onko kevennys viikko tärkeä?

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
-ASTR- sanoi:
En ole 1,5 vuoden aikana pitänyt yhtäkään kevyttä viikkoa enkä ole koskaan ollut ylikunnossa. Joskus treeni saattaa tietysti jäädä välistä, mutta muuten reenataan aina täysillä. Varmaan aika yksilöllistä?

jep, puoltoistavuotta se meni mullakin ja ihmettelin mitenkäs täs ny tarttis kevennellä. Mut sitte se ylikunto tuli ja sitte vtutti !!!
Yksilöllistä tottakai ja riippuu treeni tavasta ja monesta muustakin seikasta. Tosiaankin omasta kokemuksesta tiedän sanoa, et kyllä joskus kannattaa kevennellä, oman kehon tuntuman mukaan.

Mä teen kevyellä silleen, että käytän samoja painoja, mutta en vie loppuun asti ja haen vaan sellaista "touchia" siihen lihakseen.

-ASTR- sanoi:
En ole 1,5 vuoden aikana pitänyt yhtäkään kevyttä viikkoa enkä ole koskaan ollut ylikunnossa. Joskus treeni saattaa tietysti jäädä välistä, mutta muuten reenataan aina täysillä. Varmaan aika yksilöllistä?

edit: se on kyllä totta että parhaat tulokset tulee yleensä tauon jälkeen, sama juttu varmaan myös kevyissä viikoissa. :thumbs:

Sä olet viistoista!
Minä en pidä salilla koskaan kevyitä päiviä, aina mennään täysillä, joskin kunto ei aina ole yhtä hyvä ja treeni saattaa näyttää "kevyemmältä". Mutta kun pidän "kevyen viikon" (tai kaksi), niin pysyn pois salilta kokonaan.
Miksi sitä lihasta pitää treenata kevyesti? Miksei sen voi antaa levätä kokonaan?

Battle sanoi:
Miksei sen voi antaa levätä kokonaan?

Koska menettää touchin lihakseen, ja se kestää sitten pari viikkoa ennen kuin olet TÄYSIN, siis TÄYSIN samoissa kuosissa ennen lepoa. Ihan tyhmää. Mielummin menen salille, pistän rautaa tankoon, mutta en stressaa itteeni "Mitenkohän tää menee" koska tiedän, että ei tarvi edes yrittää.

Hermosto saa lepoa, ei ole punttis stressiä, mutta kunto ei heilahda milliäkään. Lepoviikon/parin jälkeen kunto on heilahtanut metrin.

En suoranaisesti ole kummallakaan kannalla, eli pitääkö vaikka viikon totaalilepoa salista vai meneekö salille painamaan 30%:n teholla (ei tarvitse siis olla juuri 30% mutta kuitenkin). Kuten jo muutamat on sanoneet, pidän itse myös tarvittaessa pari extrapäivää taukoa, joka on IMO todella hyvä juttu!

nigster sanoi:
Kuten jo muutamat on sanoneet, pidän itse myös tarvittaessa pari extrapäivää taukoa, joka on IMO todella hyvä juttu!

Mmmh, mutta vaikka se on tavallista pitää lepopäivän pari viikolla, niin eikö se idea siinä ole se, että sun hemrosto palautuu. Sanotaan, että viiden päivän kierrossa treenaat ekalla päivällä rinnan hauiksen ja vikalla päivällä selän, niin siinä on jo 4 päivää lepoa sun rinnalle ja haballe.

Että näin.

Treenasin 3-4 viikkoa kovaa ja sitten sairastuin viikoksi kun en muistanut pitää kevyttä viikkoa niinkuin yleensä. Sairastelun jälkeen olikin jo koeviikko ja jäi salilla käynti vähiin ja ruokailu ei ollu mitenkään parhaalla mallilla. Noh sitten tulikin kesäloma, treenailin satunnaisesti ja söin välillä huonosti välillä hyvin. Nyt olen muutaman viikon käynyt salilla (tosin vain 2x viikossa..pirun kesäaikataulut) ja yrittänyt panostaa syömiseen. Aamupaino oli parhaimmillaan 54..nyt se on 52. Salilla oon käyny n. 10 kk ja lähtöpaino oli 49. Ei ketuta ei.. Onneksi eron entiseen huomaa silti selvästi..mutta ei vaatteet päällä :lol2: ... :jahas:

:david:
^werty^ sanoi:
Treenasin 3-4 viikkoa kovaa ja sitten sairastuin viikoksi kun en muistanut pitää kevyttä viikkoa niinkuin yleensä. Sairastelun jälkeen olikin jo koeviikko ja jäi salilla käynti vähiin ja ruokailu ei ollu mitenkään parhaalla mallilla. Noh sitten tulikin kesäloma, treenailin satunnaisesti ja söin välillä huonosti välillä hyvin. Nyt olen muutaman viikon käynyt salilla (tosin vain 2x viikossa..pirun kesäaikataulut) ja yrittänyt panostaa syömiseen. Aamupaino oli parhaimmillaan 54..nyt se on 52. Salilla oon käyny n. 10 kk ja lähtöpaino oli 49. Ei ketuta ei.. Onneksi eron entiseen huomaa silti selvästi..mutta ei vaatteet päällä :lol2: ... :jahas:

Kumma kun on täysissä kuosissa ja huonoja treenipäiviä ei ole ja parissa viikossa sarjapainot nousee ja toistot pysyy samana, niin sitten BÄM! flunssa :david:

MEV sanoi:
Mmmh, mutta vaikka se on tavallista pitää lepopäivän pari viikolla, niin eikö se idea siinä ole se, että sun hemrosto palautuu. Sanotaan, että viiden päivän kierrossa treenaat ekalla päivällä rinnan hauiksen ja vikalla päivällä selän, niin siinä on jo 4 päivää lepoa sun rinnalle ja haballe.

