Oikeustiedettä opiskelemaan?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Paljos meni päivässä aikaa lukemiseen? Mitä artikkeleita oli Turkuun?

Aluksi noin 6-8 h kellotettua lukuaikaa. Viimeiset viikot 10-12h, eli aika lailla perus tahtia. Aiheita oli ympäristöoikeus, energiaoikeus, hallinto-oikeus ( julkisuus ja tietosuoja ) ja tulovero-oikeus. Viimeksi mainitusta tuskin olisin selvinnyt ilman valmennuskurssia, sillä kirja oli luokattoman huonosti kirjoitettu ja näin jälkikäteen ajateltuna todella epäloogisessa esittelyjärjestyksessä. Sivuja oli yhteensä reilu 700.

Rovaniemellehän tässä ollaan muuttamassa parin viikon päästä. En kyllä valmistaudu mihinkään pääsykokeisiin enää ikinä. Enough is enough.

Pumpataanpas tätä threadia taas. Elikkäs hyvinhän tuossa kävi, Turussa ollaan sisällä.
Kiitoksia vain neuvoista, innolla odotan mitä tuleva opiskelu tuo tullessaan.

Täällä kans yks Turkuun tänä vuonna päässyt. Vielä pitäis toi muutto hoitaa jossain välissä. Kohtahan se jo alkaakin!

Muutaman tylsähkön sivun joutunet kai vielä lukemaan

Tylsiä sivuja ei tullut juurikaan vastaan pääsykokeisiin lukiessa, tuskin niitä hirveitä määriä tulee opiskeluissakaan. Laitan alkuperäisen, lainaamasi viestini uudestaan alleviivattuna, että menee viesti paremmin perille:

Rovaniemellehän tässä ollaan muuttamassa parin viikon päästä. En kyllä valmistaudu mihinkään pääsykokeisiin enää ikinä. Enough is enough.

Sori, olen vähän höhlä enkä yhtä hienossa lakikoulussa opiskeleva kuin sinä :( Anteeksi.

Oho, tuohon mun aiempaan viestiin on purkautunut vähän vitutusta huonosta päivästä. En mä yleensä sentään noin ärsyttävä ole.

--
Alvar, ihan hyvä juttu, että pyrit tosissasi ja pääsit heti lukion jälkeen. Välivuosia viettäneenä joutui vähän pohdiskelemaan kuinka kauan voi olla töistä pois tai miten muuten järjestää työasiat ja pyrkimisen. Mua rupesi oikis kiinnostamaan oikeastaan silloin, kun kokeilin avoimen opintoja. Pääsykokeisiin lukiessa tuntui tavallaan inhottavalta lukea samoja asioita ja oikeudenaloja, joita on opiskellut laajemmin. Loppujen lopuksi kilpaillaan kuitenkin pääsykoekirjan mahdollisimman tarkalla osaamisella.

Oikis on itseä oikeastaan kiinnostanut aina. Tuo kauppakorkeakoulukin kummittelee jossain takapiruna, mutta kyllä tuo oikeustieteellinen tuntuu kuitenkin siltä mitä sitä haluaa elämällään tehdä. Tässä pikkuhiljaa alkanut ottamaan selvää eri kouluista ja kokeisiin valmistautumisesta. Tämän kevään ylioppilas olen ja hain jo keväällä, mutta lukumotivaatio oli niin nollassa että en käynyt edes pääsykokeissa. Nyt kun on töitä painaessa alkanut tuntumaan että lukumotivaatiokin alkaa palaamaan on aika varmaan alkaa tutustumaan lakiasioihin tarkemmin.

Sikäli mikäli oikein olen kuitenkin käsittänyt niin hirveästi ei kannata uhrata näin etukäteen opiskeluun, muuta kuin korkeintaan vastaustekniikkaan tutustuen, sillä pääsykoekirja on se millä sinne kouluun haetaan? Tietenki tämä helpottaisi omaa urakkaa siinä mielessä että voisin panostaa tähän työntekoon nyt siihen asti kun töitä on tarjolla, jonka jälkeen pitää pienen breikin ja alkaa lukemaan pääsykokeisiin.

Oikis on itseä oikeastaan kiinnostanut aina. Tuo kauppakorkeakoulukin kummittelee jossain takapiruna, mutta kyllä tuo oikeustieteellinen tuntuu kuitenkin siltä mitä sitä haluaa elämällään tehdä. Tässä pikkuhiljaa alkanut ottamaan selvää eri kouluista ja kokeisiin valmistautumisesta. Tämän kevään ylioppilas olen ja hain jo keväällä, mutta lukumotivaatio oli niin nollassa että en käynyt edes pääsykokeissa. Nyt kun on töitä painaessa alkanut tuntumaan että lukumotivaatiokin alkaa palaamaan on aika varmaan alkaa tutustumaan lakiasioihin tarkemmin.

Sikäli mikäli oikein olen kuitenkin käsittänyt niin hirveästi ei kannata uhrata näin etukäteen opiskeluun, muuta kuin korkeintaan vastaustekniikkaan tutustuen, sillä pääsykoekirja on se millä sinne kouluun haetaan? Tietenki tämä helpottaisi omaa urakkaa siinä mielessä että voisin panostaa tähän työntekoon nyt siihen asti kun töitä on tarjolla, jonka jälkeen pitää pienen breikin ja alkaa lukemaan pääsykokeisiin.

Ehkä en ole paras mahdollinen henkilö antamaan neuvoja, sillä itsekin olen tämän kevään ylioppilas ja hain Helsingin oikeustieteelliseen, mutta en päässyt. Mutta kuitenkin tosiaan näin etukäteen ei hirveästi kannata uhrata opiskelulle aikaa syystä, että pääsykoekirjat vaihtuvat joka vuosi (Turku, Joensuu, Vaasa, Helsinki) niin aikamoinen tuuri saisi käydä, että osaisi lukea oikeaa oikeudenalaa etukäteen. Rovaniemellä muistaakseni on erilainen käytäntö pääsykoekirjojen suhteen eli jos en väärin muista niin siellä käytetään samaa kirjaa joka vuosi jota vain päivitellään aina vuosittain. Siitä en osaa sanoa, kuinka kannattavaa tämän kirjan lukeminen etukäteen on ja tähän Rovaniemelle hakeneet / päässeet osaavat vastata paremmin. Rovaniemestä vielä sen verran, että sinnehän myös tuo jokaisen vuoden versio julkaistaan aikaisemmin eli Rovaniemelle pystyy aloittamaan lukemisen jo aiemmin ja lisäksi jos Rovaniemelle hakee suosittelen käymään avoimen yliopiston kautta kursseja, sillä hyväksyttyjen kurssien osalta saa hyvityspisteitä itse kokeeseen. Tämä on poikkeuksellinen järjestelmä verrattuna muihin oikiksiin eli muihin oikiksiin ei pääsykokeeseen saa lähtöpisteitä suoritetuista kursseista.

Mitä sitten voit tehdä ennen pääsykoekirjojen julkaisua on esim. mainitsemasi vastaustekniikkaan tutustuminen (mikä ei todellakaan ole vaikea tai ihmeellinen, mutta se on hyvä oppia siten, että se tulee selkärangasta sitten itse koetilaisuudessa) ja ehkä suosittelisin kuitenkin lukemaan hieman hakukaupunkisi vanhoja pääsykoekirjoja niin pääset sisälle oikeudelliseen tekstiin. Itsellä meni ainakin jonkin aikaa ennen kuin oikeudellisen tekstin lukemiseen tottui, sillä se saattaa olla hieman vaikealukuista ja epäselvää aluksi, kun on tottunut lukemaan lukiokirjoja. Ja ehdottomasti sitten kun pääsykoekirjat tulevat niin töistä kannattaa ottaa breikki koko lukuajan ajaksi, sillä lukeminen vaatii niin paljon.

Sain kuvan, että haluaisit kuitenkin vielä olla työelämässä ja keskittyä opiskeluun vasta ensi keväällä, mutta jos opiskelu kiinnostaa jo nyt niin kerron mitä teen itse tällä hetkellä välivuotena. Heti kun sain tiedon etten päässyt oikikseen sisään niin otin selvää Helsingin avoimen yliopiston oikeustieteen kurssien tarjonnasta ja ilmottauduin niille. Koen itselleni olevan tästä hyötyä monessakin mielessä, sillä näin totun entistä enemmän oikeudellisen tekstin lukemiseen, tenteissä tulee harjoiteltua vastaustekniikkaa ja tottuu koetilaisuuksiin (mikäli näitä sattuu jännittämään niin ei mene sitten pääsykoe pilalle jännittämisen takia), tutustuu mahdollisesti tuleviin opiskelukavereihin ja muutenkin saman henkisiin ihmisiin sekä mikä parasta kaikki suorittamani opintopisteet avoimessa yliopistossa siirtyvät sitten tutkintooni kun pääsen itse oikeustieteelliseen sisälle. Alustavasti olen laskeskellut, että saisin välivuotena kasaan n. 40op, joten jos ensi vuonna pääsisin sisälle niin olisin vain 20op jäljessä tänä vuonna alottaneistä (60op vuodessa on suositusaika). Lisäksi ainakin Helsingin oikeustieteelliseen on mahdollista päästä avoimen väylän (en ole 100% varma onko tämä väylä muissakin oikiksissa) kautta mikäli on suorittanut väh. 60op oikeustieteen opintoja Helsingin avoimessa yliopistossa ja keskiarvo on väh. 3,75. Avoimen väylän kautta otetaan joka vuosi max. viisi hakijaa, joten vaikka min. keskiarvo on 3,75 niin raja saattaa olla tuotakin korkeampi.

Omat kokemukseni perustuvat vain siis Helsingin oikeustieteellisen käytäntöihin, joten suosittelen tutustumaan tarkemmin oman hakuvaihtoehdon systeemeihin tiedekuntien nettisivuilla tai ottamalla yhteyttä ko. tiedekuntaan.

No tuota. Tässä nyt on sellainen mielenkiintoinen tilanne että asun Rovaniemestä noin 100km päässä, joten olen tuolla saanut jo aikaani sen verran viettää että en siitä syystä tahdo Rovaniemelle. Olkoonkin, että tutkinto olisi sama ja olisi "helpompi päästä" niin haluan jotain uutta elämääni. Rajoituksia myös luo se, että olisi edessä muutto yhteen tyttöystävän kanssa ja hän pyrkii lääkikseen/ käy fysiikan kandivaiheeseen asti jonka jälkeen pyrkii lääkikseen, joten tämäkin luo osaltaan opiskelupaikkaan vaatimuksia.

Tarkoitus ei ole siis työnteon ohessa lukea pääsykokeisiin vaan tällä hetkellä olen töissä ja täysillä tunneilla sopimusta on vuodenvaihteeseen asti. Tämän jälkeen tunnit vähenevät jolloin suunnittelin että kun pääsykoekirjat tuonne Helsinkiin julkistetaan niin en tee ollenkaan töitä vaan luen sinne pääsykokeisiin.

Periaatteessa voisin Rovaniemellä kuitenkin käydä avoimessa yliopistossa noita kursseja sen mitä nyt työnteolta joudan.

Ei ole Rovaniemelle yleensä ollut sama kirja, jotkut artikkelit saattavat tulla eri vuosina uudestaan, mutta ei voida puhua samasta pääsykoemateriaalista. Viime pääsykokeet oli poikkeus ja kirja oli erittäin samanlainen kuin aiempana vuonna ja tämä taas näkyi pisterajoissa. Toivottavasti käytäntö ei mene siihen että kirjasta pysyy yli 50% samana. Töitä kannattaa tehdä jos on tarjolla, rahaa tulet tarvitsemaan. Töiden ohessa kuitenkin jos on virtaa ja kiinnostusta on suosittelen tutusmaan esim. valtiosääntöoikeuteen ja käydä vaikka avoimessa koittamassa tenttiä sitä (jos tiedekunta mihin haet on tiedossa). Perustuslain tunteminen yleensä auttaa pääsykokeissa tavalla tai toisella ja saat kokemusta.

Näin juuri. Rahaa tarvitsee aina, varsinkin jos aikoo osallistua johonkin valmennuskurssiin ja olla töistä pois koko tuon pääsykokeisiinlukuajan. Tässä nyt on itellä tarkoitus perehtyä muutamaan keskeiseen aihealueeseen.

Onko yliopistosta mahdollista saada noita materiaaleja, vaikkei opiskelija tiedekunnassa olisikaan?

Eipä taida olla e-kirjoja mahdollista saada kuin opiskelijoiden, ja läheskään kaikkien tenttien tenttimateriaalia ei ole mahdollista saada e-kirjoina. Oikiksessa ei Rovaniemellä ainakaan jaeta kenellekkään tenttimateriaaleja vaan ne täytyy kunkin itse hommata. Koita ostaa käytettynä kirja tai sitten käyt kirjastosta lainaamassa ja skannaat sen itselle. Tärkeää että tutustut haluamaasi tiedekuntaan ja avoimeen yliopistoon ja sitä kautta löydät oikeat kirjat, kaikissa tiedekunnissa ei välttämättä käytetä tismalleen samoja tenttikirjoja.

Jos olet töissä ja työnteko kiinnostaa, tee töitä. Lopeta duuni ja pidä kunnon loma ennen kirjojen ilmestymistä. Kirjojen ilmestyttyä luet pääsykoekirjoja 6-8 tuntia päivässä kokeisiin asti.

Jos mahdollista, ilmoittaudu valmennuskurssille. Vastaus- ja lukutekniikka tärkeää.

Jos olet töissä ja työnteko kiinnostaa, tee töitä. Lopeta duuni ja pidä kunnon loma ennen kirjojen ilmestymistä. Kirjojen ilmestyttyä luet pääsykoekirjoja 6-8 tuntia päivässä kokeisiin asti.

Jos mahdollista, ilmoittaudu valmennuskurssille. Vastaus- ja lukutekniikka tärkeää.

Tämä oli kyllä valaiseva ohje. Luultavimmin suunnitelma, jonka aion toteuttaa. Töitä on käytännössä niin pitkälle kuin on, mutta sen verran kuitenkin että kannattaa käydä.

Kannattaa myös ehdottomasti tutustua eri lafkojen pääsykokeisiin ja pisteytykseen. Esimerkiksi Turussa pääsääntöisesti painotetaan pikkutarkempaa osaamista ja Hesassa taas laajojen kokonaisuuksien hallintaa. Muutenkin Turun pääsykoe ehkä maallikkoystävällisempi noista kahdesta, vaikka tilastojen valossa Turkuun ollutkin nyt parina vuonna hivenen vaikeampi päästä. Ainejärjestön valmennuskurssia (Lex, pykälä) kanssa suosittelen , sieltä saa hyvin lisää motivaatiota lukemiseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom