä.

omat fiilikset siis: puhdistaa jos tekee harvoin (mulla oli vuoden väli ja ei enää puhdistanut), laihdutuksessa olematon apu

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nostetaas vanha threadi.

Onko kellään laittaa linkkiä johonkin faktatietoon tuosta suolihuuhtelun tärkeydestä paaston aikana?

Tässäkin threadissa on aiempana kommentti, että suolihuuhtelu on tehtävä, jotta suolesta poistuu jotain "myrkkyjä" mitkä voivat olla vaaraksi. Olen myös muualla törmännyt kommentteihin, että suolihuuhtelu on tehtävä, jotta elimistö ei yritä imeyttää ravintoa suolessa olevista kuona-aineista -> vaarallista.

Enpä noihin oo sanonut juuta enkä jaata, koska mielellään lukisin ensin jostain muutakin kuin mutu-juttuja.

Kuitenkin ilmeisesti suolihuuhtelu estää / vähentää päänsärkyä paaston aikana?

Paastonneelta kaverilta kuultua: Kunnon paastolla suolihuuhtelu on välttämätön. Paastolla peräsuoleen kerääntyy jotain myrkkyjä ja jos ei tee suolihuuhtelua niin saattaa henki lähteä.

-K

Nostetaas vanha threadi.

Onko kellään laittaa linkkiä johonkin faktatietoon tuosta suolihuuhtelun tärkeydestä paaston aikana?

Tässäkin threadissa on aiempana kommentti, että suolihuuhtelu on tehtävä, jotta suolesta poistuu jotain "myrkkyjä" mitkä voivat olla vaaraksi. Olen myös muualla törmännyt kommentteihin, että suolihuuhtelu on tehtävä, jotta elimistö ei yritä imeyttää ravintoa suolessa olevista kuona-aineista -> vaarallista.

Enpä noihin oo sanonut juuta enkä jaata, koska mielellään lukisin ensin jostain muutakin kuin mutu-juttuja.

Kuitenkin ilmeisesti suolihuuhtelu estää / vähentää päänsärkyä paaston aikana?
Tyly fakta on se, että jossei huuhtele suolesta möhmiä poies, elimistö alkaa käyttään sitä möhmää ravinnokseen, siitä se hirvee olo! (Miäti ny, ihanku söis kakkaa.)
Linkkiä en pysty laittaan, mutta kävin asiat eestaas ja ympäri läpi, kun vedin 6vrk:n paaaston reilu vuosi sitten (Vogelin mehupaasto, muuten jees mutta glaubersuola teki tosi pahaa ja mun oli nälkä ihan koko ajan.) Huuhtelu 2 kertaa päiväs, ei yhtään särkeny päätä tms.

Tyly fakta on se, että jossei huuhtele suolesta möhmiä poies, elimistö alkaa käyttään sitä möhmää ravinnokseen, siitä se hirvee olo! (Miäti ny, ihanku söis kakkaa.)
Linkkiä en pysty laittaan, mutta kävin asiat eestaas ja ympäri läpi, kun vedin 6vrk:n paaaston reilu vuosi sitten (Vogelin mehupaasto, muuten jees mutta glaubersuola teki tosi pahaa ja mun oli nälkä ihan koko ajan.) Huuhtelu 2 kertaa päiväs, ei yhtään särkeny päätä tms.

Minä haluaisin nähdä jotain tutkimustietoa tuosta ennenkö faktaksi uskoisin. Ja korostaisin, että sen tutkimustiedon tulisi olla lääketieteellistä eikä humpuukiyrittäjien "luotettavia yksityisiä tutkimuksia".

Lääketieteellisesti nimittäin tuo suolihuuhtelun hyöty on hyvin kyseenalainen.
Menee sinne uskomuslääketieteen puolelle kuten detox-osastokin.

Ite en pysty tehdä paastoa helposti. Muistan ku joskus on päivä ku ei oo ollu ruokaa ja tulee kauhea eläimellinen himo saada ruokaa, harkitsee jopa ihmisten päälle menemistä kadulla jos niiltä sais ruokaa. Semmonen kauhea himo. Onko tuttua kellekkään? Vai onko toi sitä ku tulee suora stoppi ruuan saantiin ni tulee kauhea ruuanhimo. Eläimellinen ruokageeni.

Minä haluaisin nähdä jotain tutkimustietoa tuosta ennenkö faktaksi uskoisin. Ja korostaisin, että sen tutkimustiedon tulisi olla lääketieteellistä eikä humpuukiyrittäjien "luotettavia yksityisiä tutkimuksia".

Lääketieteellisesti nimittäin tuo suolihuuhtelun hyöty on hyvin kyseenalainen.
Menee sinne uskomuslääketieteen puolelle kuten detox-osastokin.
Googleta "paasto". Ei ole tapana uskoa "humpuukiyrittäjiin" (ja tuskin parin euron suolihuuhtelupussit kauheesti kenenkään yrittäjän tiliä lihottais?). Mutta jos oot päättänyt jo, ettet usko, niin mikäs siinä sitten, paastoa vain ilman huuhtelua. Oma valinta jos huonosta olosta tykkää:rolleyes:

Nostelempa vanhaa trediä ihan vaan huvikseni. Lueskelin Eat-Stop-Eatin, ja katselin Brad Pilonin kuvia ja youtube selittelyvideioita, ja kaveri on melko kovassa tikissä. Samoin on Leangainsin Martin Berkhan joka suosii pätkäpaastoprotokollaa (16h paastoa, 8h syöntiä), ja haluaisin tietää onko kukaan muu testaillut paastoilua?

Itellä ainakin tuntuu että paastolla treenit kulkee eksponentiaalisesti paremmin. Varsinkin tabataintervallit menee paljon paremmalla fiiliksellä. En tiedä oikein mihin se perustuu, oisko se, että vatsassa ei ole _mitään_ = helpompi heilua? Mene ja tiedä.

Olen nyt reilun puolivuotta ollu pätkäpaastolla, nimenomaan tuolla >16h paastoa <8h syömistä, ja paino on pysynyt samana mutta rasva on selkeästi palanut = Recomppia on tapahtunut vaikka sorbettia vetelen melkeen joka päivä jälkkäriksi.

Suosittelen kenelle tahansa. Ei ole lainkaan hullu väite että paasto ois se ratkasu mikä tarjoaa pysyvän painonpudotuksen ilman sen kummempia kikkailuja. Berkhania siteeraten voisin linkittää vielä tämmösen päättömyyden.

For real. Mikä siinä "laihduttamisessa" on niin vaikeaa? Ei tarvi kuin olla syömättä!

Samoin on Leangainsin Martin Berkhan joka suosii pätkäpaastoprotokollaa (16h paastoa, 8h syöntiä), ja haluaisin tietää onko kukaan muu testaillut paastoilua?

Itsekin olen Intermittent fastingilla mennyt jo jonkin aikaa ja syitä on tähän monia.

Aikaa säästyy kun ei tarvi valmistaa niin montaa ateriaa; mullakin on syömisikkuna sen 6-8h ihan omasta aikataulusta riippuen jolloin syön yhden n. 1000kcal aterian (treenin jälkeen) ja pari 500-700kcal välipalaa. Yleensä pyrin treenaamaan tyhjään vatsaan (BCAA:ta ennen treeniä) ja rikon paaston heti treenin jälkeen. Treenit kulkee aivan helvetin hyvin näin.

Muutenkin tää sopii mulle hyvin koska aamuisin ei safka maita muutenkaan mutta iltaa kohden voisin syödä vaikka kuinka paljon ja oon muutenkin suhteellisen isoruokainen kaveri, nyt saa joka päivä vatsan täyteen vaikka olisikin dieetillä. Mun mielestä se on siistiä.

Itsekin olen Intermittent fastingilla mennyt jo jonkin aikaa ja syitä on tähän monia.

Aikaa säästyy kun ei tarvi valmistaa niin montaa ateriaa..

..Treenit kulkee aivan helvetin hyvin näin.

...nyt saa joka päivä vatsan täyteen vaikka olisikin dieetillä. Mun mielestä se on siistiä.

Aamen. Mikä siinä painonpudotuksessa siis on niin vaikeaa? :D Tuntuu ihan hullulta että jotku vielä tappelee asian kans kun näinkin loistava kikka on keksitty.

Just rikoin 24h paaston tossa tunti sitten. Voi että maistuuki ruoka hyvältä.

Ps. pakko laittaa tuota kaseiinia tilaukseen että saa testata tuota uusimman postauksen prodevanukasta. Näyttää melko messevältä!

Tässäkö on idea lyhyesti ja ytimekkäästi se että 8 tunnin sisään saa vedellä safkaa ihan huoletta, mutta sitten sen aikarajan jälkeen vähintään 16 tuntiin ei vedetä sitten mitään muuta kuin korkeintaan vettä taikka kaffetta ?

Tässäkö on idea lyhyesti ja ytimekkäästi se että 8 tunnin sisään saa vedellä safkaa ihan huoletta, mutta sitten sen aikarajan jälkeen vähintään 16 tuntiin ei vedetä sitten mitään muuta kuin korkeintaan vettä taikka kaffetta ?

Paaston idea on se. Berkhanin ruokailutottumuksista sitten kannattaa enemmän lukea sen sivuilta. Toki jos nyt järjen pitää päässä ni ei voi kovin typerästi sen 8h aikana syödäkkään (1.7g prodea / rasvaton massa kg, loput hiilareista, pikkusen kalaöljyä). Ja tyyppi tuumas muistaakseni jossain postissa että kaikki prosessoitu skeida pois automaationa. En silti luovu mun sorbettijälkkäristä :rolleyes:

Ja tietenkin se, että vettä nyt ei kannata (eikä kahvia varsinkaan) vetää nälkään. Ei tee kauhean hyvää vitamiinitasapainolle.

Whoooosh! Harppaus kyselyketjusta tänne.

Ilmeisesti Diabetestä, jotku sokerit nousee liikaa tai jotain. Tää on second-hand selitys, kun koitin saada kaveria paastolle liian vähäsellä tietämyksellä/muistilla, olen kyllä eat-stop-eatit ja McDonaldin artikkeleita lueskellut, ja Leangainsin Berkhanin juttuja paastoon liittyen, ja jossain välissä muistinkin enemmän. Nyt on vaan jäänyt tämä "kun se kerran toimii niin se on hyvä" periaate. Ei jaksa todistella muutaku jatkuvasti tippuvalla rasvaprosentilla, nousevilla voimatasoilla ja jatkuvalla henkisellä hyvinvoinnilla paastoa tyypeille.

Täytyy kyllä heti kärkeen todeta, että olen aika vähän perehtynyt tuohon pätkäpaastoiluun ja logiikkaan sen takana. Sun hehkutukset on tosin ollut sitä luokkaa että mielenkiinto on herännyt :D Tarkoitus on ollut lueskella enemmän aiheesta ja ehkäpä ottaa joskus kokeiluun...

No tän kaverin parempi puolisko oli sitten todennut että paasto on huonoksi haimalle ja kymmenkertaistaa sokeritaudin riskin tai jotain. Sen tiedän että diabeetikoille sitä ei suositellakkaan, mutta tuo haimajuttu ja tuo sairastumisriski on ihan uutta.

Nyt seuraa 110% mutua:

Voisin äkkiseltäni kuvitella että tuo sokeritaudin riski (tai sen pelko) perustuu insuliiniin. Jos paaston aikana insuliinit pääsevät valumaan pohjalukemiin ja sitten ne pompsautetaan muutamaksi tunniksi ylöspäin, joku voisi ajatella että se edistää insuliiniresistenssin muodostumista. Ja siten siis 2-tyypin diabeteksen puhkeamista. Ehkäpä joku voisi myös ajatella että tällainen insuliinin sahaaminen edestakaisin kuormittaisi myös haimaa, joka sitä insuliinia tuottaa.

Jatkomutuna voisin heittää että liikkuvalle ja kovakuntoiselle ihmiselle tuosta ei luulisi olevan kovin suurta haittaa. Insuliiniresistenssin kehittyminen on nimittäin yhteydessä myös moniin rasvakudoksesta lähtöisin oleviin hormoneihin, verenpaineeseen sekä (vyötärö)lihavuuteen. Liikunta myös tunnetusti parantaa insuliiniherkkyyttä, mikä voisi kompensoida insuliinin sahauksesta mahdollisesti johtuvaa kuormitusta.

Kuten sanoin, tarkoitus on ollut perehtyä aiheeseen enemmänkin joten yritän viisastua jatkossa. Sulta olen bongannut tuon LeanGains-blogin ja pitääkin ottaa se tarkasteluun. Yritä tosiaan lypsää (!) siltä kaverisi paremmalta puoliskolta jotain tarkempia tietoja niin jatketaan pohdintaa :)

Ps. Toivoinki että Paletaani kiinnostuisit aiheesta :) Jos jaksat, niin jutskataan Paastoketjussa lisää asiasta ettei tuu hijack!

Nöyrimmät kiitokset siitä, että pidät mielipidettäni kuuntelemisen arvoisena! :nolo:

Kokeilemisen arvoinen juttu varmasti. Olen kerran-pari vuodessa muutaman vuoden ajan paastonnut 2-3vkoa, ja kyllähän sitä on aivan eri ihminen paaston jälkeen kuin ennen. Silmät, iho, sekä yleinen vireystila on kun pikkupojalla paastoamisen jälkeen kun keho on päässyt kuona-aineista eroon. Treenit siinä tietenkin kärsii, mutta eipä tässä elämässä pelkkiä ylämäkiä ole missään muussa asiassakaan..

Olen siis paastonnut siten, että teetä olen litkinyt, sekä kasvisliemiä joihin olen laittanut cayenne-pippuria. Sekä aamuisin litra kuumaa vettä johon pari tl merisuolaa; suoli tyhjenee ja näin ei tule sitä pääkipua mikä aiheutuisi muuten siitä että suolen seinämissä oleva paska rupeaa imeytymään elimistöön.

Voisi kyllä ottaa kokeiluun tuon 16/8 -systeemin.

Vaikka olenkin jo niin tottunut noihin pitkiin paastoihin ja vakuuttunut niiden positiivisista vaikutuksista ihmiseen että niistä en kuiten luovu..

Kokeilemisen arvoinen juttu varmasti. Olen kerran-pari vuodessa muutaman vuoden ajan paastonnut 2-3vkoa, ja kyllähän sitä on aivan eri ihminen paaston jälkeen kuin ennen. Silmät, iho, sekä yleinen vireystila on kun pikkupojalla paastoamisen jälkeen kun keho on päässyt kuona-aineista eroon. Treenit siinä tietenkin kärsii, mutta eipä tässä elämässä pelkkiä ylämäkiä ole missään muussa asiassakaan..

Hieno hommahan se on jos tuntuu että tuollaisesta rääkistä saa jotain hyötyä. Itse en kylläkään lähtisi ikinä vetämään vastaavaa näännytystä. Olisin lähinnä kiinnostuneempi tuollaisesta intermittent fasting-tyyppisestä ruokailun jaksottamisesta.

Pidemmät paastot lähinnä kummastuttavat. Mitä kuona-aineita sen aikana sieltä kropasta poistuu ja miksi ne eivät poistu silloin kun syödään normaalisti? Voidaanko todistettavasti osoittaa, että kropassa on vähemmän näitä mystisiä kuona-aineita paaston jälkeen? Voidaanko tuota olotilan kohentumista perustella jotenkin muutenkin kuin subjektiivisen kokemuksen kautta? Minusta lähinnä kuulostaa siltä että jos on 3 viikkoa syömättä nii onhan se perkeleen hyvä olo kun vihdoin saa sitä ruokaa :D Taisivat myös keskitysleirien vangit olla poikkeuksellisen puhdasta ja tervettä porukkaa kun paastosivat oikein urakalla. Omiin tavoitteisiini ei myöskään sopisi lähteä vapaaehtoisesti romuttamaan viikkokausiksi vaivalla hankittuja treenituloksia.

Ei siis millään pahalla, kukin tyylillään :)

Hieno hommahan se on jos tuntuu että tuollaisesta rääkistä-

Eli et taida olla kokeillut miten keho oikeasti 24h paastolla reagoi? Nälkää ei kyllä tunne missään vaiheessa. Ehkä ekalla kerralla ekoina tunteina, mutta just tuon ghrelinin hormonin (pulssin, mikälie) takia on tosi kylläinen olo kokoajan, vaikkei ole mitään syönyt.

Miten merkkari sä näet sen veritautiriskihomman tuolta kyselyketjusta? Pitäs saada nyt soiteltua se kaverin muikkeli suohon että kaveri pääsee paastolle :)

Toki jos on diabeetikko, niin ei paasto varmastikaan kannata, mutta sitäkään en osaa perustella. Täytyy viikonloppuna taas sukeltaa pubmediin ilmeisesti.

Eli et taida olla kokeillut miten keho oikeasti 24h paastolla reagoi? Nälkää ei kyllä tunne missään vaiheessa. Ehkä ekalla kerralla ekoina tunteina, mutta just tuon ghrelinin hormonin (pulssin, mikälie) takia on tosi kylläinen olo kokoajan, vaikkei ole mitään syönyt.

En ole henkilökohtaisesti testannut mutta kyllä minä uskon, että siinä paastolla kyllä pärjää sekoamatta tai kuolematta :) Tarkoitin vain sitä, että en näe mitään syytä tuollaiseen 2-3 viikon mittaiseen paastoiluun. Pikemminkin näkisin syitä välttää sellaista. Oletko itse testannut niin pitkiä paastokausia?

Toki jos on diabeetikko, niin ei paasto varmastikaan kannata, mutta sitäkään en osaa perustella. Täytyy viikonloppuna taas sukeltaa pubmediin ilmeisesti.

Tuossakin on varmasti aika monta liikkuvaa osaa, kuten onko kyseessä I- vai II-tyypin diabetes, onko lääkitystä käytössä, onko muita diabeteksen oheissairauksia jne. Pikaisen googletuksen perusteella ainakin jotkut muslimi-diabeetikot ovat paastonneet Ramadanin aikaan ja selvinneet hengissä :D

Täytyy kyllä itsekin pulahtaa PubMedin ja blogosfäärin uumeniin ihan silkasta uteliaisuudesta.

Olisi ehkä pitänyt mainita tuosta olosta senverran tarkemmin, että kyllä se olo ja vireystila on jo huomattavasti parempi 3-4 paastopäivän jälkeen, eikä siis vain paaston jälkeen.

Omakohtasia kokemuksia nämä minun sepostukset, enkä sentarkemmin ole tutkiskellut mitään veritautiriskejä ym..

Ihmiset on paastonneet ennen, paastoavat parhaillaan, ja paastoavat tulevaisuudessakin, kukin erinäisistä syistä. Omalla kohdalla nuo syyt on kehon ja mielen puhdistaminen, se fiilis mikä paastosta tulee - sitä on kuin uudestisyntynyt. Jotkut eivät käsitä paastoamista, jotkut eivät kehonrakennusta, jotkut tykkäävät vetää viinaa 24/7, ja jokainen löytää aina ihmeteltävää, "faktoja" ja omia mielipiteitä siitä miksi sitä jotain ei kannata edes harkita sentähden kun "siinä ei ole mitään järkeä" senkummemmin kokeilematta tai perehtymättä asioihin ja ajattelevat sitä muitten "järjetöntä" touhua omalta kannaltaan. Mitä itse olen aikoinaan lueskellut ja perehtynyt paastoamiseen, niin eipä siinä negatiivisia juttuja ole muita kuin se että tulokset tippuu sekä lihaa katoaa vähän, tietenkin. Mutta eipä tuollaisella 2 viikon paastolla vielä kovin syvälle unholaan lihoja/tuloksia heitellä, kun pääsee taas kovan treenin ja syömisen makuun niin aika nopeasti sitä samoille lukemille pääsee.

Nämä on minun mietteitä, mutta en olekaan kehonrakentaja-ammattilainen, tai muutenkaan kehonrakennus/voimanosto/whatever -kisoja silmällä pitäen treenaava tyyppi.

Paletaani: nimenomaan, omiin tavoitteisiisi ei paastoaminen pidemmän aikaa sovi varmaankaan. Vaan enpä mie sinua pakota paastoamaan sekuntiakaan :kippis:

Kaikessa kannattaa kuitenkin muistaa se järki, eli on aika typerää ottaa nuo keskitysleiri-läpät mukaan keskusteluun kun kaikki tietää että hengiltä näännyttämisellä ja paastoamisella on vissi ero. Paaston aikana mie ainakin olen vedellyt vitamiinit ym., sekä juonut teetä, laimeata sitruunamehua, sekä kasvisliemiä nyt ainakin.

Ja niitä kuona-aineita poistuu mm. kielen kautta niin paljon ensimmäisellä viikolla ettei tolkun määrää, näin ainakin omalla kohdalla ensimmäisen paaston kohdalla. Senjälkeen kieli oli todella terveen värinen. Ei keltasta "töhnää" eikä muutakaan ylimääräistä. Ja jos paastoatte pitemmän aikaa niin muistakaa se merisuola -vesi joka pvä niin suoli ja pää tykkää.

EDIT: niin ja sielä suolen sopukoissa saattaa sulamattomana lymyillä se pikku Paletaanin 5vuotiaana syömä puolikypsä sisäfilee -pihvikin. En voi todistaa onko siitä haittaa jos vaikka 50vuotta suolessa muhii pihvinpalanen, mutta tuollaisistakin pääsee paastolla eroon.

Paletaani: nimenomaan, omiin tavoitteisiisi ei paastoaminen pidemmän aikaa sovi varmaankaan. Vaan enpä mie sinua pakota paastoamaan sekuntiakaan :kippis:

Minäpä saatan pakottaa itseni jossain vaiheessa paastoamaan jos löydän sille hyviä perusteita :D

Kaikessa kannattaa kuitenkin muistaa se järki, eli on aika typerää ottaa nuo keskitysleiri-läpät mukaan keskusteluun kun kaikki tietää että hengiltä näännyttämisellä ja paastoamisella on vissi ero. Paaston aikana mie ainakin olen vedellyt vitamiinit ym., sekä juonut teetä, laimeata sitruunamehua, sekä kasvisliemiä nyt ainakin.

Pahoitteluni typerästä keskitysleiri-läpästä. Jos kuitenkin ihan ajatusleikkinä ruvettaisiin pohtimaan tuota asiaa syvällisemmin niin mikä se ero loppujen lopuksi onkaan? Onko se aika? Muuttuuko paasto hengiltä näännyttämiseksi vasta 4 viikon kohdalla? Vaiko vasta parin kuukauden? Vuoden? Vai muodostuuko se ero tuosta syömisen määrästä? Kyllähän keskitysleirilläkin saatiin leivän ja perunasopan jämiä silloin tällöin. Jos tuota pelkkää vitamiini/sitruunamehu/kasvisliemi-paastoa jatkaa pidempään niin lopulta päätyy melko huonoon kuntoon. Tai ainakin fyysisesti heikkoon. Henkisestä puolesta tällainen tiedeuskovainen jääräpää ei paljoa ymmärrä.

Ei siis ole tarkoitus kuulostaa mitenkään hyökkäävältä vaan nämä ovat ihan silkasta uteliaisuudesta kumpuavaa pohdintaa :piis:

Kyllähän jotkut intialaiset joogit taitavat melko kevyillä eväillä mennä vuosikausia. Rauhallisen näköistä porukkaa ovat, joskaan eivät mitään markusrühleja.

Ja niitä kuona-aineita poistuu mm. kielen kautta niin paljon ensimmäisellä viikolla ettei tolkun määrää, näin ainakin omalla kohdalla ensimmäisen paaston kohdalla. Senjälkeen kieli oli todella terveen värinen. Ei keltasta "töhnää" eikä muutakaan ylimääräistä. Ja jos paastoatte pitemmän aikaa niin muistakaa se merisuola -vesi joka pvä niin suoli ja pää tykkää.

Huomaako sitä kuonan poistumista muuten kuin kielen väristä? Ja miksi se kuona ei poistu silloin kun syödään normaalisti?

EDIT: niin ja sielä suolen sopukoissa saattaa sulamattomana lymyillä se pikku Paletaanin 5vuotiaana syömä puolikypsä sisäfilee -pihvikin. En voi todistaa onko siitä haittaa jos vaikka 50vuotta suolessa muhii pihvinpalanen, mutta tuollaisistakin pääsee paastolla eroon.

Mihin tuo suolen mekaaninen puhdistuminen paaston aikana perustuu? Minulla on sellainen käsitys että suolen sisältö etenee suolen oman peristalttisen liikkeen voimalla ja tärkeänä tekijänä on sisällön koostumus. Tuhdimpi tavara etenee suolessa hyvin ja ottaa mukaansa myös sinne mahdollisesti jääviä sisäfileitä. Siksi kuulostaakin oudolta että jos yhtäkkiä suoleen ei tulekaan mitään kiinteää ravintoa, nämä jämät lähtisivät jotenkin liikkeelle. Pitäisikö suolen peristaltiikan jotenkin lisääntyä paastolla? En tosiaan voi suoralta kädeltä todistaa, etteikö 50-vuotiaasta pihvistä olisi jotain haittaa mutta voisin kuvitella että ainakin suoliston bakteereille se maistuisi paljon lyhyemmässäkin ajassa eikä siitä jäisi mitään jäljelle.

