Omakotitalon energiankulutus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Joo kyllä sitä sieltäkin on tullut kyseltyä aikanaan ja yks paikallinen pro tässä on kans apuna.

Ajatuksena olis se, että avais liitokset siellä kaivossa ja tiputtais putken sisälle langan ja painon. Tietenkin aluks numeroista vois vilkaista jos jotain paljastuis.

Kaivon asentaja on vaan sitä mieltä että hyvä se on. Lasku kuulemma käy todistuksesta.

Kai se pitää taas tänään alkaa kaivamaan jäistä maata rautakangella. Mahtaisko toholla saada maata kuinka sulatettua?

Kerran raksa-aikaan tohon kanssa maata sulattelin, niin onnistuuhan se, mutta hitaasti. Ennemmin virittelisin jonkun mahdollisimman tiiviin teltan/styroksiviritelmän tohon ja laittaisin vaikka vuorokaudeksi auton sisätilanlämppärin tms. Tosin tollakaan lailla ei välttämättä saa kun jonkun 10cm sulamaan. Sitten seuraava päivä seuraava 10cm jne.
 
Grillihiiliä ne käyttää roudan sulattamiseen. Paistat makkaraa ja juot olutta ja odotat että maa sulaa. Helpompaa kuin kangella pieksäminen.

Hyviä ideoita!! Taidanpa noudattaa tätä, vie vähemmän sähköä, vaikka saattaa sitten makkaran ja palanpainikkeen myötä tulla kalliimmaksikin :)
 
Kerran raksa-aikaan tohon kanssa maata sulattelin, niin onnistuuhan se, mutta hitaasti. Ennemmin virittelisin jonkun mahdollisimman tiiviin teltan/styroksiviritelmän tohon ja laittaisin vaikka vuorokaudeksi auton sisätilanlämppärin tms. Tosin tollakaan lailla ei välttämättä saa kun jonkun 10cm sulamaan. Sitten seuraava päivä seuraava 10cm jne.

Varmaan onnistuu näinkin. Ihan helvetin moinen vaiva jokatapauksessa. Mitä jos paljastuukin että putkea on sovittu määrä? Pitää varmaan laittaa toinen kaivo tai jatkaa vanhaa. Ulkokierto pitää ainakin ilmeisesti ilmata uudelleen. Maalämpö on jokatapauksessa poissa pelistä vähän aikaa.

On tämä mahtava ala kun tuntuu että kaikki kusettaa. Ja vaikkei tässä tapauksessa olisikaan kusetettu niin epävarmuus kuitenkin kalvaa koko ajan.
 
Varmaan onnistuu näinkin. Ihan helvetin moinen vaiva jokatapauksessa. Mitä jos paljastuukin että putkea on sovittu määrä? Pitää varmaan laittaa toinen kaivo tai jatkaa vanhaa. Ulkokierto pitää ainakin ilmeisesti ilmata uudelleen. Maalämpö on jokatapauksessa poissa pelistä vähän aikaa.

On tämä mahtava ala kun tuntuu että kaikki kusettaa. Ja vaikkei tässä tapauksessa olisikaan kusetettu niin epävarmuus kuitenkin kalvaa koko ajan.

Niinpä, jo pelkästään eilinen kangenhakkailu alkoi risomaan ihan riittävästi.

Urakkasopimuksessa lukee, että 200m kaivo, joten vaikka siellä olisi 190m, niin se ei ole sitä mitä on sovittu. Laskelmien mukaan kyllä 190m kaivokin riittää, mutta en tiedä auttaisiko 10m syvempi kaivo mitään, vaikka ne parhaat metrit siellä alhaalla onkin. Ja luulisi, että jollain olisi vastuu siitä, että urakka on sellainen, että sillä nyt talon lämmittää, koska sellaiseen tarkoitukseen asiakas on sitä varmasti ollut ostamassa. Otin sellaisen urakan missä oli syvin kaivo oletuksena ja pyysin vielä poraamaan ylimääräisiä metrejä varalta, joten ei oikein auta, vaikka yrittää varautua.

Varmaan satoja tunteja tähän on aikaa jo tullut käytettyä jo tässä vaiheessa, että jos tähän vielä lyödään joku monen tonnin lasku päälle, niin lystiä riittää pitkäks aikaa. Ei sillä etteikö tuota pystyis maksamaan, mutta ei se nyt ihan noin vaan mene. On tässä toki tullut opittua pumpusta aika paljon ja säädöt on mulla (ja varmaan Timballakin :) ) ihan hyvässä kuosissa, mutta ei tässä kaikki tunnit vielä ole kasassa...

Vanhoja kaivoja ei ymmärtääkseni oikein pysty jatkamaan, eikä se oikein auta, koska edellinen poraus loppui, koska pora ei enää saanut vastapainetta, kun oli niin paljon vettä. Pora ei siis saanut kalliota alleen. Toinen kaivo siis pitää tehdä. Tässäkin on se kiva, että noita kaivoja ei saa rinnan kytkettyä, koska tekniseen tilaan ei mene kuin yhdet putket. Sarjaankytkennässä taas virtausvastus kasvaa turhan paljon, kun toinen kaivo on noin syvä. Pitäis siis tehdä kokonaan uusi syvempi kaivo, mutta mistäs sen tietää etteikö taas lopu poraaminen 190 metriin. Jos siis pitää tehdä kokonaan uusi >200m kaivo kolmella yrityksellä, niin sehän sitten taas maksaa hunajaa. Joku 50m kaivo nyt varmaan vielä olisi kohtuuhintainen, mutta sitten pitäisi saada jotenkin putket tekniseen tilaan, missä on lattialämmitys. Muutenkin helppo maanvaraisen laatan alle tehdä putkitusta jälkikäteen. Ja kaksi noin eri syvyistä kaivoa ei oikein toimi hyvin yhdessä, kun niiden virtauksia pitäis sitten tasapainottaa. Eli ehkä sitten pitäis lyhentää toisen kaivon putkia vaikka 120 metriin...

Pitäis selvittää vielä mitä vaikuttaa jos olis kolmiputkinen kerääjä. Sitä kyllä suositellaan, mutta ajattelis, että ei se auta, kun sama energia sieltä kaivosta kuitenkin pitää saada. Enkä tiedä mahtuisko tuonne reikään edes sellainen. Vastauksiakaan ei saa mistään...

Pumpun hyötysuhdehan tosiaan heikkenee mitä kylmempi kaivo on. En tiedä miten vaikuttaa kompuran kestoonkin... Lisäksi kaivo kylmenee ensimmäiset 5 vuotta, joten ei tässä nyt ihan valoisalta näytä, jos ei kukaan ala ottamaan vastuuta.
 
Niinpä, jo pelkästään eilinen kangenhakkailu alkoi risomaan ihan riittävästi.

Urakkasopimuksessa lukee, että 200m kaivo, joten vaikka siellä olisi 190m, niin se ei ole sitä mitä on sovittu. Laskelmien mukaan kyllä 190m kaivokin riittää, mutta en tiedä auttaisiko 10m syvempi kaivo mitään, vaikka ne parhaat metrit siellä alhaalla onkin. Ja luulisi, että jollain olisi vastuu siitä, että urakka on sellainen, että sillä nyt talon lämmittää, koska sellaiseen tarkoitukseen asiakas on sitä varmasti ollut ostamassa. Otin sellaisen urakan missä oli syvin kaivo oletuksena ja pyysin vielä poraamaan ylimääräisiä metrejä varalta, joten ei oikein auta, vaikka yrittää varautua.

Varmaan satoja tunteja tähän on aikaa jo tullut käytettyä jo tässä vaiheessa, että jos tähän vielä lyödään joku monen tonnin lasku päälle, niin lystiä riittää pitkäks aikaa. Ei sillä etteikö tuota pystyis maksamaan, mutta ei se nyt ihan noin vaan mene. On tässä toki tullut opittua pumpusta aika paljon ja säädöt on mulla (ja varmaan Timballakin :) ) ihan hyvässä kuosissa, mutta ei tässä kaikki tunnit vielä ole kasassa...

Vanhoja kaivoja ei ymmärtääkseni oikein pysty jatkamaan, eikä se oikein auta, koska edellinen poraus loppui, koska pora ei enää saanut vastapainetta, kun oli niin paljon vettä. Pora ei siis saanut kalliota alleen. Toinen kaivo siis pitää tehdä. Tässäkin on se kiva, että noita kaivoja ei saa rinnan kytkettyä, koska tekniseen tilaan ei mene kuin yhdet putket. Sarjaankytkennässä taas virtausvastus kasvaa turhan paljon, kun toinen kaivo on noin syvä. Pitäis siis tehdä kokonaan uusi syvempi kaivo, mutta mistäs sen tietää etteikö taas lopu poraaminen 190 metriin. Jos siis pitää tehdä kokonaan uusi >200m kaivo kolmella yrityksellä, niin sehän sitten taas maksaa hunajaa. Joku 50m kaivo nyt varmaan vielä olisi kohtuuhintainen, mutta sitten pitäisi saada jotenkin putket tekniseen tilaan, missä on lattialämmitys. Muutenkin helppo maanvaraisen laatan alle tehdä putkitusta jälkikäteen. Ja kaksi noin eri syvyistä kaivoa ei oikein toimi hyvin yhdessä, kun niiden virtauksia pitäis sitten tasapainottaa. Eli ehkä sitten pitäis lyhentää toisen kaivon putkia vaikka 120 metriin...

Pitäis selvittää vielä mitä vaikuttaa jos olis kolmiputkinen kerääjä. Sitä kyllä suositellaan, mutta ajattelis, että ei se auta, kun sama energia sieltä kaivosta kuitenkin pitää saada. Enkä tiedä mahtuisko tuonne reikään edes sellainen. Vastauksiakaan ei saa mistään...

Pumpun hyötysuhdehan tosiaan heikkenee mitä kylmempi kaivo on. En tiedä miten vaikuttaa kompuran kestoonkin... Lisäksi kaivo kylmenee ensimmäiset 5 vuotta, joten ei tässä nyt ihan valoisalta näytä, jos ei kukaan ala ottamaan vastuuta.

Jos toisen reijän teet niin ei sun siitä tarvitse yhtä syvää tehdä. Sillähän ei ole väliä vaikka reikää siinä valmissa jo olisikin se 200 metriä jos letkua on vähämmän. Eli uusi reikä vaikka 130m ja siihen vanhaan reikään kanssa 130 metriä letkua. Tiedä vaikka olisi jo valmiina "oikea" määrä :)

Jotenkin vaan tuntuu että tässä on nyt jotain muutakin vialla. Jos paine on ollut hyvä ja vedentuotto kanssa niin kyllä sen reijän pitäisi riittää. Jos kaivossa vesi kulkee niin silloin se ei kertakaikkiaan voi olla noin kylmä. Ja jos vedentuotto ei riitä niin kalliosta pitäisi kuitenkin tulla tarvittava lämpö.

Pari vuotta sitten kun oli se toodella pitkä ja kylmä jakso, niin mullakin meni kalliolämmön puolelle, eli vesi kaivossa ei enää lämmittänyt vaan otettiin lämpö kalliosta (jonka se vesi siis siirtää kalliosta putken nesteeseen). Ethän sä nyt millaan ole voinut vielä tässä vaiheessa ottaa kaikkia tehoja kalliosta irti ja jos olet niin sillon ei uudenkaan reijän poraamisen pitäisi kovin kauaa auttaa.

Sitten kun olet saanut kaivonavaussavotan tehtyä niin kurkkaa nyt ensimmäisenä onko kaivossa vettä ja jos on niin onko se kuinka pahasti jäässä.
 
Enpä tiennytkään että MLP voi mennä noin huolella vituiks. Ihan hyvä kun ei otettu, meillä ois varmasti mennyt se(kin) vituiks. 15000 eurolla kuitenkin lämmittelee jokusen ajan sähköllä.
 
Jos toisen reijän teet niin ei sun siitä tarvitse yhtä syvää tehdä. Sillähän ei ole väliä vaikka reikää siinä valmissa jo olisikin se 200 metriä jos letkua on vähämmän. Eli uusi reikä vaikka 130m ja siihen vanhaan reikään kanssa 130 metriä letkua. Tiedä vaikka olisi jo valmiina "oikea" määrä :)

Jotenkin vaan tuntuu että tässä on nyt jotain muutakin vialla. Jos paine on ollut hyvä ja vedentuotto kanssa niin kyllä sen reijän pitäisi riittää. Jos kaivossa vesi kulkee niin silloin se ei kertakaikkiaan voi olla noin kylmä. Ja jos vedentuotto ei riitä niin kalliosta pitäisi kuitenkin tulla tarvittava lämpö.

Pari vuotta sitten kun oli se toodella pitkä ja kylmä jakso, niin mullakin meni kalliolämmön puolelle, eli vesi kaivossa ei enää lämmittänyt vaan otettiin lämpö kalliosta (jonka se vesi siis siirtää kalliosta putken nesteeseen). Ethän sä nyt millaan ole voinut vielä tässä vaiheessa ottaa kaikkia tehoja kalliosta irti ja jos olet niin sillon ei uudenkaan reijän poraamisen pitäisi kovin kauaa auttaa.

Sitten kun olet saanut kaivonavaussavotan tehtyä niin kurkkaa nyt ensimmäisenä onko kaivossa vettä ja jos on niin onko se kuinka pahasti jäässä.

Kuinkas paljon sulla Vilho olikaan kaivojen välinen etäisyys? Sekin varmaan pitäis laskea mukaan ja kauheasti yli 400m ei kai saisi mennä kokonaiskierron pituus... vai voisiko sitten olla jotain lisäpumppuja siihen tarkoitukseen?

Niin mustakin tuntuu, että jotain outoa tässä on. Kun vaan tietäis mitä. Itse pitää sekin selvittää....

Jäässä se on yläosa on jo käytännössä varmuudella, kun on nesteenpinnat nousseet ja putkistossa painetta. Täytyy toki vilkaista kaikki mitä sitten näkyy kun sen aukaisee. Pohjavesi pitäisi olla kyllä ylhäällä ollut, että varmaankin pitäisi näkyä pinta. Pintahan ei kasteluautomaatilla yön aikana laskenut, että sen puoleen varmaan tuo pohjaveden kohta vaikuttanee enemmän. Noh, sittenhän sen näkee.
 
Enpä tiennytkään että MLP voi mennä noin huolella vituiks. Ihan hyvä kun ei otettu, meillä ois varmasti mennyt se(kin) vituiks. 15000 eurolla kuitenkin lämmittelee jokusen ajan sähköllä.

Voihan se mennä, mutta ei reijän osalta. Josku joudutaan tekemään uusi reikä jos vettä ei ole. Muuten kallioon liittyvät asiat pitäisi käsittääkseni olla aika varmoja. Kallio on tietyllä syvyydellä tietyn lämpöinen ja lämpö tasaantuu kalliossa niin hyvin että ei pitäisi lämmön heti loppua.

Nythän loftiksella on syvä reikä ja vettä tuntuu riittävän, eli mitään ongelmaa ei pitäisi olla.

- - - Updated - - -

Kuinkas paljon sulla Vilho olikaan kaivojen välinen etäisyys? Sekin varmaan pitäis laskea mukaan ja kauheasti yli 400m ei kai saisi mennä kokonaiskierron pituus... vai voisiko sitten olla jotain lisäpumppuja siihen tarkoitukseen?

Niin mustakin tuntuu, että jotain outoa tässä on. Kun vaan tietäis mitä. Itse pitää sekin selvittää....

Jäässä se on yläosa on jo käytännössä varmuudella, kun on nesteenpinnat nousseet ja putkistossa painetta. Täytyy toki vilkaista kaikki mitä sitten näkyy kun sen aukaisee. Pohjavesi pitäisi olla kyllä ylhäällä ollut, että varmaankin pitäisi näkyä pinta. Pintahan ei kasteluautomaatilla yön aikana laskenut, että sen puoleen varmaan tuo pohjaveden kohta vaikuttanee enemmän. Noh, sittenhän sen näkee.

No sekin on kokonaista 7 metriä. Arvaa vituttiko tuokin kun paikalle tulin ja 2. reikää jo porattiin. Pihaa on perkele vaikka kuinka paljon eikä siltikään voinut edes 10 askelta ottaa. Nekin askeleet vielä väärään suuntaan. 10 metriä toiseen suuntaan (ja siihen suuntaan olisi 2. reijän halunnut) olisi kalliokin ollut 5 - metriä lähempänä, kaivo vähemmän rakentamisen tiellä jne., mutta ei kumipäät vaivaituneet asiasta minulta kyselemään. No lämpö riittää. Ja pitäisi kyllä kaiken järjen mukaan riittää sullakin. Samalla suunnalla kun vielä asutaankin.
 
Voihan se mennä, mutta ei reijän osalta. Josku joudutaan tekemään uusi reikä jos vettä ei ole. Muuten kallioon liittyvät asiat pitäisi käsittääkseni olla aika varmoja. Kallio on tietyllä syvyydellä tietyn lämpöinen ja lämpö tasaantuu kalliossa niin hyvin että ei pitäisi lämmön heti loppua.

Nythän loftiksella on syvä reikä ja vettä tuntuu riittävän, eli mitään ongelmaa ei pitäisi olla.

Ja lisätään tähän vielä se, että talon kulutus on vähemmän kuin millä laitteet ja kaivo on mitoitettu.

Mitenkäs tuollaisessa kuivan kaivon tapauksessa löytyy maksaja? Kuka kantaa riskin?

No sekin on kokonaista 7 metriä. Arvaa vituttiko tuokin kun paikalle tulin ja 2. reikää jo porattiin. Pihaa on perkele vaikka kuinka paljon eikä siltikään voinut edes 10 askelta ottaa. Nekin askeleet vielä väärään suuntaan. 10 metriä toiseen suuntaan (ja siihen suuntaan olisi 2. reijän halunnut) olisi kalliokin ollut 5 - metriä lähempänä, kaivo vähemmän rakentamisen tiellä jne., mutta ei kumipäät vaivaituneet asiasta minulta kyselemään. No lämpö riittää. Ja pitäisi kyllä kaiken järjen mukaan riittää sullakin. Samalla suunnalla kun vielä asutaankin.

Hienoa!

Muutamaa viimeisintä viikkoa lukuun ottamatta tällä sunnalla on ollut melkeen kesäkelit tähän asti ja sitähän ne sunkin kaivon lämmöt kertoo. Putkarille kun kerroin huvikseni referenssilukemia, niin vastaus oli taas yllättäen "ei kenelläkään voi olla noin lämpöstä, sillä on jotain vialla, kyllä kaivossa pitää vähän pakkasta ollakin marraskuussa."

Edit: Ainiin, paras oli varmaan: "ei kannata tehä mitään, nyt on lämmin talvi tulossa"
 
Ja lisätään tähän vielä se, että talon kulutus on vähemmän kuin millä laitteet ja kaivo on mitoitettu.

Mitenkäs tuollaisessa kuivan kaivon tapauksessa löytyy maksaja? Kuka kantaa riskin?



Hienoa!

Muutamaa viimeisintä viikkoa lukuun ottamatta tällä sunnalla on ollut melkeen kesäkelit tähän asti ja sitähän ne sunkin kaivon lämmöt kertoo. Putkarille kun kerroin huvikseni referenssilukemia, niin vastaus oli taas yllättäen "ei kenelläkään voi olla noin lämpöstä, sillä on jotain vialla, kyllä kaivossa pitää vähän pakkasta ollakin marraskuussa."

Edit: Ainiin, paras oli varmaan: "ei kannata tehä mitään, nyt on lämmin talvi tulossa"

No sullahan on asiantuntevan oloinen putkari siinä. Siis ainakin näin maalämmön näkökulmasta. Timballakin taisi olla selkeesti vielä plussalla, vaikka on tainnut keskisuomessa olla pari astetta kylmenpikin.

Mitä jus tuleekin sellainen talvi kuin pari vuotta sitten? Nyt jo kaivo jäässä vaikka ei ollut kuin viikon vähän yli 10c. Sen kuukauden kun taas vetää lähemmäs kahtakymmentä, niin sulla virtaa semmosta hyytelömäistä massaa ulkokierrossa. Ei sammosesta taida paljon pumppu kostua, sähköyhtiö kylläkin. Onko putkarilla paikallisen sähköyhtiön osakkeita salkussa :)
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ammattimiehii selkeesti ollu taas liikenteessä. Rakentaja niihin törmää aina.
 
Timba säätää siten, että se kuristaa niistä sinisistä korkeista paluupuolelta mutta kun niiden säätötarkkuus on jotain maan ja kuun väliltä niin ei kannata ja kun vielä pitää kuristaa jokainen piiri erikseen.

Juuri näin teen kun näin neuvottiin. Ei tosin Warmian miesten toimesta.

Eli siis tuo sininen korkki kokonaan auki asentoon ja sitten tulopuolelta kuristelemaan? Sinisestä voi sitten ruuvata keväällä/kesällä kierron kiinni?

Jos näin meni niin sitten alkaa viikonloppuna meilläkin säätelyt kun pitäisi olla aikaa...

- - - Updated - - -

Joo kyllä sitä sieltäkin on tullut kyseltyä aikanaan ja yks paikallinen pro tässä on kans apuna.

Ajatuksena olis se, että avais liitokset siellä kaivossa ja tiputtais putken sisälle langan ja painon. Tietenkin aluks numeroista vois vilkaista jos jotain paljastuis.

Kaivon asentaja on vaan sitä mieltä että hyvä se on. Lasku kuulemma käy todistuksesta.

Kai se pitää taas tänään alkaa kaivamaan jäistä maata rautakangella. Mahtaisko toholla saada maata kuinka sulatettua?

Hae konevuokraamosta routamatto ja iske se siihen päiväksi. Päälle toki jotain eristävää niin ei lämmöt karkaa harakoille, tai siis mikäli maton saa peittää. En mä alkas lämpökaivon päällä mitään notskeja tekeen. Vuorokaudessa varmaan sulaa jo sen mitä on ehtinyt jäätyä, ehkä nopeemminkin.
 
No sullahan on asiantuntevan oloinen putkari siinä. Siis ainakin näin maalämmön näkökulmasta. Timballakin taisi olla selkeesti vielä plussalla, vaikka on tainnut keskisuomessa olla pari astetta kylmenpikin.

Mitä jus tuleekin sellainen talvi kuin pari vuotta sitten? Nyt jo kaivo jäässä vaikka ei ollut kuin viikon vähän yli 10c. Sen kuukauden kun taas vetää lähemmäs kahtakymmentä, niin sulla virtaa semmosta hyytelömäistä massaa ulkokierrossa. Ei sammosesta taida paljon pumppu kostua, sähköyhtiö kylläkin. Onko putkarilla paikallisen sähköyhtiön osakkeita salkussa :)

Mulla on siis kanssa 200 metrin kaivo ja siellä letkua 195 metriä. Ja sitä varmasti on tuo kun olin vieressä kun ne letkut reikään tökkäsi. Mulla tosiaan pitkän syklin lopussa menee pakkaselle, mutta se lienee johtuu siitä että se vesi vaan jäähtyy senverran. Mutta palautuu sitten seuraavaan sykliin niin että on taas 2-3 astetta plussan puolella jos on se n. tunnin lepo.

Tiedä sitten miten viileeksi menee jos paukuttaa vaikka viikon 30 astetta pakkasta, tai parikin. Mutta oon sitten varautunut että poltellaan takkaa vaikka joka päivä. Puuta on kuitenkin se n. 20 mottia että ei se kesken lopu yhdessä talvessa.

Tarkkailen ihan jo mielenkiinnosta päivittäin millasissa lämmöissä nuot litkut liikkuu. Siitä hyvä tuo EBTS että näkee läppäriltä tai vaikka luurin kautta että milloin on lämmityssykli menossa ja miten pitkällä. Näyttää sen n. 6 tuntia kerrallaan niin näkee edellisen kestonki ja pystyy hyvin haarukoimaan missä vaiheessa sykliä mennään. Ei siis tarvi koko ajan tikku pumpun kylkeen ja siitä läppäriin ja exceliin leikkiä harrastaa.

Just eilen blogiin kirjoittelin maalämmittämisestä talvella ja takan poltosta. Vaikka tuo onkin nyt vähän sponssimielessä kirjoitettu, mutta totuuksia vain omalta kohdalta:

http://rakennusprojekti.fi/?p=2363
 
Hae konevuokraamosta routamatto ja iske se siihen päiväksi. Päälle toki jotain eristävää niin ei lämmöt karkaa harakoille, tai siis mikäli maton saa peittää. En mä alkas lämpökaivon päällä mitään notskeja tekeen. Vuorokaudessa varmaan sulaa jo sen mitä on ehtinyt jäätyä, ehkä nopeemminkin.

Ainiin tietenkin, sähkötoiminen routamatto. Onhan tulen jälkeen keksitty sähkötkin :D
 
Juuri näin teen kun näin neuvottiin. Ei tosin Warmian miesten toimesta.

Eli siis tuo sininen korkki kokonaan auki asentoon ja sitten tulopuolelta kuristelemaan? Sinisestä voi sitten ruuvata keväällä/kesällä kierron kiinni?

Jos näin meni niin sitten alkaa viikonloppuna meilläkin säätelyt kun pitäisi olla aikaa...

No ei tuokaan ole väärä tapa, mutta erittäin epätarkka ja hankala kun kuitenkin haluat pienentää koko jakotukin lämmittämän alueen. Silloin jos kuristuksen kohteena on vain yksi piiri niin sun systeemi on se oikea tapa. Olet kuitenkin varmaan jo todennut että piirikohtainen justeeraaminen on hankalaa :)

Juurikin paluupuolen siniset korkit kokonaan auki ja kesäksi kääntäisin ennemmin siitä paluupuolen jakotukin sinisestä sulkukahvasta koko tukin kiinni kuin ruuvaisin piirikohtaisesti. Se on vain helpompaa...

Siitä viininpunaisesta kuristat koko jakotukin virtausta eli kun l/h määrä pienenee niin samalla lämmitysteho putoaa --> lämpötilat putoaa. Sulla kun oli muistaakseni Grundfos Alpha kv-pumppu niin se osaa vastaavasti pienentää tehoa eli virtausta joten yhden jakotukin kuristus ei siirrä litroja muualle. Kuten jo totesin aiemmin niin linjasäätöventtiilin kuristamisella merkattuun paikkaan homma toimii yksinkertaisesti ja vastaavasti kierron "huuhtelu" (huolto) tai hetkellinen lämpötilojen korotus hoituu myöskin helposti. Kunhan on ensin löytänyt sen merkin kohdalleen, yleensä kun tallin lattiassa on paksumpi betoni niin säädön vaikutus ottaa helposti pari päivää ja siihen vielä ulkolämpötilan mahdolliset muutokset...
 
Mulla on siis kanssa 200 metrin kaivo ja siellä letkua 195 metriä. Ja sitä varmasti on tuo kun olin vieressä kun ne letkut reikään tökkäsi. Mulla tosiaan pitkän syklin lopussa menee pakkaselle, mutta se lienee johtuu siitä että se vesi vaan jäähtyy senverran. Mutta palautuu sitten seuraavaan sykliin niin että on taas 2-3 astetta plussan puolella jos on se n. tunnin lepo.

Tiedä sitten miten viileeksi menee jos paukuttaa vaikka viikon 30 astetta pakkasta, tai parikin. Mutta oon sitten varautunut että poltellaan takkaa vaikka joka päivä. Puuta on kuitenkin se n. 20 mottia että ei se kesken lopu yhdessä talvessa.

Tarkkailen ihan jo mielenkiinnosta päivittäin millasissa lämmöissä nuot litkut liikkuu. Siitä hyvä tuo EBTS että näkee läppäriltä tai vaikka luurin kautta että milloin on lämmityssykli menossa ja miten pitkällä. Näyttää sen n. 6 tuntia kerrallaan niin näkee edellisen kestonki ja pystyy hyvin haarukoimaan missä vaiheessa sykliä mennään. Ei siis tarvi koko ajan tikku pumpun kylkeen ja siitä läppäriin ja exceliin leikkiä harrastaa.

Just eilen blogiin kirjoittelin maalämmittämisestä talvella ja takan poltosta. Vaikka tuo onkin nyt vähän sponssimielessä kirjoitettu, mutta totuuksia vain omalta kohdalta:

http://rakennusprojekti.fi/?p=2363

Tossa sun jutussa sanotaan että isompi pumppu vie enemmän sähköä. Sehän ei varsinaisesti vie enempää sähköä. Toki isompi pumppu ottaa enemmän sähköä, mutta tuottaa samalla enemmän. Hyötysuhde ei siis käsittääkseni ole huonompi. Siitä en sitten tiedä viekö isompi pumppu enemmän ns. ohjaussähköä, eli kuluttaa enemmän kun kompura ei ole päällä, mutta tätä en usko.
 
En, täytyy katsoa.

No en viittis alkaa käyrää räpläämään nyt kun tuntuu muuten pysyvän lämmöt siinä n. 21 asteessa vaikka ulkolämpötila heiluu kunnolla. Tuossa kovimmilla pakkasilla alkoi vaan lämmöt nousemaan kun puski tosiaan jo -25 asteessa tuota 35 asteista. Eli pitäisi varmaan käyrän yläpäätä loiventaa, mutta miten se sitten tapahtuu kun se loiventaa käytännössä koko käyrää aina??

Tietty jos rakentelisi kokonaan oman käyrän, mutta ei viittis taas "ehjää korjata". Nyt lauhtuu joten eipä näe mihin tuo vaikuttaa ennenkuin pakkaset ampuu taas ylös.

Mutta jos jotain järkeviä vinkkejä on antaa niin otan vastaan. Enpä minä tuosta vielä kaikkea todellakaan ymmärrä. Miljoona asiaa vaikuttaa miljoonaan muuhun asiaan.


EDIT: Silleen kai saisin tuon käyrän pysymään suht samana että nostaisin alarajan minimiä ja loiventaisin käyrää, mutta tuoko se sitten turhan kovat lämmöt nollakeleillä...todennäköisesti.

Unohtui kommentoida tätä, mutta on nyt oleellinen jatkumo jos lähdet justeeraaman sitä tallin jakotukkia. Suomeksi et siis voi tehdä molempia koska kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Käytännössä eikä pelkästään IMO sulla on liian jyrkkä käyrä jos latoo -25C pakkasilla +35C kiertoon. Ko. arvo on kyllä lattialämmityksen mitoitusperiaatteen mukainen, mutta nykypäivän eristystasoilla ja LTOlla alkaa olemaan vähän liikaa. Että tuhlaat energiaa (ehkä) vaikka sulla MLP onkin.
Mutta kuten totesit että se toimii ja vastaavasti et ymmärrä tuosta mitään niin anna olla. Neuvoa ei voi kun sulla on jonkin verran erikoiset systeemit. Jos joskus kuitenkin tuntuu siltä että pitäisi säätää, niin homman perusydin on että otat sen Oumannin manuskan ja sisäistät sen eli mitä tapahtuu mistäkin ja mitkä asetukset sulla on. Sieltä kyllä saa sopivan käyrän jos ei 3-pisteen niin 5-pisteen käyrällä niin 0-kelille kuin paukkupakkasillekin, mutta pitää tietää mitä tekee.
 
-5.0/-2.0 on tällä hetkellä. Ja tuohon päädytään vartin sisällä. Raja on -8 kaivoon päin. Sitä sais siirrettyä myös alemmaksi, mutta ei siinä oikein mitään järkeä ole, kun alkaa liitokset paukkumaan, putket jää puristuksiin jne...

Nyt pitäis saada kaivonkansi auki, että sais kokeilla kaivon mittaamista, mutta pitäis jollain ihmeellä saada kaivetua 20-30cm maata kannen päältä pois. Onko hyviä ideoita? Tuntuu olevan aika lujassa kun rautakangella en päässyt kanteen asti edes yhden illan aikana. No en tosin hakannut varmaan kuin tunnin ja siitäkin valtaosan väärästä kohdasta :)

Oletteko muuten saaneet kaivoistanne jotain todistusta, että paljonko sinne on putkea laitettu?

Kävin maalämpöfoorumilla mulkkaamassa threadia jossa listaavat ulkokkierron lämpötiloja kierron keskivaiheilla / pitkän lämmityssession jälkeen niin että kierrättävät liuosta 1/2 tuntia.

Yhdenkään kaivon tulo ei ollut miinuksella, eli väittäisin että ei ole kovin yleistä.
 
Unohtui kommentoida tätä, mutta on nyt oleellinen jatkumo jos lähdet justeeraaman sitä tallin jakotukkia. Suomeksi et siis voi tehdä molempia koska kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Käytännössä eikä pelkästään IMO sulla on liian jyrkkä käyrä jos latoo -25C pakkasilla +35C kiertoon. Ko. arvo on kyllä lattialämmityksen mitoitusperiaatteen mukainen, mutta nykypäivän eristystasoilla ja LTOlla alkaa olemaan vähän liikaa. Että tuhlaat energiaa (ehkä) vaikka sulla MLP onkin.
Mutta kuten totesit että se toimii ja vastaavasti et ymmärrä tuosta mitään niin anna olla. Neuvoa ei voi kun sulla on jonkin verran erikoiset systeemit. Jos joskus kuitenkin tuntuu siltä että pitäisi säätää, niin homman perusydin on että otat sen Oumannin manuskan ja sisäistät sen eli mitä tapahtuu mistäkin ja mitkä asetukset sulla on. Sieltä kyllä saa sopivan käyrän jos ei 3-pisteen niin 5-pisteen käyrällä niin 0-kelille kuin paukkupakkasillekin, mutta pitää tietää mitä tekee.

En ole tuohon Oumaniin perehtynyt. Eli siis en nyt sisäistä sitä, että jos mulkkaan käyrää Oumanilta ja annan MLP:ssä olla sen mikä siellä on, niin millä tavalla tuo MLP sitten ymmärtää Oumanin muutokset? Eli että miksi ei vain lämmitetä tuossa tapauksessa kanaalia?

Eipä se nyt ole mikään juttu alkaa perehtymään Oumaniin tarkemmin, mutta pitäisi vaan ensin ymmärtää että miten tuo MLP sen jälkeen käyttäytyy.

Ois tuo hyvä saada järkeväksi kovimmillakin pakkasilla. Näillä pikkupakkasilla toimii ihan järkevästi.

Tää on jännä juttu kun ei näistä oikeati tunnu juuri kukaan ymmärtävän oikeasti mitään. Siis niiden joiden PITÄISI ymmärtää!


EDIT:

Niin ja siis säädän tuon tallin tukin ensin koska sitä uskaltaa helpommin tehdä näillä pikkupakkasilla kuin silloin kun on -25 astetta. Katotaan noita talon säätöjä sitten myöhemmin.
 
Kävin maalämpöfoorumilla mulkkaamassa threadia jossa listaavat ulkokkierron lämpötiloja kierron keskivaiheilla / pitkän lämmityssession jälkeen niin että kierrättävät liuosta 1/2 tuntia.

Yhdenkään kaivon tulo ei ollut miinuksella, eli väittäisin että ei ole kovin yleistä.

No niinpä näytti olevan lämpimiä kaivoja.

Ehkä tuo munkin kaivo tuosta lämpenee kun kävin hakemassa sen routamaton viikonlopuksi. :rolleyes:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom