Omakotitalon energiankulutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kylppäreissä ja saunassa on lattialämmitys päällä.

Näin ajattelinkin vaikka jotkut säästöinnoissaan ottaa nekin kesäksi pois ja ihmettelee sitten muutaman vuoden päästä kun tulee ongelmia. Eihän lämmitys vedeneristyksen pettämistä paikkaa, mutta pitää paikat yleisesti kuivana. IMO kesälläkin on perin vittumaista mennä kylppäriin jossa kylmä laattalattia :)

Kaivoon menevä tippuu nopeasti -2:een alussa ja siitä sitten laskee tasaisesti miinus kolmen alle. Kaivosta tulee +2,2 alussa eli dT on vähän yli 4 alussa ja tippuu sitten kolmeen lämmityssyklin loppua kohti mennessä.

Joo itse asiassa mulla olis tuommonen lasermittari. Taisin viime talvena mittailla digitaaliulkomittarilla. Sillä en ihan tarkkaa saanut, mutta kyllä sekin tais asteen tarkkuudella osua. Voisin kyllä uudelleenkin mitata tuolla uudella mittarilla vaikka jo tänään illalla.

Sullahan Vilho on 2 kaivoa... onko ne tapana kytkeä rinnan vai sarjaan. Ilmeisesti rinnan olis parempi, ettei virtausvastus kasva liikaa ja eikös jotain ohjeistusta ole, että lenkin pituus ei sais ylittää 400m. Ainakin vaakaputkistoissa muistaakseni on niin. Mietin vaan, että jos mulle nyt porataan toinen reikä, niin pitäis saada toiset putket sitten sisään jotenkin...?

Ei kyllä käsitä miten ei nouse yli tuon +2,2 asteen.

Mulla ne on kytketty niin että taloon sisälle tulee vain yksi ja ulos lähtee vain yksi putki. Kierron aikana neste "sukeltaa" siis kahteen kertaan. Virtausvastuksen ei kuitenkaan pitäisi kasvaa kovinkaan paljoa koska putkea siirtoputkineen noin 160 - 170 metriä joista pinnalla noin 30 metriä. En tunne näitä virtaukseen liittyvä asioita kovin hyvin, mutta luulisi että yksi 130 metrinen reikä ei päästäisi pumppua kovinkaan paljon helpommalla kuin kaksi 65 metristä. Voin olla mutuineni väärässäkin.

Uskon että sinunkin tapauksessasi uusi reikä ei tarkoittaisi 2 putkiparia taloon vaan ainoastaan sitä että nykyiseen kaivoon menevä putki jatkettaisiin uudelle kaivolle ja sieltä tuleva putki sitten nykyisen kaivon sisäänmenoon tmv.

Mun pidemmän ajan keskiarvonäkemys kuukausiraportointien yhteydessä ... mutta ei kannata ottaa hernettä nenään. Se on haitaksi hengitykselle :D

Ei nyt jaksa vetää herneitä nenään kun tähän asti ollut ainaki ihan hyvä päivä, vapaapäivä vielä. ;)

Olen mä joskus jotain saattanut mainita, ehkä, en muista eikä jaksa selta. Oma näppituntuma on että se on nimenomaan Huppe itse joka on toistanut lukujen olevan suuria?!?

Ei nyt jaksa vetää herneitä nenään kun tähän asti ollut ainaki ihan hyvä päivä, vapaapäivä vielä. ;)

Olen mä joskus jotain saattanut mainita, ehkä, en muista eikä jaksa selta. Oma näppituntuma on että se on nimenomaan Huppe itse joka on toistanut lukujen olevan suuria?!?

Meitähän ei Timban kanssa kiinnosta niinkään kulutus vaan se paljonko mennöö rahhoo :)

Meitähän ei Timban kanssa kiinnosta niinkään kulutus vaan se paljonko mennöö rahhoo :)

No vähän näin joo. Siksi minä en jaksa alkaa laskemaan mitään teoreettista kulutusta hyötysuhteiden kautta kun ainut mikä mun kassavirtaaan vaikuttaa, on se paljonko kwh mittari näyttää ainan kuukauden vaihtuessa. Lämmitysjärkkä on jo kerran investoitu ja itse sain sen kuitenkin senverran edullisesti, että ei sitä kauaa takaisin makseta kun säästö on kuitenkin kulutuksessa n. 10.000 kwh per vuosi ja ei ne muutkaan lämmitysjärkät ilmaisia ole, eli tuo erotus ei mikään hurja tonnimäärä ole.

Ja viimeistään kämppää myydessä tuon saisi takaisin samantien. Kämpän hinnassa.

Joo, onhan noita tullut kirottua mutta kuten 69T tuossa jo vajaa vuosi sitten sanoi, että katsotaan sitten niitä vuoden keskiarvolukemia ja itketään sitten. Eikai nuo lukemat aivan hurjia nyt sitten olekaan, vaikka ne esim. tammi-maaliskuussa taisivat siltä vaikuttaa.

Joo, onhan noita tullut kirottua mutta kuten 69T tuossa jo vajaa vuosi sitten sanoi, että katsotaan sitten niitä vuoden keskiarvolukemia ja itketään sitten. Eikai nuo lukemat aivan hurjia nyt sitten olekaan, vaikka ne esim. tammi-maaliskuussa taisivat siltä vaikuttaa.

Ei ole ei. Alta 20.000 jos pääset niin vallan kelpo luvut. Tuota varmaan pystyy vieläkin alentaan jos viittii vaan klapihommaan harrastaa.

No vähän näin joo. Siksi minä en jaksa alkaa laskemaan mitään teoreettista kulutusta hyötysuhteiden kautta kun ainut mikä mun kassavirtaaan vaikuttaa, on se paljonko kwh mittari näyttää ainan kuukauden vaihtuessa. Lämmitysjärkkä on jo kerran investoitu ja itse sain sen kuitenkin senverran edullisesti, että ei sitä kauaa takaisin makseta kun säästö on kuitenkin kulutuksessa n. 10.000 kwh per vuosi ja ei ne muutkaan lämmitysjärkät ilmaisia ole, eli tuo erotus ei mikään hurja tonnimäärä ole.

Ja viimeistään kämppää myydessä tuon saisi takaisin samantien. Kämpän hinnassa.

Olen taulukossa seuraillut myös vähän arvioita takaisinmaksusta. Pumppu on periaatteessa maksettu takaisin, tosin hinnat ovat nousseet sen verran että varmaan vasta vuodenvaihteessa saisin lunastettua nykyhintaisen pumpun. Sitten kun asennustyö ja siihen menneet osat on maksettu (arvio n. 1,5 vuotta), niin homma tavallaa pyörii plussalla. Kaivon en nimittäin usko "hajoavan" kovin helposti. Geologiset muutokset on käsittääkseni aika hitaita :)

Sitten kun koko investointi on maksettu, näillä sähkön hinnoilla about 6 vuoden päästä, loppuu maalämpöinvestoinnin lyhentäminen (tälle n. 10 000€ investoinnille, josta on maksettu n. 0,5% reaalikorkoa) ja se alkaa tuottamaan n. 100€ kuukaudessa (näillä sähkön hinnoilla).

No pitää koputtaa puuta. Eihän se kiva olisi jos kompura sanoisi sopimuksen irti. Pankkireissuhan siitä tulisi.

Kun lähes valmista kämppää arvioitiin pankille, takaajien poistamiseksi n. vuosi sitten totesi arvioija että noin 20 000 euroa nostaa maalämpö kämpän arvoa vs. suora sähkö.

Ei kyllä käsitä miten ei nouse yli tuon +2,2 asteen.

Mulla ne on kytketty niin että taloon sisälle tulee vain yksi ja ulos lähtee vain yksi putki. Kierron aikana neste "sukeltaa" siis kahteen kertaan. Virtausvastuksen ei kuitenkaan pitäisi kasvaa kovinkaan paljoa koska putkea siirtoputkineen noin 160 - 170 metriä joista pinnalla noin 30 metriä. En tunne näitä virtaukseen liittyvä asioita kovin hyvin, mutta luulisi että yksi 130 metrinen reikä ei päästäisi pumppua kovinkaan paljon helpommalla kuin kaksi 65 metristä. Voin olla mutuineni väärässäkin.

Uskon että sinunkin tapauksessasi uusi reikä ei tarkoittaisi 2 putkiparia taloon vaan ainoastaan sitä että nykyiseen kaivoon menevä putki jatkettaisiin uudelle kaivolle ja sieltä tuleva putki sitten nykyisen kaivon sisäänmenoon tmv.

Niin joo, nuo kaivot olikin niin matalia. Onnistuu varmasti hyvin laittaa "peräkkäin" nuo kaivot. Voishan sen tietenkin mulla tehdä niin, että ottais vähän putkea pois tuosta nykyisestä kaivosta (jos siellä edes sitä on :) ja tekis toisen matalamman kaivon. Jostain lueskelin, että kaivot pitäis olla suunnilleen samaa syvyyttä.

Olen taulukossa seuraillut myös vähän arvioita takaisinmaksusta. Pumppu on periaatteessa maksettu takaisin, tosin hinnat ovat nousseet sen verran että varmaan vasta vuodenvaihteessa saisin lunastettua nykyhintaisen pumpun. Sitten kun asennustyö ja siihen menneet osat on maksettu (arvio n. 1,5 vuotta), niin homma tavallaa pyörii plussalla. Kaivon en nimittäin usko "hajoavan" kovin helposti. Geologiset muutokset on käsittääkseni aika hitaita :)

Sitten kun koko investointi on maksettu, näillä sähkön hinnoilla about 6 vuoden päästä, loppuu maalämpöinvestoinnin lyhentäminen (tälle n. 10 000€ investoinnille, josta on maksettu n. 0,5% reaalikorkoa) ja se alkaa tuottamaan n. 100€ kuukaudessa (näillä sähkön hinnoilla).

No pitää koputtaa puuta. Eihän se kiva olisi jos kompura sanoisi sopimuksen irti. Pankkireissuhan siitä tulisi.

Kun lähes valmista kämppää arvioitiin pankille, takaajien poistamiseksi n. vuosi sitten totesi arvioija että noin 20 000 euroa nostaa maalämpö kämpän arvoa vs. suora sähkö.

No mulla tää meni niin, että pumpun ja varaajan ostin LVI yrittäjän alennuksilla. Ei noissa tietenkään mitään katekertoimia ole, mutta kuitenkin reilu alennus listahintaan.

Asennuksesta ja pikkukilkkeistä en maksanut mitään. Kaivonporaamisesta sain sen n. 20% alennusta kovan kilpailutuksen jälkeen ja poraus siis suoritettiin TAMMIKUUSSA eikä kesäsesonkina jolloin hinnat oli aivan eri luokkaa. N. 10.000 euroa omaa rahaa tuohon on laitettu kaivoineen. Kaivo tosiaan lienee lähes ikuinen, ehkä sen letkun sinne voi joutus joskus uusimaan...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Niinhän se kiinnostaa meitä kaikkia tai ainakin tavallisia tallaajia jotka eivät ole syntyneet VISA GOLD taskussa :)

Noihin laskelmiin sen verran, että kun aikanaan omaa ratkaisua mietittiin (2007) niin ölppä maksoi alle puolet siitä kuin tänään. Se oli tietysti selvää että hinnat nousee, myös sähkössä. Omien laskelmien perusteella käyttökustannusero MLPn ja hankitun välillä oli alle 200e/v ja siihen ympättynä muut seikat kuten ilmaisenergia oli oman ratkaisun perusta. Yhtäältä oltaisiin otettu kaukolämpö jos olisi ollut tarjolla koska siihenkin oli omat hyvät perusteet.
Jälkiviisasta voi aina leikkiä mutta oma päätös on edelleen hyvä. Kulutus on ajatellun mukainen eli pieni jne. Kaikkea voi tietysti laskea rahassa, mutta kun tämä mökki on tarkoitettu loppuelämäksi niin jälleenmyyntiarvolla tms. ei ole niin isoa painoarvoa ja jos asuu riittävän pitkään niin systeemitkin tullee päivitettyä (koska mikään ei ole ikuista).

Niinhän se kiinnostaa meitä kaikkia tai ainakin tavallisia tallaajia jotka eivät ole syntyneet VISA GOLD taskussa :)

Noihin laskelmiin sen verran, että kun aikanaan omaa ratkaisua mietittiin (2007) niin ölppä maksoi alle puolet siitä kuin tänään. Se oli tietysti selvää että hinnat nousee, myös sähkössä. Omien laskelmien perusteella käyttökustannusero MLPn ja hankitun välillä oli alle 200e/v ja siihen ympättynä muut seikat kuten ilmaisenergia oli oman ratkaisun perusta. Yhtäältä oltaisiin otettu kaukolämpö jos olisi ollut tarjolla koska siihenkin oli omat hyvät perusteet.
Jälkiviisasta voi aina leikkiä mutta oma päätös on edelleen hyvä. Kulutus on ajatellun mukainen eli pieni jne. Kaikkea voi tietysti laskea rahassa, mutta kun tämä mökki on tarkoitettu loppuelämäksi niin jälleenmyyntiarvolla tms. ei ole niin isoa painoarvoa ja jos asuu riittävän pitkään niin systeemitkin tullee päivitettyä (koska mikään ei ole ikuista).

Muistatko paljonko tuolloin maalämmöstä pyydettiin?

Muistatko paljonko tuolloin maalämmöstä pyydettiin?

Meitä ei pumppuvehkeet hirveästi kiinnostaneet alun perinkään eli hintaa pyöriteltiin karkealla tasolla ja täysmitoitusperiaatteella. Paketit oli siinä lähempänä 20te joka sittemmin osoittautui aika lailla alueen hintatasoksi kun muita rakentajia haastelin. Yhdellä naapurilla on 10m2 pienempi mutta muuten tilanjaoltaan vastaava mökki ja se noita toimittajia kiusasi enemmänkin hintatason pysyessä em. haarukassa (2008). Osatehot ja kaivon syvyys yms. sai sitten liikettä hintatasoon mutta vastaavasti alapäässä tulee sitten IVLP-vehkeet joita meidänkin nurkilla on useita (kuten myös suoraa sähköä vesikiertoisena ja kaapeleilla). Sähkötalot lienee kuitenkin tehty nopeaan kiertoon ....

Mitäs Timballa mennyt tänä vuonna sähköä? Eli montako kWh vähemmän kuin vaikka meillä?
Sksi kyselen kun mietiskelen tuollaisen mlpn takaisinmaksuaikaa. Toki kun meillä on tuo ctc sähkökattila niin se ei varmasti taloudellisin olisi maalämpönäkään.

Seuraavaan taloon tulee: lankkulattiat, sähköpatterit, monta uunia.

Mitäs Timballa mennyt tänä vuonna sähköä? Eli montako kWh vähemmän kuin vaikka meillä?
Sksi kyselen kun mietiskelen tuollaisen mlpn takaisinmaksuaikaa. Toki kun meillä on tuo ctc sähkökattila niin se ei varmasti taloudellisin olisi maalämpönäkään.

Oliskohan Timballa mennyt noin 7761kWh tammi-lokakuu. Meillä on mennyt 7438kWh. Arvio vuosikulutukseksi on meillä 9500 kWh mutta luultavasti mennään lähemmäs 9 tonnia.

Mä en kyllä laittais sähköpattereita. On ne vaan niin syvältä. Ja hehkuvat tuulikaapissa punaisena kun muksut pitää ovea auki puoli tuntia talvella. Ja en mä kyllä mitään polttopuusavottaakaan kaipaa. Tietyn satsin voin tehdä vuodessa mutta on sitä elämässä muutakin tekemistä kuin klapit.

Luvut olisi ihan kohtuulliset jos ottaisi noin miinusmerkit tosta pois. Paljonko on lukemat ihan lämmityssyklin alussa? Käsittääkseni pumppu lähtee päälle vähän ennen kompuraa, eli siitä pitäisi saada tieto millä luvuilla lähdetään liikkeelle.

Onko sulla minkäänlaista mittaria (esim. laser) jolla voisit kokeilla kuinka lämpösiä ne ulkokierron putket on siinä koneen kyljessä?

Ei tuolla oikein mitään luotettavia tuloksia saanut. Lähimmillään nollaa näytti, kun pumpun mukaan meni -1,7. Toisesta putkesta en saanut mitattua kunnolla jostain syystä. En tiedä eikö tuo tykkää kupariputkista vai miksei oikein tuloksia meinannut tulla...

Meillä on mennyt tammikuusta viimekuun loppuun n.8600kWh. Eli tämä ja joulukuu puuttuu. Luulen, että tämän vuoden kulutus on siinä 10500kWh paikkeilla.

7631 kwh lokakuun viimeiseen päivään laskettuna. ETtä varmaan aika lähelle 8000 kwh tähän päivään.

- - - Updated - - -

Oliskohan Timballa mennyt noin 7761kWh tammi-lokakuu. Meillä on mennyt 7438kWh. Arvio vuosikulutukseksi on meillä 9500 kWh mutta luultavasti mennään lähemmäs 9 tonnia.

Mä en kyllä laittais sähköpattereita. On ne vaan niin syvältä. Ja hehkuvat tuulikaapissa punaisena kun muksut pitää ovea auki puoli tuntia talvella. Ja en mä kyllä mitään polttopuusavottaakaan kaipaa. Tietyn satsin voin tehdä vuodessa mutta on sitä elämässä muutakin tekemistä kuin klapit.

Aika tarkkaan pistit. Nuot heitot johtunee siitä, että osa kuukausista on mun itse lukemia ja osa on suoraan Vattenfalin palvelusta, eli tulee niitä päiväkohtaisia heittoja tuo muutama kwh.

Viimekuun loputa laskin niin oli 9600 kwh vuosikulutus. Että nyt kun pumppu käy kuten pitää ja jos lopppuvuosi on yhtä lauhaa kuin viimevuonna, niin saattaa 9000 olla vuosikulutus täälläkin suunnalla.

Koitin exceliin taputtella lukemia omat vs Huppe. Loppukuukaudet on arvioita ja Fortumin hinnoilla Hupella menisi vuona 2012 sähköön 2439 euroa ja meillä 1280 euroa. Erotus siis 1159 euroa. Lisäksi Hupella palaa puuta takassa ja kiukaassa. Meillä takassa tulet vain kun pakkasta ulkona eli tässä kuussa ei takkaa ole polteltu ja kiuas toimii sähköllä. Jos joskus puurankaa saan ilmaiseksi niin varmaan kannattaa niistäkin tehdyt klapit myydä. Näillä polttomäärillä raksapalikat riittää vielä pariksi talveksi. Tai jos kaikki puut pistäisi pätkien niin varmaan viideksi vuodeksi.

- - - Updated - - -

No mulla tää meni niin, että pumpun ja varaajan ostin LVI yrittäjän alennuksilla. Ei noissa tietenkään mitään katekertoimia ole, mutta kuitenkin reilu alennus listahintaan.

Asennuksesta ja pikkukilkkeistä en maksanut mitään. Kaivonporaamisesta sain sen n. 20% alennusta kovan kilpailutuksen jälkeen ja poraus siis suoritettiin TAMMIKUUSSA eikä kesäsesonkina jolloin hinnat oli aivan eri luokkaa. N. 10.000 euroa omaa rahaa tuohon on laitettu kaivoineen. Kaivo tosiaan lienee lähes ikuinen, ehkä sen letkun sinne voi joutus joskus uusimaan...

Aika halvalla on kyllä lähtenyt jos kymppiin olet tuon saanut. Sulla tuo kaivokin oli niin syvä. Meillä meni kyllä asennustarvikkeisiinkin iso läjä rahaa.

Mä en kyllä laittais sähköpattereita. On ne vaan niin syvältä. Ja hehkuvat tuulikaapissa punaisena kun muksut pitää ovea auki puoli tuntia talvella.
Josko pukki toisi ovipumpun lahjaksi tai pennut opetettaisiin pistämään ovet kiinni. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom