Omakotitalon energiankulutus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Aika karua jos olkkarissa 600 wattia valoihin, oli sitten suorasähkö tai mitä tahansa. Meillä taitaa just täyttyä tuo 600 wattia kun pistää kaikki päälle ja on noita spotteja nyt jokunen. Ei taida yhdessäkään kiinteässä valaimessa olla halogeenia eikä hehkulamppua. Ainoat halogeenita taitaa olla tuossa jalkalampussa, hehkulamppuja ei ole missään.
Meillä on olohuoneen katossa 28 kpl 12 V 50 W halogeenejä eli rapsakat 1400 W menee jos kaikki on päällä ja himmentimet tapissa :) Eihän noita tule about koskaan kaikkia päällä pidettyä ellei nyt jos jostain syystä imuroi pimeällä tms, ne on jaettu 4:ään sektoriin, joiosta 1-2 max kerrallaan käytössä himmennettynä. Enemmän päällä olevat valot onkin sitten vaihdettu Led:eihin ja energiansäästölamppuihin , mm. 20 kpl 50 W Gu10 halogeenejä.

Vaihtaisin nuokin ihan periaatesyistä ledeihin, mutta kun kyseessä on 12 V Gu5.3:t en ole löytänyt vielä riittävän tehokkaita ja muuten kelvollisia eli täysin perinteisen Gu5.3 polttimon kokoisia himmennettäviä polttimoita noiden tilalle.
 
Oliskos se niin, että lampuilla saadaan käytännössä ylilämpöä vaan aikaiseksi. Lattia ei ehdi kuitenkaan reagoida, jos valoja ei polta jatkuvasti.

Termostaatit on seinillä, eli ei siinä lattian reagointinopeudesta ole kyse. Kun huoneilma on tarpeeksi lämmintä, termostattii sulkee kierron ja lattiassa ei kierrä vesi -->KL-kone ei ota energiaa. Lamput katossa varmaan vähän tuppaavat lämmittämään kattoa, mutta eiköhän IV-koneen avulla toi ilma jotakuinkin tasaisesti jakaudu.
 
Aika karua jos olkkarissa 600 wattia valoihin, oli sitten suorasähkö tai mitä tahansa. Meillä taitaa just täyttyä tuo 600 wattia kun pistää kaikki päälle ja on noita spotteja nyt jokunen. Ei taida yhdessäkään kiinteässä valaimessa olla halogeenia eikä hehkulamppua. Ainoat halogeenita taitaa olla tuossa jalkalampussa, hehkulamppuja ei ole missään.

Autotallissa on loisteputket, mutta ne nyt ei montaa tuntia vuodessa päällä kuitenkaan ole.

12V Gu5.3 LEDspotteja ei todellakaan ole vielä järkeviä/toimivia olemassa. Eikä viitsi maksaa 1000-2000e pelkistä polttimoista. Noita kun on se reilu 100kpl... Ja kun vaihdan, vaihdan kaikki kerralla, värisävy muuttuu kuitenkin ledeihin mentäessä. Sitten on 10kpl G9-polttimoita ja 16kpl QR111

>100kpl Gu 5.3 x 35W = >3500W
16kpl QR111 x50W = 800W
8kpl G9 60w = 500W
2kpl G9 20W = 40W
+ reilu 10m ledinauhaa tässä talossa
ja porrasvaloja 7x1W ledejä.
+ 4kpl T5 loisteputkia peilein takana ja sängynpäädyssä + muutama jalkalamppu, joissa jotku energiasäästölamput ja lapsilla koulpöydän valoina LED- pöytävalaismet + muutama sisustusvalaisin.

Eli tollainen 5kW valotehoa ;)

Ulkona sitten 15kpl 3W ledeja ja 4kpl 1W. Ja 8kpl 50W GU10.
ja pari 20W ja 50W valonheitintä puita ja kallioita valaisemassa.

Kaikki valot liki 6kW...
 
Kaikki valot liki 6kW...

Äkkiseltään laskin että meillä kun yläkerran kaikki vaisimet (~ 40kpl) kaikki on yhtäaikaa päällä niin tekee noin 350W. Alakerrassa ei lähellekään noin montaa valopistettä mutta siellä kulutus samaa luokkaa. Valtaosa on ledeillä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Eli koko talon kaikki lyhdyt kirkkaana niin jäädään jonnekin 700W:n tienoille.. Ulkovalaistusta tähän ei ole laskettu, mutta ei sinnekään kauheasti mene watteja.
 
n. 3000W on valaisimia meillä + ullakolla vielä joku 8x28W ja autokatoksessa 4x28W. Loisteputkia jne "energia"valoja suurin osa.

Mun mielestä on liian vähän valoja.
 
Termostaatit on seinillä, eli ei siinä lattian reagointinopeudesta ole kyse. Kun huoneilma on tarpeeksi lämmintä, termostattii sulkee kierron ja lattiassa ei kierrä vesi -->KL-kone ei ota energiaa. Lamput katossa varmaan vähän tuppaavat lämmittämään kattoa, mutta eiköhän IV-koneen avulla toi ilma jotakuinkin tasaisesti jakaudu.

Uskon kanssa että kyllä se lämmin ilma siellä talossa kiertää, tuotettiin se sitten lattiassa tai katossa. Jos näin ajatellaan niin sen takankin lämpö nousee kattoon yhtä nopeasti kuin pieru tipahtaa saunassa lattialle :)
 
Termostaatit on seinillä, eli ei siinä lattian reagointinopeudesta ole kyse. Kun huoneilma on tarpeeksi lämmintä, termostattii sulkee kierron ja lattiassa ei kierrä vesi -->KL-kone ei ota energiaa. Lamput katossa varmaan vähän tuppaavat lämmittämään kattoa, mutta eiköhän IV-koneen avulla toi ilma jotakuinkin tasaisesti jakaudu.

Hmm... aattelisin, että juuri laatan nopeudesta on kyse. Termostaateilla saa toki kierron pois, mutta silti hidas laatta ja valot yhdessä puskee ylimääräistä lämpöä kämppään ja se täytyy puhaltaa pihalle, jos ei meinaa huonelämpöjä nostaa. (riippuu tietenkin siitä paljonko lämmitystarpeen yli kaikki lämmitysenergia menee). Sitten kun valot sammuu ja laatta on ehtinyt jäähtyä, aukeaa taas kierto ja sitten pusketaan laattaan enemmän energiaa kuin silloin jos laatta olisi pidetty jatkuvasti tasaisen lämpöisenä.
 
Hmm... aattelisin, että juuri laatan nopeudesta on kyse. Termostaateilla saa toki kierron pois, mutta silti hidas laatta ja valot yhdessä puskee ylimääräistä lämpöä kämppään ja se täytyy puhaltaa pihalle, jos ei meinaa huonelämpöjä nostaa. (riippuu tietenkin siitä paljonko lämmitystarpeen yli kaikki lämmitysenergia menee). Sitten kun valot sammuu ja laatta on ehtinyt jäähtyä, aukeaa taas kierto ja sitten pusketaan laattaan enemmän energiaa kuin silloin jos laatta olisi pidetty jatkuvasti tasaisen lämpöisenä.

AIkalailla juurikin näin. Varsinkin vesikiertoisessa lattialämmityksessä homman tasaisuus säästää energiaa pitkässä juoksussa. Tuon ison tehontarpeen huomaan eritoten jossain autotallissa kun kesän jäljiltä "viileään" betonilaattaan aletaan puskea lämpöä. Hoidin tuon aurinkonvaraajan tehoilla syyskuussa yhtenä kauniina viikonloppuna. :)
 
....
Kaikki valot liki 6kW...

Meillä kiinteät sisä + ulko 1050W ja kattoon ripustetut toistaiseksi luokkaa 300W. Noihin ajan kanssa vaihdetaan sitten lediä tms. tilalle ja pudonnee jonnekin 150W huitteille. Päällä pidetään tarpeen mukaan.

Mun mielestä meillä on riittävästi valoa mutta valon tarve taitaa olla melko subjektiinen kokemus. Toisaalta valojen sijoittelu jne. vaikuttaa asiaan. Asiaan kyllä yritettiin panostaa jo suunnitteluvaiheessa ja lopputulos lie onnistunut. Samalla panostuksella tuli mietittyä energiankulutus eli meillä oli hyvissä sähkösuunnitelmissa tietysti valaisinluettelo joka excel-muodossa teki kulutustutkailun helpoksi.
 
AIkalailla juurikin näin. Varsinkin vesikiertoisessa lattialämmityksessä homman tasaisuus säästää energiaa pitkässä juoksussa. Tuon ison tehontarpeen huomaan eritoten jossain autotallissa kun kesän jäljiltä "viileään" betonilaattaan aletaan puskea lämpöä. Hoidin tuon aurinkonvaraajan tehoilla syyskuussa yhtenä kauniina viikonloppuna. :)

Mä en kyllä ihan purematta tota 100% niele. Ensinnäkään toi lattia ei nyt ihan kauheasti jäähdy. Mittailin äsken lämpötiloja tollaisella B&D pintalämpötilamittarilla ja sain 21-22,5 lattian lämmöiksi asuintiloissa ja märkatiloissa (jatkuva kierto 24-24,5 astetta). Huonelampötila n.21-22 astetta.

Mihinkäs se lamppujen tuottama lämpö talosta katoaa? Jos huonelämpö nousee lamppujen ansiosta esim. 24 asteeseen, niin eikös se lattialaattakin ole silloin minimissään 24astetta? Okei laatta lienee syvemmältä vähän lämpimämpi kuin parketin/lattialaattojen pinnalta, mutta silti.

Saa olla eri mieltä ;)
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyllä Jäspissäkin voi saada asetukset vituralleen. Vertailukohtana 2007 valmistunut talo, jossa Jäspi ja vuosikulutus tuplaten tuota luokkaa (28000kWh), kunnes rukattiin asetuksia muutaman kuukauden asumisen jälkeen paremmiksi ja saatiin jonkun verran tippumaan. Etenkin syksyllä asetukset olivat olleet aika mielenkiintoiset, kun kulutus oli loka-marraskuussa 2010 ~5700kWh/kk. Nyt MLP:n kanssa tulee vuosikulutus olemaan varmaan 12000-13000 kWh:n luokkaa.

Saako mielenkiinnosa kysellä, että minkälaiset asetukset teillä oli Jäspissä syksyllä 2010? Meillä myös Jäspin Tehowatti ja nämä nollakelit tuntuvat olevan melko haastavia käyrän ja hienosäädön suhteen.
 
Äkkiseltään laskin että meillä kun yläkerran kaikki vaisimet (~ 40kpl) kaikki on yhtäaikaa päällä niin tekee noin 350W. Alakerrassa ei lähellekään noin montaa valopistettä mutta siellä kulutus samaa luokkaa. Valtaosa on ledeillä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Eli koko talon kaikki lyhdyt kirkkaana niin jäädään jonnekin 700W:n tienoille.. Ulkovalaistusta tähän ei ole laskettu, mutta ei sinnekään kauheasti mene watteja.

Samoja luokkia meilläkin. Pitäs jaksaa laskee tarkkaan ihan vain mielenkiinnosta.

Onneksi minä en ymmärrä noista GU jotain polttimoista yhtään mitään, niin ei tarvitte tuskailla tuollaistenkaan asioiden kanssa. Meillä ihan jotain Osramin ledipolttimoita. Ihan kelpo valo tulee, ei ainakaan itsestä tunnu yhtään huonolta, eikä ole kukaan mitään kommentoinut.
 
Samoja luokkia meilläkin. Pitäs jaksaa laskee tarkkaan ihan vain mielenkiinnosta.

Onneksi minä en ymmärrä noista GU jotain polttimoista yhtään mitään, niin ei tarvitte tuskailla tuollaistenkaan asioiden kanssa. Meillä ihan jotain Osramin ledipolttimoita. Ihan kelpo valo tulee, ei ainakaan itsestä tunnu yhtään huonolta, eikä ole kukaan mitään kommentoinut.

Ihan lyhyesti: On 230V ja 12V halogeeneja. 230V on GU10 ja 12V Gu5.3(tai MR16 toiselta nimeltään).

Ja sitten vähän pidemmästi:

12V systeemi on paljon parempi kuin 230V, ainakin halogeenikäytössä:
-Valoteho on parempi wattia kohden, polttimoiden kestävyys parempi (usein jopa 2-3x pidempi. Viime kämpässä asuimme 4 vuotta, siellä oli >50 12V halogeenia, joista vaihtoon meni 3kpl neljän vuoden aikana. Asuimme kaksi vuotta raksa-aikana vuokralla, siellä meni liki jokainen 230V halogeeni tona aikana vaihtoon), valon sävy parempi.
-LEDkäytössä GU10 on myös ongelmallinen, koska jokaiseen polttimoon pitää rakentaa muuntaja (LEDit on aina matalajännitteisiä), polttimon koko kasvaa ja vikaherkkyys liääntyy.

12V systeemin GU5.3 polttimoiden ongelma LEDkäytössä on niiden pieni koko. LEDit vaativat aina jäähdytystä ja sellaisen rakentaminen ei ole ongelmatonta pieneen polttimoon (sama ongelma koskee kyllä myös GU10:ä, siksi osa GU10 polttimoista ei mahdu kaikkiin valaisimiin. Usein GU10 LEDit ovat halogeeneja pidempiä. Nykyisin alkaa vissiin olemaan järkeviä 12V ledejäkin, mutta hintaa 20-30e/kpl. Eli meidän taloon 2-3ke pelkät polttimot. Ihan vielä en siis vaihda. Varsinkaan kun noista ei ole oikeasti kunnon kokemuksia oikein kellään. Kun hommasin polttimot, ei valaisinmyyjä ollut halukas myymääm meille LED -polttimoita, "koska ne eivät ole vielä tarpeeksi hyviä". No, tosta on nyt pari vuotta ja tilanne ei ole vieläkään selvä. Odotellaan... LEDpuoli menee koko ajan kovaa vauhtia eteenpäin.

Kieltämättä meidön talossa on valaistusta mietitty aikalailla myös sisustuksen kannalta ja valaisimet valittu myös ulkonäöllisin perustein. 12V kiinteästi asennettavissa systeemeissä on parempi valikoima "designtuotteita". Tosin nyt ehkä miettisin joihinkin tiloihin pienloisteputkia tai kiinteitä LEDejä (siis ei mitään vaihdettavilla polttimoilla).
 
Mä en kyllä ihan purematta tota 100% niele. Ensinnäkään toi lattia ei nyt ihan kauheasti jäähdy. Mittailin äsken lämpötiloja tollaisella B&D pintalämpötilamittarilla ja sain 21-22,5 lattian lämmöiksi asuintiloissa ja märkatiloissa (jatkuva kierto 24-24,5 astetta). Huonelampötila n.21-22 astetta.

Mihinkäs se lamppujen tuottama lämpö talosta katoaa? Jos huonelämpö nousee lamppujen ansiosta esim. 24 asteeseen, niin eikös se lattialaattakin ole silloin minimissään 24astetta? Okei laatta lienee syvemmältä vähän lämpimämpi kuin parketin/lattialaattojen pinnalta, mutta silti.

Saa olla eri mieltä ;)

Kyllä ja ei. :)
Yleisesti lämpö siirtyy alhaalta ylös eli termarin korkeudella voi olla +23, katossa +25 ja lattialla +20. Näillä keleillä ei varmaan mitattuja eroja saa aikaiseksi (järkipäisiä). Kerrosratkaisuissa alakerran lisälämpö siirtyy yläkerran hyväksi (yleensä noissa lämmitysmitoitukset muutenkin pienempiä). Riippuu tietysti mökistä ja huonekorkeuksista että missä lämpö luuraa, mutta korkeissa tiloissa se osaa kyllä pysyä siellä ylhäällä eli joku osa päätyy poiston kautta LTOlle ja takaisin hyödyksi.
Mutta ei tästä sen enempää kun meillä ei ole antureita, mittareita ja logiikkaa noiden mittaamista/todentamista varten...
 
-LEDkäytössä GU10 on myös ongelmallinen, koska jokaiseen polttimoon pitää rakentaa muuntaja (LEDit on aina matalajännitteisiä), polttimon koko kasvaa ja vikaherkkyys liääntyy.

Tää on kans tällanen myytti mikä ilmeisesti elää vahvasti. Yhdeltä valaisinvalmistajan edustajalta tästä kysäisin hän naurahti ja sanoi kuulleensa samaa. Sanoi että ei pidä paikkaansa tai siis pitää siinä suhteessa että on vikaherkempi kuin pelkkä diodi, mutta ei ole todellakaan ongelma. Ainoat viat mitä hän kuuli näissä polttimoiden elektroniikassa nähneensä oli kiinalaisissa halpalampuissa, mitkä ei muutenkaan täyttäneet kaikkia määräyksiä.

Uudemman sukupolven GU10-ledit on pääsääntöisesti sopivia suoraan halogeenin tilalle kooltaan. Vielä pari vuotta sitten himmennettävät ledipolttimot oli isompia/pidempiä kun vaadittiin 50W halogeenia vastaavaa valomäärää. Nykyään useimmilla valmistajilla on jo tähänkin sopivat mallit.

Myös ledien lämmöntuotto on vähän kaksipiippuinen juttu. Ledi lämpenee joo, mutta polttimon pintalämpötilat on kuitenkin pitkälle alle 100 astetta kun halogeeneissä se on moninkertaisesti enemmän. Ledipolttimolla ei siis mitään saa sytytettyä, mutta niiden käyttöikä kyllä lyhenee jos ne ei pääse jäähtymään. Tollasen 6,5W ledipolttimon (vast.~50W halog.) lämmöntuottoa kuvaa se että sen kyllä pystyy irroittaa paljain sormin, mutta ei sitä kädessä mielellään pitele. Halogeenia kun yrittää irroittaa paljain sormin niin varmasti muistaa seuraavan kerran odottaa jäähtymistä.

12V ledit on kehityksessä aika paljon 230V jäljessä... Tai ainakin valikoima on paljon suppeampi.
 
Toi ledien lämmöntuotto on ongelmallista itse ledeille. Jos tollaisesta valaisinledistä irroittaa jäähdytyssiilin, niin ledi kärähtää muutamassa sekunnissa. Mitä paremmin lämpö saadaan johdettua pois itse emitteristä, sitä kauemmin se kestää. Juuri huonon lämmönkestävyyden takia ledejä ei suositella saunaan.

Voi tosiaan olla, että muuntajat on kehittyneet, mutta silti uskon erillisen muuntajan, joita 12v systeemissä käyetään olevan varmempi vaihtoehto. Tollainen GU10 kantaan survottu muuntaja on kuitenkin todella pieni vrt. Erillinen muuntaja, jossa koko ei ole ensisijainen rajoite.

Edelleen noita 50w halogeeneja vastaavia ledejä ei ole oikein markkinoilla. Jotain taitaa olla, mutta aika vähissä ovat. Ja hyvät maksaa vielä turhan paljon.

Edit: valikoiman suppeudesta en tiedä tarkkaan, mutta molempia GU10 ja MR16 ledejä on markkinoilla uskomattomat määrät kuraa, jota kiinasta rahdataan tänne Eurooppaan "halvalla". Olisi edes yksi hyvä. No philipsillä ainakin taitaa olla asiallisia MR16 ledejä, mutta se hinta...eli >25€/kpl... Sama taitaa olla kyllä GU10 -puolella tilanne. Kävin äsken Claes Ohlsonilla ja vilkaisin lamppuhyllyä. Ledejä oli jos jonkinlaisia halogeenien korvaajiksi, mutta näyttivät kaikki olevan Kiinan kuraa ( No joo Kiinassa ne hyvätkin kyllä tehdään).

Ohimennen pitää kertoa, että olen jonkinverran pelaillut pyöräilyharrastukseen liittyen led - kypärävalojen kanssa ja niissä ton lämpenemisen huomaa kyllä. Jos tehokkaan kypärävalon jättää sisätiloissa tunniksi päälle, ei siihen voi sormin koskea ja usein lämmöt karkaa niin korkealle, että ainakin asiallisissa lampuissa lämpörajoitin kytkee tehoa pienemmälle... Ulkona ajoviimassa noi sitten toimiikin tosi hyvin. Käsittämättömän tehokkaita lamppuja saa li-ion akkuineen, latureineen ja valaisinosineen 30-40€ hintaan kotiin toimitettuna. Creen n. 1000 lumenin emittereitä saa itsekin tilattua kiinasta 6-7€ hintaan. Tollaisia on yhdessä pyörälampussa 1-3kpl... Vrt. Yksi tehokkain halogeenin korvaava led antaa n. 500 lumenia... Samoja emittereitä noissa käytetään, eli kyllä noissa hinnoissa vielä ilmaa/uutuudenlisää on aika paljon. Kyse on enimmäkseen aina lämmönsiirrosta. Noita samoja emitterejä ne kuralamputkin käyttävät. Paska heijastin ja huono lämmösiirto niistä enimmäkseen kuraa tekevät.
 
Toi ledien lämmöntuotto on ongelmallista itse ledeille. Jos tollaisesta valaisinledistä irroittaa jäähdytyssiilin, niin ledi kärähtää muutamassa sekunnissa. Mitä paremmin lämpö saadaan johdettua pois itse emitteristä, sitä kauemmin se kestää. Juuri huonon lämmönkestävyyden takia ledejä ei suositella saunaan.

Voi tosiaan olla, että muuntajat on kehittyneet, mutta silti uskon erillisen muuntajan, joita 12v systeemissä käyetään olevan varmempi vaihtoehto. Tollainen GU10 kantaan survottu muuntaja on kuitenkin todella pieni vrt. Erillinen muuntaja, jossa koko ei ole ensisijainen rajoite.

Edelleen noita 50w halogeeneja vastaavia ledejä ei ole oikein markkinoilla. Jotain taitaa olla, mutta aika vähissä ovat. Ja hyvät maksaa vielä turhan paljon.

Edit: valikoiman suppeudesta en tiedä tarkkaan, mutta molempia GU10 ja MR16 ledejä on markkinoilla uskomattomat määrät kuraa, jota kiinasta rahdataan tänne Eurooppaan "halvalla". Olisi edes yksi hyvä. No philipsillä ainakin taitaa olla asiallisia MR16 ledejä, mutta se hinta...eli >25€/kpl... Sama taitaa olla kyllä GU10 -puolella tilanne. Kävin äsken Claes Ohlsonilla ja vilkaisin lamppuhyllyä. Ledejä oli jos jonkinlaisia halogeenien korvaajiksi, mutta näyttivät kaikki olevan Kiinan kuraa ( No joo Kiinassa ne hyvätkin kyllä tehdään).

Ohimennen pitää kertoa, että olen jonkinverran pelaillut pyöräilyharrastukseen liittyen led - kypärävalojen kanssa ja niissä ton lämpenemisen huomaa kyllä. Jos tehokkaan kypärävalon jättää sisätiloissa tunniksi päälle, ei siihen voi sormin koskea ja usein lämmöt karkaa niin korkealle, että ainakin asiallisissa lampuissa lämpörajoitin kytkee tehoa pienemmälle... Ulkona ajoviimassa noi sitten toimiikin tosi hyvin. Käsittämättömän tehokkaita lamppuja saa li-ion akkuineen, latureineen ja valaisinosineen 30-40€ hintaan kotiin toimitettuna. Creen n. 1000 lumenin emittereitä saa itsekin tilattua kiinasta 6-7€ hintaan. Tollaisia on yhdessä pyörälampussa 1-3kpl... Vrt. Yksi tehokkain halogeenin korvaava led antaa n. 500 lumenia... Samoja emittereitä noissa käytetään, eli kyllä noissa hinnoissa vielä ilmaa/uutuudenlisää on aika paljon. Kyse on enimmäkseen aina lämmönsiirrosta. Noita samoja emitterejä ne kuralamputkin käyttävät. Paska heijastin ja huono lämmösiirto niistä enimmäkseen kuraa tekevät.

Heti kun jostain alkaa kantautua raportteja että Osramin, Philipsin tai vaikka Sylvanian polttimoista on alkaneet muuntajat poksua niin uskon minäkin. Niin kauan kun sellaista ei kuultu niin arvuuttelu on turhaa spekulointia. Halpishiluista kannattaa pitää näpit erossa ja niiden perusteella ei kannata muodostaa näkemystä sen hetkisestä tekniikan tasosta.

Mulla oli yhteenväliin rinnakkain kiinni Philipsin 5,5W ledi, Sylvanian 6,5w ledi ja Sylvanian 50W halogeeni ja ei se halogeeni ainakaan edukseen erottunut valotehossa. En tosin mitään mittauksia tehnyt vaan silmämääräisesti arvioin. Ja hinnasta sen verran että toi 5,5W 3000K Philipsin GU10 polttimo maksoi Onnisella ~13€ alv.0.

Ei pidä sotkea ja verrata ulko- ja sisäkäyttöön tarkoitettuja ledivalaisimia. Sisävalaisimen valoa suodatetaan rajusti että saadaan tarkkaan halutut ominaisuudet valosta esiin ja se syö lumeneita. Ulkokäyttöön tarkoitetuissa ledeissä värintoistolla yms. ei ole niin tarkkaa vaan ne on alusta asti suunniteltu max. lumenit silmissä ja sen takia teho/watti/hintasuhde eri luokassa..
 
Oliskos se niin, että lampuilla saadaan käytännössä ylilämpöä vaan aikaiseksi. Lattia ei ehdi kuitenkaan reagoida, jos valoja ei polta jatkuvasti.

Paitsi jos lämmitys on säädetty sen verran kylmälle että valojen kanssa tulee sopivan lämmintä ;)
Jos on talvella viikonlopun pois kotoa niin pirun kylmä on kämppä kotiin tullessa. Valaistus, gizmot ja läski tuntuis 2-3 astetta lämmittävän peruslämmön päälle.
 
Tais valaistukselle olla jo omakin ketju:) No laitetaan tänne, kun tuntuu olevan buugi päällä.

Kenelläkään kokemuksia Osram led star par16 4w lampuista ? Anttilasta irtoo tarjouksesta 12.95e/kpl.

LED-kohdelamppu.

Teho 4W/GU10.
Vastaa 35W halogeenilamppua.
Valovoima 600 cd.
Avauskulma 25 astetta.
Keskimääräinen elinikä 15 000 tuntia.
Värilämpötila 3000 K, lämmin valkoinen.
Syttyy heti.
Sisäkäyttöön.
Ei himmennettävä.
3 vuoden takuu.


osram%20star%20led%20spot%204w%20par16%20gu10,%20warmwhite.jpg
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom