Täytyy tuohon narkkariksi leimautumis -ilmiöön puuttua. H-merkinnän saa tietoihin, koska on tehnyt huumausainerikoksen ja rikkonut niitä sääntöjä, jotka on täällä kaikille asetettu syystä x. Mun mielestä se on turha kitistä siitä rangaistuksesta, jos on tietoisesti rikkonut lakia - oli se teko omasta mielestä oikein tai väärin. Esim. kannabiksen pössyttelyn laillistamiseen kannattaisi puuttua ylhäältä, lainsäädännöstä, eikä valittaa, että on väärin tehdä merkintä, kun asia ei omasta ja kavereiden mielestä ole väärin. Samalla tavalla toisen ihmisen murhaaminen on rangaistava teko, vaikka henkilö olisi ollut koko Suomen vihatuin, koska tälläinen laki on voimassa, joka kieltää murhan. Jos itse jään nuuskan myynnistä tai puistoon virtsaamisesta kiinni, hyväksyn rangaistuksen, vaikka en koe näiden tekojen olevan mitenkään ''väärin''. Sen verran idealisti olen. Ainoana ongelmana vaan on, että ollaan Suomessa, jossa on vaikea saada järkevää keskustelua esim. maahanmuutosta tai jonkun huumausaineen laillistamisesta - saati tehdä konkreettinen muutos. Yritän sen verran aukaista pointtia, että se on jokaisen itse otettava vastuu ja tiedettävä mahdolliset seuraukset, kuten H-merkintä tai sakko, kun jotain laitonta tekee.
En nyt tiedä, tarkoittaako porukka tuolla leimaamisella myös sitä, että jotain ihmistä pidetään sosiaalisessa suhteessa, ihmisten mielessä huonompana, koska on joskus huumeisiin koskenut vai pelkästään tuota H-merkinällä leimaamista. Mitä omiin korviin kantautunut, niin ainakin kukan pössyttelijät on kovia jätkiä (eivät siis luusereita) ja vahvempien huumeiden käyttäjät ym. alkoholistit taas on usein oma tapauksensa riippuen, onko päässyt elämässään eteenpäin jne, eli kaikki eivät automaattisesti siirry sinne luuserikuoroon. Naapurin mummojen mielipiteet erikseen. Ja uskon asenteiden muuttuvan pitkässä juoksussa.
E: joidenkin työnantajien mielipidettä on vaikea muokata, mutta voi miettiä, mistä se merkintä on tullut.
Kannabiksen vaikutuksia on sen verran tutkittu, että mulle on ok, jos halutaan kokeilla, miten se toimisi laillisesti. Vahvempia huumeita en dekriminalisoisi ja en edelleenkään usko, että niiden laillisuus olisi ok.
En nyt tiedä, tarkoittaako porukka tuolla leimaamisella myös sitä, että jotain ihmistä pidetään sosiaalisessa suhteessa, ihmisten mielessä huonompana, koska on joskus huumeisiin koskenut vai pelkästään tuota H-merkinällä leimaamista. Mitä omiin korviin kantautunut, niin ainakin kukan pössyttelijät on kovia jätkiä (eivät siis luusereita) ja vahvempien huumeiden käyttäjät ym. alkoholistit taas on usein oma tapauksensa riippuen, onko päässyt elämässään eteenpäin jne, eli kaikki eivät automaattisesti siirry sinne luuserikuoroon. Naapurin mummojen mielipiteet erikseen. Ja uskon asenteiden muuttuvan pitkässä juoksussa.
E: joidenkin työnantajien mielipidettä on vaikea muokata, mutta voi miettiä, mistä se merkintä on tullut.
Kannabiksen vaikutuksia on sen verran tutkittu, että mulle on ok, jos halutaan kokeilla, miten se toimisi laillisesti. Vahvempia huumeita en dekriminalisoisi ja en edelleenkään usko, että niiden laillisuus olisi ok.