Archey
Banned
- Ikä
- 62
En ole minä ainakaan koskaan pitänyt mitään yhtä tapaa oikeana, jos yrittää kasvattaa lihasta. Enkä toivottavasti pidä. Eikös tässä nyt ollut pitkään jaariteltu pumppi ja hapotusharjoittelun hyödyistä/ylivertaisuudesta, eiköhän se ole tässä todennettu että treenin aiheuttamat lihaksen mikrovauriot eivät ole suoraan verrannollisia lihaskasvuun. Toki sekin lähti sivuraiteille, ei taida juuri olla luotettavia tukimuksia minkä tyyppinen harjoittelu niitä mikrovaurioita tehokkaiten aiheuttaa. Se onko pumppi ainut vaihtoehto todelliselle kehitykselle; ei todellakaan.
Itse pidän esimerkiksi HIT tyylistä matalan volyymin bodaustreeniä kehonrakennusharjoitteluna, kun olen käsittänyt että sinun mielestäsi tuollainenkin olisi "voimailureeniä"? Kyllä sitä kehonrakennustakin voi tehdä monella eri tapaa hyvin tuloksin. Ja pitäisikin tehdä monipuolisesti. Eli melko samaa mieltä ollaan siitä, että näitä kaikkia lihaskasvun mekanismeja kannattaa hyödyttää maksimoidakseen lihaskasvun, mutta että olisi typerää jämähtää vain tietyn tyyppiseen treenitapaan, esim. pumppailuun? Ja ilman tutkimustietoa on hyvin vaikea nostaa yhtä mekanismia yli muiden.
Kyllä nuo mikrovauriot on yleisesti tunnustettu yhtenä lihashypertrofian osana, siitä ollaan vain eri mieltä kuinka suuri tuo vaikutus on verrattuna muihin lihaskasvun mekanismeihin.
HIT tyypistä treeniä teen itsekkin suurimmaksi osaksi, eroa on vain siinä että itselläni liikevalikoima on hieman suurempi.