Ja sitten taas ääliö-kysymys, josta ei saa suuttua: tuleeko esim. viikon paastoamisen jälkeen paskan mukana kymmeniä vuosia vanhoja pihvejä? :)

ChildInTime: sähän voisit käydä sokerirasitustestissä tsekkaamassa, mikä on insuliiniherkkyys :) Lyöt sitte sille kaverin muijalle semmoset rätingit eteen, joissa sanotahan nottei pätkäpaastosta voi olla mitään haittaa [/tuntematon sotilas]

Jeh, ehkä se on placeboa, ehkä ei, mutta oon nyt kohta vuoden ollu taukoamatta tuolla leangainsin 16/8silla, aina vähintään 16h paastoa ja loppuaika syöntiä, ja yleensä kaks ateriaa päivässä. Olo on parempi kuin ikinä, kehitystä on tapahtunu, iho on puhdas, naama ei roiku jne. Voi olla placeboa, mutta "jos paastoaa vaikka 2x24h viikossa se leikkaa noin 700kcal joka päivältä pois." -Brad Pilon. Eli nyt kun eat-stop-eatin lueskelin niin oon leangainsillä kokoajan, mutta pari kertaa viikkoon saatan ottaa tuon 24h paaston, joskus yhen, joskus en ollenkaan.

Tää homma toimii mulle loistavasti. Kunnes veriarvot alkaa sekoileen, mieliala alkaa ailahteleen, lihakset alkaa katoamaan tai aineenvaihdunta alkaa meneen reisille jatkan tätä.

Ja ehkä tuo veritautiasia on mun käsittämättömissä, ja tuntuu että jos täytyy kysyä ni turhaan pelkää. Ilman kummempia hifistelyjä ja ilman että on aivan ääliö (tyyliin pääruokana jätskiä joka päivä) voi huoletta paastoilla ja syöpötellä. /mutu

Jeh, ehkä se on placeboa, ehkä ei, mutta oon nyt kohta vuoden ollu taukoamatta tuolla leangainsin 16/8silla, aina vähintään 16h paastoa ja loppuaika syöntiä, ja yleensä kaks ateriaa päivässä. Olo on parempi kuin ikinä, kehitystä on tapahtunu, iho on puhdas, naama ei roiku jne.

Uskotaan, uskotaan :D Just tällaisen puffauksen takia tuo homma onkin alkanut kiinnostaa. Varsinkin kun taustalla näyttäisi olevan ihan tutkimustietoakin. Myös nuo käytännön seikat kiinnostavat; olishan se tosiaan aika kätevää kun vois syödä vaan pari-kolme isoa ateriaa päivässä ja silti homma rokkais ja kehitystä sais pidettyä yllä.

Onko tuossa 16/8-tyyppisessä jaksotuksessa muuten mitään suosituksia treenin suhteen? Käykö ihan kaikki treenit aina voimanostosta bodihommien kautta crossfittiin? Kaikki on varmasti myös yksilöllistä mutta onko jotain, mikä todennäköisemmin ei toimi pätkäpaastolla?

Voi olla placeboa, mutta "jos paastoaa vaikka 2x24h viikossa se leikkaa noin 700kcal joka päivältä pois." -Brad Pilon. Eli nyt kun eat-stop-eatin lueskelin niin oon leangainsillä kokoajan, mutta pari kertaa viikkoon saatan ottaa tuon 24h paaston, joskus yhen, joskus en ollenkaan.

Ahaa, eli tuollaiset vuorokauden paastot kuuluvat tuohon systeemiin? Eikai sentään mitään viikkokausien paastoja? Onko tuolla muuta funktiota kun laskea viikottaista kalorisaantia? Ja virkistää toki kehoa ja mieltä :)

Ja ehkä tuo veritautiasia on mun käsittämättömissä, ja tuntuu että jos täytyy kysyä ni turhaan pelkää. Ilman kummempia hifistelyjä ja ilman että on aivan ääliö (tyyliin pääruokana jätskiä joka päivä) voi huoletta paastoilla ja syöpötellä. /mutu

Ei ku mun mielestä on nimenomaan fiksua ottaa selvää myös mahdollisista riskeistä. Niistä aion ainakin itse ottaa selvää ennen kuin pistän kokeiluun. Sehän se vasta hullua olisi että noudattaa jotain sokeasti pelkästään sen vuoksi ettei uskalla selvittää myös mahdollisia haittoja.

Huh, meikä kyselee ku joku 5-vuotias...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom