Nuo domssit on mulla ollu aina tavoitteena, ja kehitystä on tullut todella nopeasti sillä ajatusmallilla. Sitä en osaa sanoa kasvattaako ne domssit sitä lihasta, ilmeisesti ei. Ne toimii minusta hyvänä indikaattorina siitä, että on treenannut tarpeeksi kovaa ja oikeita lihaksia. Ainakin näin amatöörinä on todella hankala huomata milloin treenaa tarpeeksi kovaa ja milloin ei. Alusta asti olen tehnyt että jokainen lihasryhmä treenataan araksi 2-3 kertaa viikossa. Uusia liikkeitä/treenejä testatessa kun vetää samalla ajatuksella "hapoille" asti, voi 2 päivän päästä todeta mihin treeni on tehonnut ja mihin ei. Paria kaveria olen "valmentanut" ja heille kerroin että kun teet lihakset kipeäksi pari kertaa viikkoon niin ne kasvaa varmasti, ja rasitusta on helppo seurata. Ei varmasti ole fiksuin tapa, mutta mielestäni helpoin.
Domssihakuinen minäkin. Siitäkin on kai vastakkaisia mielipiteitä, että onko parempi lihaskasvulle se samankaltainen, jatkuvasti lisäkuormitukseen pyrkivä ärsyke, vaiko ärsykkeen vaihtelu. Vai sekä että?
Suurin sekaannus asiassa tulee varmastikin siitä, että domsit eivät ole kehityksen edellytys, mutta uudenlaisen ärsykkeen saaminen on. Ihmiset eivät arkiajattelussa osaa erottaa korrelaatiota ja selittävyysastetta toisistaan.
Parhaan lihaskivun saan itse sillä ärsykkeen jatkuvaan vaihteluun pyrkivällä treenillä. Itseaiheutettu lihaskipu on ainakin mulle palkitsevaa, ja tavallaan kuvitteellinen tarralappu siitä, että tämä on nyt tältä viikolta käyty tarpeeksi läpi, vaikka tietty sen muutenkin muistaisi.
Ja se mikä on henkisesti palkitsevaa, ei liene kuitenkaan sitten taas treenin jatkuvuutta ja motivaation säilymistä ajatellen suinkaan vähäinen asia. Eli siinä mielessä ainakin domssit, ja nykyisellään myös enemmän ja enemmän treenin aikana tuleva pumppi, edistävät imo myös lihaskasvua. Tokaa kertaa koskaan puski eilen olkapäästä suoni esiin, ja eikä missään pumppisarjassa, ja olihan se vaan niin god damn hienoa se!
ihan nyt varmuudeksi, kun joku pian siitä mölisee: domsit tai pumppi ei myöskään ole este lihaksen tai voiman kasvulle. ne vaan ei aiheuta niitä.
Uskotaan. Samalla tietty näin blondin logiikalla haluaisin ajatella, että sikäli kun pumppi = paineen tunne johtuen siitä, että lihas/lihaskalvot tjsp. on liian pienessä tilassa silloin, ja se paine 'venyttää' = lisää tilaa kasvaa? Kun eikö venyttely myös toimi vähän samalla tavalla? Vai ovatko nämä taas vaan niitä kokonaisuutta ajatellen ihan marginaalisia juttuja?
Kannattaisi ehkä hiukan avoimimmin mielin suhtautua kaikkeen treeniin liittyvään ja kokeilla rohkeasti jotain muuta, mitä lukee flexeistä, bodylehdestä tai katsoo wlogeista. Joku saattaa jopa yllättyä miten saa reisiin lisää pattia kyykkäämällä esim 3 kertaa viikossa, sen perus kerran viikkoon sijaan
Mä olen saanut treeniini nykyisellään ihan valtavasti uusia ulottuvuuksia siirryttyäni tavoitteellisempaan treeniin, ja jossa olennaisena koen juurikin myös sen tiedon keräämisen. Ja sehän oli puoli vuotta sitten vielä sillä tasolla, vaikka eka salikortti ostettuna n. vuonna '91, että hyvä jos tiesin osan liikkeiden nimistä, puhumattakaan siitä, että olisin edes tiennyt minkä jakoisella tein. Ei ihme imo siksikään, että aiemmin motivaatio kantoi max. puolen vuoden treenirupeamaan kerralla. Ja itsellähän naisena ei ollut edes sitä taakkaa, että olisi pelottanut, josko yhdistelmä jalkaprässi ja trikoot muuttavat minut homoksi. ;)
Tietoa olen kartuttanut tietty Pakkiksella (täältä löytyy kyllä paljon faktaakin kohinan seasta), plus lukemalla ulkomaisia julkaisuja, ja kotimaisista mm. paljon Hulmin ja Hulkin tekstejä. Myöskin M&M Gymlogit koen hyödylliseksi, ja dialogi oman valmentajan kanssa myös edistänyt paljon sitä ihan omiin oivalluksiin pyrkivää prosessia. Ja jonka ansiosta osaan enenevissä määrin myös keskittyä = osuma kohdelihakseen ja josta välittömänä seurauksena pumppi ja kiitettävän usein domssit. Toivon mukaan myös jotain lihasta tulee.