onko kevennys viikko tärkeä?

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Oon nyt vetäny kolme viikkoo kovaa maksimijaksoo(penassa) ja siinä samalla tehny joka viikko kovaa ojentajat(voimaa hakien), ni onko nyt olennaista pitää kevennetty ja sit testata maksimi, ku nytki tuntus siltä et vois jo kokeilla. nouseeko sit "enemmän" tai paremmin jos ton kevennetyn pitää vai..?

Totta kai tulokset nousee paremmin kun et vedä hermostoa "tukkoon". Silloin kun tulokset alkaa tippua ylirasituksen takia on jo liian myöhäistä keventää.

Samat liikkeet mitä normaalisti mut 40-50% normaalista painosta millä saat tehtyä puhtaasti 15 toistoo.

3 x 15 toistoo (40-50%:ia normaalista painomäärästä millä puhtaasti teet sen 15 toistoo.

Varsinkin jos natuna treenaa niin kevyt viikko on se juttu jonka moni hoksaa liian myöjään ja toiset ei koskaan. :lol2:

Se on se juttu. :)

Voima-Pumppi-Voima-Kevyt on toimiva 4vkon kierto.

Yksinkertainen vastaus yksinkertaiseen kysymykseen, ON! :) jotkut tarvitsevat 2 vko välein, jotkut 8vko. Kuuntele kroppaasi.

En tästä ketjun aloittajan tapauksesta tiedä tarkemmin, kun kyseessä ilmeisesti ihan voimatreeni?

Mutta itsellä tuo kevyt viikko ei ole mikään toimivin systeemi, tai ehkä olisi, jos osaisi oikeasti ottaa kevyesti. Ennemmin pidän 1-3 ylimääräistä lepopäivää aina tarvittaessa.

Timba79 sanoi:
Mutta itsellä tuo kevyt viikko ei ole mikään toimivin systeemi, tai ehkä olisi, jos osaisi oikeasti ottaa kevyesti. Ennemmin pidän 1-3 ylimääräistä lepopäivää aina tarvittaessa.
Itel on kans ylitsepääsemättömia vaikeuksia pitää se löysävko riittävän löysänä. Olo on ku vanhalla alkoholistilla alkon varastolla ja
tuleehan se pullo sit korkattua :lol2:
No tosipuheel ni koitan ite vaan portaittan laskee ja nostaa tehoja... tuntuu et kroppakin tykkää ku ei tuu liian isoja muutoksia kerralla. Joskus kovan treenin jälkeinen täyslepo on jotenkin sekottanut kropan vaan.
Toisaalta ihan kunnon löysä vkokin ois varmasti järkevää pitää ja varsinkin kun haluu maksimeita nostella on tärkeetä et hermosto on täysin toipunut ja iskussa h-hetkellä. No ei siis asiaa, kuhanku osallistuin :D

entä mitenkäs tämä kuuluisi tehdä kun lueskelin jonkun kehonrakentajan sivuilta että kuukaudessa käyttää 2 vk todella kovaan treeniin 1 vk vähän kevyemmin ja 1 kevyt viikko.. paljokohan sellaiset sopivat % olisi noina viikkoina maximista noin kehon rakennusta ajatellen.. olisko tosi kovat viikot noin 80-95% , hiukan kevyempi noin 70-80% , ja kevyt sellasia kevyitä sarjoja noin 40-50%.. vai onkohan kovaa 3 vk ja 1 kevyt sopivampi menettely ??

Timba79 sanoi:

Juuri näin. Ite oon nyt ehkä sellasen kolme vuotta reenannu ja aina treenannut 3-5vko kovaa ja sitten yksi kevyt/väli viikko, mutta nyt n.2 kuukautta sitten alotin pitämään lepoa tunteen mukaan. Eli heti kun alkaa tuntumaan reenit raskaalta eikä huvita, niin pidetään 3:sta lepopäivästä niin pitkälle lepoa kuin siltä tuntuu. Tuntuu helvetin hyvältä ja pää ei hajoa niikuin tossa viikon levossa tuntu käyvän :)

Timba79 sanoi:
En tästä ketjun aloittajan tapauksesta tiedä tarkemmin, kun kyseessä ilmeisesti ihan voimatreeni?

Täysin samoilla linjoilla :thumbs:

Sellaisena pikku "kevennyksenä" kevyttä viikkoa pohdiskeleville...
Ylikuntoahan on vaikea havaita ennenkuin on jo siinä tilassa, ja kun siihen vielä paukkaa yhden (tai useamman) kovennetun treenin lisää kun ei tunnu kulkevan, niin ollaankin jo aika syvällä siellä suossa. Reilussa ylikuntotilassa on vain se pikku mutta, että siitä kunnolla palautuminen saattaa viedä jopa kaksi kuukautta, ja vähintäänkin sen pari viikkoa. Että sellaista...
Niille jotka pitää kevyesti treenaamista mörkönä:
Jo niinkin pieni paino kuin 65% maksimista kehittää voimaa, ja silläkin painolla voi treenata maksimaalisesti vaikkei tee pitkää sarjaa... kun lataa jokaiseen toistoon maksimaalisen tehon lähdöstä loppuun, niin jopa ensimmäinen toisto voi aktivoida lihaksia hetken aikaa maksimaalisella teholla ja käy samalla herkistelystä.

Edit: Ainiin, pitkät sarjat yleensä enemmänkin tukottavat lihasta kuin avaavat... kevyt päivä ei siis tarkoita pienillä painoilla piiiitkäään hinkkaamista...

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Ylikuntoa voi vältellä monella tavalla. Liikkeitä ja/tai toistomääriä kannattaa vaihdella säännöllisesti, mutta systemaattisesti ja/tai treenata välillä hieman löysemmin. Mikään yksittäinen näistä ei ole välttämätöntä, mutta jokin niistä kannattaa 1-6 treenin välein kullekin lihasryhmälle. Löysät treenit on havaittu tehokkaammiksi kuin täydellinen lepo.

Itse olen ainakin kantapään kautta oppinut pitämään kevennetyn/lepoviikon n. 3 vk:n "kovan" treenin jälkeen. Ei tosiaan ole mukava olla ylikunnossa. Eniten vituttaa se, kun ei saa unta illalla. Lepopulssi kun huitelee sen 10-15 yli normaalin, niin kyllä siinä koko ajan on niin rasittuneen oloinen. Oon aina treenannut jaetulla ohjelmalla (3- tai 4-jakoinen), ja pumppityyliin -> toistot 8-20. Ja treeneissä kaikki sarjat on yleensä loppuun tehtyjä. Pitäisi kyllä kokeilla joskus ihan erilaista treenityyliä, missä sarjoissa jätetään se toisto tai pari tekemättä!

Uskon, että palautumiskyvyssä on varmasti henkilöiden kesken huimia eroja. Olen aina ollut kaikessa koululiikunnassa 'huono' ja intissä juoksemani cooperin tulos oli n. 2000 m. Eiköhän henkilö, jolla koululiikunta on ollut 9 tai 10 ja juoksee treenaamattaa cooperissa 2700 m, omaa hieman paremman palautumiskyvyn kuin minä. :david:

Timba79 sanoi:

Juuri näin! Ihan vain kokemuksen perusteella.

Vaikka aloittelija olenkin niin musta tuntuu että porukka pelkää tota ylikuntoa vähän liikaa. Veikkaan ettei sitä saada niin helposti kuin osa luulee. Ite on tullut treenattua 3 -ja 4-jakoisilla ohjelmilla enkä ole koskaan pitänyt väliviikkoja tarkoituksella. Joskus harvoin treenit tietenkin saattavat jäädä väliin mutta sehän nyt on normaalia. Nyt keväällä/kesällä on taas tullut pyöräiltyä melkein päivittäin ja tohon vielä salitreenit päälle (tosin ilman jalkoja kun sitten ei enään onnistuisi. :)) ja hyvin on jaksanut.

Tosin mitäpä mä olen tällästä mutuilemaan, oma kehitys ei ole ollut päätä huimaavaa vaikka treeniä ja safkaa on tullutkin vedettyä aikas huolella.

Minä ainakin uskon tosissaan tuohon "ylikuntoon". Talvella kun sai intoa treenamiseen ja rupesi syömään asenteella niin painot nousi joka kerralla joka liikkeessä ihan mieletöntä vauhtia. Sitten kun olin paukuttanut hieman alle 2kk täysiä niin sairastuin ja en ole vieläkään päässyt samaan kuntoon. Saliharjoittelu on mukavaa, mutta sitten kun tulee stop niin kyllä vituttaa. Eli jos menee ylikuntoon niin se varmasti vaikuttaa helpommin siihen, että sairastuu.

Uskonpa minäkin ylikuntoon ja olen sitä ihan kantapään kautta opetellut toooosi monta kertaa. Nuorena oli ihan normi että treenasin 3-6kk kovaa (mutta väärin ;) )ja sitten juuri kun alkoi tuntua tai näyttää hyvältä niin tuli ihmeellinen takapakki, tulokset putosi, lihakset pieneni ja sairastuin jne. Sitten oli 3-6kk enemmän ja vähemmän taukoa ja sitten samaan kiviseinään uudestaan. :D

Nykyään jo tiedän mistä on kyse mutta siitä huolimatta olen niin tyhmä että aina meinaa käydä samoin, odotan aina ihan viime tippaan ja sitten vasta jos on univaikeuksia tai lepopulssi koholla tai väsyttää niin tajuan tehdä jotain. Ja se jotain on yleensä että syön enemmän, pidän pari ylimääräistä lepopäivää tai teen pari kevyempää treeniä väliin (tai kaikki kolme). Kyllä tässä jotenkuten näin kuntoilijana pärjää mutta jos on kovemmat tavoitteet niin viisaampaa olisi jos keventäisi jo vähän ennen kuin on pakko. :)

Ton ylikunnon oireetkin on muuten vähän hankalia määritellä. Kohonnut lepopulssi nyt on helpoin mutta sillon tota pitäs seurata pitkällä tähtäimellä jotta huomaisi normaalit vaihtelut. Väsymys, tuloksien pieni lasku, huvittamattomuus ovat ainakin minusta aivan normaaleja asioita ihmisille ja jotka eivät viittaa mitenkään ylikuntoon. Flunssakin voi iskeä ilmankin ylikuntoa (itsellä kerran vuodessa). Tosin mistä sitä tietää vaikka tämä oma kehittymättömyys johtuisi ylikunnosta. :)

Mun mielestä kevyet viikot ovat paikallaan. Vähentää loukkaantumisriskiä ja loukkaantumisia varsinkin, jos on jo sellaista taustaa. Henkisestikin on hyvä, ettei aina tarvitse täysiä repiä. Kevyen viikon jälkeen on intoa nostella ja kyllähän ne parhaat tulokset tulee yleensä pienen kevyen jakson jälkeen.

Ei ne tulokset mihinkään katoa, jos pitää välillä kevyttä viikkoa, päin vastoin.

Heikki M. sanoi:
Mun mielestä kevyet viikot ovat paikallaan. Vähentää loukkaantumisriskiä ja loukkaantumisia varsinkin, jos on jo sellaista taustaa. Henkisestikin on hyvä, ettei aina tarvitse täysiä repiä. Kevyen viikon jälkeen on intoa nostella ja kyllähän ne parhaat tulokset tulee yleensä pienen kevyen jakson jälkeen.

Ei ne tulokset mihinkään katoa, jos pitää välillä kevyttä viikkoa, päin vastoin.
Joo taitaa olla ens viikolla ensimmäisen kevyen viikkoni aika :lol2:

En ole 1,5 vuoden aikana pitänyt yhtäkään kevyttä viikkoa enkä ole koskaan ollut ylikunnossa. Joskus treeni saattaa tietysti jäädä välistä, mutta muuten reenataan aina täysillä. Varmaan aika yksilöllistä?

edit: se on kyllä totta että parhaat tulokset tulee yleensä tauon jälkeen, sama juttu varmaan myös kevyissä viikoissa. :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom