Oikeustiedettä opiskelemaan?

Voi perkele, etsin tossa tammikuussa tietoa millon ne pääsykoekirjat ilmestyy ja eksyin Turunu oikeustieteellisen sivuille. Siellä luki, että ilmestyy 23.8 tjsp, mutta eiköhän Rovaniemelle ollekkin sitten ilmestynyt jo 1.3. Jokohan tässä on menettänyt liikaa kallista luku aikaa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mikä ihmeen 23.8? :D Ei ole vielä turun kirjat ilmestyneet, eikä aiheitakaan julkaistu. (Yhden kirjoittajan ja kirjan aiheen tosin tiedän jo etukäteen, mutta lienee varsinkin abien kannalta reiluinta, ettei niitä rupea yleisesti huutelemaan.) Stadin oikis taisi julkaista 16.3 omat kirjojen aiheensa, muttei itse kirjoja vielä ole kuitenkaan saatavilla. (aiheena oli ainakin velvoiteoikeus, rikollisuus 2010-luvulla ja olisko ollut joku maksukyvyttömyyteen liittyvä, tiedekunnan sivuilta vamaan löytyy lisää infoa.)

Aiempiin kysymyksiin. Käytännössä lukionpapereillä ei ole merkitystä juuri lainkaan, joten ei hätää jos ei kirjoitukset menneet nappiin. Itse kirjoitin A:sta E:hen eikä yllättäen ollut mitään hyötyä näillä papereilla, ei sillä.. 4-5 L:n ylioppilaat saivat vain marginaalisen edun muihin nähden. Pääsykoe todellakin on se, joka ratkaisee. Itse opiskelu on sitten ihan itsestä kiinni, perus 5 vuoden tahti on sen verran löysä, että ei montaa päivää viikossa tarvitse kirjojen ääressä olla, jollei mieli sitten jokaisesta tentistä saada 5:sta. Turkuun on tosiaan hieman helpompi päästä kuin Helsinkiin, mutta Turun suosio on kyllä viime vuosina kasvanut, olisikohan pari sataa hakijaa ollut viime vuonna edellisiä enemmän.. ero on mun "tietojen" mukaan kaventunut turun ja stadin välillä. Turussa on muuten enemmän pienryhmäkursseja, mistä itse ainakin pidän. Jos ruotsi tökkii, niin Helsingissä taitaa olla pakollisena vain 5 op verran, eli yhden vuoden. Turussa on 12op ja ne täytyy olla ennen notaarivaihetta suoritettu, mikä tarkoittaa siis sitä, että 2 vuonna on pakollista suullista sekä kirjallista ruotsia.

Eipä niillä lukiopapereilla ole sinällään mitään väliä, mutta kannattaa kyllä tehdä sellainen asennemuutos kolmannelle asteelle siirryttäessä, jos on lukion vetänyt läpi aivan sluibaillen. Ihan oman itsensä ja ammattitaitonsa takia.

onko kenelläkään tietoa, kummat työllistyvät paremmin KTM:t vai OTM:t? Onko ero merkittävä kyseisten välillä?

Palkkaus, vrt. esim laskentapuolen KTM?

OTM kyllä työllistyy n. 100% varmuudella ja tilastollinen lukukin lienee joku 95% (siis heti valmistumisen jälkeinen työllistyminen). Kauppakorkeasta ainakin laskentatoimen puolelta sanotaan työllistyvän hyvin ja varmasti muistakin pääaineista vähintään kohtuullisesti, en osaa tähän mitään lukuja heittää vaikka itse opiskelenkin KTM:ksi.

Onko kukaan pakkislaisista hakemassa tänä vuonna oikikseen? Itselle tähtäimessä Helsingin oikis. Ensimmäinen hakukerta kyseessä, tukena Pykälän etäkurssi ja pari kyseisessä lafkassa opiskelevaa kaveria. Tiistaina polkaistaan lukemiset käyntiin!

Olen hakemassa Turkuun. Ketuttaa kun en ole vielä päässyt lueskelemaan noit kirjoi, kun pelasin kaikki pääsykoekirjarahat ja nyt kirjat on jumissa postissa. No, onneksi ensi viikolla tulee toimeentulotuki, enköhän mä ehdi niitä kirjoja vielä opiskeleen ihan tarpeeksi tänä keväänä.

Nostetaas tätäki taas! Muita kohtalon kumppaneita, jotka hakemassa oikikseen keväällä?!? Ite lähen koittamaan kepillä jäätä, mutta tosissaan kuitenkin. Ensisijanen tavote ois kuitenki päästä yliopistoon KTM-maisterivaiheeseen (tradenomi tausta + jonkin verran jo avoimen opintoja). Eli papereilla kauppikseen ja lukemalla oikikseen ois tarkotus.
Turun oikikseen pyrin, kirjat näyttäis tulevan [FONT=Arial, Verdana, 'Lucida Sans Unicode', 'Lucida Grande', Arial, Helvetica, sans-serif]27.3.2012 klo.10.00
Vanhoja koekysymyksiä oon löytänyt, mutta en vastauksia mistään...Kaikki painottaa sitä VASTAUSTEKNIIKKAA, niin ois iha jees nähdä miten noihi vanhoihin kysymyksiin on vastattu..Saa ilmottaa jos löytää niitä mallivastauksia!!!
[/FONT]

Nostetaas tätäki taas! Muita kohtalon kumppaneita, jotka hakemassa oikikseen keväällä?!? Ite lähen koittamaan kepillä jäätä, mutta tosissaan kuitenkin. Ensisijanen tavote ois kuitenki päästä yliopistoon KTM-maisterivaiheeseen (tradenomi tausta + jonkin verran jo avoimen opintoja). Eli papereilla kauppikseen ja lukemalla oikikseen ois tarkotus.
Turun oikikseen pyrin, kirjat näyttäis tulevan [FONT=Arial, Verdana, 'Lucida Sans Unicode', 'Lucida Grande', Arial, Helvetica, sans-serif]27.3.2012 klo.10.00
Vanhoja koekysymyksiä oon löytänyt, mutta en vastauksia mistään...Kaikki painottaa sitä VASTAUSTEKNIIKKAA, niin ois iha jees nähdä miten noihi vanhoihin kysymyksiin on vastattu..Saa ilmottaa jos löytää niitä mallivastauksia!!!
[/FONT]

Arvosteluperusteet näyttäisivät olevan täällä: http://www.law.utu.fi/sivustot/hae/ajankohtaista/opiskelijavalinta_kysymykset.html

Itse opiskelen Helsingin oikiksessa, ja meillä ainakin vastaustekniikka on tosiaan avainsana sisäänpääsyyn. Oletko harkinnut valmennuskurssia? Ovat yleensä melko kalliita, eivätkä missään nimessä anna mitään takeita sisäänpääsystä, mutta auttavat kummasti pääsykoekirjojen sisällön hahmottamisessa ja edellytetyllä tavalla vastaamisessa.

Arvosteluperusteet näyttäisivät olevan täällä: http://www.law.utu.fi/sivustot/hae/ajankohtaista/opiskelijavalinta_kysymykset.html

Itse opiskelen Helsingin oikiksessa, ja meillä ainakin vastaustekniikka on tosiaan avainsana sisäänpääsyyn. Oletko harkinnut valmennuskurssia? Ovat yleensä melko kalliita, eivätkä missään nimessä anna mitään takeita sisäänpääsystä, mutta auttavat kummasti pääsykoekirjojen sisällön hahmottamisessa ja edellytetyllä tavalla vastaamisessa.

Kiitti linkistä...Mitähän tossa mun aikasemmassa viestissä tapahtunu, ku noita fontti hommia tuli:face: Valmennuskursseista ehkä joku etä tai iltahomma

Itse hain heti lukion jälkeen viime keväänä oikikseen. Kävin valmennuskurssin ja luin ahkerasti, mutta kävipä niin että jäin 0,5p päähän sisäänpääsyyn tarvittavasta pistemäärästä... Oikaisupyyntö ei auttanut, vaikka puolestani sen teki oikeustieteen opiskelija. Nyt sitten uusi yritys tänä keväänä. *ei ketuta*

Täälläki ollaan hakemassa keväällä, paikkana Helsingin oikis. Valmennuskurssikin hommattu ja pv1 pykälältä oli valintani, saa nähdä miten käy. Tosissaan kyllä ajattelin vetää ja pakkohan se nyt on päästä sisälle perkele :D

[/FONT]

Opiskelen itse Turun oikiksessa ja tosta vastaustekniikasta voin sen verran kertoa (ja tiivistää melkeen koko homman) että älä kirjoita mitään ylimääräistä, perus lukiotyylisiä vastauksia ei pahemmin katsella. Kirjoita täsmällisesti mitä kysytään, käytä samoja termejä mitä pääsykoekirjoissa käytetään, tai vastaukset voi jäädä helposti jyvittämättä. Turhia jarinoita ei tarvitse, riippuen kysymyksestä voi jo vaikka viiden rivinkin vastauksesta saada 10/10 pistettä, vaikka kysymys onkin esseetyylinen.

T.s. jos kirjassa lukee, että "hauki on kala", niin vastaat kokeeseen että "hauki on kala", eikä "hauki on vedessä elävä olento".

Jos vielä löytyy mielenkiintoa hakea Turun oikikseen nii kysele ihan vapaasti mitä mieleesi tulee multa.

Tsemppiä pyrkijöille - tässä tulevaisuutenne:

2093668_700b.jpg

Miten oikeustieteestä pääsee kansainvälisiin hommiin?

Ei jaksa mädäntyä täällä Suomessa ja käsittääkseni oikeustiede antaa pätevyyden tyyliin EU-alueella vain touhuamiseen yritysjuriditiikan tai EU-juriditiikan parissa? Toisaalta oikeustiede on kiinnostavampaa kuin talouskoukerot.

Kauppakorkeakoulusta käsittääkseni pääsee minne vain ekonomina, jos osaa englantia tai jotain muuta hyvää kieltä ja jos on osaamista. Yrityksethän on pääsääntöisesti samantyyppisiä kirjanpitoineen kaikkialla.

Miten oikeustieteestä pääsee kansainvälisiin hommiin?

Ei jaksa mädäntyä täällä Suomessa ja käsittääkseni oikeustiede antaa pätevyyden tyyliin EU-alueella vain touhuamiseen yritysjuriditiikan tai EU-juriditiikan parissa? Toisaalta oikeustiede on kiinnostavampaa kuin talouskoukerot.

Kauppakorkeakoulusta käsittääkseni pääsee minne vain ekonomina, jos osaa englantia tai jotain muuta hyvää kieltä ja jos on osaamista. Yrityksethän on pääsääntöisesti samantyyppisiä kirjanpitoineen kaikkialla.

Mene ulkomaille kouluun, opiskele kansainvalista lakia tai erikoistu. Periaatteessa yhdessa EU-maassa koulunsa kaynyt voi toimia juristina muuallakin, mutta esimerkiksi minun pitaisi Suomessa tehda erillinen patevyyskoe jos haluaisin tyoskennella siella sen jalkeen kun valmistun taalta Brittilasta. Muilla mailla (kai) samanlaiset vaatimukset.

Aika salli oot jos menet oikikseen tosta vaan koska haluat ulkomaille :lol2: Niin ja se pitaisi tietty viela paasta lapikin ja siita jotain ymmartaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom