Omakotitalon energiankulutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ei tuo täysautomatiikka paljoa auta jos se ei toimi :) Meillä pumpun koko on 25-60 ja perinteisenä 3-nopeuspumppuna kesä menisi ykkösellä ja lämmityskausi kakkosella. Nyt semiautomatiikan avustaman seilaa siis ykkösen ja kakkosen välillä. Meillä mitoituslämpötilassa tarvitaan karkeasti 1300l/h virtaus ja tuo toteutuu kakkosnopeudella. Virtausmäärä löytyy lämmityssuunnitelmista (jos ei ole itse tehty). Viime talvena katseltiin tässä threadissa Hupen suunnitelmia ja tekemättömiä säätöjä...silloinkin pumppu oli jätetty täysteholle ja ilmeisesti kulutus hiukan putosi kun pumppu päätyi kakkosnopeudelle.

Meillä muuten dT viisarimittarista katsottuna (sekoituspiirin kohdalla) seikkailee haarukassa 0-5 astetta (-25...+20C).

EDIT: Menovesikäyrä menee meillä nyt karkeasti siten että meno +27C / ulko -1C ja jyrkkyys 1C menovedessä ja 4C ulkolämpötilassa (esim. +28C/-5C). Tuolla pysyy nyt oleskelualue +21,5C, kosteat +23C, makkarit +20C ja talli kuristettu n. +15C tietämiin. Että nyt voi poltella takkaa reilummin ja silti pysyy oleskelualueella alle +24C ja Pingukin (kuten IV-threadissa todettuna) pukkaa sitä mitä pyydetään eli +18C.

Näytti olevan 1207l/h mulla tuo toivottu virtaus. Täytyypä huomenna katsella paremmalla ajalla, josko löytyisi millaisella teholla kyseinen virtaus irtoaa. Joku nopeampi voi tietenkin aikaisemminkin ilmoitella Nibestään näitä tehoja, jos sattuu olemaan tekemisen puutetta. En kyllä tiedä mistä löytäisin tuon pumpun manuaalin, kun kaikki paperit on nyt järjestymässä oikeisiin paikkoihin ja kaikki on nyt väliaikaisesti ihan hallitusti sekaisin. Kuitteja olen exceliin näpytellyt ja noin 400 kertaa on näemmä tullut kaupassa käytyä :) 30k€ vähemmän näyttäisi olevan mitä olen kuvitellut, loppusumma siis. No, eiköhän sitä yks kymppitonni vielä jostain löydy arkistoimattomia laskujakin vielä.

Näytti olevan 1207l/h mulla tuo toivottu virtaus. Täytyypä huomenna katsella paremmalla ajalla, josko löytyisi millaisella teholla kyseinen virtaus irtoaa. Joku nopeampi voi tietenkin aikaisemminkin ilmoitella Nibestään näitä tehoja, jos sattuu olemaan tekemisen puutetta. En kyllä tiedä mistä löytäisin tuon pumpun manuaalin, kun kaikki paperit on nyt järjestymässä oikeisiin paikkoihin ja kaikki on nyt väliaikaisesti ihan hallitusti sekaisin. Kuitteja olen exceliin näpytellyt ja noin 400 kertaa on näemmä tullut kaupassa käytyä :) 30k€ vähemmän näyttäisi olevan mitä olen kuvitellut, loppusumma siis. No, eiköhän sitä yks kymppitonni vielä jostain löydy arkistoimattomia laskujakin vielä.

Muistakaa sitten että virtaus on yksi ja nostokorkeus on toinen. Molemmat pitää tietää jotta saa pumpun tehoalueen haarukoitua.

Mulla tuo virtaus on nykyisillä virityksillä luokkaa 1000-1100l/h (katsottuna Alpha-pumpun käyriltä) johtuen täällä jo useasti mainitusta syystä eli lattialämmitysmitoitus oli määrityksistä huolimatta tehty 2008 normitalolle eikä matalaenergialle. Pumpun tehoihin se ei juurikaan vaikuta (loppupelissä). Mutta siksi viime talvena oli liian lämmin ja vasta nyt jakotukkien päävirtauksen kuristuksen ja piirikohtaisen hienosäädön jälkeen homma alkaa olemaan paketissa. Mutta on sitä näppituntumalla säädetty aikoinaan patterilämmitystalokin kohdilleen (ilman erikoismittareita) joten miksi ei tämä :)

Älä kehu liikoja rahoista. Varmasti olet unohtanut muutaman kymppitonnin johonkin :D

Meillä on tuo Grundfos Alpha-2 ja sen "Autoadapt" ei toimi kunnolla ainakaan meillä. Lähtökohtaisesti syystä tai kolmannesta pitää tehoa liian pienellä eli toimii korkeintaan vain kesäaikana. Olen siis päätynyt tuohon isompaan vakiovirtausalueeseen joka näyttää toimivan ympäri vuoden. Pumpun teho seilaa silläkin asetuksella 1/5-1/2 (10-25/45W välillä). Yhdessä jakotukkien kuristus- ja hienosäädön sekä menoveden lämpötilan kanssa on tuottanut halutun tuloksen ja energiankulutus pitäisi olla aika optimi. Sen tietysti näkee vasta seuraavassa tankkauksessa ensi syksynä (mutta näin toivon).

Minullahan oli viime talvena sama ongelma tuon Alpha-2:n kanssa ja piti vakiokäyrä laittaa talveksi. Nyt tosin näyttää että on asettunut kun kesällä kävi siinä 11W kintailla ja nyt kun lämmitys päällä niin pyörii tuossa 20-24W. Olisiko ilmaa ym ekan talven ollut seassa sittenkin vielä.

Nyt on 95%. Oli 70% aiemmin.

69T, mun tapauksessa säätö perustuu ainoastaan karkeaan lattiakierron dT-arvoon, kun ei ole mitään hienoja autoadapteja :) Talvella ei taida olla riskiä liian isosta virtauksesta, kun menoveden lämpötila vastaavasti pystyy laskemaan ilman, että minimiraja tulee vastaan. Tosin sitten piireissä ei välttämättä ole optimaalinen virtaus (kuten ikäänkuin sanoitkin), jos luovutus on liian tehokasta, mutta se taitaa olla jo niin nysväämistä, etten tiedä onko sillä mitään merkitystä enää. Tärkeämpi lienee, että systeemi toimii miellyttävästi, kuten oletkin ymmärtääkseni pyrkinyt säätämäänkin kaikki iv-hommat lämmityksen lisäksi. Kesällä tosiaan sitten on taas vähän eri haasteet.

Mulla tais olla 85% nyt, pitää kattoa ja tarkistaa ja ehkä nostan taas 90% tuon mutta tuskin sen yli.

Nyt on nakutettu jonkinverran alle viimevuoden vastaavan aikajakson kulutuksen. Pitäs varmaan kattoon lämpötilalogista käyrät viimevuoden vastaavalta ajalta (EBTS:stä siis ja ulkolämpötilasta puhun) että oliko kuukaudet lämpötiloiltaan miten toisistaan poikkeavat.

Mutta pitäsi sitä nyt vähän pienemmillä kulutuksilla mennäkin kun viimetalvena pumppua aika rajusti säädeltiin.

Hurjia kyllä nuot Hupen luvut kun mulla ei mennyt viimetalvena 1400 kwh minään kuukautena rikki. Tällä hetkellä paukutellaan keskimäärin 25 kwh päivässä kun kattoon Vattenfalista päiväkohtaisi kulutuksia.

Mulla tais olla 85% nyt, pitää kattoa ja tarkistaa ja ehkä nostan taas 90% tuon mutta tuskin sen yli.

Nyt on nakutettu jonkinverran alle viimevuoden vastaavan aikajakson kulutuksen. Pitäs varmaan kattoon lämpötilalogista käyrät viimevuoden vastaavalta ajalta (EBTS:stä siis ja ulkolämpötilasta puhun) että oliko kuukaudet lämpötiloiltaan miten toisistaan poikkeavat.

Mutta pitäsi sitä nyt vähän pienemmillä kulutuksilla mennäkin kun viimetalvena pumppua aika rajusti säädeltiin.

Hurjia kyllä nuot Hupen luvut kun mulla ei mennyt viimetalvena 1400 kwh minään kuukautena rikki. Tällä hetkellä paukutellaan keskimäärin 25 kwh päivässä kun kattoon Vattenfalista päiväkohtaisi kulutuksia.

Tarkista samalla paljonko sulla on lattiakierron dT. Eikös se jotain 6-8 väliin saanut olla.

....Hurjia kyllä nuot Hupen luvut kun mulla ei mennyt viimetalvena 1400 kwh minään kuukautena rikki. Tällä hetkellä paukutellaan keskimäärin 25 kwh päivässä kun kattoon Vattenfalista päiväkohtaisi kulutuksia.

Ei ole Hupen luvut hurjia. Sillä vaan lähes kaikki energia (pl. ILP) tehdään 1=1 laitteilla kuten meilläkin. Että kun kerrot oman MLPn kuukausikulutuksen vaikka kolmella niin pääset siihen mitä talon lämmitys ja käyttövesi vie energiaa. Kuten aiemmin monta kertaa todettu, näkyvä lukemat kertoo vain ostoenergian määrästä joka siis kunkin lämmitysratkaisun lopputulos.
Meillä kun kesällä lämmitellään auringolla jonka COP on luokkaa 80-100 niin ei siinä paljoa ostoenergiaa mene (karkeasti siis 1kWh ottaa pumpulta alle 15W).

Tarkista samalla paljonko sulla on lattiakierron dT. Eikös se jotain 6-8 väliin saanut olla.

Jep, yritän illalla ehtii tsekkailla kun ei mitään erikoista tekemistä ola. Hyvä tarkistaa nämä. Samoin taas keruupiirin litkujen lämpöerot syklin lopussa. Siinähän optimi oli se jotain 3-4 astetta.

Ei ole Hupen luvut hurjia. Sillä vaan lähes kaikki energia (pl. ILP) tehdään 1=1 laitteilla kuten meilläkin. Että kun kerrot oman MLPn kuukausikulutuksen vaikka kolmella niin pääset siihen mitä talon lämmitys ja käyttövesi vie energiaa. Kuten aiemmin monta kertaa todettu, näkyvä lukemat kertoo vain ostoenergian määrästä joka siis kunkin lämmitysratkaisun lopputulos.
Meillä kun kesällä lämmitellään auringolla jonka COP on luokkaa 80-100 niin ei siinä paljoa ostoenergiaa mene (karkeasti siis 1kWh ottaa pumpulta alle 15W).

Totta. Huppe vaan sanoi että paljon ei vielä ole lämmitetty. Ei tuo voi selittyä lämpimän veden teollakaan kun on se käsitys ettei Huppe ole mikään älytön vedenkuluttaja.

Niin tai näin, hyvin maksaa investointi itseään takaisin. Tietty pitää toivoa ettei jossain viiden vuoden kohdalla pauku joku kompura paskaksi sitten.

Minullahan oli viime talvena sama ongelma tuon Alpha-2:n kanssa ja piti vakiokäyrä laittaa talveksi. Nyt tosin näyttää että on asettunut kun kesällä kävi siinä 11W kintailla ja nyt kun lämmitys päällä niin pyörii tuossa 20-24W. Olisiko ilmaa ym ekan talven ollut seassa sittenkin vielä.

Joo, Alpha-2 "Autoadapt" suurin toimintaeste lie ilma kuten viime keväänä vähän vihjaisin ja sun kohdalla olikin varmaankin niin kun nyt toimii. Meillä ilmaa vieläkin koska reilu vuosi sitten systeemi tyhjennettiin ja täytettiin uudestaan syystä kiitos putkarin (lyhyesti). Meillä ilman poistumista hidastaa tuo erillinen aurinkovaraaja joka kuumimmillaan kierrättää vähiten eli lämmityskierto jauhaa säiliöstä läpi kunnolla vain hetken keväällä ja syksyllä. Josko ensi vuonna... Yhtäältä olen kyllä tyytyväinen tuohon käytössä olevaan toiminta-asetukseen niin sähkönkulutus kuin virtausmielessäkin.

Lattiakierron dT näyttäisi olevan 8 astetta. Lämmönkiertopumpun nostin 85-->90 ja saa siinä nyt olla toistaiseksi. Kesällä tiputin tuon niin että oli 70%.

Asteminuutit näyttä olevan edelleen kesällä -300 lukemaan nostetut, mutta en mä tiedä kannattaako tuota paljon tiputellakkaan kun näyttäs nämä sisälämmöt pysyvän tasaisina tälleenkin. Onpahan käynnistyksiä vähempi? Vai tietääkö joku onko parempi olla pienempi luku talvikelillä?

Lämmönkeruupiirin pumpun silloin viimetalvena säätelin 75% lukemaa ja se näyttäs olevan passeli kun LK piirin dT on 3-3,5 astetta.

...
Nyt alan kans ymmärtämään, mitä tarkoitit tuolla veden ja kallion lämpötilalla. Onhan se tosiaan outoa, että kaivo ei tunnu nyt palautuvan. Vois tuostakin kysellä tarkemmin...
...

Onkos loftikse ulkokierron lämpötilat ehtineet palautua? Nythän on ollut melko leutoa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kova ois tavoite että jäädään alle 20.000kWh tälle vuodelle. 16423kWh mennyt 1.1.2012 alkaen sähköä.
Loppuvuosi olisi tarkoitus lämmitellä puilla + Ilpillä.

Paljonko oot näillä keleillä Huppe poltellut vai oletko poltellut ollenkaan? Minä oon kerta viikkoon pitänyt tulia, viikonloppuna jo ihan fiilistelymielessäkin.

Paljonko oot näillä keleillä Huppe poltellut vai oletko poltellut ollenkaan? Minä oon kerta viikkoon pitänyt tulia, viikonloppuna jo ihan fiilistelymielessäkin.

En lainkaan. Saunan toki lämmittäny ehkä 3 kertaa viikossa. Nyt sain vasta puita VKL niin pääsee lämmittelemään takkaa.

Kova ois tavoite että jäädään alle 20.000kWh tälle vuodelle. 16423kWh mennyt 1.1.2012 alkaen sähköä.
Loppuvuosi olisi tarkoitus lämmitellä puilla + Ilpillä.

Vaikka se Timba kovasti touhuaa sun "suurta kulutusta" niin aika kohtuudella näyttää menevän. Tuostan tullee kokonaiskulutukseksi joku 100-110kWh/brm2/a josta sun kertomusten perusteella käyttösähkön (mm. valaistus) ja IV-koneen osuus on melko suuri. Vertailuksi meidän vuosikulutusluvut löytyy syyskuun lukemista (lokakuun alun postaus).

Toisena vertailuna voi laittaa vaikka sen, että jos Timballa menee 25kWh/pvä niin siitä voidaan karkeasti laittaa käyttösähköön 10kWh (kuten meillä eli vastaavia releitä esim. Pingu ja ledit) ja lämmitykseen sitten 15kWh x COP3 = 45 + 10 = 55kWh x 30 = 1650kWh :) Em. lukema lienee varmaan linjassa talojen eristystason ja neliöiden suhteessa.

Btw. kait teillä nyt kosteissa tiloissa on lämmöt päällä vaikka sauna lämpiääkin puillla?

Vaikka se Timba kovasti touhuaa sun "suurta kulutusta" niin aika kohtuudella näyttää menevän. Tuostan tullee kokonaiskulutukseksi joku 100-110kWh/brm2/a josta sun kertomusten perusteella käyttösähkön (mm. valaistus) ja IV-koneen osuus on melko suuri. Vertailuksi meidän vuosikulutusluvut löytyy syyskuun lukemista (lokakuun alun postaus).

Toisena vertailuna voi laittaa vaikka sen, että jos Timballa menee 25kWh/pvä niin siitä voidaan karkeasti laittaa käyttösähköön 10kWh (kuten meillä eli vastaavia releitä esim. Pingu ja ledit) ja lämmitykseen sitten 15kWh x COP3 = 45 + 10 = 55kWh x 30 = 1650kWh :) Em. lukema lienee varmaan linjassa talojen eristystason ja neliöiden suhteessa.

Btw. kait teillä nyt kosteissa tiloissa on lämmöt päällä vaikka sauna lämpiääkin puillla?

Kerran maininnut korean näköisestä luvusta ja sitten minä jo sitä oikein touhuan...

Ja jos Huppe sanoi että tuossa ei ole mitään lämmitystä mukana, niin siksi ihmettelin mihin se sähkö sitten kuluu?

Mutta jos Huppekin alle 20.000 vuosikulutuksen pääsee niin hyvät luvut puristaa.

EDIT: Ja tuosta saunomisen määrästä, meillä saunotaan 1-2 kertaa viikossa. Jää yhteen kertaan silloin kun minulla iltavuoro, muuten yleensä ke ja pe tai la kun meillä saunotaan. Toki sitä voisi saunoa useamminkin niin tulisi ikäänkuin "ilmaista" lämmitystäkin samalla.

-3,5 kaivoon ja -0,5 kaivosta. Lämmintä on tosiaan ollut kun +7 on näyttänyt ulkomittari muutamana päivänä.

Putkarikin jo melkeen tuli käymään. Oli ajanut viereistä tietä talon ohi :)

Luvut olisi ihan kohtuulliset jos ottaisi noin miinusmerkit tosta pois. Paljonko on lukemat ihan lämmityssyklin alussa? Käsittääkseni pumppu lähtee päälle vähän ennen kompuraa, eli siitä pitäisi saada tieto millä luvuilla lähdetään liikkeelle.

Onko sulla minkäänlaista mittaria (esim. laser) jolla voisit kokeilla kuinka lämpösiä ne ulkokierron putket on siinä koneen kyljessä?

Luvut olisi ihan kohtuulliset jos ottaisi noin miinusmerkit tosta pois. Paljonko on lukemat ihan lämmityssyklin alussa? Käsittääkseni pumppu lähtee päälle vähän ennen kompuraa, eli siitä pitäisi saada tieto millä luvuilla lähdetään liikkeelle.

Onko sulla minkäänlaista mittaria (esim. laser) jolla voisit kokeilla kuinka lämpösiä ne ulkokierron putket on siinä koneen kyljessä?

Kaivoon menevä tippuu nopeasti -2:een alussa ja siitä sitten laskee tasaisesti miinus kolmen alle. Kaivosta tulee +2,2 alussa eli dT on vähän yli 4 alussa ja tippuu sitten kolmeen lämmityssyklin loppua kohti mennessä.

Joo itse asiassa mulla olis tuommonen lasermittari. Taisin viime talvena mittailla digitaaliulkomittarilla. Sillä en ihan tarkkaa saanut, mutta kyllä sekin tais asteen tarkkuudella osua. Voisin kyllä uudelleenkin mitata tuolla uudella mittarilla vaikka jo tänään illalla.

Sullahan Vilho on 2 kaivoa... onko ne tapana kytkeä rinnan vai sarjaan. Ilmeisesti rinnan olis parempi, ettei virtausvastus kasva liikaa ja eikös jotain ohjeistusta ole, että lenkin pituus ei sais ylittää 400m. Ainakin vaakaputkistoissa muistaakseni on niin. Mietin vaan, että jos mulle nyt porataan toinen reikä, niin pitäis saada toiset putket sitten sisään jotenkin...?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom