Omakotitalon energiankulutus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olisko hupella se +5 pyynti, että koittaa 5 astetta lämmittää eli 21+5. Huutaa lattiaan siten 26 asteista vettä... Vaikka mää mistään mitään tiedä kun öljyllä lämmittelen:)
 
Niin, siis CTC:ssä säädetään minimi ja maksimi ja toi CTC pyytää käytännössä aina minimiä. Eli se tahtoo "lämmittää" veden minimilämpötilaan. Jos minimin säätää AUTO-asetukselle niin se pyytää tällöin itseltään sitä pienintä mahdollista lämpötilaa, joka taitaa olla +5 astetta.

EDIT: Siis CTC:n mittaama kierto on 21 astetta mutta se tahtoo/pyytää +5 asteista vettä.

??????? :wtf:

Nyt auttaisi varmaan kuva näytöstä josta noita revit. Mulla on CTCn manuaali koneella josta voisi vähän luntata sun "asetuksia".
 
Ecoel:issä tuo "säätö" näyttäisi olevan se arvo, jolla se lämmityskäppyrä siirretään kullekin talolle sopivaksi. Huppe, paljonkos siinä teidän kattilassa on se "kaltevuus"? Se sekä tuo "säätö" yhdessä kertovat paremmin sen pyydetyn arvon kussakin ulkolämpötilassa.
 
Joo, käyrät on mallia "kaltevuus" joka määrää menoveden lämpötilan ulkolämpötilan mukaan. Sitten se hienosäätö jossa saadaan säädettyä käyrää sivusuunnassa ts. EcoEl-tapauksessa 30 kaltevuudella -15C ulko = +30C meno ja +5C tuohon tarkoittaa -15C ulko = +35C meno.
Pakettiin kuuluu huonelämpötila-anturi ja veikkaan että Hupella on tuo kytketty ohjaavaksi. Tarkoittaa että kun hän lämmittää ILP:illä + takalla ja "menoveden kierto +21C" = huonelämpötila +21C --> sisällä anturin mukaan +23C niin ohjaus käskee menoveden pienemmäksi. Koska ILPpi ja takka puskee lisää niin menovesi vain pienenee jotta saavutettaisiin asetettu +21C --> never --> siksi pyynti +5C ja muiden alueiden lattiat "jäähdytyksellä".

Suomeksi: ohjaustapa pitää olla ulkolämpötilan mukaan, menoveden alaraja luokkaa +23..24C, käyrä=kaltevuus 30 ja kun muistaakseni suurimmassa osassa huoneita oli termarit --> niille pyynti +20...21C. Tahtoo sanoa että termarit katkoo ne alueet joihin ILPin ja takan teho riittää (tai pyynti matala kuten makkari) ja vastaavasti kosteissa tms. tiloissa lattiassa on riittävästi lämpöä. Se on vitun kokonaisuus joka pitää säätää ja kaikki vaikuttaa kaikkeen...

EDIT: Piti oikein kopsata manuaalin sivulta 5:

Lämpökäyrästön perusarvojen
asettaminen
Talon lämpökäyrästö määritellään asettamalla koneelle kaksi arvoa.
Tämä tehdään valikossa Edistyneempi/Asetukset/ Talon asetukset/
Lämpökäyrä Kaltevuus sekä Säätö.
Oikean lämpökäyrästön löytäminen voi kestää kauan. Aluksi on parasta käyttää järjestelmää
ilman huoneanturia. Järjestelmä säätyy silloin pelkästään ulkolämpötilan mukaan
 
Nyt on kylmä! -25 näyttää mittari. Pumppu työntää 35 asteista vettä lattiaan nyt. Viimeisin lämmittyssykli ollut kohta 3 tuntia. Tosin epäilen että on lämmittänyt vedet samalla koska oli varaajan lämmöt tapissa. -1,2 asteista tuli kaivolta ja takaisin meni -4,4 asteista.

Täytyy varmaan huomenna aamulla raapasta takkaan tulet...
 
Nyt on kylmä! -25 näyttää mittari. Pumppu työntää 35 asteista vettä lattiaan nyt. Viimeisin lämmittyssykli ollut kohta 3 tuntia. Tosin epäilen että on lämmittänyt vedet samalla koska oli varaajan lämmöt tapissa. -1,2 asteista tuli kaivolta ja takaisin meni -4,4 asteista.

Täytyy varmaan huomenna aamulla raapasta takkaan tulet...

Niin siellä keskisessä suomessa. Etelässä pakkanen putoaa hiljalleen ja enää n. -12C. Menovesi meillä tuossa kohtaa enää +29C. Huomenna pitää taas poltella pari pienempää pesällistä kun sunnuntaiset lämmöt alkaa hiipumaan...
 
Joo, käyrät on mallia "kaltevuus" joka määrää menoveden lämpötilan ulkolämpötilan mukaan. Sitten se hienosäätö jossa saadaan säädettyä käyrää sivusuunnassa ts. EcoEl-tapauksessa 30 kaltevuudella -15C ulko = +30C meno ja +5C tuohon tarkoittaa -15C ulko = +35C meno.
Pakettiin kuuluu huonelämpötila-anturi ja veikkaan että Hupella on tuo kytketty ohjaavaksi. Tarkoittaa että kun hän lämmittää ILP:illä + takalla ja "menoveden kierto +21C" = huonelämpötila +21C --> sisällä anturin mukaan +23C niin ohjaus käskee menoveden pienemmäksi. Koska ILPpi ja takka puskee lisää niin menovesi vain pienenee jotta saavutettaisiin asetettu +21C --> never --> siksi pyynti +5C ja muiden alueiden lattiat "jäähdytyksellä".

Suomeksi: ohjaustapa pitää olla ulkolämpötilan mukaan, menoveden alaraja luokkaa +23..24C, käyrä=kaltevuus 30 ja kun muistaakseni suurimmassa osassa huoneita oli termarit --> niille pyynti +20...21C. Tahtoo sanoa että termarit katkoo ne alueet joihin ILPin ja takan teho riittää (tai pyynti matala kuten makkari) ja vastaavasti kosteissa tms. tiloissa lattiassa on riittävästi lämpöä. Se on vitun kokonaisuus joka pitää säätää ja kaikki vaikuttaa kaikkeen...

EDIT: Piti oikein kopsata manuaalin sivulta 5:

Lämpökäyrästön perusarvojen
asettaminen
Talon lämpökäyrästö määritellään asettamalla koneelle kaksi arvoa.
Tämä tehdään valikossa Edistyneempi/Asetukset/ Talon asetukset/
Lämpökäyrä Kaltevuus sekä Säätö.
Oikean lämpökäyrästön löytäminen voi kestää kauan. Aluksi on parasta käyttää järjestelmää
ilman huoneanturia. Järjestelmä säätyy silloin pelkästään ulkolämpötilan mukaan

Siinähän se tuli. Pähkinänkuoressa. Saman taisit sanoa jo vuosi sitten? En minä tuota opi.
 
Nyt on kylmä! -25 näyttää mittari. Pumppu työntää 35 asteista vettä lattiaan nyt. Viimeisin lämmittyssykli ollut kohta 3 tuntia. Tosin epäilen että on lämmittänyt vedet samalla koska oli varaajan lämmöt tapissa. -1,2 asteista tuli kaivolta ja takaisin meni -4,4 asteista.

Täytyy varmaan huomenna aamulla raapasta takkaan tulet...

Olikos sulla parkettia? Kuinka korkealle lattian pintalämpötila nousee? Meillä ainakin vastaava suositteli lattiaan menevän veden maksimiksi 30 astetta. Tosin takan edessä meillä on vain pieni lasi lattialla ja sen loputtua parketti saa kyllä melkoisesti lämpöä.

http://www.kareliaparketti.fi/karelia-fi/?__EVIA_WYSIWYG_FILE=58205&name=file
Lattialämmityksessä parkettilattian pintalämpötila ei saa miltään osin ylittää +27 °C.
 
Olikos sulla parkettia? Kuinka korkealle lattian pintalämpötila nousee? Meillä ainakin vastaava suositteli lattiaan menevän veden maksimiksi 30 astetta. Tosin takan edessä meillä on vain pieni lasi lattialla ja sen loputtua parketti saa kyllä melkoisesti lämpöä.

http://www.kareliaparketti.fi/karelia-fi/?__EVIA_WYSIWYG_FILE=58205&name=file
Lattialämmityksessä parkettilattian pintalämpötila ei saa miltään osin ylittää +27 °C.

Taitaa avainjuttu olla tuo pintalämpötila. Vaikka lattiassa mulla kiertääkin helposti yli 30 asteista vettä, jää esim. laminaatin pinta reilusti alle. Klinkkerissä lämpötila on lähes se minkä lattiassa kiertää. Mulla ei ole parkettia, mutta joku riistäjähän voi laaserilla mitata mitä parketin pinta näyttää kun lattiassa kiertää yli 30c.

Miten muuten suoran sähkön kanssa. Eikös lattiavastukset ole vielä lämpöisempiä kuin 30 astetta?
 
Taitaa avainjuttu olla tuo pintalämpötila. Vaikka lattiassa mulla kiertääkin helposti yli 30 asteista vettä, jää esim. laminaatin pinta reilusti alle. Klinkkerissä lämpötila on lähes se minkä lattiassa kiertää. Mulla ei ole parkettia, mutta joku riistäjähän voi laaserilla mitata mitä parketin pinta näyttää kun lattiassa kiertää yli 30c.

Miten muuten suoran sähkön kanssa. Eikös lattiavastukset ole vielä lämpöisempiä kuin 30 astetta?

Riistäjä täällä ;) (Kiva kun 50e mittarilla saa arvonimen...) Eilen mittailin pintalämpöjä ja parketit oli 23-24 astetta. Kämpän sisälämpö n.21-22. Pyynnit sisätermareilla n.22C. Ulkolämpötila n. -12C ja kiertävä vesi 31 astetta. Laattalattiat oli n. 25 asteisia paitsi kylppärissä oli 27, kun siellä on jatkuva kierto päällä. Tosin laitoin sitäkin vähän pienemmälle, kun ei sen noin lämmin tartte olla. Meillä on vielä parketit liimattu alustaan, eli ei ole mitään solumuoveja tms. välissä eristämässä. Ei toi +27C ihan heti tule parketilla.

Yhden mokan olen meillä huomannut. Meillä on keskimmäisessä kerroksessa yksi termari (Keittiö+Olkkari) aika lähellä jakotukkia keittiössä. Jakotukilta kun menee vessaan jatkuva kierto ja muutkin kierrot lähtevät tosta termarin alta, niin siinä lattia on aina selvästi lämmin ja ilma kun nousee tohon termarille, niin keittiö+olkkari ei lämmitä kun pitäisi. No tietty voi laittaa pyynnin vähän korkeammalle, mutta kuitenkin suunnittelukäpyhän toi on.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Riistäjä täällä ;) (Kiva kun 50e mittarilla saa arvonimen...) Eilen mittailin pintalämpöjä ja parketit oli 23-24 astetta. Kämpän sisälämpö n.21-22. Pyynnit sisätermareilla n.22C. Ulkolämpötila n. -12C ja kiertävä vesi 31 astetta. Laattalattiat oli n. 25 asteisia paitsi kylppärissä oli 27, kun siellä on jatkuva kierto päällä. Tosin laitoin sitäkin vähän pienemmälle, kun ei sen noin lämmin tartte olla. Meillä on vielä parketit liimattu alustaan, eli ei ole mitään solumuoveja tms. välissä eristämässä. Ei toi +27C ihan heti tule parketilla.
+27 astetta saa kyllä mitattua parketin pinnasta kun mittaa esim. säkkituolin tai paksun maton alta :) Meillä parketin pintalämmöt on luokkaa 24 astetta, tykätään vähän lämpimämmästä joten huonelämpötilatkin pyörii 22-23 kieppeillä.
 
Olikos sulla parkettia? Kuinka korkealle lattian pintalämpötila nousee? Meillä ainakin vastaava suositteli lattiaan menevän veden maksimiksi 30 astetta. Tosin takan edessä meillä on vain pieni lasi lattialla ja sen loputtua parketti saa kyllä melkoisesti lämpöä.

http://www.kareliaparketti.fi/karelia-fi/?__EVIA_WYSIWYG_FILE=58205&name=file
Lattialämmityksessä parkettilattian pintalämpötila ei saa miltään osin ylittää +27 °C.

Ei oo kun laminaattia ja mitä nyt tuon mittarin kanssa väillä tuossa kulkenut, niin ei laminaatin pinta ole ollut yli 24 asteen. Tosin ei tullut viimeyönä mittailtua kun mentiin taas -25 pintaan niin että paukkui. Laattalattiat on lämpösemmät mutta niissä meneekin "raakana" kun näitä muita kuristaa termarit.

Taitas vaan maksimi 30 asteella käydä pumppu koko ajan tai sitten jäisi lämmöt alas tai sitten pitäisi polttaa puuta aika raivolla kun on kovat pakkaset.

Huomenna pitäs alkaa lauhtumaan.

Nyt on pumppu kehrännyt varmaan päälle neljä tuntia putkeen kun piti aavistus avata tallin kiertoja kun putosi lämmöt 8,3 asteeseen siellä.
 
Riistäjä täällä ;) (Kiva kun 50e mittarilla saa arvonimen...) Eilen mittailin pintalämpöjä ja parketit oli 23-24 astetta. Kämpän sisälämpö n.21-22. Pyynnit sisätermareilla n.22C. Ulkolämpötila n. -12C ja kiertävä vesi 31 astetta. Laattalattiat oli n. 25 asteisia paitsi kylppärissä oli 27, kun siellä on jatkuva kierto päällä. Tosin laitoin sitäkin vähän pienemmälle, kun ei sen noin lämmin tartte olla. Meillä on vielä parketit liimattu alustaan, eli ei ole mitään solumuoveja tms. välissä eristämässä. Ei toi +27C ihan heti tule parketilla.

Piti omatkin mitata:
Parketti 24-25
KHH laatta 27
PH/S 28-29

Sisälämpö ~21-22

En tiedä tekeekö kukaan enää näin mutta itsellähän ei mitään termareita piireissä vaan kiinteästi säädetty. Ouman-800 säätää kiertoa ja hyvin pysyy lämmöt. Onpa vähempi hajoavia osia.
 
Piti omatkin mitata:
Parketti 24-25
KHH laatta 27
PH/S 28-29

Sisälämpö ~21-22

En tiedä tekeekö kukaan enää näin mutta itsellähän ei mitään termareita piireissä vaan kiinteästi säädetty. Ouman-800 säätää kiertoa ja hyvin pysyy lämmöt. Onpa vähempi hajoavia osia.

Melkein voisi ollakkin noin. Makkareissa ehkä saisi olla omat termarit niin saa viileämmiksi jos muuten tykkkää pitää lämpimämpänä. Mutta enpä usko että tällä missään keittiöissä ja olkkareissa ja vastaavissa on merkitystä tuolla omalla termarilla.Ei varmaan huono vaihtoehto tuo.
 
Siinähän se tuli. Pähkinänkuoressa. Saman taisit sanoa jo vuosi sitten? En minä tuota opi.

Siinä oli pähkinänkuoressa myös perusasetukset että ei luulisi olevan hankalaa laittaa ko. arvot systeemiin :)

Menoveden ylärajaksi vielä +35C. Sitten kv-pumpun II-nopeudelle koska on lämmityskausi. Vastaavasti katsot että jakotukissa olevat virtaussäädöt on suunnitelman mukaiset (tämäkin käytiin täällä viime talvena läpi). Termaripiirin virtauksen saa säädettyä siten että termari käännetään max. asentoon jotta se on kokonaan auki jolloin nähdään virtaus ja sitten säätö jos tarve.
Sitten annat olla ... parin päivän jälkeen tiedät riittääkö menoveden käyrä (lämpö) kosteissa tiloissa ja ilman termaria olevissa piireissä sekä onko termaripyynnit ok vs. ILPpi ja takka. Lisää lämpöä ensin termarilta ja vasta kun lämpö ei riitä (esim. kosteissa tiloissa) niin sitten käyrään korjausta jos virtaukset yms. on kunnossa. Vaikutukset tapahtuu tosi hitaasti ja pitää vielä muistaa että mahdollinen ilma piireissä saattaa aiheutta omat kiusansa. Ei se ole niin vaikeaa....
 
...En tiedä tekeekö kukaan enää näin mutta itsellähän ei mitään termareita piireissä vaan kiinteästi säädetty. Ouman-800 säätää kiertoa ja hyvin pysyy lämmöt. Onpa vähempi hajoavia osia.

Warmian systeemiin suunnittelevat lähtökohtaisesti termarit ainoastaan makkareihin ja muihin tiloihin joissa pidetään normitasoa matalampaa lämpöä. Em. syystä ne meidänkin liikalämpöongelmat sitten johtui kun piirit ja virtaukset eivät olleet balanssissa. Nyt alkaa olemaan hyvä kun säädetty sekä piirejä että jakotukkien kokonaisvirtausta ynnättynä siihen oikea menovesi (kosteiden tilojen lämpötila ohjaavana). Ja kuten aiemmin todettua niin olen säätänyt makkareidenkin piirit sen verran pienelle että termarit on pääosin auki näin pakkasella (pysyy lattioissa tasaisempi lämpö). Homma tullut tässä juurikin todettua kun meni reilusti pakkaselle ja lämmöt pysyi kuten ajateltu....
 
Niin, siis CTC:ssä säädetään minimi ja maksimi ja toi CTC pyytää käytännössä aina minimiä. Eli se tahtoo "lämmittää" veden minimilämpötilaan. Jos minimin säätää AUTO-asetukselle niin se pyytää tällöin itseltään sitä pienintä mahdollista lämpötilaa, joka taitaa olla +5 astetta.

EDIT: Siis CTC:n mittaama kierto on 21 astetta mutta se tahtoo/pyytää +5 asteista vettä.

Tämä kuulostaa hölmöltä kysyä mutta lukeehan ulkoanturi lämmöt suurin piirtein oikein?
 
Tämä kuulostaa hölmöltä kysyä mutta lukeehan ulkoanturi lämmöt suurin piirtein oikein?

Hupen virityksistä ei aina saa selvää kun se ei ymmärrä talotekniikasta mitään ... :) Voihan se olla että ulkolämpötila-anturi on laitettu :face:

Kuten tuolla ylempänä jo kirjoitin, oletettavasti määrävä ohjaus on huonelämpötila-anturi ja sen pyynti on +21C. Kun sisällä on anturin mukaan lämpöisempää niin ohjaus kääntää sunttia pienemmälle (pyrkii siis pyydetyyn sisälämpöön) eli jossain kohtaa suntti menee kokonaan kiinni ja vesi kiertää "ympyrää" samalla jäähtyen joten lopputuleman pyynti on +5C joka lie joku alaraja (koska ohjaus yrittää edelleen jäähdyttää sisälämpöjä pyydettyyn). Ulkolämpötila ei siis tässä tapauksessa vaikuta asiaan kuin siten, että esim. kaltevuudella 30 se antaa max. +30C lämpöistä vettä kiertoon kun ulkona -15C. Tämä siis silloin kun ohjaus sitä vaatii ja se tapahtuu siis vasta kun Huppe vaihtaa huonelämpötilaohjauksen ulkolämpötilaohjaukseen.

Tuo CTCn ohjaus ei ole yhtä fiksu kuin Oumanni, mutta se ei ole ohjauksen vika/puute jos asetukset/käyttötapa on väärin.
 
Okei. Tietty lattiapiiri on suljettu eikä sinne vesijohtoverkon vesi mene, mutta silti, tuntuu oudolta että tuo kattila tahtoo viilentää vettä. Esim. että kierron lämpötila on 21 astetta ja pyynti on +5. Eihän se todellisuudessa siihen +5 asteeseen viilene.

Pidetään se raksaajien miitti täällä meillä ja säädetään samalla tämä talo kondikseen :D

Menee taas puukonpyörittelyksi, mutta kommentoni kuitenkin.

Onko sulla siis lattiakierto kokonaan pois päältä? Jos esim. märkätiloissa kiertää, niin eikös sinne kannattaisi laittaa ihan se 30c mitä se pyynti on näillä säillä muillakin?

Muistaakseni siinä vaiheessa kun Hupellakin oli talo vasta tekeillä oli jossain keskustelussa puhetta siitä miten mukava se lattialämpö on kun ei jalkoja palele. Nyt sitten mies kuitenkin lämmittää ILP:llä ja jalat on jäässä. Laitat sen CTC:n nyt vaan täysillä hurraamaan ja nautit lämpöisistä lattioista. ILPpi voi sitten vaikka kierrättää takan lämmintä.
 
Hupen virityksistä ei aina saa selvää kun se ei ymmärrä talotekniikasta mitään ... :) Voihan se olla että ulkolämpötila-anturi on laitettu :face:

Kuten tuolla ylempänä jo kirjoitin, oletettavasti määrävä ohjaus on huonelämpötila-anturi ja sen pyynti on +21C. Kun sisällä on anturin mukaan lämpöisempää niin ohjaus kääntää sunttia pienemmälle (pyrkii siis pyydetyyn sisälämpöön) eli jossain kohtaa suntti menee kokonaan kiinni ja vesi kiertää "ympyrää" samalla jäähtyen joten lopputuleman pyynti on +5C joka lie joku alaraja (koska ohjaus yrittää edelleen jäähdyttää sisälämpöjä pyydettyyn). Ulkolämpötila ei siis tässä tapauksessa vaikuta asiaan kuin siten, että esim. kaltevuudella 30 se antaa max. +30C lämpöistä vettä kiertoon kun ulkona -15C. Tämä siis silloin kun ohjaus sitä vaatii ja se tapahtuu siis vasta kun Huppe vaihtaa huonelämpötilaohjauksen ulkolämpötilaohjaukseen.

Tuo CTCn ohjaus ei ole yhtä fiksu kuin Oumanni, mutta se ei ole ohjauksen vika/puute jos asetukset/käyttötapa on väärin.

Tässä kuumeen kourissa ei ajatus enää sulavasti kulje, mutta Hupelle:
Jos nyt oikeaa manuaalia tavasin (tässä on aika rajallisesti noita mahdollisuuksia vs ouman):
menu installer/settings indoor sensor -> no . Tällä ainakin pitäisi ajaa käyrän mukaan vs ulkolämpö. Taas jos ulkolämpö on -5 koko ajan niin missähän anturi on (pitäisi olla kyllä häly ja). Se sanotaan oiken manuskassa että jos sensori on "huonosti" sijoitettu niin esim tulisijan sytyttäminen aiheuttaa sen että pitäisi disabloida sensori.

Tuo ouman 800 on kyllä loisto vehje. Siinä on oikeasti mietitty näitä lämmitysjuttuja mitä tarvii. Saa 5 piste käyrän esim, jne jne. Jos sisäanturi käytössä niin se lisää vaan +-x kompensointia käyrään.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom