Oikeustiedettä opiskelemaan?

Suomalaiset tutkinnot pätevät käsittääkseni EU:n alueella miltei joka paikassa sellaisinaan. Täällä päin koulunsa käyneillä erikoistuneilla ns. asiantuntijoilla on kyllä kysyntää Euroopassa, jos vain on kielitaitoa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Suomalaiset tutkinnot pätevät käsittääkseni EU:n alueella miltei joka paikassa sellaisinaan. Täällä päin koulunsa käyneillä erikoistuneilla ns. asiantuntijoilla on kyllä kysyntää Euroopassa, jos vain on kielitaitoa.

Laki on vahan eri asia, koska on eri oikeusjarjestelmia seka lakeja ja toimiakseen juristina pitaa luonnollisestikin tietaa jotain juuri sen ko. maan laista. Suomeen tullessa tosiaan joutuu tekemaan testin ja anomaan lupaa (Opetushallitus), joten kuvittelisin etta se toimii toisinkin pain.

Entäs Australia tai Yhdysvallat, jotka on Common Law? maita?

No Suomesta ei ainakaan ole helppo hypata koska Suomi on civil law jurisdiction, eli Suomen systeemi pohjautuu kirjattuun lakiin. Common law jurisdiction taas on ns. 'law of precedent', eli laki on muokkautunut aikojen saatossa paatosten mukaan. Nain ollen ennakkopaatokset ovat ne, jotka muokkaavat lakia ja antavat sille suunnan. Periaatteessa ei tuo nyt mikaan ylitsepaasematon ongelma ole, mutta kaytannossa on helpompi liikkua samojen oikeusjarjestelmien sisalla.

Tietty aina voi opiskella kansainvalista lakia tai vaikkapa EU lakia.

Olen tätä asiaa aikaisemminkin kysynyt muistaakseni tällä foorumilla, mutta nostellaan uudestaan: miten vertaisitte kauppatieteiden maisterin, joka on suuntautunut yritysjuridiikkaan, ja OTM:n työllistymistä? Kuinka paljon edes tappelevat samoista työpaikoista? Itsellä pääsy lukemaan KTM:ksi yritysjuridiikka ja vero-oikeus pääaineena ja välillä sitä kauhistelee itselleen, että pahat ja pätevämmät OTM:mmät tulee ja vie työt alta, kun itse ei juristiksi valmistu. :) Tietysti omaa houkuttelevuutta aion parantaa hyvillä sivuainevalinnoilla kauppiksen puolelta (laskentatoimi).

Olen tätä asiaa aikaisemminkin kysynyt muistaakseni tällä foorumilla, mutta nostellaan uudestaan: miten vertaisitte kauppatieteiden maisterin, joka on suuntautunut yritysjuridiikkaan, ja OTM:n työllistymistä? Kuinka paljon edes tappelevat samoista työpaikoista? Itsellä pääsy lukemaan KTM:ksi yritysjuridiikka ja vero-oikeus pääaineena ja välillä sitä kauhistelee itselleen, että pahat ja pätevämmät OTM:mmät tulee ja vie työt alta, kun itse ei juristiksi valmistu. :) Tietysti omaa houkuttelevuutta aion parantaa hyvillä sivuainevalinnoilla kauppiksen puolelta (laskentatoimi).

Valtaosa OTM/OTK-koulutuksen saaneista työskentelee koulutustaan vastaavissa eli lakimiestehtävissä. Näihin ei juuri KTM-opintojen ohessa luettavilla yritys- ja verojuridiikalla juuri ryhdytä. Eli käytännössä valtaosa juristeista ja juridiikkaa opiskelleista KTM:stä ei edes kilpaile samoista työtehtävistä.

OTM on siis selkeästi yhä edelleen ammattitutkino, kun taas KTM on yleistutkinto. Juridiikkaa lukeneen KTM:n työllistymisasteesta on tiedä, mutta OTM-paperit pitävät edelleen hyvin pintansta. Työttömyysaste on (edelleen) pitkällä aikavälillä asettunut alle 3%:n.

Ei sinulla ole mitään aihetta huoleen. Juristit ja KTM:t kilpailevat korkeintaan joistakin veroasiantuntijan tehtävistä.

Jos pääaineena luet verotusta ja sivuaineena laskista ja verotuksen tehtävät kiinnostavat, niin ei tosiaan tarvitse noita pelätä. Tuolla pää- ja sivuaineella omaat keskiverto otm:ää paremmat valmiudet noihin tehtäviin, joten ei huoleen. Ja töitäkin riittää hyvin tällä alalla.

Jos pääaineena luet verotusta ja sivuaineena laskista ja verotuksen tehtävät kiinnostavat, niin ei tosiaan tarvitse noita pelätä. Tuolla pää- ja sivuaineella omaat keskiverto otm:ää paremmat valmiudet noihin tehtäviin, joten ei huoleen. Ja töitäkin riittää hyvin tällä alalla.

Ite haen erillisvalinna lukemaan talousoikeutta ja tarkotus ois tosiaan lähteä lukemaan verotusta (oon alan töitä jo hetken päässy tekemään) ja tällä hetkellä laskista luen avoimessa, mistä sivuaine on jo toivottovasti kohta valmis, ja luen laskiksen vielä ehkä laajana jos ne yliopiston portit aukee.
Kysymys kuuluu kannattaako hakea vielä oikikseen? oon hakemuksen jo laittanu, mutta kirjat tulee..niin rupeenko koittaa oikikseen myös? Onko enää mitää järkee, saanko sieltä vielä suurta lisäarvoa jos pääsen? ja mitä siellä kannattais lukee, kun verotusta ja laskista tosiaan nyt vedetään avoimessa.

Taidan puoliksi luovuttaa homman. Huomenna näyttäis ainaki noi Turun oikiksen kirjat tulevan, jos ne löytyy kirjastosta pian niin lainaan ja kopsaan, en siis uhraa rahoja pääsykoekirjoihin, ei toi oikiksen pääsy oo mulle niin kuoleman vakava asia. Tsemppiä niille jotka tosissaan koittaa!!

Löytyykö Turusta paria tyyppiä, jotka ei oo vielä kirjoja hommanneet? Jos löytyy, niin jokanen vois ostaa yhden kirjan ja sitten keskenään K****daan, niin säästyy rahaa. Eihän noi kirjat ylitsepääsemättömän kalliit oo, mutta mielummin säästäisin.

Niin onkos täällä kovin moni nyt sitte Turun oikikseen tänä keväänä hakemassa?

Itse olen nyt Turkuun eka kertaa uutena ylioppilaana hakemassa ja olen myös Lexin valmennuskurssille menossa, joten löytyykö täältä kohtalotovereita vai pitääkö tyytyä abitreenien ja lexkurssien omaan keskustelupalstaan? :)

Ei vittu perkele, huomenna se sitten on... Helsingin oikikseen siis itse hakemassa ja voivoi kun on heikot fiilikset oikeusteorien suhteen. Toivottavasti teoriasta tulee monivalinta/aukkotehtävä/aineistotehtävä, muuten voi olla heikko tilanne. Saa tosiaan nähdä onko luettu 2,5kk turhaan vai ei :D

Tuleekohan oikeustieteelliseen hakeminen muuttumaan radikaalisti seuraavien vuosien aikana? Paljon on puhuttu siitä ,että valintakokeet poistettaisiin kokonaan. Oikeustieteissä kuitenkaan tätä tuskin tulee tapahtumaan, koska ei niitä asioita kukaan ole paljoa opiskellut aikaisemmin oli sitten käynyt lukion tai ammattikoulun.

Ensi keväänä olen itse hakemassa oikkariin. Itse olen käynyt ammattikoulun ja pelkään vaan sitä, että ammattikoulutaustalla ei pian voi enää hakea tiedekuntaan. Ensi vuonna nyt tuskin vielä on asiat niin paljon muuttuneet, etten voisi hakea.

Sitäkään ei tiedä, miten valintamenettely tulee muuttumaan. Pakkohan ammattikoulun käyneillekin on tulevaisuudessa olla joku mahdollisuus hakea opiskelemaan oikeustieteitä?

Tuleekohan oikeustieteelliseen hakeminen muuttumaan radikaalisti seuraavien vuosien aikana? Paljon on puhuttu siitä ,että valintakokeet poistettaisiin kokonaan. Oikeustieteissä kuitenkaan tätä tuskin tulee tapahtumaan, koska ei niitä asioita kukaan ole paljoa opiskellut aikaisemmin oli sitten käynyt lukion tai ammattikoulun.

Ensi keväänä olen itse hakemassa oikkariin. Itse olen käynyt ammattikoulun ja pelkään vaan sitä, että ammattikoulutaustalla ei pian voi enää hakea tiedekuntaan. Ensi vuonna nyt tuskin vielä on asiat niin paljon muuttuneet, etten voisi hakea.

Sitäkään ei tiedä, miten valintamenettely tulee muuttumaan. Pakkohan ammattikoulun käyneillekin on tulevaisuudessa olla joku mahdollisuus hakea opiskelemaan oikeustieteitä?

Itsellä sama homma, 6v tehty haalarihommia ja nyt oon päättänyt tonne hakea. Onkohan kuinka moni sisäänpäässyt esim Helsingin yliopistosta käynyt amiksen/kauppiksen (toisen asteen koulutuksen)? Pitänee kaikki pekkaset ja lomat käyttää lukemiseen sitten keväällä, töiden ohessa on todennäköisesti hieman raskasta lueskella. Valmennuskurssiksi mietin jotakin etäkurssia, ei ole oikein mahdollista käydä muuta kuin etänä.

Minkälaiset pohjat Laas sulla on, työelämässä ollut etc?

Itsellä sama homma, 6v tehty haalarihommia ja nyt oon päättänyt tonne hakea. Onkohan kuinka moni sisäänpäässyt esim Helsingin yliopistosta käynyt amiksen/kauppiksen (toisen asteen koulutuksen)? Pitänee kaikki pekkaset ja lomat käyttää lukemiseen sitten keväällä, töiden ohessa on todennäköisesti hieman raskasta lueskella. Valmennuskurssiksi mietin jotakin etäkurssia, ei ole oikein mahdollista käydä muuta kuin etänä.

Minkälaiset pohjat Laas sulla on, työelämässä ollut etc?

Oon työelämässä ollut nyt n. 4 vuotta. Työssä aloitin ihan peruskoulupohjalta ja siinä työn ohessa opiskelin merkonomiksi. Nyt alkaa tuntua siltä, ettei elämä tai työ etene mihinkään, eikä meidän firmassa juuri etenemismahdollisuuksia edes olekaan.

Työni puolesta olen vähän joutunut olemaan yhteyksissä asianajajiin ja olen aina jotenkin katsonut heitä ylöspäin ja ajatellut, että tekevät hienoa työtä. En ajattele, että kun valmistuu OTM:ksi, niin elämä olisi siitä lähtien ruusuilla tanssia, mutta se ala vain sattuu kiinnostamaan.

Kyllä niitä jonkin verran on, jotka on käyneet ammattikoulun ja päässeet oikikseen. Tietysti vähemmän kuin lukiotaustaisia.

Itse vähän vielä mietinnässä, että miten tuon kevään luku-periodin hoidan vapaaksi. Lopetanko työt kokonaan vai ainoastaan lukemisten ajaksi ja sitten palaan töihin. Lukeminen töiden ohessa ei tule kysymykseen, koska en ainakaan itse pysty siihen. Olen jo nyt aloittanut vähän tutustumaan oikeustieteisiin yleensä, lueskellut muutamia teoksia ja selaillut lakikirjaa ja ilmoittauduin avoimeen johdatus oikeustieteeseen -kurssille. Näin pystyy edes vähän valmistautumaan ensi kevään luku-urakkaan, että pystyy sitten helpommin prosessoimaan sitä pääsykoekirjojen tietomassaa :P

Olet siis sami hakemassa Hesaan?

Oon työelämässä ollut nyt n. 4 vuotta. Työssä aloitin ihan peruskoulupohjalta ja siinä työn ohessa opiskelin merkonomiksi. Nyt alkaa tuntua siltä, ettei elämä tai työ etene mihinkään, eikä meidän firmassa juuri etenemismahdollisuuksia edes olekaan.

Työni puolesta olen vähän joutunut olemaan yhteyksissä asianajajiin ja olen aina jotenkin katsonut heitä ylöspäin ja ajatellut, että tekevät hienoa työtä. En ajattele, että kun valmistuu OTM:ksi, niin elämä olisi siitä lähtien ruusuilla tanssia, mutta se ala vain sattuu kiinnostamaan.

Kyllä niitä jonkin verran on, jotka on käyneet ammattikoulun ja päässeet oikikseen. Tietysti vähemmän kuin lukiotaustaisia.

Itse vähän vielä mietinnässä, että miten tuon kevään luku-periodin hoidan vapaaksi. Lopetanko työt kokonaan vai ainoastaan lukemisten ajaksi ja sitten palaan töihin. Lukeminen töiden ohessa ei tule kysymykseen, koska en ainakaan itse pysty siihen. Olen jo nyt aloittanut vähän tutustumaan oikeustieteisiin yleensä, lueskellut muutamia teoksia ja selaillut lakikirjaa ja ilmoittauduin avoimeen johdatus oikeustieteeseen -kurssille. Näin pystyy edes vähän valmistautumaan ensi kevään luku-urakkaan, että pystyy sitten helpommin prosessoimaan sitä pääsykoekirjojen tietomassaa :P

Olet siis sami hakemassa Hesaan?

Ite oon teknisellä puolella "meriittini" hankkinut, nyt ei vaan enää koko paska kiinnosta, ikää on ~26. Mietin AMK:ssa koneinsinööriksi lukemista mutta ei vaan nappaa enää. Alalla tarvis olla hyvä matikassa sun muussa ja mulla ei sillä puolen ole lahjoja :D

Töitä en viitsi lopettaa joten ajattelin lukea töiden ohessa ja sitten kun on kuukausi pääsykokeisiin ottasin pari viikkoa kesälomaa ja pari viikkoa pekkasia siihen. Tälläkin hetkellä lueskelen jotain velvoiteoikeuden johdatusteosta, oppisi vähän tota lakitekstiä lukemaan ettei sitten tule täytenä shokkina pääsykoekirjat. Helsingissä olisi sukulaisia ja kavereita, Turussa ja Rovaniemellä ei. Jonkinlainen sosiaalinen verkko olisi jo valmiina. Asustelen 150km päässä Helsingistä tällä hetkellä.

Sitä oon miettinyt miten proffat ja kanssa opiskelijat suhtautuu ihmiseen joka ei ole ylioppilas? Epäilisin että voisin kohdata halveksuntaa 19v finninaamaisilta abeilta mutta näyttää sitte hauista, eiköhän ne lopeta.. :D

Oon valmistautunut jo siihenkin että pääsen sisään ja on tilaisuuksia missä pidetään ylioppilaslakkia: http://tuontitukku.fi/image_view.php?name=6%2FKAPTEENIN_LAKKI_227845.jpg

Sitä oon miettinyt miten proffat ja kanssa opiskelijat suhtautuu ihmiseen joka ei ole ylioppilas? Epäilisin että voisin kohdata halveksuntaa 19v finninaamaisilta abeilta mutta näyttää sitte hauista, eiköhän ne lopeta.. :D

Ei ne suhtaudu siihen mitenkään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom