Omakotitalon energiankulutus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Todennäköisesti näin. -5 menee jo kaivoon ja se saavutetaan viidessä minuutissa levon jälkeen. Näytti olevan lämmitysjakson pituuskin luokkaa 3 tuntia eli kyllä tässä nyt hommat on aivan pielessä. Täytyy soitella putkarille taas maanantaina, kun ei se tunnu mitään kiirettä pitävän.

Pistin tikun uudelleen pumppuun, että näen lepojakson pituuden. Se näyttäis olevan jotain max puolen tunnin paikkeilla, kun oli jo uudelleen ehtinyt tässä välissä käynnistyä kun tänne kirjoittelin.

Nyt kun yli 10 asteen pakkanen on paukutellut jo pidemmän aikaa kävin tsekkaamassa minkälaisesta ulkokierron tulonesteen lämpötilasta lähdetään liikkeelle. 6,2 astetta tuli edelleen kaivosta ihan syklin alussa. 3 vartin jälkeen sisään tuli edelleen 3 asteista.

Mikäs loftiksella on tilanne? Jos trendi on siellä ollut viikon sama, niin kaivon pitäisi olla jo melko jäässä. Kuinkahan kylmästä Nibe vielä ottaa hyötyä? Mulle on sellainen muistikuva että vielä 6-8 pakkasasteessa tuottaa jotain.
 
Nyt kun yli 10 asteen pakkanen on paukutellut jo pidemmän aikaa kävin tsekkaamassa minkälaisesta ulkokierron tulonesteen lämpötilasta lähdetään liikkeelle. 6,2 astetta tuli edelleen kaivosta ihan syklin alussa. 3 vartin jälkeen sisään tuli edelleen 3 asteista.

Mikäs loftiksella on tilanne? Jos trendi on siellä ollut viikon sama, niin kaivon pitäisi olla jo melko jäässä. Kuinkahan kylmästä Nibe vielä ottaa hyötyä? Mulle on sellainen muistikuva että vielä 6-8 pakkasasteessa tuottaa jotain.

Mulla on muutaman asteen kylmempi kaivo. Sykin alussa n. 3-4 asteista ja lopussa hieman pakkasen puolella, taisi jonkun pitkän (3 h) syklin lopussa olla -1,2 jos en väärin muista.

Täytyy laittaa tikku koneeseen kun seuraavankerran on kunnolla pakkasta.
 
Ei oo kun laminaattia ja mitä nyt tuon mittarin kanssa väillä tuossa kulkenut, niin ei laminaatin pinta ole ollut yli 24 asteen. Tosin ei tullut viimeyönä mittailtua kun mentiin taas -25 pintaan niin että paukkui. Laattalattiat on lämpösemmät mutta niissä meneekin "raakana" kun näitä muita kuristaa termarit.

Taitas vaan maksimi 30 asteella käydä pumppu koko ajan tai sitten jäisi lämmöt alas tai sitten pitäisi polttaa puuta aika raivolla kun on kovat pakkaset.

Huomenna pitäs alkaa lauhtumaan.

Nyt on pumppu kehrännyt varmaan päälle neljä tuntia putkeen kun piti aavistus avata tallin kiertoja kun putosi lämmöt 8,3 asteeseen siellä.

Itsellä on myös tallissa lattialämmitys omassa piirissään. Siellä alkaa olla melko lämmin, joten voisi laittaa kiertoa pienemmälle. Mutta, kun ei ole huoneanturia siellä, niin tuleeko ongelma? Eli eikös pumppu tee säätöjä meno -ja paluuveden lämpötilan erotuksesta? Jos kierron termostaattia kiertää kiinni, niin koittaako pumppu tuottaa kuumempaa vettä, koska paluuveden lämpötila putoaa pienemmän veden virtauksen takia?
 
Itsellä on myös tallissa lattialämmitys omassa piirissään. Siellä alkaa olla melko lämmin, joten voisi laittaa kiertoa pienemmälle. Mutta, kun ei ole huoneanturia siellä, niin tuleeko ongelma? Eli eikös pumppu tee säätöjä meno -ja paluuveden lämpötilan erotuksesta? Jos kierron termostaattia kiertää kiinni, niin koittaako pumppu tuottaa kuumempaa vettä, koska paluuveden lämpötila putoaa pienemmän veden virtauksen takia?

Miten tuo on sulla tarkalleen ottaen? Talossa yksi jakotukki josta yksi piiri kiertää autotallissa vai miten ... Vaikuttaa oikeaan vastaukseen aikalailla 200%.

Mikäli kyseessä yksi piiri, niin lattialämmityspaperit esiin (suunnitelmat ja ohjeet). Ko. piiriä sitten säädetään pienemmäksi eli virtaavan veden määrä pienenee --> lämmitysteho pienenee --> lämmöt putoaa. Mikäli oma jakotukki ja useampia piirejä niin sitten onkin jo astetta hankalampi paitsi jos on oman käyrän ja pumpun perässä.

Pumppu ei tuota minkäänlämpöistä vettä :) Se kierrättää sitä ja shuntti (säätöventtiili) sekoittaa kiertoon sopivasti kuumaa ja paluuvettä jotta kierrossa on menovesi-, ulkolämpötila-anturin ja säädetyn käyrän mukainen lämpö.
 
Miten tuo on sulla tarkalleen ottaen? Talossa yksi jakotukki josta yksi piiri kiertää autotallissa vai miten ... Vaikuttaa oikeaan vastaukseen aikalailla 200%.

Mikäli kyseessä yksi piiri, niin lattialämmityspaperit esiin (suunnitelmat ja ohjeet). Ko. piiriä sitten säädetään pienemmäksi eli virtaavan veden määrä pienenee --> lämmitysteho pienenee --> lämmöt putoaa. Mikäli oma jakotukki ja useampia piirejä niin sitten onkin jo astetta hankalampi paitsi jos on oman käyrän ja pumpun perässä.

Pumppu ei tuota minkäänlämpöistä vettä :) Se kierrättää sitä ja shuntti (säätöventtiili) sekoittaa kiertoon sopivasti kuumaa ja paluuvettä jotta kierrossa on menovesi-, ulkolämpötila-anturin ja säädetyn käyrän mukainen lämpö.


Eli erillinen at ja tekninentila tallin päädyssä. Teknisessä tilassa on oma jakotukki, jossa kolme piiriä(tt ja 2 at:lle). Sisällä talossa tietysti oma jakotukki talon piireille. Eikös Timballakin ole tehty näin?
 
Eli erillinen at ja tekninentila tallin päädyssä. Teknisessä tilassa on oma jakotukki, jossa kolme piiriä(tt ja 2 at:lle). Sisällä talossa tietysti oma jakotukki talon piireille. Eikös Timballakin ole tehty näin?

Nyt puuttuu ehken 50% tiedoista eli onko ko. jakotukille oma pumppu ja menovesikäyrä vaiko kaikki yhden pumpun ja säädön perässä? Kenen lattialämmitys?
 
Eli erillinen at ja tekninentila tallin päädyssä. Teknisessä tilassa on oma jakotukki, jossa kolme piiriä(tt ja 2 at:lle). Sisällä talossa tietysti oma jakotukki talon piireille. Eikös Timballakin ole tehty näin?

No mulla kaksi piiriä, varastolle ja tekniselle tilalle toinen ja toinen tallille. Olen säätänyt niitä aina tarpeen tullet. Nyt varmaan taas kohtuu hyvä säätö päällä kun sain 12 asteeseen lämmöt kovalla pakkasella. Nousee väkisinki lauhalla kelillä, mutta ei noita jaksa olla veivaamassa.

Laitattakaa termarit myös talliin, säästää ihan törkeesti vaivaa. Multa ei edes moista kysytty enkä älynnyt pyytää. Vituttaa aina ruuvailla noita kun jo millin liike vaikuttaa.

Mutta siis pumppuun tuo vaikuttaa niin että jos kovalla pakkasella avaa piiriä, niin pumppu käy enempi ja jos pienentää pumppu käy vähempi. ;)

Talossa on kaksi jakotukkia, alakerrassa oma ja yläkerrassa oma. Kosteat tilat on suoraan tukilta ja niissä piirit kokonaan auki ja muita tiloja ohjaa termarit.
 
No mulla kaksi piiriä, varastolle ja tekniselle tilalle toinen ja toinen tallille. Olen säätänyt niitä aina tarpeen tullet. Nyt varmaan taas kohtuu hyvä säätö päällä kun sain 12 asteeseen lämmöt kovalla pakkasella. Nousee väkisinki lauhalla kelillä, mutta ei noita jaksa olla veivaamassa.

Laitattakaa termarit myös talliin, säästää ihan törkeesti vaivaa. Multa ei edes moista kysytty enkä älynnyt pyytää. Vituttaa aina ruuvailla noita kun jo millin liike vaikuttaa.

Mutta siis pumppuun tuo vaikuttaa niin että jos kovalla pakkasella avaa piiriä, niin pumppu käy enempi ja jos pienentää pumppu käy vähempi. ;)

Talossa on kaksi jakotukkia, alakerrassa oma ja yläkerrassa oma. Kosteat tilat on suoraan tukilta ja niissä piirit kokonaan auki ja muita tiloja ohjaa termarit.

Tuo on se sun tapas virittää, itse en tuollaista aio ohjeistaa kun helpommallakin pääsee. Termarit olisi periaatteessa ihan hyvä vaihtoehto, paitsi että jäätymisen takia ulkoseinän ja ovien kohdalla olevaa kiertoa ei voi pysäyttää.

Pumpulla tarkoittanet MLP:tä ja sehän tietysti joutuu tuottamaan enemmän tehoa jos yht'äkkiä palautetaan autotallin kylmästä lattiasta enemmän kylmää shuntille. Shuntti kääntää siis sekoitusta isommalle ja pumppu tekee enemmän töitä. Näin siis tapahtuu kaikkien vesikiertoisten piirien osalta aina. Siihen viittasin jo aiemmin Hupelle. Mutta kun lämmöt tasoittuu niin paluukiertokin tasoittuu ja sitä kautta sekoitettava energiamäärä.

EDIT: Tässä tapauksessa tallissa lienee liikaa lämpöä eli dT pienenee ja menee todennäköisesti hetken aikaa paljon vähemmän energiaa.
 
Tuo on se sun tapas virittää, itse en tuollaista aio ohjeistaa kun helpommallakin pääsee. Termarit olisi periaatteessa ihan hyvä vaihtoehto, paitsi että jäätymisen takia ulkoseinän ja ovien kohdalla olevaa kiertoa ei voi pysäyttää.

Pumpulla tarkoittanet MLP:tä ja sehän tietysti joutuu tuottamaan enemmän tehoa jos yht'äkkiä palautetaan autotallin kylmästä lattiasta enemmän kylmää shuntille. Shuntti kääntää siis sekoitusta isommalle ja pumppu tekee enemmän töitä. Näin siis tapahtuu kaikkien vesikiertoisten piirien osalta aina. Siihen viittasin jo aiemmin Hupelle. Mutta kun lämmöt tasoittuu niin paluukiertokin tasoittuu ja sitä kautta sekoitettava energiamäärä.

EDIT: Tässä tapauksessa tallissa lienee liikaa lämpöä eli dT pienenee ja menee todennäköisesti hetken aikaa paljon vähemmän energiaa.

No millähän tavalla tuossa tapauksessa pääsee helpommalla, jos ei asenna niitä toimilaitteita ja termareita tuonne? Tietty niin että nyt tarkkaan merkkaa sen tomivan säädön tukkiin ja voi sitten taas keväällä kääntää kierrot kiinni kun ei lämpöjä tarvi ja syksyllä suoraan oikeaan asentoon kun tarvitsee. En mä nyt tajua millä tavalla muuten tuota manuuaalista säätöä voi tehdä?

EDIT: Tais olla 15 astetta siellä nyt. Ihan hyvä. Kun se ei ole talli vaan varasto jossa välillä ollaan ja puuhastellaan. Jos olisi enempi (esim. vaikka kotitoimistokäytössä) pitäisi lämpöjä nostaa vielä vähän ylemmäs.

EDIT2: Ja tuon oman tapani kerroin kun minua oli esimerkkinä käytetty kysymyksessä. Tottakai voin itsekin ottaa käyttöön jonkun helpomman tavan jos sellainen on. Kuitenkaan en aio investoida tuohon mitään useamman sadan kikkareita väliin enää tässä vaiheessa. Mutta en mä voi neuvoa tekemään mitään paremmin mitä en itse osaa ja tiedosta.
 
Jos maltat odottaa sen verran että PJK10 saa vastattua mun kysymyksiin. Se voi olla sitten sama sulle tai voin sitten neuvoa sen erikseen. Mulla on Warmia kuten sullakin ja vastaavasti oma jakotukki kolmella piirillä (tt ja 2xat) ja meillä on tuolla kaikissa tiloissa nyt +14C kun ulkona pakkasta noin -4C. Tuossa -20C pakkasilla lämmöt kävi +12C tienoilla.

Ja säätöä tehdään siis vain yhdestä ruuvista...

EDIT: Niin ja siis vain yksi lämpökäyrä ja kv-pumppu kierrättää koko taloa (kuten sullakin).
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jep, viimeinen asia mikä nyt on mielessä on kiire. ;) Sauna lämpiää, sitten savulohta iltapalaksi ja maaten kun huomenna aamuta salin kautta duuniin. ;)
 
Jos maltat odottaa sen verran että PJK10 saa vastattua mun kysymyksiin. Se voi olla sitten sama sulle tai voin sitten neuvoa sen erikseen. Mulla on Warmia kuten sullakin ja vastaavasti oma jakotukki kolmella piirillä (tt ja 2xat) ja meillä on tuolla kaikissa tiloissa nyt +14C kun ulkona pakkasta noin -4C. Tuossa -20C pakkasilla lämmöt kävi +12C tienoilla.

Ja säätöä tehdään siis vain yhdestä ruuvista...

EDIT: Niin ja siis vain yksi lämpökäyrä ja kv-pumppu kierrättää koko taloa (kuten sullakin).

Timben tekstin lainasin siksi, koska muistelin, että sulla on samanlainen systeemi. Pumppukin taisi olla sama Nibe F1226?

Itse asiaan: Warmian lämmitys, yksi käyrä sekä yksi pumppu. Eli saman säädön perässä kaikki...
 
Timben tekstin lainasin siksi, koska muistelin, että sulla on samanlainen systeemi. Pumppukin taisi olla sama Nibe F1226?

Itse asiaan: Warmian lämmitys, yksi käyrä sekä yksi pumppu. Eli saman säädön perässä kaikki...

F1145 mulla, sama siis kuin F1245 mutta tuo 1145 on erillisen varaajan kanssa oleva peli.
 
Timben tekstin lainasin siksi, koska muistelin, että sulla on samanlainen systeemi. Pumppukin taisi olla sama Nibe F1226?

Itse asiaan: Warmian lämmitys, yksi käyrä sekä yksi pumppu. Eli saman säädön perässä kaikki...

Joo, tämähän on melkein yhtä helppoa kuin heinänteko ja sama ohje pätee sitten Timballekin.

Oletettavasti haluat pudottaa at + tt lämpötilatasoa nykyisestä (koska et tarvitse mitään +20C lämpöjä).

Homma menee siten, että sulla on siinä kuuman puolen jakotukissa (tulopuolella, missä piirisäädön päällä on ne punaiset korkit) sellainen viininpunainen TBVn linjasäätöventtiilin hattu (tavallaan kierrekorkki). Ko. linjasäätöventtiiliä edeltää sellainen kahden putken mötkylä ts. mittausyhde jolla voitaisiin mitata/säätää ko. jakotukin virtaus ihan tarkalleen. Siinä viininpunaisessa korkissa on sellaiset rihlat ja mittausyhteessä on valun jäljiltä sellainen kiva nystyrä yläpinnassa. Lähdet kiertämään sitä viininpunaista korkkia kiinni ja kun sieltä alkaa kuulumaan "suhinaa" (ääni joka kertoo että nesteen virtausta rajoitetaan) niin siinä kohta otat mustan tussin kouraan (joka siis jo mukana matkassa) ja teet merkin korkin rihlaan joka on tuon mittausyhteen nystyrässä. Siinä on sulla tähtäysmerkki josta lähdet sitten pikkuhiljaa kuristamaan virtausta kunnes löydät sopivan lämpötilatason. Ekalla yrittämällä suhinakohdan jälkeen voi kuristaa vielä pari rihlaa ja siihen merkki ja sitten odotusta aina pari päivää jotta tietää mihin lämpötila putoaa (jos putoaa). Mikäli säädät 0-keleillä niin veikkaisin että +17C on aika hyvä lämpötila jolloin -20C pakkasilla lämpöä riittää vielä yli +10C. Mutta tuosta se sitten löytyy ja kun kuristat koko jakotukkia niin lämpötilatasot putoaa at+tt samalla tasolla (olettaen että piirisäädöt on kohdillaan).

Yo. asiat löytyy myös Warmian kansiosta ja siellä kerrotaan että voit sulkea koko piirin ko. linjasäätöventtiilistä. Näin tekee, mutta itse käytän sitä sinistä sulkua paluupuolella (jossa piirien päällä ne siniset korkit) kun suljen koko kierron kesäksi. Mikäli haluat pudottaa vain autotallin lämpöjä, niin silloin menee astetta hankalammaksi eli sun pitäisi pienentää at piirejä (punaisen korkin alta) ja sitten vähän kuristaa linjasäätöä.

Timba säätää siten, että se kuristaa niistä sinisistä korkeista paluupuolelta mutta kun niiden säätötarkkuus on jotain maan ja kuun väliltä niin ei kannata ja kun vielä pitää kuristaa jokainen piiri erikseen.

Nyt siis saat yhdellä "ruuvilla" kuristettua koko jakotukkia ja lämpötaso hiljalleen putoaa (eli energiaa säästyy). Malttia säätämisen kanssa koska reagointi on hidasta ja kuristuskäyrä ei ole sitten tangentiaalinen vaan logaritminen. Vastaavast kun kuristat vain yhdestä kohtaa niin muista sitten aika ajoin avata kuristus ja anna veden kiertää vapaasti tupakin verran. Kun sulla on merkit kohdallaan niin avaus ja palautus toimii aina varmasti ja korkin irtikiertäminen ei vaikuta koska kierteen myötä korkki palautuu aina samaan kohtaan. Kierron vapautus aika-ajoin on tärkeää, jottei ilma tms. tee omia tulppiaan systeemiin. Käy kuten Vilholla vast'ikään eli meinasi jäätyä putket kun kierto ei pelittänyt...
 
Joo, tämähän on melkein yhtä helppoa kuin heinänteko ja sama ohje pätee sitten Timballekin.

Oletettavasti haluat pudottaa at + tt lämpötilatasoa nykyisestä (koska et tarvitse mitään +20C lämpöjä).

Homma menee siten, että sulla on siinä kuuman puolen jakotukissa (tulopuolella, missä piirisäädön päällä on ne punaiset korkit) sellainen viininpunainen TBVn linjasäätöventtiilin hattu (tavallaan kierrekorkki). Ko. linjasäätöventtiiliä edeltää sellainen kahden putken mötkylä ts. mittausyhde jolla voitaisiin mitata/säätää ko. jakotukin virtaus ihan tarkalleen. Siinä viininpunaisessa korkissa on sellaiset rihlat ja mittausyhteessä on valun jäljiltä sellainen kiva nystyrä yläpinnassa. Lähdet kiertämään sitä viininpunaista korkkia kiinni ja kun sieltä alkaa kuulumaan "suhinaa" (ääni joka kertoo että nesteen virtausta rajoitetaan) niin siinä kohta otat mustan tussin kouraan (joka siis jo mukana matkassa) ja teet merkin korkin rihlaan joka on tuon mittausyhteen nystyrässä. Siinä on sulla tähtäysmerkki josta lähdet sitten pikkuhiljaa kuristamaan virtausta kunnes löydät sopivan lämpötilatason. Ekalla yrittämällä suhinakohdan jälkeen voi kuristaa vielä pari rihlaa ja siihen merkki ja sitten odotusta aina pari päivää jotta tietää mihin lämpötila putoaa (jos putoaa). Mikäli säädät 0-keleillä niin veikkaisin että +17C on aika hyvä lämpötila jolloin -20C pakkasilla lämpöä riittää vielä yli +10C. Mutta tuosta se sitten löytyy ja kun kuristat koko jakotukkia niin lämpötilatasot putoaa at+tt samalla tasolla (olettaen että piirisäädöt on kohdillaan).

Yo. asiat löytyy myös Warmian kansiosta ja siellä kerrotaan että voit sulkea koko piirin ko. linjasäätöventtiilistä. Näin tekee, mutta itse käytän sitä sinistä sulkua paluupuolella (jossa piirien päällä ne siniset korkit) kun suljen koko kierron kesäksi. Mikäli haluat pudottaa vain autotallin lämpöjä, niin silloin menee astetta hankalammaksi eli sun pitäisi pienentää at piirejä (punaisen korkin alta) ja sitten vähän kuristaa linjasäätöä.

Timba säätää siten, että se kuristaa niistä sinisistä korkeista paluupuolelta mutta kun niiden säätötarkkuus on jotain maan ja kuun väliltä niin ei kannata ja kun vielä pitää kuristaa jokainen piiri erikseen.

Nyt siis saat yhdellä "ruuvilla" kuristettua koko jakotukkia ja lämpötaso hiljalleen putoaa (eli energiaa säästyy). Malttia säätämisen kanssa koska reagointi on hidasta ja kuristuskäyrä ei ole sitten tangentiaalinen vaan logaritminen. Vastaavast kun kuristat vain yhdestä kohtaa niin muista sitten aika ajoin avata kuristus ja anna veden kiertää vapaasti tupakin verran. Kun sulla on merkit kohdallaan niin avaus ja palautus toimii aina varmasti ja korkin irtikiertäminen ei vaikuta koska kierteen myötä korkki palautuu aina samaan kohtaan. Kierron vapautus aika-ajoin on tärkeää, jottei ilma tms. tee omia tulppiaan systeemiin. Käy kuten Vilholla vast'ikään eli meinasi jäätyä putket kun kierto ei pelittänyt...

Kiitokset ohjeista. Täytyy tässä viikonlopun aikaan hieman tutkiskella tuota asiaa...
 
Nyt kun yli 10 asteen pakkanen on paukutellut jo pidemmän aikaa kävin tsekkaamassa minkälaisesta ulkokierron tulonesteen lämpötilasta lähdetään liikkeelle. 6,2 astetta tuli edelleen kaivosta ihan syklin alussa. 3 vartin jälkeen sisään tuli edelleen 3 asteista.

Mikäs loftiksella on tilanne? Jos trendi on siellä ollut viikon sama, niin kaivon pitäisi olla jo melko jäässä. Kuinkahan kylmästä Nibe vielä ottaa hyötyä? Mulle on sellainen muistikuva että vielä 6-8 pakkasasteessa tuottaa jotain.

-5.0/-2.0 on tällä hetkellä. Ja tuohon päädytään vartin sisällä. Raja on -8 kaivoon päin. Sitä sais siirrettyä myös alemmaksi, mutta ei siinä oikein mitään järkeä ole, kun alkaa liitokset paukkumaan, putket jää puristuksiin jne...

Nyt pitäis saada kaivonkansi auki, että sais kokeilla kaivon mittaamista, mutta pitäis jollain ihmeellä saada kaivetua 20-30cm maata kannen päältä pois. Onko hyviä ideoita? Tuntuu olevan aika lujassa kun rautakangella en päässyt kanteen asti edes yhden illan aikana. No en tosin hakannut varmaan kuin tunnin ja siitäkin valtaosan väärästä kohdasta :)

Oletteko muuten saaneet kaivoistanne jotain todistusta, että paljonko sinne on putkea laitettu?
 
-5.0/-2.0 on tällä hetkellä. Ja tuohon päädytään vartin sisällä. Raja on -8 kaivoon päin. Sitä sais siirrettyä myös alemmaksi, mutta ei siinä oikein mitään järkeä ole, kun alkaa liitokset paukkumaan, putket jää puristuksiin jne...

Nyt pitäis saada kaivonkansi auki, että sais kokeilla kaivon mittaamista, mutta pitäis jollain ihmeellä saada kaivetua 20-30cm maata kannen päältä pois. Onko hyviä ideoita? Tuntuu olevan aika lujassa kun rautakangella en päässyt kanteen asti edes yhden illan aikana. No en tosin hakannut varmaan kuin tunnin ja siitäkin valtaosan väärästä kohdasta :)

Oletteko muuten saaneet kaivoistanne jotain todistusta, että paljonko sinne on putkea laitettu?

Kun kysyin porakaivomieheltä asiasta niin auton ikkunasta huuteli että "On on!" - ja perävalot vilkkui komiasti.
 
-5.0/-2.0 on tällä hetkellä. Ja tuohon päädytään vartin sisällä. Raja on -8 kaivoon päin. Sitä sais siirrettyä myös alemmaksi, mutta ei siinä oikein mitään järkeä ole, kun alkaa liitokset paukkumaan, putket jää puristuksiin jne...

Nyt pitäis saada kaivonkansi auki, että sais kokeilla kaivon mittaamista, mutta pitäis jollain ihmeellä saada kaivetua 20-30cm maata kannen päältä pois. Onko hyviä ideoita? Tuntuu olevan aika lujassa kun rautakangella en päässyt kanteen asti edes yhden illan aikana. No en tosin hakannut varmaan kuin tunnin ja siitäkin valtaosan väärästä kohdasta :)

Oletteko muuten saaneet kaivoistanne jotain todistusta, että paljonko sinne on putkea laitettu?

Aika vattumainen tilanne. Ei ole tämä kylmin aika optimaalisin ruveta noiden kanssa säätämään, mutta tuskin tässä muutakaan voi.

Oletko kuinka käynyt kyrönlahden poraivon foorumilla kyselemässä asiasta? Meinaatko oikeen kiskoa putken pihalle kaivosta, vai yrittää tsekata siniraidan kyljestä numerot? Kaivon pohjalla on kanssa joku liitos, eli asentaja voi väittää että liitoksen jälkeen jatkettu eri kelasta tmv. Kai kaivon asentaja nyt jotain kommenttia on ongelmista antanut. Luulisi niilläkin olevan jonkinlaista ammattiylpeyttä?
 
Aika vattumainen tilanne. Ei ole tämä kylmin aika optimaalisin ruveta noiden kanssa säätämään, mutta tuskin tässä muutakaan voi.

Oletko kuinka käynyt kyrönlahden poraivon foorumilla kyselemässä asiasta? Meinaatko oikeen kiskoa putken pihalle kaivosta, vai yrittää tsekata siniraidan kyljestä numerot? Kaivon pohjalla on kanssa joku liitos, eli asentaja voi väittää että liitoksen jälkeen jatkettu eri kelasta tmv. Kai kaivon asentaja nyt jotain kommenttia on ongelmista antanut. Luulisi niilläkin olevan jonkinlaista ammattiylpeyttä?

Joo kyllä sitä sieltäkin on tullut kyseltyä aikanaan ja yks paikallinen pro tässä on kans apuna.

Ajatuksena olis se, että avais liitokset siellä kaivossa ja tiputtais putken sisälle langan ja painon. Tietenkin aluks numeroista vois vilkaista jos jotain paljastuis.

Kaivon asentaja on vaan sitä mieltä että hyvä se on. Lasku kuulemma käy todistuksesta.

Kai se pitää taas tänään alkaa kaivamaan jäistä maata rautakangella. Mahtaisko toholla saada maata kuinka sulatettua?
 
Kai se pitää taas tänään alkaa kaivamaan jäistä maata rautakangella. Mahtaisko toholla saada maata kuinka sulatettua?

Grillihiiliä ne käyttää roudan sulattamiseen. Paistat makkaraa ja juot olutta ja odotat että maa sulaa. Helpompaa kuin kangella pieksäminen.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom