Omakotitalon energiankulutus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tässä kuumeen kourissa ei ajatus enää sulavasti kulje, mutta Hupelle:
Jos nyt oikeaa manuaalia tavasin (tässä on aika rajallisesti noita mahdollisuuksia vs ouman):
menu installer/settings indoor sensor -> no . Tällä ainakin pitäisi ajaa käyrän mukaan vs ulkolämpö. Taas jos ulkolämpö on -5 koko ajan niin missähän anturi on (pitäisi olla kyllä häly ja). Se sanotaan oiken manuskassa että jos sensori on "huonosti" sijoitettu niin esim tulisijan sytyttäminen aiheuttaa sen että pitäisi disabloida sensori.

Tuo ouman 800 on kyllä loisto vehje. Siinä on oikeasti mietitty näitä lämmitysjuttuja mitä tarvii. Saa 5 piste käyrän esim, jne jne. Jos sisäanturi käytössä niin se lisää vaan +-x kompensointia käyrään.

Niinhän nuo kaikki siellä lukee ja me muut sitä tavataan paitsi ettei Huppe tunnu ymmärtävän sittenkään. Raksaajien miitissä nuo laitettaisiin kuntoon ja viikko sen jälkeen ne olisi taas vituillaan kun se menee "säätämään" ;)

Mulla on vain kahden pisteen käyrä ala-/ylärajalla ja sekin riittää kun kaikki on saatu balanssiin. Vielä täytynee tehdä jotain pientä hifistelyä vaikka 99% ihmisistä väittäisi että meillä on jo täydellinen :D

No joo, vesikiertoisessa järkässä pitää muistaa että jos virtaukset ei ole kohdillaan niin siinä ei Oumannitkaan välttämättä auta ja samaan listaan pitää lisätä IV-säädöt, termareiden + antureiden sijainnit ja kv-pumpun tehot jne.............

Siksi suomalaiset on aina tehneet sähkölämmityksiä kun siinä ei tartte olla rakettitieteen ydinfyysikko :)
 
Tämä kuulostaa hölmöltä kysyä mutta lukeehan ulkoanturi lämmöt suurin piirtein oikein?

Lukee.

Menee taas puukonpyörittelyksi, mutta kommentoni kuitenkin.

Onko sulla siis lattiakierto kokonaan pois päältä? Jos esim. märkätiloissa kiertää, niin eikös sinne kannattaisi laittaa ihan se 30c mitä se pyynti on näillä säillä muillakin?

Muistaakseni siinä vaiheessa kun Hupellakin oli talo vasta tekeillä oli jossain keskustelussa puhetta siitä miten mukava se lattialämpö on kun ei jalkoja palele. Nyt sitten mies kuitenkin lämmittää ILP:llä ja jalat on jäässä. Laitat sen CTC:n nyt vaan täysillä hurraamaan ja nautit lämpöisistä lattioista. ILPpi voi sitten vaikka kierrättää takan lämmintä.

On lattiassa kierrot päällä ihan normaalisti, termarilla 20 säädetty. Termarit on tosin noita halvimpia paskoja, ei niistä kovin tarkkaan näe sitä. Ne on noin 140cm korkeudessa.

Sisälämpöanturi meni vähän vikapaikkaan. Se on vinon sisäkaton yläreunassa takan lähellä. :nolo:
Ammattilaiset neuvoi paikan. En ajatellut itse. Se on äärimmäisen vaikea vaihtaa jos ei vedä pintakaapelilla keskelle olohuoneen seinää sitä.
 
Lattialämpösysteemeissä ei termareilla niin hirveästi ole virkaa, vaan homma pitäisi saada skulaamaan eri piirien virtauksia ja veden lämpöä (käyrää/offsettia) säätämällä. Oon jo ehtinyt unohtaa mikä Hupen ongelma on, onko jossain kylmää ja toisaalla lämmintä vai mitä tässä jauhetaan? :)

Ai niin " CTC pyytää aina minimiä ja yrittää viilentää taloa vedellä. Laitoin nyt 25 astetta, silti lattia on jääkylmä."
Joo sisäanturi pois. Eikös sulla ollut tekninen tila keittiön takana? Vois kai ton anturinjohdon vetää pinnassa vaikka sinne keittiöön.
Ja jos haluaa lattian lämpimäksi niin voi ainakin testimielessä pistää ilpin pois päältä ja termareilta pyytää kunnolla lämpöä etteivät vaan rajoita ja hakea jonkinlaista perussäätöä lattiaan.

Meillä ei muuten ole sisälämmön anturia ollenkaan, mahtaisko siitä olla jotain iloa?
 
Lukee.

On lattiassa kierrot päällä ihan normaalisti, termarilla 20 säädetty. Termarit on tosin noita halvimpia paskoja, ei niistä kovin tarkkaan näe sitä. Ne on noin 140cm korkeudessa.

Sisälämpöanturi meni vähän vikapaikkaan. Se on vinon sisäkaton yläreunassa takan lähellä. :nolo:
Ammattilaiset neuvoi paikan. En ajatellut itse. Se on äärimmäisen vaikea vaihtaa jos ei vedä pintakaapelilla keskelle olohuoneen seinää sitä.

Kytke huonelämpötila-anturin ohjaus pois eli siirryt pelkkään ulkolämpötilaohjaukseen joka riittää. Laitteen toiminta vaatii että anturi on kiinni, mutta ohjaat ulkolämpötilalla. Sisäanturi näyttää edelleen lukemat joten voit taivastella kuinka lämmintä on katonrajassa :)
Tuollaisen anturin paikkaa on todella vaikea tuumata etukäteen, mutta katonrajassa sen paikka ei ainakaan ole eli joko neuvon antaja on ollut todellinen "raksa-alan ammattilainen" tai tehnyt vittuillessaan...
 
Kytke huonelämpötila-anturin ohjaus pois eli siirryt pelkkään ulkolämpötilaohjaukseen joka riittää. Laitteen toiminta vaatii että anturi on kiinni, mutta ohjaat ulkolämpötilalla. Sisäanturi näyttää edelleen lukemat joten voit taivastella kuinka lämmintä on katonrajassa :)
Tuollaisen anturin paikkaa on todella vaikea tuumata etukäteen, mutta katonrajassa sen paikka ei ainakaan ole eli joko neuvon antaja on ollut todellinen "raksa-alan ammattilainen" tai tehnyt vittuillessaan...

Uhkaa mennä jo vittuilun puolle (ei tarkoitus tosin) mutta taas kerran CTC manuska sanoo seuraavaa (lyhennettynä):
Keskelle taloa avoimeen tilaan (hall way etc) 2/3:s osa seinän korkeudesta. Onneksi itsellä ei ollut ns ammattilaisia tässä hommassa...
 
Tässä kuumeen kourissa ei ajatus enää sulavasti kulje, mutta Hupelle:
Jos nyt oikeaa manuaalia tavasin (tässä on aika rajallisesti noita mahdollisuuksia vs ouman):
menu installer/settings indoor sensor -> no . Tällä ainakin pitäisi ajaa käyrän mukaan vs ulkolämpö. Taas jos ulkolämpö on -5 koko ajan niin missähän anturi on (pitäisi olla kyllä häly ja). Se sanotaan oiken manuskassa että jos sensori on "huonosti" sijoitettu niin esim tulisijan sytyttäminen aiheuttaa sen että pitäisi disabloida sensori.

Tuo ouman 800 on kyllä loisto vehje. Siinä on oikeasti mietitty näitä lämmitysjuttuja mitä tarvii. Saa 5 piste käyrän esim, jne jne. Jos sisäanturi käytössä niin se lisää vaan +-x kompensointia käyrään.

Huoneanturin kun pisti: EI -asentoon ja sääti kaltevuus 30 ja säätö +4 niin pompsahti pyynti 32 asteeseen. Ulkona ton mukaan -9 astetta pakkasta, oikea mittari kertoo saman -9, samoin kuin Foreca. Ulkoanturi on mielestäni oikeassa kohdassa, talon pohjoispuolella päätykolmion alareunassa talon päädyssä.

Pitää tuupata tuo sisäanturi köökin seinään IV-koneen säätöpaneelin kanssa samaan putkitukseen... Pistän samalla takkakytkimen tuohon, sitäkään kun ammattilaiset eivät osanneet kertoa.
 
Huoneanturin kun pisti: EI -asentoon ja sääti kaltevuus 30 ja säätö +4 niin pompsahti pyynti 32 asteeseen. Ulkona ton mukaan -9 astetta pakkasta, oikea mittari kertoo saman -9, samoin kuin Foreca. Ulkoanturi on mielestäni oikeassa kohdassa, talon pohjoispuolella päätykolmion alareunassa talon päädyssä.

Pitää tuupata tuo sisäanturi köökin seinään IV-koneen säätöpaneelin kanssa samaan putkitukseen... Pistän samalla takkakytkimen tuohon, sitäkään kun ammattilaiset eivät osanneet kertoa.

Uhh juu sisäanturia tuossa tarkoitin vaikka vähän epäselvästi kirjoitin. Nyt ei muuta kun peukaloita pyöritellen pari päivää ja sitten pikku muutoksia käyrään, jos tarvii. Muutokset on hitaita.
Noh ei sitä sisäanturia ihan oikeasti varmaan edes tarvihe...
 
Huoneanturin kun pisti: EI -asentoon ja sääti kaltevuus 30 ja säätö +4 niin pompsahti pyynti 32 asteeseen. Ulkona ton mukaan -9 astetta pakkasta, oikea mittari kertoo saman -9, samoin kuin Foreca. Ulkoanturi on mielestäni oikeassa kohdassa, talon pohjoispuolella päätykolmion alareunassa talon päädyssä.

Pitää tuupata tuo sisäanturi köökin seinään IV-koneen säätöpaneelin kanssa samaan putkitukseen... Pistän samalla takkakytkimen tuohon, sitäkään kun ammattilaiset eivät osanneet kertoa.

Kassos vaan :thumbs: ja muuta tuo säätö +4 --> 0 muuten tulee kuuma ja sitten sulla menee taas homma pipariksi (vaikka onkin joulu tulossa) :)
Kuten Tengu tuossa jo sanoi niin et sitä sisäanturia tarvitse. Sekin sieltä manuskasta löytyy eli jos ja kun tilakohtaisia lämpöjä ohjataan termarilla niin tuo on turha(ke). Sopiva ulkolämpötilan mukaan säätyvä käyrä löytyy siis sillä että kosteissa on sopivan lämmintä ja muut sen mukaan. MUTTA se vaatii että kasselet nyt jokusen päivän (viikon) että mitä tapahtuu ja muista seurata noita piirien virtauksia...

EDIT: Se on nimittäin helpompi nostaa sitä lämmitystasoa kuin laskea varsinkin jos sulla on vielä ILPpi ja lämmittelet takkaakin...
 
Tuo ouman 800 on kyllä loisto vehje. Siinä on oikeasti mietitty näitä lämmitysjuttuja mitä tarvii. Saa 5 piste käyrän esim, jne jne. Jos sisäanturi käytössä niin se lisää vaan +-x kompensointia käyrään.

Tuohon pitäisi oikeasti perehtyä. Minä kun olen tyytynyt hienosäätään vain huonelämpötilaa tuolla. Mutta taas kun laitteet skulaa nyt perushyvin, niin ei viittis alkaa taas ropeltaan jotain kun ei ehjää kannattaisi korjata. :D

Mutta täytyykin kotona illalla tarkistaa tuo menoveden maksimi ja heittää siihen vaikka 35 asetta kun en muita onko siinä tuo vai 40 astetta vai jotain väliltä. Sillä jos mennään -30 ja päälle niin varmaan menis pyynnit jo neljäänkymppiin ja se lienee jo liikaa jokatapauksessa. Muutenkin tuntuu että näillä kovilla pakkasilla vähän nostaa jo huonelämpötilaa eli tuota voisi hyvin rajoittaa tai siis määrätä järkevä katto. Jos pakkaset paukuttaa sinne kolmenkympin päälle, niin sitten vaan takkkaan puita vaikka päivittäin. Ei niitä kelejä yleensä kuukautta kauempaa ole kestänyt. ;)

- - - Updated - - -

Meillä ei muuten ole sisälämmön anturia ollenkaan, mahtaisko siitä olla jotain iloa?

Ei meilläkään ole kun MLP on tallissa, eikä sitten alettu enää ihmetteleen mitään johtoa tuolle kun vehkeet oli paikoillaan. En tosin tiedä miten tuo olisi edes välttämätön...
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Oli ylin menolämpö 40 asteessa, että tiputin 35 asteeseen. Täytyy seurailla miten syklien pituus käyttäytyy tuolla muutoksella. Näillä pakkasilla (nyt taas -22) pumppu käy vajaat 3 tuntia ja lepää vajaat puoltoista tuntia. Minulla asteminuuttiasetus kohtuu raju, eli -300 mutta sisälämmöt pysyy tasaisena silti.
 
Oli ylin menolämpö 40 asteessa, että tiputin 35 asteeseen. Täytyy seurailla miten syklien pituus käyttäytyy tuolla muutoksella. Näillä pakkasilla (nyt taas -22) pumppu käy vajaat 3 tuntia ja lepää vajaat puoltoista tuntia. Minulla asteminuuttiasetus kohtuu raju, eli -300 mutta sisälämmöt pysyy tasaisena silti.

Katoitko paljonko sulla on laskettu menoveden lämpötila?
 
Oli ylin menolämpö 40 asteessa, että tiputin 35 asteeseen. Täytyy seurailla miten syklien pituus käyttäytyy tuolla muutoksella. Näillä pakkasilla (nyt taas -22) pumppu käy vajaat 3 tuntia ja lepää vajaat puoltoista tuntia. Minulla asteminuuttiasetus kohtuu raju, eli -300 mutta sisälämmöt pysyy tasaisena silti.

Ei tuolla ole mitään vaikutusta ennenkuin menee niin kylmälle että menovesi pyytäisi enemmän kuin +35C. Tuohan on vain ylärajan katko ja se on sitten käyrästä/säädöistä kiinni koska tuota pyytää. Mikäli käyrä/säädöt on jostain syystä vähän pielessä niin sitten voi olla toinen juttu (siis kun ylärajaa on tiputettu).
Esim. mun säädöillä pyytää +35C kun ulkona -33C. Käytännöstä en sitten tiedä kun viime talvena oli kylmimmillään yhtenä aamuna vain -31C ja anturi/kierto ei ehtinyt ihan mukaan eli pyynti oli vain +33C. Mökissä oli tuolloinkin lämmöt ihan pyydetyn mukaan tai oli vissiin niitä ainoita kertoja kun ei ollut liikaa :)

- - - Updated - - -

Se sun CTC härvelin pitäisi kyllä hoitaa tuo lämmityspiiri itsekseen. Ei muuta kun saat säädöt nyt ensin kohdilleen.

Juuri näin kuten olen kerta toisensa jälkeen sanonut ja nyt samaan kuoroon myös Tengu :whip:
 
Kytke huonelämpötila-anturin ohjaus pois eli siirryt pelkkään ulkolämpötilaohjaukseen joka riittää. Laitteen toiminta vaatii että anturi on kiinni, mutta ohjaat ulkolämpötilalla. Sisäanturi näyttää edelleen lukemat joten voit taivastella kuinka lämmintä on katonrajassa :)
Tuollaisen anturin paikkaa on todella vaikea tuumata etukäteen, mutta katonrajassa sen paikka ei ainakaan ole eli joko neuvon antaja on ollut todellinen "raksa-alan ammattilainen" tai tehnyt vittuillessaan...

Itsekin koittanut opetella tuota lattialämmityksen sielunelämää, meillä siis tuo Jäspin tehowatti joka saa siis ulko lämpötilatiedon ja sitten säätää menoveden lämpöä sen (ja valitun käyrän) mukaan.
Märkätilat, keittiö, vaatehuone, eteinen ilman termaria joka löytyy siis vain makkareissa ja isohkossa olkkari/ruokailutilassa. Takkaa kun poltellaan liki päivittäin niin olen ny kovillakin pakkasilla valinnut tuon käyrän 24, taitaa siis parinkympin pakkasilla olla joku 27-28 asteinen vesi kierrossa. Tuo on tuntunut riittävältä. Ilman takkaa varmasti pitäisi kiertoveden lämpöä nostaa.

Olen nyt ajatellut siten että kun termarittomat tilat (suihku, khh.... ) tuntuvat mukavilta niin homma kunnossa. Termareilla saa sitten makkareita hieman pienemmälle. Eli käyrällä nostetaan lämpöä halutulle tasolle ja termareilla sitä vain rajoitetaan.

Pakkiksella kun ollaan niin muistui mieleen kun aikanaan opin suorinjaloin maastavedon vasta kun Bull mentula ohjeisti että työnnät vaan sitä hanuria taaksenpäin... eli kun oikeasta ajatuksesta saa kiinni niin moni asia hahmottuu paremmin :)
 
Itsekin koittanut opetella tuota lattialämmityksen sielunelämää, meillä siis tuo Jäspin tehowatti joka saa siis ulko lämpötilatiedon ja sitten säätää menoveden lämpöä sen (ja valitun käyrän) mukaan.
Märkätilat, keittiö, vaatehuone, eteinen ilman termaria joka löytyy siis vain makkareissa ja isohkossa olkkari/ruokailutilassa. Takkaa kun poltellaan liki päivittäin niin olen ny kovillakin pakkasilla valinnut tuon käyrän 24, taitaa siis parinkympin pakkasilla olla joku 27-28 asteinen vesi kierrossa. Tuo on tuntunut riittävältä. Ilman takkaa varmasti pitäisi kiertoveden lämpöä nostaa.

Olen nyt ajatellut siten että kun termarittomat tilat (suihku, khh.... ) tuntuvat mukavilta niin homma kunnossa. Termareilla saa sitten makkareita hieman pienemmälle. Eli käyrällä nostetaan lämpöä halutulle tasolle ja termareilla sitä vain rajoitetaan.

Pakkiksella kun ollaan niin muistui mieleen kun aikanaan opin suorinjaloin maastavedon vasta kun Bull mentula ohjeisti että työnnät vaan sitä hanuria taaksenpäin... eli kun oikeasta ajatuksesta saa kiinni niin moni asia hahmottuu paremmin :)

Hyvin olet olennaisen sisäistänyt eli juurikin oikein viritetty ja jos en väärin muista niin sun sähkönkulutus tukee tuota erinomaisesti. Tehowatin käyrä 25 tuottaa -10C ulkolämpötilassa n. +28C menoveden eli varmaan 24 tuottaa -20C pakkasilla jo +30-31C (kuitenkin).
 
Hyvin olet olennaisen sisäistänyt eli juurikin oikein viritetty ja jos en väärin muista niin sun sähkönkulutus tukee tuota erinomaisesti. Tehowatin käyrä 25 tuottaa -10C ulkolämpötilassa n. +28C menoveden eli varmaan 24 tuottaa -20C pakkasilla jo +30-31C (kuitenkin).

Saattaa olla tosiaan jo 30 paremmalla puolella, hatusta heitin :)
Kokonaissähkön kulutus tullee oleen n. 13000kwh tänä vuonna. ILP löytyy mutta ei ole vielä ollut mukana lämmityksessä, täytyy seuraavaksi pohtia sen kanssa asetuksia :)
 
Joo, nyt on lattiat lämpöset, eli käytännössä toi vesi pitää olla aina sopivan lämmintä ja kierrolla ja huonetermarilla sitten ohjataan minkä verran sitä menee lattiaan. Tietty sen näkee sähkölaskussakin sitten.

En nyt oikein ymmärrä tuon huoneanturin merkitystä kun mullahan on joka huoneessa jo omansa, miksi vitussa olen pitänyt tuota edes aktiivisena tuolla katon rajassa takan vieressä?
 
Joo, nyt on lattiat lämpöset, eli käytännössä toi vesi pitää olla aina sopivan lämmintä ja kierrolla ja huonetermarilla sitten ohjataan minkä verran sitä menee lattiaan. Tietty sen näkee sähkölaskussakin sitten.

En nyt oikein ymmärrä tuon huoneanturin merkitystä kun mullahan on joka huoneessa jo omansa, miksi vitussa olen pitänyt tuota edes aktiivisena tuolla katon rajassa takan vieressä?

Tai sitten ei näy sähkölaskussa ... varsinkaan sen jälkeen kun saat käyrän/termarit/lattiapiirit balanssiin. Muuten et nimittäin saa ILPpi tai takkahyötyä lompakkoon. Yhtäältä taas vesikiertoisessa lämmitysjärkässä lämpöjen tasaisuus kierrossa ja kattilassa pitää kulutuksen kohtuudessa. Aina kun paluukierrosta tulee kylmäpiikki kattilalle, hörppää se enempi tehoa ja kun noita hetkellisiä piikkejä tapahtuu usein niin keskimäärin kulutus kasvaa.

CTC ja sen manuaali on tyypillisen jakomielitautisesti tehty (by inssi tai IT-nörtti joka ei ymmärrä käytännön asioista mitään). Lähtökohtaisesti ohjataan sisäanturilla ja sitten siellä ja täällä selitetään että jos on termarit niin parempi ulkoanturilla jne. Laite ja sen ohje on siis tehty taloon joka on yhtä avointa tilaa ilman takkaa tai ILPpiä :)

Kysymykseen miksi - varmaan siksi että "ammattilaiset" neuvoi sulle niin (eikös ne peruspaketin asentaneet). Väittäisin, että keskimäärin aika harvassa on niitä jotka osaavat laittaa asennuksen yhteydessä oikeat asetukset ja opastaa oikeanlaisen peruskäytön tai edes viitsivät vaivautua asiaa ajattelemaan. Laitetaan vaan kieli poskella manuskan pikaohjeesta vanhan patterilämmitystalon parametrit vaikka olikin uusi energiatehokas talo, mutta ei se mitään kun ei itse asu... :rolleyes:

Em. manuskakommentti koskee sitten aika monia laitteita. Eli jos et oikeasti perehdy ja ymmärrä itse laitteistoa niin vituiks män :D
 
Katoitko paljonko sulla on laskettu menoveden lämpötila?

En, täytyy katsoa.

Ei tuolla ole mitään vaikutusta ennenkuin menee niin kylmälle että menovesi pyytäisi enemmän kuin +35C. Tuohan on vain ylärajan katko ja se on sitten käyrästä/säädöistä kiinni koska tuota pyytää. Mikäli käyrä/säädöt on jostain syystä vähän pielessä niin sitten voi olla toinen juttu (siis kun ylärajaa on tiputettu).
Esim. mun säädöillä pyytää +35C kun ulkona -33C. Käytännöstä en sitten tiedä kun viime talvena oli kylmimmillään yhtenä aamuna vain -31C ja anturi/kierto ei ehtinyt ihan mukaan eli pyynti oli vain +33C. Mökissä oli tuolloinkin lämmöt ihan pyydetyn mukaan tai oli vissiin niitä ainoita kertoja kun ei ollut liikaa :)

No en viittis alkaa käyrää räpläämään nyt kun tuntuu muuten pysyvän lämmöt siinä n. 21 asteessa vaikka ulkolämpötila heiluu kunnolla. Tuossa kovimmilla pakkasilla alkoi vaan lämmöt nousemaan kun puski tosiaan jo -25 asteessa tuota 35 asteista. Eli pitäisi varmaan käyrän yläpäätä loiventaa, mutta miten se sitten tapahtuu kun se loiventaa käytännössä koko käyrää aina??

Tietty jos rakentelisi kokonaan oman käyrän, mutta ei viittis taas "ehjää korjata". Nyt lauhtuu joten eipä näe mihin tuo vaikuttaa ennenkuin pakkaset ampuu taas ylös.

Mutta jos jotain järkeviä vinkkejä on antaa niin otan vastaan. Enpä minä tuosta vielä kaikkea todellakaan ymmärrä. Miljoona asiaa vaikuttaa miljoonaan muuhun asiaan.


EDIT: Silleen kai saisin tuon käyrän pysymään suht samana että nostaisin alarajan minimiä ja loiventaisin käyrää, mutta tuoko se sitten turhan kovat lämmöt nollakeleillä...todennäköisesti.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom