Toi ledien lämmöntuotto on ongelmallista itse ledeille. Jos tollaisesta valaisinledistä irroittaa jäähdytyssiilin, niin ledi kärähtää muutamassa sekunnissa. Mitä paremmin lämpö saadaan johdettua pois itse emitteristä, sitä kauemmin se kestää. Juuri huonon lämmönkestävyyden takia ledejä ei suositella saunaan.
Voi tosiaan olla, että muuntajat on kehittyneet, mutta silti uskon erillisen muuntajan, joita 12v systeemissä käyetään olevan varmempi vaihtoehto. Tollainen GU10 kantaan survottu muuntaja on kuitenkin todella pieni vrt. Erillinen muuntaja, jossa koko ei ole ensisijainen rajoite.
Edelleen noita 50w halogeeneja vastaavia ledejä ei ole oikein markkinoilla. Jotain taitaa olla, mutta aika vähissä ovat. Ja hyvät maksaa vielä turhan paljon.
Edit: valikoiman suppeudesta en tiedä tarkkaan, mutta molempia GU10 ja MR16 ledejä on markkinoilla uskomattomat määrät kuraa, jota kiinasta rahdataan tänne Eurooppaan "halvalla". Olisi edes yksi hyvä. No philipsillä ainakin taitaa olla asiallisia MR16 ledejä, mutta se hinta...eli >25€/kpl... Sama taitaa olla kyllä GU10 -puolella tilanne. Kävin äsken Claes Ohlsonilla ja vilkaisin lamppuhyllyä. Ledejä oli jos jonkinlaisia halogeenien korvaajiksi, mutta näyttivät kaikki olevan Kiinan kuraa ( No joo Kiinassa ne hyvätkin kyllä tehdään).
Ohimennen pitää kertoa, että olen jonkinverran pelaillut pyöräilyharrastukseen liittyen led - kypärävalojen kanssa ja niissä ton lämpenemisen huomaa kyllä. Jos tehokkaan kypärävalon jättää sisätiloissa tunniksi päälle, ei siihen voi sormin koskea ja usein lämmöt karkaa niin korkealle, että ainakin asiallisissa lampuissa lämpörajoitin kytkee tehoa pienemmälle... Ulkona ajoviimassa noi sitten toimiikin tosi hyvin. Käsittämättömän tehokkaita lamppuja saa li-ion akkuineen, latureineen ja valaisinosineen 30-40€ hintaan kotiin toimitettuna. Creen n. 1000 lumenin emittereitä saa itsekin tilattua kiinasta 6-7€ hintaan. Tollaisia on yhdessä pyörälampussa 1-3kpl... Vrt. Yksi tehokkain halogeenin korvaava led antaa n. 500 lumenia... Samoja emittereitä noissa käytetään, eli kyllä noissa hinnoissa vielä ilmaa/uutuudenlisää on aika paljon. Kyse on enimmäkseen aina lämmönsiirrosta. Noita samoja emitterejä ne kuralamputkin käyttävät. Paska heijastin ja huono lämmösiirto niistä enimmäkseen kuraa tekevät.