Oikeustiedettä opiskelemaan?

Lahde ulkomaille opiskelemaan. Ei tarvitse kayda paasykokeissa, riittaa etta osaa kertoa motivaatiostaan ja omaa hyvat arvosanat lukiosta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En suosittele hakeutumaan oikeustieteelliseen opiskelemaan, jollei ole suhteita alalta. Tänä vuonna aloittavista opiskelijoista menee 1/3 suoraan kortistoon.

Lahde ulkomaille opiskelemaan. Ei tarvitse kayda paasykokeissa, riittaa etta osaa kertoa motivaatiostaan ja omaa hyvat arvosanat lukiosta.

Tuo on vain sellaisille jotka eivät pääse edes Lappiin. Lisäksi pitää tehdä täydentävät opinnot täällä ja ainakin oikeudenkäyntiasioissa ovat silti ihan hukassa täällä.

"Ainoa intressi oikikseen hakiessa on se, että siellä hyvännäköisiä ja sivistyneitä naikkosia!" Kauppakorkeassa ne on.

Tuo on vain sellaisille jotka eivät pääse edes Lappiin. Lisäksi pitää tehdä täydentävät opinnot täällä ja ainakin oikeudenkäyntiasioissa ovat silti ihan hukassa täällä.

"Ainoa intressi oikikseen hakiessa on se, että siellä hyvännäköisiä ja sivistyneitä naikkosia!" Kauppakorkeassa ne on.

Nojaa... Kummasti esim. arvostettu Helsingin yliopisto jää rankingeissa muiden maiden yliopistojen jalkoihin. Pääsykokeiden olemassaolo tai niiden vaikeus ei kerro laitoksen tasosta.

Näin sivullisena huutelen tänne, mutta boldatun takia itse en pääsisi ikinä ulkomaille opiskelemaan, ainakaan mihinkään kunnolliseen yliopistoon, vaikka kuinka olisi haluja. Voisipa melkein sanoa, että vituttaa.

Nojaa... Kummasti esim. arvostettu Helsingin yliopisto jää rankingeissa muiden maiden yliopistojen jalkoihin. Pääsykokeiden olemassaolo tai niiden vaikeus ei kerro laitoksen tasosta.

Juu, mahdollista, mutta silti käytännössä tuo Tommyn toteamus pitää paikkansa. Jos et ole tarpeeksi "hyvä", että pääsisit pääsykoiden perusteella opiskelemaan, niin usein vaihtoehto on lähteä ulkomaille ja hankkia tutkinto rahalla.

Ja Briteissähän on eri oikeusjärjestelmäkin kuin täällä. En oikein tajua miksi sinne menisi, ainakin jos haluaa Suomessa toimia.
KV-vertailusta ei ole mitään hajua eikä oikeastaan kiinnosta kovin kouluasiat.

Juu, mahdollista, mutta silti käytännössä tuo Tommyn toteamus pitää paikkansa. Jos et ole tarpeeksi "hyvä", että pääsisit pääsykoiden perusteella opiskelemaan, niin usein vaihtoehto on lähteä ulkomaille ja hankkia tutkinto rahalla.

No siis joo kai periaatteessa, varsinkin jos on taysin varma etta haluaa tehda uraa Suomessa. Mutta toisaalta moni ei ole arvosanojen perusteella tarpeeksi hyva ulkomaille. En sanoisi esim. omaa tutkintoani rahalla hankituksi koska ilman paasykokeitakin sain tehda ihan tarpeeksi toita paastakseni sisaan. Eri asia tietysti huonommissa yliopistoissa, joihin paasee sisalle kuka tahansa.

Ja Briteissähän on eri oikeusjärjestelmäkin kuin täällä. En oikein tajua miksi sinne menisi, ainakin jos haluaa Suomessa toimia.
KV-vertailusta ei ole mitään hajua eikä oikeastaan kiinnosta kovin kouluasiat.

Niin, jos nyt valttamatta haluaa Suomessa tyoskennella. Ulkomailla on juristille enemman mahdollisuuksia ja isompia firmoja mihin paasta toihin. Olen ehka jaavi ottamaan kantaa koska tiesin alusta lahtien etten halua tulla takaisin Suomeen.

En suosittele hakeutumaan oikeustieteelliseen opiskelemaan, jollei ole suhteita alalta. Tänä vuonna aloittavista opiskelijoista menee 1/3 suoraan kortistoon.

höpöhöpö. samaa laulua on laulettu niin pitkään kuin ite oon alan keskustelua (15v) seurannut. alan työttömyys% on koko ajan heilunut 2-3 % kieppeillä, mikä taitaa olla lääkärien ohella pienimpiä joita akateemisesta maailmasta löytyy. Nyt joku heittää tähän Joensuu-kortin, mutta BS sanon mä.

höpöhöpö. samaa laulua on laulettu niin pitkään kuin ite oon alan keskustelua (15v) seurannut. alan työttömyys% on koko ajan heilunut 2-3 % kieppeillä, mikä taitaa olla lääkärien ohella pienimpiä joita akateemisesta maailmasta löytyy. Nyt joku heittää tähän Joensuu-kortin, mutta BS sanon mä.

Okei. Ainakin oikeustieteen opiskelijoiden omalla keskustelupalstalla ollaan laulun mukaisella kannalla. Ehkä he eivät sitten tiedä oman alansa työllisyydestä mitään - mikä olisi omituista. Mene ja tiedä sitten.

Okei. Ainakin oikeustieteen opiskelijoiden omalla keskustelupalstalla ollaan laulun mukaisella kannalla. Ehkä he eivät sitten tiedä oman alansa työllisyydestä mitään - mikä olisi omituista. Mene ja tiedä sitten.

On aika pitkälti peiliin katsomisen paikka jos ei oikiksesta valmistumisen jälkeen saa töitä. Oma vika jos ei ole käynyt verkostoitumassa, hankkinut työkokemusta, ollut esim. Järjestötoiminnassa jne. En ole varma miten firmat Suomessa painottavat kyseisiä osa-alueita, mutta veikkaan että jos on kaiken tuon tehnyt ja saa hyvät paperit päälle, ei voi jäädä työttömäksi. Lontoon markkinoilla on paljon enemmän kilpailua työpaikoista mutta silti töitä saa ilman että tarvitsee olla perheenjäsen samalla alalla. Pitää olla aktiivinen elämän kaikilla osa-alueilla, koska sillä erottuu joukosta. Sosiaaliset taidot ovat myös välttämättömyys, pelkillä papereilla ei pitkälle pötkitä.

Mulla ei ole epäilystäkään etten saisi töitä valmistumisen jälkeen edes jostain puljusta. Yksi firma on jo antanut mahdollisuuden ja jos kesätyöpaikka poikii training contract tarjouksen, mulla on työpaikka valmiina vuosi ennen valmistumista.

Työtilanne muihin akateemisiin aloihin verrattuna melko hyvä, mutta huomattavasti heikompi kuin mitä oli ennen finanssikriisiä. Silloin pääsi ihan heittämällä isoihin toimistoihin. En kadehtisi nyt valmistuvien tilannetta tälläkään alalla.

Eiköhän ne enemmän tiedä kuin sellainen joka on ollut kauan työssä eikä etsi uutta tai joku ulkomailla opiskeleva yli-innokas.

Mikähän noilla "Lapin yliopistosta" valmistuneilta on se työllisyysprossa?

Vai onko tässä taas perus Helsinki-lisä.

Samaa kai se lainopetus sielläki on?

Tutkimuksen tasosta en sitten tiedä.

Kaiketi opetus on jossain määrin samaa, mutta näin ihan maallikkona ja täysin alaa tuntematta voisi ajatella, että
-Helsingissä voi verkostoitua paremmin
-Helsingissä lienee enemmän työpaikkoja
-Jotkut firmat voi olla enemmän kiinnostuneita Helsingin yliopistosta valmistuneista, jos ajattelevat sieltä tulevan enemmän sellasia perfektionistisiä työnarkomaaneja.

Eiköhän ne enemmän tiedä kuin sellainen joka on ollut kauan työssä eikä etsi uutta tai joku ulkomailla opiskeleva yli-innokas.

Voisin kuitenkin kuvitella etta eniten aanta huonosta tyollistymisesta pitavat ne, joilla olisi muutenkin vaikeuksia hankkia duunia. Moni kuvittelee etta pelkalla kurssien kaymisella tyopaikan pitaisi tippua syliin, mutta valitettavasti (tai onneksi?) pelkilla papereilla ei paase kovin pitkalle talla(kaan) alalla.

Enka muuten ole yli-innokas, lahinna vain motivoitunut ja nama asiat kiinnostavat koska ne alkavat nyt olla ajankohtaisia :)

Näinhän tää tietenkin menee. Opiskelijajärjestön tai lakimiesliiton foorumilla spämmäävät työtä/harjoittelupaikkaa vaille jääneet "perustyypithän" (ehkä 1% kaikista jäsenistä) ne kaikkein luotettavimmin alan työtilanteen tietävät / siitä kertovat. Alan virallinen työttömyysprosenttitaulukko on luonnollisesti ihan täyttä skeidaa..

http://yle.fi/uutiset/naissa_ammateissa_tyollistyt_takuulla/6441997

Mulle on ihan sama mitä mieltä foorumin syvät rivit on aiheesta, mutta halusinpa vaan sanoa.

Sanoinhan että tilanne on hyvä. Mutta jos katsot taloustilannetta ja esim. oikotien avointen paikkojen määrää, niin ei ole vaikea ymmärtää että vastavalmitunella on vaikeahkoa. Itse katson uutta paikkaa ja kyllä noihin avoimiin on ollut satakunta hakijaa ja itsen lisäksi haastateltu kymmeniä. Kokonaistilanne on silti tilastojen mukaan hyvä. Perustyyppejä oikkareista on mielestäni se 90%, suurin osa on ihan tavallisia. Jokainen toki omasta mielestään kuuluu tuohon 10%, on charmikas ja sosiaalinen ym. Itse valmistuin nelisen vuotta sitten ja on kokemusta n. kuuden vuoden edestä mutta uskon silti että voi olla vaikeaa saada nyt se eka oman alan työ kun teollisuuden tilanne on mitä on, julkisella sektorilla on tehostamistoimet ja aa-toimistot palkkaa paljon vähemmän kuin ennen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom