Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä minusta tämä Suomen nykyinen linja on hyvä. Olen asunut koko ikäni Tampereella ja minulle ei ole kertaakaan tarjottu huumeita. Olen kuitenkin jo 33 v. ja aika menevä aina ollut. Ehkä suurin syy on se, että kaveripiiri, jossa liikun, ei pahemmin ole huumeiden kanssa tekemisissä. Kerran yksi vähemmän tuttu poltti kotipileissä pilveä saunassamme ja jouduin sitä seuraavana päivänä tuulettamaan, kun haju ei meinannut millään lähteä.
Mitä sitten on "kohtuukäyttö"? Ja kuka luokittelee minkäkin kohtuukäytöksi?
Kyllä minusta tämä Suomen nykyinen linja on hyvä. Olen asunut koko ikäni Tampereella ja minulle ei ole kertaakaan tarjottu huumeita. Olen kuitenkin jo 33 v. ja aika menevä aina ollut. Ehkä suurin syy on se, että kaveripiiri, jossa liikun, ei pahemmin ole huumeiden kanssa tekemisissä. Kerran yksi vähemmän tuttu poltti kotipileissä pilveä saunassamme ja jouduin sitä seuraavana päivänä tuulettamaan, kun haju ei meinannut millään lähteä.
Mutta jos ei olisi jotain laitonta? Mikä korvaisi huumeet, mikä muu olisi jotain sellaista, jonka käyttäminen on ihmisen luontainen ominaisuus?Mitä tulee järjestäytyneeseen rikollisuuteen niin ne keksii vaan jotain muuta jota rahdata tänne. Aina on jotakin, joka on tällaista laitonta ja jolle on kysyntää.
Tämä oli hyvä bisnes ja on tulossa takaisin hyväksi bisnekseksi kun veroa jälleen alettiin kiristämään.Vähän OT, mutta viinan ja muun alkoholin osto ''katukaupasta''/yksityisiltä on melko yleistä ja jotkut jopa elättää sillä itsensä, ei kaikki, mutta hyvä sivubisnes joillakin tuo. Juuri nuo, joilta sitä halpaa viinaa ja röökiä ostetaan, myyvät sitä usein vakioasiakkaille, jotka luottavat laatuun.
Se on taas jokaisen vaihtoehto ostaako päihteensä kadulta vai kaupasta. Valitettavasti pilveä saa vain "kaduilta". Tuo alkoholin ja tupakan "yksityismyynti" on kuitenkin pientä suhteutettuna niiden kulutuksen määrään ja taitaa suurin kohderyhmä sillä olla alaikäiset.
Tarvitseeko narkkarit aseita? Mihin? Jos sitä saa kerran laillisesti ja hoitoon voi hakeutua helpommin.No siis jos oletetaan että kaikki huumeet laillistettaisiin niin veikkaan että järjestäytynyt rikollisuus keskittyisi entistä enemmän aseiden tuontiin, koska mitä enemmän narkkareita -> sitä enemmän niille myös on kysyntää. Tähän lisättynä vielä joku vitun älytön käsiasekielto niin homma lähtis ihan käsistä.
Faktahan on se, että huumausaineet on vähän sellasia että kukaan ei oikeestaan ikinä voi sanoa varmaksi mitä ne tekee jollekin tai jonkun elämälle. Oli sitten kyse henkisestä/fyysisestä riippuvuudesta tai ei. Riski huumausaineiden käytön räjähdysmäiselle kasvulle on mun mielestä vaan liian suuri, jos ne laillistettaisiin. Sitä myöten myös rikollisuus räjähtäisi käsiin. Ja lisäksi mitä tulee huumeet vs alkoholi-vertailuun, alkoholin ongelmakäyttäjät on paljon helpompia tapauksia kuin huumeiden käyttäjät. Ensin mainitut on yleensä joko a. lepposia tai b. ne on niin kännissä ettei niistä oo mitään vaaraa, kun taas nistit on aina arvaamattomia, tarpeeks sekasin kun on niin ei tunne mitään kipua, saattaa ekassa hetkessä vaikuttaa koomapotilaalta ja seuraavassa menee kun vittu jänis. Tämä siis oma näkökantani perustuen omissa työtehtävissäni saatuihin kokemuksiin.
Aika hassua sinänsä. Mä olen parikymppinen ja tarjottu useaan kertaan kaikenlaisia aineita, vaikka en missään kovin hämärissä piireissä liikukaan. Jos haluaisin käyttää, saisin varmaan aika helposti lähes mitä tahansa. Ei mulla silti ole varsinaisessa kaveripiirissä ketään, joka käyttäisi kovia huumeita. Pilveä nyt jokainen polttelee enemmän tai vähemmän.
Olen ihan täysin kannabiksen laillistamisen kannalla ja kuten montaa muutakin, mua vituttaa ihmisten ylireagointi kannabiksen haittoihin. En kuitenkaan usko, että siitä tulee ikinä laillista. Ei näillä asenteilla ja ennakkoluuloilla
Faktahan on se, että huumausaineet on vähän sellasia että kukaan ei oikeestaan ikinä voi sanoa varmaksi mitä ne tekee jollekin tai jonkun elämälle. Oli sitten kyse henkisestä/fyysisestä riippuvuudesta tai ei. Riski huumausaineiden käytön räjähdysmäiselle kasvulle on mun mielestä vaan liian suuri, jos ne laillistettaisiin. Sitä myöten myös rikollisuus räjähtäisi käsiin. Ja lisäksi mitä tulee huumeet vs alkoholi-vertailuun, alkoholin ongelmakäyttäjät on paljon helpompia tapauksia kuin huumeiden käyttäjät. Ensin mainitut on yleensä joko a. lepposia tai b. ne on niin kännissä ettei niistä oo mitään vaaraa, kun taas nistit on aina arvaamattomia, tarpeeks sekasin kun on niin ei tunne mitään kipua, saattaa ekassa hetkessä vaikuttaa koomapotilaalta ja seuraavassa menee kun vittu jänis. Tämä siis oma näkökantani perustuen omissa työtehtävissäni saatuihin kokemuksiin.
Vai onko jollain näyttää aukoton todiste siitä, että kannabis tai joku muu huume on TÄYSIN vaaraton ja lieveilmiöitä aiheuttamaton, josta ei aiheudu mitään haittaa yhteiskunnalle?
Ja edelleen, meillä on jo alkoholin tuomat haitat, joista ei päästä ikinä eroon, koska alkoholia ei yksinkertaisesti ikinä tulla kieltämään.
Miksi siis ottaa lisää ongelmia?
Näin on. Lähtökohtaisesti kyseessä on jokaisen oma asia (näin ideologisella tasolla ajatellen yksilöä), mutta tähän toki voi perusteluksi vielä lisätä nämä seikat.Lailliseksi kaikki vaan! Luultavasti osa alkoholin käyttäjistä siirtyisi polttamaan pilveä jne. En jaksa uskoa että sellaiset jotka eivät käytä edes alkoholia alkaisivat vetämään huumeita. Turvallisuus kasvaisi kun huumekauppa tulisi yhteiskunnan piiriin. Nythän huumekauppiailla ei ole lain suojaa ja huumeidenkäyttäjillä ei ole kuluttajan suojaa. Huumeet voivat sisältää mitä tahansa. Valtiokin saisi verotuloja.
edit. jos kerran olen niin kujalla, niin esittäkää nyt aukoton todiste siitä, että kannabis on täysin vaaraton eikä aiheuta mitään harmia kellekään. Eikä mitään lieveilmiöitä. Vastaukseksi ei riitä se, että se on "lievempi" kuin alkoholi.
Käyttäjäkohtaisesti laskettuna: tupakan terveyshaitat ovat yli 800 dollaria käyttäjää kohti, alkoholin terveyshaitat ovat noin 165 dollaria käyttäjää kohti ja kannabiksen osalta luku on 20 dollaria käyttäjää kohti. Lainvalvonnan osalta kannabiksen kulut ovat 328 dollaria käyttäjää kohti, 94 % sosiaalisista kustannuksista liittyy kannabiksen osalta lainvalvontaan. Alkoholin suhteen lainvalvonnan kulut ovat 153 dollaria käyttäjää kohti ja tupakan suhteen luku on hyvin alhainen.