Itse asiassa se ei ole ihan näin yksinkertaista - kroppa nimittäin toimii kokonaisuutena, eli vaikka treenaisitkin vain sitä rintaa ja habaa, niin tavallaan rasitat silti koko kroppaa.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
MEV sanoi:
Koska menettää touchin lihakseen, ja se kestää sitten pari viikkoa ennen kuin olet TÄYSIN, siis TÄYSIN samoissa kuosissa ennen lepoa. Ihan tyhmää. Mielummin menen salille, pistän rautaa tankoon, mutta en stressaa itteeni "Mitenkohän tää menee" koska tiedän, että ei tarvi edes yrittää.

Hermosto saa lepoa, ei ole punttis stressiä, mutta kunto ei heilahda milliäkään. Lepoviikon/parin jälkeen kunto on heilahtanut metrin.

Jos menettää kosketuksen lihakseen viikossa/parissa, niin silloin on jotain pielessä(hrmotus?).

Tai sitten olen vanha. Ainoa muisti, mikä toimii, on lihasmuisti.

Battle sanoi:
Jos menettää kosketuksen lihakseen viikossa/parissa, niin silloin on jotain pielessä(hrmotus?).

Tai sitten olen vanha. Ainoa muisti, mikä toimii, on lihasmuisti.

Mä tarkoitin touchilla sitä, että se paino määrä mikä lensi helpommin, ei olekaan enää niin helppo.
Lepoviikon ideahan on se, että kehitystä on tullut? No mitä kehitystä siinä on tullut jos sun täytyy alkaa turvautumaan siihen lihasmuistiin, että saa vanhat tulokset takaisin?

Sen takia en ole viikon lomien kannalla, sen sijaan kannatan sitä, että mennään salille pitämään yllä lihasta.

Politbyroo määräsi aikanaan satoja tai tuhansia igoreita treenaamaan höystettynä kevennetyin sessioin ja toisen lauman täyslepopäivin. Ensimmäinen ryhmä sai paljon parempia tuloksia.

MKM sanoi:
Politbyroo määräsi aikanaan satoja tai tuhansia igoreita treenaamaan höystettynä kevennetyin sessioin ja toisen lauman täyslepopäivin. Ensimmäinen ryhmä sai paljon parempia tuloksia.

Nonni.

Kantsi pitää se touchi :hyper:

MEV sanoi:
Mä tarkoitin touchilla sitä, että se paino määrä mikä lensi helpommin, ei olekaan enää niin helppo.
Lepoviikon ideahan on se, että kehitystä on tullut? No mitä kehitystä siinä on tullut jos sun täytyy alkaa turvautumaan siihen lihasmuistiin, että saa vanhat tulokset takaisin?

Sen takia en ole viikon lomien kannalla, sen sijaan kannatan sitä, että mennään salille pitämään yllä lihasta.

En minä mihinkään lihasmuistiin turvaakkaan, mutta minä en sitä tatsia kadota. Enkä saa vanhoja tuloksia takaisin, koska ne eivät ole minnekkään koskaan kadonneetkaan, vaan pystyn jatkamaan siitä mihin jäin, eikä ole niin suurta pelkoa ylikunnosta.

Ja noista tutkimuksista voidaan olla montaa mieltä. :david:

Millasta treeniä pitäisi lepoviikolla sitten ottaa? Kevyttä tottakai, mutta millä tehoilla suunnilleen. Joku nyrkkisääntö ois aika jees.

Muistaisin, että:

1. Ylikunnon uhatessa/ kevyellä viikolla sarjat samalla teholla kuin muutenkin (ei kuitenkaan tehosteita kuten pakkotoistoja), mutta sarja määrä pudotetaan puoleen, näinhän treeni on puolet kevyempää...

2. Elimistö oppii harjoitus taukoihin ja menee helpommin ylikuntoon tauon jälkeen, tämän vuoksi hetkellisen ylikunnon iskiessä kevyempi harjoittelu on parempi kuin tauko viikko (paitsi jos on jo krooninen ylikunto)...Tästä on kokemustakin :(

Battle sanoi:
En minä mihinkään lihasmuistiin turvaakkaan, mutta minä en sitä tatsia kadota. Enkä saa vanhoja tuloksia takaisin, koska ne eivät ole minnekkään koskaan kadonneetkaan, vaan pystyn jatkamaan siitä mihin jäin, eikä ole niin suurta pelkoa ylikunnosta.

Ja noista tutkimuksista voidaan olla montaa mieltä. :david:

Et menetä? Hyvä sulle.

kerran jätin maastavedon pois ja tein pelkkiä laitteita, koska alaselässä tuntu "epäilyttävälle". No ens kerralla vedin maasta ja eihän se tatsi ollu kadonnu.

Mutta siis treenasin kuitenkin. Jos olisin jättänyt treenaamatta, niin ens kerralla olisi mennyt huonommin, jep :hyper:

Mutta kukin tekee siten millä tulee tulosta :D

Gillyanne sanoi:
Itse asiassa se ei ole ihan näin yksinkertaista - kroppa nimittäin toimii kokonaisuutena, eli vaikka treenaisitkin vain sitä rintaa ja habaa, niin tavallaan rasitat silti koko kroppaa.

Näin se on. Ja joskus epäsuora rasituskin on varsin merkittävä tekijä, etenkin kun tehdään isoja perusliikkeitä. Kyllä kyykyssä ja maastavedossa koko keho tekee töitä jne.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom