Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Suomalaiset tutkinnot pätevät käsittääkseni EU:n alueella miltei joka paikassa sellaisinaan. Täällä päin koulunsa käyneillä erikoistuneilla ns. asiantuntijoilla on kyllä kysyntää Euroopassa, jos vain on kielitaitoa.
Entäs Australia tai Yhdysvallat, jotka on Common Law? maita?
--Tietty aina voi opiskella kansainvalista lakia tai vaikkapa EU lakia.
Olen tätä asiaa aikaisemminkin kysynyt muistaakseni tällä foorumilla, mutta nostellaan uudestaan: miten vertaisitte kauppatieteiden maisterin, joka on suuntautunut yritysjuridiikkaan, ja OTM:n työllistymistä? Kuinka paljon edes tappelevat samoista työpaikoista? Itsellä pääsy lukemaan KTM:ksi yritysjuridiikka ja vero-oikeus pääaineena ja välillä sitä kauhistelee itselleen, että pahat ja pätevämmät OTM:mmät tulee ja vie työt alta, kun itse ei juristiksi valmistu. Tietysti omaa houkuttelevuutta aion parantaa hyvillä sivuainevalinnoilla kauppiksen puolelta (laskentatoimi).
Olen tätä asiaa aikaisemminkin kysynyt muistaakseni tällä foorumilla, mutta nostellaan uudestaan: miten vertaisitte kauppatieteiden maisterin, joka on suuntautunut yritysjuridiikkaan, ja OTM:n työllistymistä? Kuinka paljon edes tappelevat samoista työpaikoista? Itsellä pääsy lukemaan KTM:ksi yritysjuridiikka ja vero-oikeus pääaineena ja välillä sitä kauhistelee itselleen, että pahat ja pätevämmät OTM:mmät tulee ja vie työt alta, kun itse ei juristiksi valmistu. Tietysti omaa houkuttelevuutta aion parantaa hyvillä sivuainevalinnoilla kauppiksen puolelta (laskentatoimi).
Jos pääaineena luet verotusta ja sivuaineena laskista ja verotuksen tehtävät kiinnostavat, niin ei tosiaan tarvitse noita pelätä. Tuolla pää- ja sivuaineella omaat keskiverto otm:ää paremmat valmiudet noihin tehtäviin, joten ei huoleen. Ja töitäkin riittää hyvin tällä alalla.
Tuleekohan oikeustieteelliseen hakeminen muuttumaan radikaalisti seuraavien vuosien aikana? Paljon on puhuttu siitä ,että valintakokeet poistettaisiin kokonaan. Oikeustieteissä kuitenkaan tätä tuskin tulee tapahtumaan, koska ei niitä asioita kukaan ole paljoa opiskellut aikaisemmin oli sitten käynyt lukion tai ammattikoulun.
Ensi keväänä olen itse hakemassa oikkariin. Itse olen käynyt ammattikoulun ja pelkään vaan sitä, että ammattikoulutaustalla ei pian voi enää hakea tiedekuntaan. Ensi vuonna nyt tuskin vielä on asiat niin paljon muuttuneet, etten voisi hakea.
Sitäkään ei tiedä, miten valintamenettely tulee muuttumaan. Pakkohan ammattikoulun käyneillekin on tulevaisuudessa olla joku mahdollisuus hakea opiskelemaan oikeustieteitä?
Itsellä sama homma, 6v tehty haalarihommia ja nyt oon päättänyt tonne hakea. Onkohan kuinka moni sisäänpäässyt esim Helsingin yliopistosta käynyt amiksen/kauppiksen (toisen asteen koulutuksen)? Pitänee kaikki pekkaset ja lomat käyttää lukemiseen sitten keväällä, töiden ohessa on todennäköisesti hieman raskasta lueskella. Valmennuskurssiksi mietin jotakin etäkurssia, ei ole oikein mahdollista käydä muuta kuin etänä.
Minkälaiset pohjat Laas sulla on, työelämässä ollut etc?
Oon työelämässä ollut nyt n. 4 vuotta. Työssä aloitin ihan peruskoulupohjalta ja siinä työn ohessa opiskelin merkonomiksi. Nyt alkaa tuntua siltä, ettei elämä tai työ etene mihinkään, eikä meidän firmassa juuri etenemismahdollisuuksia edes olekaan.
Työni puolesta olen vähän joutunut olemaan yhteyksissä asianajajiin ja olen aina jotenkin katsonut heitä ylöspäin ja ajatellut, että tekevät hienoa työtä. En ajattele, että kun valmistuu OTM:ksi, niin elämä olisi siitä lähtien ruusuilla tanssia, mutta se ala vain sattuu kiinnostamaan.
Kyllä niitä jonkin verran on, jotka on käyneet ammattikoulun ja päässeet oikikseen. Tietysti vähemmän kuin lukiotaustaisia.
Itse vähän vielä mietinnässä, että miten tuon kevään luku-periodin hoidan vapaaksi. Lopetanko työt kokonaan vai ainoastaan lukemisten ajaksi ja sitten palaan töihin. Lukeminen töiden ohessa ei tule kysymykseen, koska en ainakaan itse pysty siihen. Olen jo nyt aloittanut vähän tutustumaan oikeustieteisiin yleensä, lueskellut muutamia teoksia ja selaillut lakikirjaa ja ilmoittauduin avoimeen johdatus oikeustieteeseen -kurssille. Näin pystyy edes vähän valmistautumaan ensi kevään luku-urakkaan, että pystyy sitten helpommin prosessoimaan sitä pääsykoekirjojen tietomassaa :P
Olet siis sami hakemassa Hesaan?
Sitä oon miettinyt miten proffat ja kanssa opiskelijat suhtautuu ihmiseen joka ei ole ylioppilas? Epäilisin että voisin kohdata halveksuntaa 19v finninaamaisilta abeilta mutta näyttää sitte hauista, eiköhän ne lopeta.. :D